Škoda Auto v roce 2024: historicky rekordní výsledky

Škoda Auto dosáhla rekordních tržeb 27,8 miliardy eur, provozního zisku 2,3 mld. eur a rentability tržeb 8,3 %. Automobilka je tak připravena na další fázi transformace.

Rok 2024 se stal historicky nejlepším hospodářským rokem Škoda Auto Group. Skupina dosáhla rekordních tržeb 27,8 miliardy eur (+4,7 %) a provozního zisku ve výši 2,3 miliardy eur (+30,0 %). Čistý peněžní tok se více než zdvojnásobil a přesáhl 2 miliardy eur (+116,2 %).

Rentabilita tržeb se dále zvýšila na 8,3 %, což dokládá celkově vynikající finanční parametry a odolnost. Tyto dobré výsledky  umožňují automobilce zvládnout nadcházející výzvy spojené s intenzivnější transformací ve stabilní a silné pozici.

Další zlepšení finančních ukazatelů je z velké části důsledkem vyššího odbytu, pozitivní skladby prodaných modelů a příznivých kurzových vlivů spolu  s důsledným dodržováním úsporného programu Next Level Efficiency+, se zvláštním  zřetelem na optimalizaci nákladů.

Škoda Auto dodala v loňském roce zákazníkům  po celém světě 926 600 vozů (+6,9 %), přičemž nejprodávanějším modelem značky zůstává Octavia (215 700 vozů; +12,4 %). Česká automobilka zaznamenala výrazný nárůst  dodávek v celé Evropě, ve svém nejsilnějším regionu, kde rostla rychleji než trh a umístila  se na celkovém čtvrtém místě (2023: 7. příčka).

Do budoucna si Škoda zajistila dobrou  pozici, neboť nabízí historicky nejmladší a nejobsáhlejší portfolio se všemi typy pohonů,  včetně plně elektrického kompaktního SUV Elroq a nedávno představeného nového modelu Enyaq.

Vedle toho Škoda pokračuje ve svém úsilí o internacionalizaci: v nově  postaveném závodě ve Vietnamu bude montáž spuštěna v nejbližších týdnech a v Indii  podpoří prodej zcela nové městské SUV Kylaq, vyvinuté v tamních podmínkách pro  lokální trh.

Na tomto důležitém rostoucím trhu je cílem značky prodat 100 000 vozů do  roku 2026. V dnes zveřejněném videu s hlavními momenty uplynulého roku automobilka  ukázala první záběry chystaného plně elektrického rodinného SUV Škoda, které vychází z koncepčního vozu Vision 7S. 

Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing, přibližuje: „S 926 600 dodanými vozy po celém světě jsme výrazně vylepšili loňský výsledek a dosáhli jsme rekordního tržního podílu v Evropě ve výši 5,9 %. Zároveň jsme zaznamenali historicky nejvyšší tržní podíly v Německu, Francii, Španělsku, Itálii a Spojeném království. To by nebylo možné bez důvěry našich zahraničních, a zejména firemních zákazníků. V loňském  roce jsme uvedli na trh mnoho nových modelů s širokou nabídkou motorů, včetně  nejmodernější generace plug-in hybridního pohonu. Se zcela novým modelem Elroq a novým  vozem Enyaq pokračujeme v cestě k čisté mobilitě. Zdokonalili jsme zákaznickou zkušenost  vylepšením aplikace MyŠkoda, což vedlo ke zvýšení hodnocení v digitálních obchodech, a do  aplikace jsme také začlenili Powerpass, naši službu pro nabíjení na více než 630 000 bodech.  Orientace na zákazníka zůstane i nadále hlavním cílem naší podnikatelské činnosti.“ 

Nejlepší hospodářské výsledky v historii skupiny Škoda Auto Group 

Česká automobilka dosáhla v náročném období výborných finančních výsledků a rekordních  tržeb 27,8 miliardy eur (2023: 26,5 mld. eur; +4,7 %). Solidní provozní zisk ve výši 2,3 mld. eur  (2023: 1,8 mld. eur; +30,0 %) se promítl do zvýšení rentability tržeb na 8,3 % (2023: 6,7 %),  zatímco čistý peněžní tok se více než zdvojnásobil a přesáhl 2 miliardy eur (2023: 0,938 mld. eur; +116,2 %).

Zlepšení finančních ukazatelů je z velké části důsledkem vyššího odbytu, pozitivní skladby prodaných modelů a příznivých kurzových vlivů spolu s důslednou realizací úsporného programu Next Level Efficiency+, se zvláštním zřetelem na optimalizaci nákladů.

Tento úspěch je pro automobilku Škoda Auto pevným základem pro zdárné zvládnutí výzev  období transformace a umožňuje realizovat nezbytné investice pro zajištění a udržení  dlouhodobé konkurenceschopnosti společnosti.  

Vyvážený přístup společnosti Škoda Auto, která poskytuje širokou nabídku jak z hlediska  výběru pohonných jednotek, tak karosářských variant, má u zákazníků dobrý ohlas.  Automobilka si v roce 2024 udržela pozitivní trend a zvýšila dodávky na 926 600 vozů (meziročně +6,9 %), navzdory velmi rychle se měnícímu tržnímu prostředí.

Obzvláště úspěšná  byla Škoda v Evropě, kde se poprvé ve své historii umístila na celkovém čtvrtém místě.  Největšími trhy značky Škoda zůstaly Německo, Česká republika a Spojené království.  Výrazné absolutní nárůsty byly zaznamenány v Turecku, Polsku a Španělsku. 

V roce 2024 uvedla Škoda Auto na trh rekordní počet nových a modernizovaných vozů. Vedle omlazených modelů Scala, Kamiq a Octavia a nových modelových řad Superb a Kodiaq, dodávaných i se zdokonalenými plug-in hybridními pohony, představila společnost zcela nové SUV Kylaq, vyvinuté v Indii pro tamní trh.

Je prvním sériovým modelem značky Škoda v segmentu vozů s délkou pod 4 metry na tomto rychle rostoucím trhu. Dalším významným  momentem roku byla světová premiéra modelu Elroq, který představuje důležitý milník  na cestě značky Škoda k elektrifikaci. 

Škoda Auto Group1) – Klíčové hospodářské ukazatele za leden až prosinec 2024 

 Elektrifikace portfolia pokračuje 

Modelová řada Enyaq se v loňském roce stala třetím nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Automobilka dodala zákazníkům celkem 79 500 vozů, a to i přes rostoucí  konkurenci a zpomalení poptávky po plně elektrických vozidlech v celém odvětví. Nedávno  představený nový Enyaq je připraven navázat na tyto úspěchy.  

S novým modelem Elroq, nejnovějším elektromobilem značky Škoda, společnost  zdvojnásobuje své ambice v oblasti prodeje plně elektrických vozů pro rok 2025. Nový vůz vstoupil na trhy jako nejdostupnější elektrický model důležitého segmentu kompaktních SUV s ohledem na kapacitu baterie a rozsáhlou standardní výbavu.

Elroq se navíc v řadě zemí nabízí  za srovnatelnou cenu jako jeho protějšek Karoq se spalovacím motorem. S více než 35 000 objednávkami do začátku března Škoda opět dokazuje, že zavedená evropská automobilka  může v oblasti e-mobility úspěšně konkurovat novým vyzyvatelům. 

Kromě toho Škoda plánuje další nové elektrické modely, včetně městského crossoveru Epiq  a nového velkého rodinného SUV s elektrickým pohonem na bázi konceptu Vision 7S, jehož  první záběry automobilka odhalila dnes ve videu se shrnutím roku 2024. 

Pokrok v internacionalizaci 

Indie zůstává základním kamenem strategie internacionalizace značky Škoda a do budoucna  i významným exportním centrem. Model Kylaq, po vozech Kushaq a Slavia třetí lokálně  vyvinutý a vyráběný automobil Škoda, vstoupil v roce 2024 do oblíbeného segmentu vozů  s délkou pod 4 metry, který tvoří téměř 50 % prodejů na indickém trhu.

Nový model bude  hrát klíčovou roli při dosažení cíle společnosti prodat v Indii 100 000 vozů Škoda do roku 2026. Letos v únoru byla zahájena místní montáž modernizovaného modelu Kodiaq, který tak  posílil pozici značky Škoda na indickém trhu.  

Ve Vietnamu, který je strategickou vstupní branou do širšího regionu ASEAN, nyní vrcholí přípravy na zahájení montáže vozů v nově vybudovaném závodu v provincii Quang Ninh.  Zpočátku zde bude probíhat výroba SUV Kushaq a následně i sedanu Slavia z plně  rozložených sad (CKD) s využitím synergií s výrobním zázemím automobilky v Indii. 

Mezinárodní expanze značky Škoda pokračuje i v dalších regionech. V Kazachstánu automobilka v loňském roce po svém opětovném vstupu na trh dodala zákazníkům více  než 1 400 vozů.

Pokrok v digitalizaci pro příjemnou zákaznickou zkušenost 

Pro další zlepšení zákaznické zkušenosti a spokojenosti je zásadní plynulé fungování softwaru  a vylepšení digitálních funkcí uvnitř i vně vozu. Škoda Auto proto uvedla novou aplikaci  MyŠkoda coby jednotnou platformu pro majitele všech kompatibilních modelů. Software  nabízí rozšířené funkce a aktualizovaný design, který zajišťuje komplexnější a uživatelsky  přívětivější zážitek.

Aplikace usnadňuje vstup do vozidla a obsahuje nové a vylepšené funkce  i chytré služby, jako je Pay to Park a Pay to Fuel. Vedle toho je její součástí i služba Powerpass,  která tím dále zjednodušuje proces nabíjení elektromobilů Škoda a sjednocuje veškeré služby  do jedné aplikace. 

Úspěchy v oblasti udržitelnosti 

Škoda Auto v roce 2024 učinila další kroky k dosažení svých ekologických cílů. Společnost pokračuje v plánech na dosažení uhlíkové neutrality ve všech výrobních závodech v České republice a Indii do roku 2030. Zásadní je v tomto směru transformace teplárny v Mladé  Boleslavi, která probíhá ve spolupráci se společností ŠKO-ENERGO. Po přechodu výhradně  na biomasu ušetří až 290 000 tun CO2 ročně. 

Ve všech svých závodech po celém světě Škoda Auto realizovala účinná opatření na úsporu energie a jen v roce 2024 snížila spotřebu o 44 675 MWh (-3,7 %), což odpovídá plnému  nabití téměř 840 000 modelů Škoda Elroq 50. 

Současně s vydáním Výroční zprávy za rok 2024 zveřejnila Škoda Auto také Zprávu  o udržitelném rozvoji, která nabízí podrobný pohled na pokroky společnosti v jednotlivých  oblastech. Obě zprávy jsou k dispozici ke stažení na stránce Škoda Report 2024 a na stránce  věnované udržitelnosti. 

zdroj: tisková zpráva

6 Comments on “Škoda Auto v roce 2024: historicky rekordní výsledky”

  1. Kouknul jsem se na na v Indii vyrábený Kylaq. Cena ₹7.89 lakh, to je ₹ 789 000, v přepočtu asi 240 000 Kč. To by Škodovce mohlo klapnout. Pokud cílí na 100 000 ks v 2026 v zemi, která přes 1.4 miliardy obyvatel, tak tu je reálná šance na úspěch i přes značnou dotační politiku Indie do BEV. Jenom nevím, co bude ty další roky. Indie se chystá zavést povinné emisní povolenky (zatím jsou dobrovolné) v roce 2026-2027, a už při vysoké současné ceně za paliva, která by pro naší kupní sílu atakovala hranici 100-120 kč/l pohonné hmoty, to vyskočí ještě víc nahoru.

  2. Skoda vdeci svou oblibu diky nesmyslnemu programu VW. V segmentu beznych aut mimo SUV ma VW maly Golf a pak obrovsky Passat. Mezi tim nic a toho vyuzila Octavia. To je univerzalni auto ktere se jeste hodi do mesta a neztrati se na dalnici. Golf je sice technicky stejny jako Octavia, ale je hrozne maly. Za ty prachy takoveho prcka. Proto slavi Skodovka uspechy a VW pada na hubu. Kdyby Skodovka vyrabela Fabii a pak az Superba, tak by dopadli stejne blbe. Tolik ke spalovakum. U EV je to zatim trochu slabe, ale doufejme ze ted budou vytahovat jedno EV za druhym z pomyslneho klobouku a bude z ceho vybirat.

Napsat komentář