Síť ultrarychlých nabíječek Ionity je ve Francii, brzy se rozšíří do Rakouska

Evropské automobilky Volkswagen, Daimler a BMW se dohodly, že vybudují evropskou síť ultra-rychlých nabíječek Ionity. A první už stojí a pumpují šťávu.

Několik ultrarychlých nabíjecích stanic Ionity by mělo vyrůst také v Česku, údajně už jsou ve fázi plánování.
foto: Ionity

Zkontrolovat si aktuální stav evropské sítě ultrarychlých nabíječek Ionity můžete na webu ionity.eu. Aktivní jsou nově dvě nabíječky v západní Francii, dvě ve Švýcarsku a pojedné v Německu a Dánsku.

Další dvě se chystají k brzkému otevření na západě Rakouska. Kompletní síť by měla nabídnout 400 ultra-rychlých nabíječek s výkonem až 350 kW ve standardu CCS Combo.

Kromě výše zmíněných automobilek síť podporují také Ford, Audi, Porsche a o připojení uvažují také Volvo, Jaguar a dokonce i Tesla.

50 Comments on “Síť ultrarychlých nabíječek Ionity je ve Francii, brzy se rozšíří do Rakouska”

  1. Prágl = DÍRA RAKA ZPRÁSKANÁ a má to viníky: Autodebilky
    Prágl = DÍRA RAKA ZPRÁSKANÁ a má to viníky: Autodebilky co vyrobily dízl obzvláště bez DPF

    auto.idnes.cz/praha-auto-emise-studie-mereni-dpf-filtr-pevnych-castit-cvut-uamk-magistrat-17d-/automoto.aspx?c=A180807_104226_automoto_taj

    kcc-hho.webnode.cz/ropa/rakovina/

    pověsit ten póvl co za to může ;)))

  2. Pochopil jsem správně z jejich webu, že těch 350 kW má
    Pochopil jsem správně z jejich webu, že těch 350 kW má být jenom na pár „páteřních“ nabíječkách a zbytek bude 150 kW? I tak by to bylo super, 400 nabíjecích míst je přibližně stejně, jako má teď Tesla v Evropě (byť v roce 2020 bude zas o něco dál před konkurencí). Nikde jsem ale nenašel cenu za kWh, neví někdo?

      1. Když už jsme u toho Porsche, tak to určitě v blízké
        Když už jsme u toho Porsche, tak to určitě v blízké budoucnosti 350kW nedá, ostatně už v jejich prezentacích se pomalu začínají objevovat rozumná čísla. Přesto to bude zdaleka to nejlepší co je dnes na trhu, tedy pokud je Tesla ještě nestihne předběhnout.

        1. Je to v podstatě jedno, zda 150, 200 nebo 300 kW nabíjení.
          Je to v podstatě jedno, zda 150, 200 nebo 300 kW nabíjení. Hlavní je, že nabíjení těchto nových aut přesáhne dnešní maximální možnosti klasických rychlonabíječek s 50 kW.
          Takže postavit 350 kW nabíječku, byť na trhu teď budou auta, co třeba dosáhnou „jen“ 150 kW nabíjení, není zbytečnost, ale příprava na budoucnost.

          1. Tak ono je to trochu složitější. To co dnes nazýváme
            Tak ono je to trochu složitější. To co dnes nazýváme 350kW nabíječkou umí 150kW/400V nebo 350kW/800V tj. 400A max a tedy vyšší výkon je podmíněn přechodem na 800V. (= jsou cíleny/protlačovány Porsche) Je ale dost možné, že vývoj půjde jiným směrem a to konkrétně ~200kW/400V s 500A max. (Tesla SuC v3) a toto zase současné CCS 350kW stanice nebudou umět poskytnout.

            1. Je také ale dost možné, že se protlačí 800V, protože
              Je také ale dost možné, že se protlačí 800V, protože vyšší napětí má výhodu menších proudů při stejném výkonu a průřezů vodičů (a tímpádem váhy).
              Přiznám se, že nechápu, proč shazujete něco, že „něco možná bude jinak“. Proč třeba neshazujete Teslácké řešení, které tlačí pouze 400V a tímpádem vyšší proudy, větší průřezy, těžší kabeláž, atd.?
              Prostě pokud něco nepřijde od Tesly, tak je špatně?

              1. Nevidím žádné shazování…
                Nikdy jste nazažil válku

                Nevidím žádné shazování…
                Nikdy jste nazažil válku dvou standardů ? Tolik „zaručených“ vývojů už tu bylo. Je celkem na místě být opatrný a nepřiklánět se k jedné straně bez hlubších znalostí zákulisního boje.

                1. Ale zažil. Jsem si vědom, že jenom konkurence dokáže
                  Ale zažil. Jsem si vědom, že jenom konkurence dokáže popohánět kterýkoliv obor dopředu, jinak zakrní.
                  Ze svého pohledu to vidím jenom dobře, že se začalo se stavbou 350 kW CCS nabíječek, protože to popožene i ostatní. Nevidím na tom nic špatného. A že se to v budoucnu ukáže jako špatná cesta (byť málo pravděpodobná, protože to vehementně tlačí největší evropští automobiloví hráči)? Nevadí. Především z toho budou mít užitek uživatelé.

                2. Nejde o špatná/správná ale o to kdo víc „zalobuje“.
                  Jinak

                  Nejde o špatná/správná ale o to kdo víc „zalobuje“.
                  Jinak jsme se tedy shodli na tom co naznačil Pajda – že tu nějaká konkurence je a jen bůh ví výsledek (i když Tesla je v tomto boji trochu „outnumbered“).

                  edit: na druhou stranu je možná na místě říct že Tesla nikdy obecný standard stanovovat nechtěla, a nemusí to být Tesla kdo bude tlačit standard 400V…

                3. ona jej stanovila svým tahem na Chademo
                  ona jej stanovila svým tahem na Chademo

                4. Teď se asi pustím na tenký led ale ono CCS bylo dříve
                  Teď se asi pustím na tenký led ale ono CCS bylo dříve než Chademo a bylo rozšířené na více kontinentech ?

                5. To že by vyhrávali první na startovní čáře se nedá
                  To že by vyhrávali první na startovní čáře se nedá zobecňovat. Důležitější je slovo „bylo“. Máme to ale ten svět různorodý…..

                6. Chtěl jsem tím naznačit že za rozhodnutím Tesly nemusel
                  Chtěl jsem tím naznačit že za rozhodnutím Tesly nemusel nutně být úmysl stanovovat nějaký standard ;-p

                7. Ale přesto se jí to může podařit 😉 Nesouhlasím s
                  Ale přesto se jí to může podařit 😉 Nesouhlasím s licenční politikou Chademo protokolu, ale přecijen Nisan, Mitsubiši, Tesla+její redukce – to už je pěknejch pár procent EV trhu.

                8. Tak jsem se pročetl až sem. Není dobře že se začalo bez
                  Tak jsem se pročetl až sem. Není dobře že se začalo bez produktů na trhu schopných toto využít. Je to vyhazování peněz které jsou potřebné pro dostatečné zahuštění běžných DC rychlonabíječek >20kW a vytvoření řádného konkurenčního prostředí. (myšleno u výrobců rychlonabíječek). Cena 70kKč za 20kW Chademo je mimo realitu a někdo využívá nedostatek na trhu. Reálně bych z číny očekával tak poloviční cenu.

              2. V mém příspěvku jsou zmíněny dvě možné cesty,
                V mém příspěvku jsou zmíněny dvě možné cesty, kterými se rychlonabíjení může v budoucnu vyvíjet. Porsche a Tesla pak jmenovitě zmiňuji pouze proto, že to jsou dva klíčoví hráči na trhu, kteří silně tlačí na své řešení a především se tato dvě řešení s největší pravděpodobností v dohledné době dostanou do reálného provozu.

                Technologické výhody a nevýhody obou řešení jste již uvedl a já si dovolím přidat své argumenty/zkušenosti. Klíčový problém 800V systému je, že vždy byl a vždy bude signifikantně dražší (dnes násobně) než 400V systém. Klíčovou výhodu 800V v podobě teoretického vysokého trvalého nabíjecího výkonu 350kW dnes bohužel u osobních vozů nelze využít, protože stále nemáme články, které by to zvládly a přitom nabídly dojezd kolem 500km. Reálně dnes máme články, které lze nabíjet max. cca 220kW a toto lze stále zvládnout i na 400V.

                Kdy se s články dostaneme na 350kW nikdo neví a já si dovolím předpokládat, že dřív jak 2025 to nebude. Jedinou prakticky využitelnou výhodou 800V systému tak dnes zůstává nižší hmotnost. Pokud chcete konkrétní čísla, tak rozdíl činí až 50kg na celé výzbroji se 80-100kWh baterii proti 400V systému. To je velmi silný argument u luxusního supersportu, ale u „levného“ vozidla pro masy to nehraje zásadní roli, ale vysoká cena 800V sytému je zde jasná kontraindikace. Tzn. 800V systém byl pro Porsche naprosto jasná volba i bez rychlodobíjení. To, že z počátku zvládne jen cca 220kW místo 350kW bude nejspíše stále nejlepší hodnota na trhu, která si v každém případě zaslouží uznání.

                Pokud se ale vrátíme zpět k reálnému využití obou přístupů, tak 800V kompatibilní dobíječky budou využitelné pouze pro luxusní osobní vozy, konkrétně Porsche a Rimac (zajímavé ale budou pro autobusy, dodávky a nákladní vozy). Na druhou stranu Tesla potichu chystá řešení, které má potenciál se v dohledné době protlačit i do masových TM3. Osobně jsem tedy skeptický, že by výkon 220kW zvládla stávající baterie jak TMS/X tak TM3, ale nové Tesla baterie po roce 2020 už by mohly a skoro bych řekl že by i měly.

        2. Mimochodem, v jakých prezentacích ukazují „rozumná
          Mimochodem, v jakých prezentacích ukazují „rozumná čísla“?
          Zatím co jsem dohledal info z letošního jara, tak stále deklarují 80% nabití za 15 minut. Což u 90 kWh baterky mi to vychází matematicky 288 kW. Při započítání 10% ztrát jsem někde na 320 kW, což není zas tak daleko k deklarovaným 350 kW…

  3. takovej spise dotaz, je nejak z pohledu elektroniky auta
    takovej spise dotaz, je nejak z pohledu elektroniky auta slozite prestavet ho na jiny standard nabijeni? koncovka samice je otazka par tisic, ale zda to snese i elektronika okolo?

    to jen tak me napadlo s ohledem na to, ze si zde v diskuzich nekteri stezuji ze jejich auto ma takovy a makovy standard nabijeni, tak jestli by se dobudoucna nevyplatilo uvazovat o predelani te koncovky nabijeni na aute, coz z pohledu jen te koncovky coby HW problem s dnesnima technologiema opravdu neni

        1. Po HW stránce není mezi CCS a CHAdeMO rozdíl. Dva silné
          Po HW stránce není mezi CCS a CHAdeMO rozdíl. Dva silné dráty vedou stejnosměrný proud, další zem+ochrana a zbytek jsou datové vodiče.
          Problém vidím v protokolech, které jsou naprosto jiné koncepce. CAN bus vs HomePlug GreenPHY.
          Jelikož Tesla Supercharger používá pozměněný CAN bus protokol, dokáže Tesla poskytnout konverzi pro nabíjení z CHAdeMO nabíječky, ale nemá konverzi na CCS.

          1. Jak se to vezme, CHAdeMO díky použití CAN skutečně
            Jak se to vezme, CHAdeMO díky použití CAN skutečně nevyžaduje žádný speciální HW, neboť CAN dnes umí téměř vše. CHAdeMO tak za odpoledne rozběháte na arduinu. Proti tomu CCS pro GreenPHY potřebuje speciální HW pro modem (to není nic komplikovaného, ale je to prostě specialita) a především čip s HW podporou GreenPHY a těch na trhu moc není, konkrétně ST2100 a QCA7000 a už vůbec k tomu není dostatečná uživatelská základna, která vám s tím poradí. CAN se běžně používá i jinde v průmyslu, ale na GreenPHY jen tak nenarazíte.

            1. Je jedno, kolik je výrobců čipů s hw podporou GreenPHY.
              Je jedno, kolik je výrobců čipů s hw podporou GreenPHY. Hlavní je, zda se dají sehnat a za kolik. Kompletní modem s čipem QCA7000 za 70€ (retail cena) mi nepřijde jako nějak dramatická. Takže kdo chce, tak může. A to je hlavní, že je výrobců pár, to je podružné.

                1. To už se ale bavíme o sw. Debata byla o hw.
                  Jinak

                  To už se ale bavíme o sw. Debata byla o hw.
                  Jinak souhlasím, že GreenPHY není sranda, oproti CAN busu je to výrazně složitější.

      1. Nebo budou všude i Chademo konektory. V PL dokonce nejsou
        Nebo budou všude i Chademo konektory. V PL dokonce nejsou některé rychlonabíječky osazeny CCS. I přes nařízení je to ještě pořád boj. Uvidíme co na to Tesla, řekl bych že to bude rozhodnutí pro Chademo v EjU klíčové.

        1. No, vzhledem k tomu, že CCS je evropský otevřený standard,
          No, vzhledem k tomu, že CCS je evropský otevřený standard, tak se mi jeví jako velmi nepravděpodobné, že by se evropští výrobci přiklonili k proprietárnímu licencovanému řešení jedné japonské firmy. Záleží to jen na tom, zda evropští výrobci začnou chrlit jednu elektriku za druhou. Pak jasně rozhodne množství aut s CCS na trhu.

        2. Jinak jsem teď v rychlosti projel prodeje nových aut za
          Jinak jsem teď v rychlosti projel prodeje nových aut za 1-7/2018 a trend je jasný. 276 aut s CCS proti 86 s CHAdeMO (108 – pokud do toho započítáme i nový Tesly, ale ty mají své SC). A tyto nůžky se budou IMHO i nadále rozevírat. Když vezmu větší prodeje, tak proti Nissanu už teď stojí BMW, VW, Hyundai a pokud se další výrobce do tohoto oboru bude snažit vstoupit (Škoda, atd.), kteří nebudou kapkou v moři, tak se IMHO přikloní k CCS než k CHAdeMO.

    1. Opakuji to pořád dokola – i ke své nelibosti, protože to
      Opakuji to pořád dokola – i ke své nelibosti, protože to jasně dokumentu EU impotenci – že nabíječky staví Asociace CHAdeMO https://www.chademo.com/ a Tesla motors. Pak soukromníci a instituce poskytují zásuvky. Nějaké Ionity a podobné legrace spočítatelné na prstech jedné ruky a provozované v powerpointových prezentacích jsou EU virtuální specialita, prakticky nevyužitelná.
      Aktuální počet CHAdeMO rychlonabíječek ve světě je 18.030, z toho v Evropě 6.260. Tesla má v Evropě 1.317 Supercharger míst s 10.738 nabíjecími stojany. Takže asi tak.

      1. Na druhou stranu CHAdeMO asociace dodnes nepostavila snad ani
        Na druhou stranu CHAdeMO asociace dodnes nepostavila snad ani jednu 150kW stanici a dokonce ani 100kW a vypadá to, že v EU v dohledné době ani nepostaví. Ano v EU je sice 6250 CHAdeMO stanic, ale již také 5000 CCS, kde poslední 3roky se již výhradně staví pouze multistandardy, takže obě čísla celkem logicky rostou spolu. Podle mého názoru se z těchto čísel nedá jednoznačně říct, jaký vliv na tato čísla má konkrétně asociace CHAdeMO. Já si myslím že právě ty poslední tři roky už jen mizivý.

        1. A k čemu reálnému by měla tu 150kW stavět? Existuje pro
          A k čemu reálnému by měla tu 150kW stavět? Existuje pro 150kW nějaké reálné využití? Jaké procento to je? O kolik se zkrátí nabíjení dnešních vozů? O minutu? Dvě? O kolik takováto stanice zkrátí životnost akumulátorů?

          1. Mnoho otázek. „150kW“ CCS stanice (350A@500V) mají využití
            Mnoho otázek. „150kW“ CCS stanice (350A@500V) mají využití již dnes a jejich význam na páteřních sítích poroste. Jednoduchý příklad z historie je že 50kW stanice také začínaly spolu s 18-24kWh bateriemi, kde nabíjecí proud dosahoval i více než 2C a baterie to vydržely se ctí.

            Dnes tu ale máme už několik vozů s +80kWh bateriemi a tyto budou jen přibývat a naopak malé baterie pod 40kWh budou ubývat. Pro ně je již 50kW stanice zbytečná brzda, tyto zvládnou 100-150kW opět bez větší ztráty kytičky.

            Jedna z největších motivací pro 150kW stanice je dnes předpoklad, že Tesla u TM3 v EU konečně uvede CCS zásuvku, který ihned dokáže využít nabíjecího výkonu 120kW (možná o více).

            1. I CHAdeMO nespí a na 100-150 kW intenzivně pracuje.
              I CHAdeMO nespí a na 100-150 kW intenzivně pracuje. Bohužel, nebýt CHAdeMO, tak tady žádné CCS Combo ani nevzniklo, natožpak aby se montovalo. Ten impuls japonských aut pro rozšíření elektromobility a rychlonabíjecí infrastruktury v Evropě je neoddiskutovatelný. A ano, dnes se všude montují třísystémové stojany, protože rozšíření japonského standardu je takové, že si jej nikdo nedovolí ignorovat. CCS Combo je tak opět jen přívažek budovaného CHAdeMO.
              Poprosím Vás o zdroj počtu 5000 CCS v Evropě, pro Teslu a CHAdeMO ho mám, průběžně aktualizovaný, ale CCS ne. Děkuji.

                1. Super, díky, hlavně za ten dole na stránce
                  Super, díky, hlavně za ten dole na stránce http://ccs-map.eu/. Majitele BMW a VW určitě potěší.
                  To 14.místo sice vypadá dobře, ale jde o 66 stanic. Máme 10 mil. obyvatel, první Německo 80. Takže by jich měli mít poměrově asi 8x více, tedy 528. Mají jich 1.176, více než dvojnásobek. Máme co dohánět.
                  Trojnásobkem nás překonává i Švýcarsko, Rakousko a Dánsko (7.-9.místo).

Napsat komentář