Sion: solární elektromobil, který se na slunci sám nabije stojí 645 000 Kč

Německý start-up Sono Motors díky crowdfundingu vybral neuvěřitelných 53 milionů eur potřebných na vývoj a výrobu svého solárního elektromobilu. Teď se auto chystá na trh.

Specifikace elektromobilu Sion jsou následující: baterie 35 kWh, dojezd 255 km WLTP, výkon 120 kW, max. rychlost 140 km/h, objem zavazadlového prostoru 650 litrů, tažné zařízení až pro 750 kg.
foto: Sono Motors

autor: Jáchym Rendl

Společnost Sono Motors je zapsaná v německém Mnichově a vznikla v roce 2014 z iniciativy bývalých spolužáků jmény Jona Christians, Laurin Hahn a Navina Pernsteiner. Počáteční nápad nebyl nikterak ojedinělý – vytvořit elektromobil, který se bude sám nabíjet z integrovaných solárních panelů.

S podobným nápadem už přišly i zavedené značky jako Audi či Toyota. Ačkoliv je to velmi efektní, efektivní už je to o dost méně. Např. právě Toyota se v Priusu donedávna spokojila se střešním solárním panelem, zajišťujícím vychlazení vozu před jízdou pomocí klimatizace. V současné době solární panel na střeše plug-in hybridu Toyota Prius dokáže baterie nabíjet, avšak přínos je mizivý – nanejvýš 5 km za den.

Zpět k Sono Motors a modelu zvaném Sion, jehož návrh nezůstal pouze na papíře. V provizorních podmínkách byly totiž postaveny 2 funkční prototypy. Nutno dodat, že k udržení životaschopnosti celého projektu jim pomohl crowdfunding, díky kterému tvůrci vybrali 2 000 000 euro.

A tak byly s nově vzniklými prototypy uskutečněny první testovací jízdy na vybraných místech v Evropě, zejména v domácím Německu, s cílem poskytnout případným zájemcům osobní zkušenost.

Elektromobil Sion

Elektromobil Sion
foto: Sono Motors

Navzdory aféře, při které vyšlo najevo, že mnoho dílů pochází z modelu BMW i3, na sebe pozitivní odezva nenechala dlouho čekat. V červnu 2018 překročil počet objednávek číslo 5000, což byl milník, při jehož dosažení Sono slíbilo sériovou produkci.

Minimální vklad pro vytvoření objednávky činil 500 euro, což svědčí o reálném zájmu potenciálních majitelů. Některé automobilky totiž rády nafukují statistiky a předobjednávky, založené na pouhém projevení zájmu v podobě zaškrtnutí položky „Souhlasím se zpracováním osobních údajů“.

Tvůrci se rozhodli efektivitu nabíjení maximalizovat integrováním solárních panelů po celé ploše vozu. Sion tak v našich zeměpisných šířkách za slunného letního dne dokáže načerpat energii na 34 km jízdy.

Co se však už moc neuvádí, jsou hodnoty v reálných podmínkách. Vezmeme-li v úvahu krátké zimní dny a běžnou oblačnost, dostaneme se na celoroční průměr necelých 16 km za den. Jinými slovy přibližně 5800 km za rok.

Při průměrném evropském ročním nájezdu 13 000 km (některé zdroje uvádí i méně) má tak uživatel pokrytou téměř polovinu. Cena za km se tak snižuje a zejména v létě výrazně klesá frekvence návštěv u nabíjecích stojanů.

Originální interiér elektromobilu Sion

Originální interiér elektromobilu Sion
foto: Sono Motors

Samozřejmě se pořád jedná o klasický elektromobil. Nechybí rychlé dobíjení pomocí CCS o výkonu 50 kW, ani aktivní tepelný management. Pro nabíjení střídavým napětím je v přední masce k dispozici konektor typu 2. Kapacita baterie činí 35 kWh, dojezd je pak 255 km dle „reálné“ metodiky WLTP. Výkon elektromotoru se uvádí 120 kW.

Sion je unikátní i v mnoha dalších ohledech – funguje např. jako elektrocentrála. Můžete k němu připojit spotřebič s příkonem až 3,7 kW do běžné domácí zásuvky, a dokonce umožňuje odběr až 11 kW přes třífázovou zástrčku. Je-li vůz nabitý, je tedy možné z něj udělat jakousi pojízdnou powerbanku pro další elektromobil.

Mezi zajímavosti patří i to, že automobil není lakován – to šetří výrobní náklady a zároveň snižuje uhlíkovou stopu. Vnější panely jsou kryté polymerem, který je nejen lehký, ale zároveň mechanicky velmi odolný.

Celá koncepce myslí na nízkonákladový provoz – data a výkresy náhradních dílů, stejně jako dílenská příručka, budou volně přístupné a nebude tak problém jednoduché díly vytisknout na 3D tiskárně a základní úkony dělat svépomocí. Náležité využití vozu bude umožněné i přes aplikaci na sdílení, uživatel tedy bude moci auto nabídnout ke spolujízdě anebo rovnou jako plnohodnotný carsharing.

Elektromobily Sion mohou posloužit jako elektrocentrály a např. se vzájemně nabíjet

Elektromobily Sion mohou posloužit jako elektrocentrály a např. se vzájemně nabíjet
foto: Sono Motors

O konečné podobě nechávalo Sono často rozhodovat budoucí majitele, a tak je podoba světlometů, barva vozu, odstín kol atd. výsledkem veřejného hlasování. Automobilka se snaží využívat existující dodavatele dílů a tím snížit náklady na vývoj tam, kde to není nezbytně nutné.

Vůz se bude vyrábět ve Švédské továrně NEVS, která spadá pod čínského vlastníka. V minulosti se v této fabrice vyráběl SAAB a nyní ji částečně využívá i věhlasný Koenigsegg.

Automobilka však nedávno narazila na finanční limity a v prosinci 2019 spustila dnes nejúspěšnější crowdfundingovou kampaň v evropských dějinách. I přes dramatický vývoj se nakonec podařilo vybrat více než potřebných 50 000 000 euro, tj. přes 1,25 mld. korun.

Půjde-li vše podle plánu, výroba by měla začít v druhé polovině příštího roku. Cena elektromobilu Sion začíná na 25 500 euro, tj. přibližně 645 000 Kč. Auto má samozřejmě své mouchy. Např. kapacita baterie je dnes průměr a v době uvedení se bude jednat o podprůměr.

Elektromobil Sion od Sono Motors

Elektromobil Sion od Sono Motors
foto: Sono Motors

Na škodu by nebyl pohon zadních kol namísto předních. Černá barva jakožto jediná varianta také nemusí být podle gusta každého zájemce, stejně jako jedna jediná výbava v nabídce.

Zavedené automobilky by však mezi sebe takového hráče potřebovaly jako sůl. Podobná lekce, jakou učinila Deutsche Post se svým StreetScooterem by byla jednoznačně přínosná i na poli osobních automobilů. A že to je škaredé auto na plechových kolech?

Hodnoty se mění. Desítky let se lidé ptali „kolik to jede?“, po změně tisíciletí se dotaz změnil na „kolik to žere?“, nově se začíná uplatňovat „kolik to ujede?“. Sono jde ještě dál a možná má odpověď na otázku blízké budoucnosti: jak se to nabíjí? Držíme palce!

vlastní

76 Comments on “Sion: solární elektromobil, který se na slunci sám nabije stojí 645 000 Kč”

  1. Zapomina se taky na jedno. Sono Motors je nezavedena znacka.
    Zapomina se taky na jedno. Sono Motors je nezavedena znacka. Nikdo nevi jaka bude kvalita, servistni sit, podpora ard, atd. Spousta lidi si to nekoupi uz jen proto. Ale to je samozrejme problem kazde zacinajici firmy. A proto je to tak tezke. Viz Tesla model 3 rampap.

    1. Hlavně v době, kdy (možná) přijde na trh, někdy koncem
      Hlavně v době, kdy (možná) přijde na trh, někdy koncem 2021, tady už snad bude ID.3 a s tou nejmenší baterkou, která ale i tak bude větší než u tohoto, bude začínat na cca. 30 tisic eur. A to ještě je otázka, jestli se Sono povede dodržet cenu těch cca. 25 tisíc eur.

      Troufl bych si tipnout, že Sono nebude žádný zázrak, pokud vůbec dojde k rentabilní sériové výrobě. Ale, samozřejmě, je to můj odhad… vzhledem k tomu, kdy to chtějí dát na trh a jaké problémy je už teď provází a jaká bude tehdy už konkurence.

      1. Já jim fandím, vybrali od lidí 53 mil. EUR (od těch co
        Já jim fandím, vybrali od lidí 53 mil. EUR (od těch co objednali auto) a výrobu rozjíždějí, příští kvartál budou mít testovací předvýrobní prototypy. V článku není zmíněna poměrně zajímavá věc, že ti co zaplatili zálohy, mohou získat body, za které dle výše zálohy se budou podílet na zisku společnosti.

        Společný fond odpovídá teoretické hodnotě 64,07% hodnoty společnosti, odečtením veškerých vzniklých daní a nákladů. Na základě ocenění společnosti v souvislosti s posledním navýšením kapitálu od ledna 2019 by měl fond Společenství hodnotu před zdaněním a náklady přibližně 70 milionů EUR . Konkrétně to znamená, že všichni držitelé rezervací Sionu se budou podílet na budoucích ziscích Sono Motors

      2. To se přece s ID 3 nedá srovnávat.
        – ID 3 je hatchback

        To se přece s ID 3 nedá srovnávat.
        – ID 3 je hatchback tohle je defakto komnbík.
        – ID 3 nemá a nebude mít tažné – Sion má již v základu.
        – ID 3 nemá a nebude mít funkci V2G – Sion má již v základu.
        – ID 3 nemá a nebude mít funkci V2V – Sion má již v základu.
        – ID 3 nemá a nebude mít OUT DC/AC měnič – Sion má již v základu 3,2kw

        A jediné sporné je zda výhodu či nevýhodu považujete solární panely. Já to považuji za výhodu, ale uznávám, že jejich hmotnost vozíte i v noci a zamračené dny – takže pro vytížená auta je to bezvýznamné. Pro ty z nás co najezdí 200 km za týden je to super bonus.

        I kdyby se nakonec Sion a ID 3 cenově srovnali (což si vzhledem k rozdílu velikosti baterií nemyslím), tak máte za stejné peníze lepší auto.

            1. Ona totiž ta koule je strašně zrádná 🙂
              Každý si

              Ona totiž ta koule je strašně zrádná 🙂
              Každý si říká že V2G nebo V2V je drahá technologie oproti kouli že…
              Ale ona ta koule holt vyžaduje jiný stabilní výkon celé soustavy (ne jen motor), takže prostě jako motorizace o třídu nebo dvě výš se vším všudy – konstrukční pevnost, brždění, chlazení…

        1. Uvidíme za rok a půl, za dva. Ono i dnes si může uživatel
          Uvidíme za rok a půl, za dva. Ono i dnes si může uživatel koupit za stejné peníze „lepší“ auto, resp. za cenu o 5000 eur namísto Golfa nějakého Megana nebo i30, přesto ale koupí Golfa.

          Z těch vlastností, co jste vyjmenova, většinový uživatel (co doteď jezdí ve spalováku) slyší akorát tak na ten větší kufr. No uvidíme, co bude tou dobou na trhu…

    2. NEZapominá se taky na jedno, Sono Motors je furt jen defakto
      NEZapominá se taky na jedno, Sono Motors je furt jen defakto na papíře ;))

      https://kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/sono-sion/

      … a hlavně v germányji, dokonce přímo v BaWorsku ;)) jako hrdinové to jo vo tom žádná, alééé …. spíš je to jen symbolická záležitost 😉 Kdo ví jesi ti sponzoři se s těma prachama rovnou rozloučili a vodepsali je… Jako chápu flustraci a zahanbení těch správných z prostýho lidu germánského národa, ale v zemi kde desítky let vládne ropná mafije teda pardon štyrka, je div, že to zvládnul Streetscooter…. a co to dalo!! takžééé jaksi taksi 😉

    3. Samozřejmě že kvalitu lze jen odhadovat – to je vždycky
      Samozřejmě že kvalitu lze jen odhadovat – to je vždycky otázka. Nicméně to že základ vzali od BMW a montovat to chtějí v továrně po SAABu dává naději, že by to nemuselo být tak zlé.
      Co je ale známo, je servisní síť. Sono Motors to obešli tím, že jsou otevřený zdroj „open source“ a každý servis, který bude potřebně vybaven (nevím co znamená „potřebně vybaven“ to nespecifikovali) může být autorizován, a dle a dostanou přístup ke všem servisním úkonům.

  2. Tech 50 milionu EUR vystaci na certifikacni prototypy a
    Tech 50 milionu EUR vystaci na certifikacni prototypy a konecny vyvoj auta. Na spusteni vyroby potrebuji dalsich 200 milionu EUR a to by uz mohl byt zasadni problem. Ty dva pojizdne prototypy co ted maji nesmi ani na verejne komunikace. To svedci o zasadnich problemech. Ale drzim palce, snad to nekrachne.

  3. černý solární panely slouží k pohonu interijérové
    černý solární panely slouží k pohonu interijérové klimatizace, která chladí interiér (a kaslík s pidiledničkou na pikslu píva) po většinu roku nadmíru zahřátý dopadem slunečních paprsků na černý solární panel. Ta černá barva tam slouží pouze k odvedení pozornosti bláhového kupujícího 😉 Kdyby totiž byl v bílé barvě bez soláru, nejen že by ušetřil na ceně váze klepýřině a klimatizaci, ale navíc by ztratil solární podporu germánskýho vobyvatelstva a to by jako nešlo soudluzi ;))

    1. Co je to za aferu? Ten vyvojovy buget neni zase takovy zazrak,
      Co je to za aferu? Ten vyvojovy buget neni zase takovy zazrak, tak proc objevovat znovu kolo… je ten dil dostupny? ano, je vhodny? ano, je provereny? ano, sup tam s nim a zadne velke zdrzovani. I tak budou resit spoustu dalsich problemu.

  4. Solární panely nebudou mít vhodný sklon, něco váží a
    Solární panely nebudou mít vhodný sklon, něco váží a nejsou nejlevnější. Do budoucna jistě zajímavé, nyní jsou ale stále drahé. Takto bude vyrobená kWh stát minimálně 10 Kč při rozpočítání na životnost auta a to ještě bude muset být auto pořád na slunci.

    1. Máte e všem pravdu, jenže ony tam solární panely nebudou,
      Máte e všem pravdu, jenže ony tam solární panely nebudou, bude to něco á la solární tašky nebo ty panýlky na oděvech a batozích. Pořádný panel máme jen na VŠB na tom žlutém Pežotovi 106e z roku 1999, komplet i s rámem přichycený klasicky na zahrádce 🙂

  5. Tak já za největší pecku považuju zase tu dílenskou
    Tak já za největší pecku považuju zase tu dílenskou příručku a možnost tisku některých dílů na 3D doma. Takže nejen „jak se to bujde nabíjet“ nám možná SIon ukáže, ale i budoucnost autoservisů – velká 3D tiskárna, super!!

    1. No a bude v popisu toho dílu i to, jakou má mít třeba
      No a bude v popisu toho dílu i to, jakou má mít třeba pevnost, tvrdost a nevím co… prostě vlastnosti takové, aby to odpovídalo homologaci a bylo to v případě havárie bezpečné. Jak toto lze zkontrolovat v podmínkách „domácího“ 3D tisku? Jakou mám pak třeba jistotu, když si takové auto jako ojetinu koupím, že všechny díly jsou pevnostně v pořádku a „nevytiskl“ je nějaký Lojza na tiskárně v nějaké horší než čínské kvalitě?

        1. Uz to muze byt problem, pri narazu vam ta vytisknuta cast
          Uz to muze byt problem, pri narazu vam ta vytisknuta cast misto propruzeni prorazi lebku. Misto aby se trhala, se bude tristit. Matetialy soucasnych aut maji tuny atestu, aby neuvolnovaly skodlive latky do interieru. Je to mozna hypoteza, ale stat se to muze.

            1. Jenom naznacuju ze to neni tak jefnoduche. Me teda prijde uz
              Jenom naznacuju ze to neni tak jefnoduche. Me teda prijde uz zbytecne neco takoveho vubec delat, protoze seriovy dil musi byt vzdy levnejsi. Presto by se mohl najit clovek, ktery si treba vytiskne designovy kryt volantu pod kterym je airbag. To je v pripade havarie temer jista smrt.

                1. To jiste, ja jen ze u tohoto auta se to prezentuje skoro jako
                  To jiste, ja jen ze u tohoto auta se to prezentuje skoro jako bezny servisni postup.

                  Ja vitam, ze jsou dostupna CAD data dilu, ale u vetsiny z nich by melo byt varovani, ze jejich nahrada neseriovou vyrobou je zakazana.

            2. Tady se musim zastat „predrecnika“. Ze si v aute lidi vozi
              Tady se musim zastat „predrecnika“. Ze si v aute lidi vozi nebezpecne veci je jen jejich problem. To o cem se tu bavime je jina liga.
              Uz ted se prodavaji bouracky jako nebourana auta a az pujde vsechno „tisknout“, tak budou mit podvodnici eldorado. Koupi srot, zbytek dotisknou shitem a az se to za rok zacne rozpadat, muzete si jit stezovat. A tezko jako laik poznate jake dily byly dotistene systemem dodo, a uz vubec ne jestli odpovidaji homologaci.

              1. Děláte z toho kovbojku, na stránkách sonomotors nebo v
                Děláte z toho kovbojku, na stránkách sonomotors nebo v informačním letáku se o tom tisku nepíše ani slovo. Bylo to před dlouhu dobou zmíněno, že až tak daleko může zajít technologie, že si díly budeme tisknout. To že si může někdo vytisknout do standardního auta libovolný díl, je jeho věc, třeba prasklý kryt vnějšího zrcátka, různé krytky, plastové lišty apod. Že by byl každý díl v autě certifikován je nesmysl, to by auta stála miliony.

                https://sonomotors.com/site/assets/files/1621/information_sheet_sion_en.pdf

                Jedinou zmíňku jsem našel zde, ovšem to je kdysi dávno řečené prohlášení, skutečnost může být jiná.

                https://en.wikipedia.org/wiki/Sono_Motors_Sion

                1. Přesně. To, co je z té zprávy o servisu důležité, je
                  Přesně. To, co je z té zprávy o servisu důležité, je že na Sion výrobce vydá detailní servisní příručku, podle které vám bude moct opravit auto kdejaký malý autoservis. A taky to nebude nikterak složité auto.

    2. Souhlas Dominikem. Naprosto mne vytáčí, že si koupím auto
      Souhlas Dominikem. Naprosto mne vytáčí, že si koupím auto (elektroniku, domácí spotřebič…) a technická dokumentace, ne tak servisní návod je vpodstatě tajná. Musím pak platit majlant v servise, kde se mi v tom rýpe vemeno dle návodu jak promalé děti, a učí se za mé peníze.

        1. Jo to je fakt, pro někoho mužou být bezvýznamné. Jsem
          Jo to je fakt, pro někoho mužou být bezvýznamné. Jsem samozřejmě ovlivněn tím, že mě se do potřeb trefili téměř přesně. Mě mrzí jen jedna změna, a jedna věc mi od počátku chybí. Změna je v rozložení zadní sedačky – prototypy měli zadní sedadlo dělené na tři regulérní sedadla (3X 33 %), sériovka má klasiku 60 na 40. Co mi chybí od počátku je varianta co by měla místo velkého kufru 7 míst.

      1. Tak to sem na tu pecku fakt zvedavej. Pral bych jim uspech ale
        Tak to sem na tu pecku fakt zvedavej. Pral bych jim uspech ale pochybuju ze se jim podari rozjet seriovou vyrobu. Uz ted byli na hrane krachu. A treba takova „podruzna malickost“, jako ze si muzete vybrat jakoukoli barvu paklize bude cerna dost lidi od koupe odradi. (I Tesla zmenila zakladni barvu z cerne na bilou) Treba me se cerny auta nelibi a asi bych si nikdy cerny nekoupil, nehlede na to ze pritahuji teplo a v noci jsou spatne videt. To spis vestim uspech Hyper Hybridu od Obristu. Ja vim ze v ocich skalnich ev-tiku je to svatokradez ale me pripada ze prave takovyhle rozumny hybridy muzou dostat ev mezi masy.

    1. Když jsem to na jejich stránkách četl hned v pondělí 13.
      Když jsem to na jejich stránkách četl hned v pondělí 13. ledna taky se mi přímo ulevilo. Moc jsem jim držel palce.
      Přesně jak píšete jednoduché, praktické se spoustou funkcí a vlastností na které mnohé automobilky ani nepomyslely.

      1. třeba by to mohli ještě vyfůzovat s konzervou a do tý
        třeba by to mohli ještě vyfůzovat s konzervou a do tý výrobní linky se to pak skutečně dostane 😉 PS: hele jak to že máš furt tak dlouhá zápatí? tyjo mě to zkrouhli a ty si tady zbytečně zabíráš reklamní plochu 🙂

        1. S konzervou by fůzoval buď jen zcela nesoudný člověk, a
          S konzervou by fůzoval buď jen zcela nesoudný člověk, a nebo člověk se sklony k sebedestrukci až sebevraždě.

          Zápatí jsem měl delší. Bylo mi doporučeno jej zkrátit což jsem udělal. Výsledek je existující kompromis.

          PS: tady trochu výživného materiálu pro Vás, vás to zvedne ze židle jako mě, jen já nejsem tak expresivní kritik jako vy.

          https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095913550-nedej-se/219562248410039-nasadit-plynove-masky-zkolaudovano

          1. jj pražská díra nj
            ale máš tam navíc a to

            jj pražská díra nj

            ale máš tam navíc a to prodlužuje
            —————————————————————
            Nejsou dobrá a špatná auta – jsou jen vhodná a nevhodná.
            —————————————————————

  6. Myslenka dobra, solarni panel by melo mit na strese kazde BEV,
    Myslenka dobra, solarni panel by melo mit na strese kazde BEV, minimalne proto, aby kompenzoval samovybijeni pri delsim stani.

    Moznost vydavat elektrinu je taky super. Cena je konkureceschopna vuci spalovakum a to i bez dotaci!
    Pozdeji snad dojde i na zvetseni baterky. Perfektni vec.

    Jenom bych si vynechal tu vetu v clanku, ze absence laku je ekologicka… ten polymer ve skutecnosti bude nasi planetu bolet daleko vic nez bezny vrstveny lak.

    1. spíš než samobybíjení bych viděl přínos v termálním
      spíš než samobybíjení bych viděl přínos v termálním managementu prostoru proc cestující – v létě aktivní odvětrávání, v zimě aktivní temperace, když auto někde stojí…a to nejen u BEV – mnohem lepší, jak prosklená střecha

      1. Neměl solární panely na střeše už kdysi před léty
        Neměl solární panely na střeše už kdysi před léty Superb? Právě kvůli odvětrávání/chlazení kabiny při stání na slunci. Není to žádná novinka. A taky mi to přijde jako smysluplnější než olepit drahými panely celé auto a dobít za den pár km při ideálních podmínkách.

        1. To nevim, ale vlsatne se divim tomu, ze to zadne i bezne auto
          To nevim, ale vlsatne se divim tomu, ze to zadne i bezne auto dnes nenabizi.
          Bezne spalovaky by sice mohly maximalne vetrat, coz neni tak ucinne, ale uz 48V mild hybridy maji zpravidla kompresor klimatizace pohaneny elektromotorem, tam by to mela byt hracka.

          1. Energie investovaná do výroby panelu se 50x lépe přírodě
            Energie investovaná do výroby panelu se 50x lépe přírodě zhodnotí, pokud panel bude na střeše domu a nebude se vozit někde na autě.
            Podle mě to bude stejný fail jako solární dálnice.
            Občas nějaký kakanec od ptáka, špina na autě. A to nemluvím o tom, když to někdo trošku podře na parkovišti.
            Takové dveře se solárním panelem si člověk těžko vytiskne na 3d tiskárně.
            Navíc, nevím jeslti je vhodné cíleně parkovat auto na slunici a kde jsou takové podmínky, aby auto stálo osvícené celý den?
            Podle mě reálný přínos nebude tak velký, aby to někdy vyvážilo vyšší cenu vozu, složitější vývoj a nárůst hmotnosti.

            Pokud by to bylo možné zvolit jako výbavu chci/nechci, tak bych nebyl proti. Ale mě to nejspíš od siona odradí nakonec a pořídím si něco jiného.

            I když velikostně je to auto super a má i tažné na 750kg.

            1. Samozřejmě všechno má své pro a proti, na druhou stranu
              Samozřejmě všechno má své pro a proti, na druhou stranu pokud to bude nabíjet za jízdy, tak to není úplně špatný nápad. To nabíjení z domácí FVE s těmi panely bít nebude, zvláště u nás toho Slunce moc není. Měl jsem za těch 35 let asi 12 aut, ani u jednoho by nedošlo k poškození případných solárních panelů.

        2. mel, meli to vsechny auta na platformach C5-6 a B5-6, zacala s
          mel, meli to vsechny auta na platformach C5-6 a B5-6, zacala s tim Audi 6, pak Passat a nasledne i Superb jednicka, ja to mel v sibru na A6 a proste se spustil vetracek kterej kabinu vetral, zadne chlazeni to ale nebylo, proste to jen vetralo kabinu klasicky jako kdys spustis vetrani, a taky to i udrzovalo napeti v baterce

      2. V zhledem k možnosti předehřátí/předchlazení interiéru
        V zhledem k možnosti předehřátí/předchlazení interiéru u dnešních elektromobilů, je nějaké větrání interiéru k ničemu.
        Stejnou službu udělá bílej lak.

        Za mě je celá ta věc se solárníma panelama zbytečná. Kdyby to tam nedali, tak bych o tom přemýšlel, pokud by tomu dali větší baterku. Za rok a půl to bude pro takové auto výsměch.

        Další věc je bezpečnost. Zajímali by mě crash testy. Nějak té konstrukci nevěřím.

        1. Kdysi jsem se se tím zabýval a bílej lak rozhodně
          Kdysi jsem se se tím zabýval a bílej lak rozhodně nestačí, aby to pasivně fungovalo potřebovalo to ještě termoizolační skla… přínos bylo až aktivní řešení a k tomu se FVE docela dobře hodí.

          Předehřátí/ předchlazení auta, co stojí den mimo nabíječku je pěkně drahý špás…a na Pluginu ještě dražší

          1. ja se tim nepotrebuju zabejvat, mam na uate bilej lak a na
            ja se tim nepotrebuju zabejvat, mam na uate bilej lak a na sklech UV folie, vzadu a zadni bocni zatmavena, a v aute i po nekolika hodinach na slunicku v lete rekneme uvnitr „vpohode“ , kdys si vzpomenu a na celni sklo jeste dam i venkovni prebal z OBI za par supu, tak je to uplne v pohode

            1. Zabýval = vyvíjel systém, který problematiku
              Zabýval = vyvíjel systém, který problematiku řešil…barva a skla byla pro to velmi base level… očekávám, že se to v plné palbě ukáže někdy kolem roku 2025, když si všichni uvědomí, že je fakt třeba dosáhnout energetické efektivity

        2. Právě že ty všechny ty certifikace, crash testy a COC list
          Právě že ty všechny ty certifikace, crash testy a COC list byly příčinou té kampaně o přežití.
          Když se v létě začala rýsovat sériová výroba, nahrnuly na ně úřady moře povinností jejichž vyřešení stojí balík – a ten právě vybrali.
          Nebude to tak bezpečné jako Tesla, ale v průměru EV to bude určitě, a díky bateriovému skatboardu v podlaze (respektive jeho masivní konstrukci) určitě lepší než kterýkoliv spalovák.

    2. On ten příkon těch FV panelů není dokáže plnit ještě
      On ten příkon těch FV panelů není dokáže plnit ještě jednu zásadní funkci. On (a to i v nejhorších povětrnostních podmínkách) dokáže uživit všechny palubní přístroje včetně topení či klimatizace. Tudíž na dojezd se z baterie bere 0 kwh – ergo když mi po spuštění ukáže dojezd 150km, a já si pustím naplno topení, tak mi stále ukáže 150km. S tím autem se bude skvěle plánovat.

      A druhý, méně častěji využívaný benefit – když budete třeba někde kempovat tak může sloužit jako maličká FVE. Uvaří, posvítí atd…

        1. kWp je 1600 W, tedy když píši kWp měl bych napsat 1,6 kW.
          kWp je 1600 W, tedy když píši kWp měl bych napsat 1,6 kW. To je za plného osvitu.
          Sion má TČ s obdobnou náročností jako BMW i3 (on toho má od i3 opsáno vícero), které si bere 1,2 kW.

          Ale máte pravdu v tom, že v zamračeném dni je to na hraně, a pojedete-li v noci tak přímo na prd.

          1. Instalovaný výkon panelů (kWp) mě moc nezajímá.
            Já psal

            Instalovaný výkon panelů (kWp) mě moc nezajímá.
            Já psal že to těžko dá ten 1kW energie kontinuelně aby to pokrilo aspoň základní potřebu pro topení. A tu 1 kW jsem vzal hodně optimisticky.

            Jestli že má sion instalovaný výkon 1.6kWhp, tak to žěžko bude dávat i tu 1kW při stání na sluníčku. Protože střecha nemá ideální úhel, kapota taky ne. Část auta bude vždy nějak zastíněna a tak dále a dále.
            U solárního panelu stačí zastínit jednu buňku a končí celý panel.

            Zamračený den je téměř totožný jako noc. Panel vyrábí tak 10-20%. Měl sem jich dost na střeše. Takže vím jak se to chová za jakého počasí.
            A to panely na střeše jsou většinou ideálně nakloňěny k slunici.

          1. Je to na pojizdky okolo mesta, svozy lidi do prace, deti do
            Je to na pojizdky okolo mesta, svozy lidi do prace, deti do skoly. Pojizdky po velkych stavbach, nebo velkych fabrikach. Hodi se pro servisni pracovniky a ruzne remeslniky.

            Provozni a servisni naklady proti spalovaku budou pomerne dost nizsi nota bene spalovak dostava pri cukani po meste dost zahul, studene starty, spojka, brzdy…

            Zkratka okruh lidi, kterym to bude davat ekonomicky smysl bez dotaci, uz zacina byt zajimavy.

  7. To je příliš krásné a hlavně reálné, aby to fosilní
    To je příliš krásné a hlavně reálné, aby to fosilní teroristi a západní psychopati nepřekazili….. Je vidět, že věci mohou zlepšit jen lidé sami, ne psychicky nemocní „politici“… prostě jako ve Švýcarsku, kde je přímá demokracie 🙂

    Přispěno. Přidejte se, pokud chcete alespoň trochu demokracie 🙂

    1. Mě na tom fascinuje jedna věc. Dva roky jednali s různými
      Mě na tom fascinuje jedna věc. Dva roky jednali s různými investory a všichni do jednoho si kladli různé podmínky a nikdo z nich nechtěl přijmout ten nápad tak, jak ho vymysleli a zrealizovali ve dvou prototypech. Chtěli kompromisy. Já je podporuju už dlouho, takže mi od nich chodí informace o všem, co se děje. Čekal jsem, že podlehnou. O to víc mě překvapilo, že se do toho pustili sami a přiznám se, že jsem nečekal, že uspějí. Sice nadvakrát, ale povedlo se. Nebýt Tesly, tak je to pro nás volba auta č.1.

      1. Přesně tak…. demokracie a volba může přijít jen skrze
        Přesně tak…. demokracie a volba může přijít jen skrze lidi, ne tento „demokratický“ systém, kde zástupci „demokracie“ jsou jen psychopatičtí herci a téměř vždy „klienti“ Epsteina 🙂

        Také jsem překvapen. Snad jim to vyjde. Musk měl své peníze, takže mnohem snadnější pro něj.

        1. Také tleskám a přeji, aby to prodávali jak housky na
          Také tleskám a přeji, aby to prodávali jak housky na krámě. Já si totiž nové taky nikdy nekoupím. A souhlasím s jejich přínosem demokracii, manažeři se zlatými padáky a jejich korporace nic pro obyčejného člověka neudělají. Mají svoji představu a tu vnutí stádu tak, aby na tom vydělali oni.

          1. amen, a ještě nás ti psychopati obviní žze svých
            amen, a ještě nás ti psychopati obviní žze svých zločinů, že my, běžní lidé, znečišťujeme planetu, přitom to dělají jen oni z 90 %… takže nám vnutí uhlíkovou daň, a my jim dáme jen víc peněz z našich výplat, dobrej plán, přesně jako povolenky 😀

      2. Tesla je špička. O tom žádná. Jenže potřebujeme fakt
        Tesla je špička. O tom žádná. Jenže potřebujeme fakt všichni špičku?
        TESLE (a Muskovi) vděčíme za novodobou vlnu elektromobility, ale TESLA je prémiovka – nechci platit za prémiovku, protože ji prostě nepotřebuju. Tohle je rodinné auto pro průměrně (a mírně podprůměrně) příjmové skupiny obyvatel.

        1. Všichni špičku mít nemůžeme a nebudeme. Ale když budu
          Všichni špičku mít nemůžeme a nebudeme. Ale když budu mít volbu jestli za 700k nový Sion nebo 3 roky jetou TM3, tak sáhnu po Tesle. Přes mega za nový auto jsem dal jednou v životě a už to znovu zřejmě neudělám. Už mám jinak nastavený život.

Napsat komentář