Šéf výzkumu Porsche: veříme v menší a lehčí baterie; vodík je hloupost

Michael Steiner, šéf výzkumu značky Porsche, se aktuálně v rozhovoru s Automotive News podělil o několik klíčových zajímavostí.

Předně, Steiner rozhodně nemá rád, když se Porsche srovnává s Teslou. Prý nejde o přímou konkurenci, protože Tesla cílí na velkoobjemovou produkci.

Dále hovořil také o bateriích. Porsche prý raději sází na menší, lehčí a levnější baterie, které lze rychleji nabít. „Neaspirujeme na to být lídrem v dojezdu elektromobilů,“ řekl doslova. Škoda!

Připustil, že ještě nějakou dobu bude třeba nabízet souběžně spalovací a plně nebo částečně elektrické verze aut. „Zákazníci a regulátoři rozhodnou, jak dlouho bude nutné takový stav držet,“ řekl.

Dodal ale, že elektrické verze aut musí být odlišné, protože zákazníci chtějí, aby bylo vidět, že jezdí na elektřinu. Dále se s redaktory bavil také o vodíku a vodíkovém pohonu, který sepsul.

„Všechno mluví ve prospěch baterie a prakticky nic nemluví ve prospěch vodíku,“ řekl. Řekl, že i nadále technologii vodíkových palivových článků zkoumají, ale momentálně pro Porsche není vhodná.

Mimo jiné i proto, že max. výkon vodíkových palivových článků je dnes kolem 100 kW. Když chcete víc, stejně musíte přidat poměrně velkou baterii. Dodal také, že celková energetická efektivita vodíku je velmi nízká.

98 Comments on “Šéf výzkumu Porsche: veříme v menší a lehčí baterie; vodík je hloupost”

  1. „Steiner rozhodně nemá rád, když se Porsche srovnává s
    „Steiner rozhodně nemá rád, když se Porsche srovnává s Teslou.“¨

    Bodeť by byl rád když mu americký nedodělky od totálního začátečníka natrhávaj prdel. To nemá rád nikdo. 😀

    Všechno co tvrdí je jen hromada omluv a z nouze cnost.

    Jejich slogan „Porsche, there is no substitute“ dostal na frak.

    1. Pochop Kuku, že každýmu nejde jen o zrychlení v přímce.
      Pochop Kuku, že každýmu nejde jen o zrychlení v přímce. A ani ne o dojezd 300km. Vůbec mě ale nepřekvapuje, že spousta lidí na to zrychlení elektromobilů slyší. Protože nás řidičů je prostě málo. Kdysi dávno jsem s BMW 320xD – to je kombi, diesel 2.0 135kW a 4×4 celkem nehezky prohnal Ferrari FF a netvrdím, že jsem mu natrh… Porsche je jiná liga a dojde ti to po pár letech, až se z Tesly stane VW.

      1. Hezký řeči, ale valná většina jízd se koná ve městě
        Hezký řeči, ale valná většina jízd se koná ve městě od semaforu k semaforu a tam řidič využije jen to zrychlení v přímce. Zatáčky si řidič Porše užije akorát když si o víkendu dojede někam zařádit na okresky nebo na okruh. Navíc si zaspal dobu, dneska už si řidiči užívaj u Tesly Track mode.
        Řeči vo jiný lize stojej a padaj s jízdníma vlastnostma auta a když ti lepší zážiteky nabídnou levný nedodělky z Fremontu tak ti zhořkne i to pěkný Porše.

      2. Taky jsem Carlu Sainz natrhnul prdel s Felicii diesel…
        K

        Taky jsem Carlu Sainz natrhnul prdel s Felicii diesel…
        K Taycanu. To auto neni na denni jezdeni a tak nikdy nenakrouti statisice km jako Tesla. Tak si muzou dovolit baterky vic zatezovat, protoze tech par km zvladnou. Proto muzou vykrikovat ze maji rychlejsi nabijeni. Az ukazou Taycana s 200.000km a s funkcni baterkou, pak muzeme porovnavat. Taycan je hracka pro vikend a tam ten dojezd asi staci. Naprat baterky vysokym proudem neni kouzlo. Kouzlo je aby vydrzely dlouho a davaly dobry vykon. Tesla to davno dokazala, Taycan jeste ne.

        1. Jo, Taycan je určený pro jiné zákazníky než Tesla, je
          Jo, Taycan je určený pro jiné zákazníky než Tesla, je jinak postavený a naladěný. Třeba zvládne 20x sprint 0-200-0 bez vadnutí a pořád stejně. Zřejmě vědí, že toto je pro jejich zákazníky důležitější parametr než dojezd kdo ví? 🙂 A jak budou vypadat baterky po 200 tisíc km nikdo teď neví a to možná taky pro zákazníky Taycan nehraje roli…

  2. Co taky Ferdinand Porsche (rodák z Vratislavic) dělal:
    Co taky Ferdinand Porsche (rodák z Vratislavic) dělal: https://eurozpravy.cz/veda-a-technika/technika/220147-hitlerova-zbran-ktera-mela-porazit-obavane-sovety-plan-nacistu-prekazili-cesi/
    Na druhou stranu je třeba připomenout, že Porsche dělal BEV a HEV už kolem roku 1900. Neujaly se. Vývoj baterek byl v nedohlednu a hybridní uspořádání bylo přiliš velké a těžké. Takže ani ten H2 bych nezatracoval. Může ještě překvapit.

          1. Ono by se něco našlo, fanatiků tam bylo taky dost. Vemte
            Ono by se něco našlo, fanatiků tam bylo taky dost. Vemte si, že to byla firma a že je to firma bratra Oskara. Ferdinand ale zřejmě nebyl proti.
            Za Prahou směrem na Kladno bylo JZD „Rudá záře“ Velké Přílepy, nad vjezem do zrekvírovaného statku (cca 50 léta) hvězda jako kráva. Všechny JZD vypadaly, jako když to tam právě vybydleli nepřizpůsobiví. Oprýskané omítky, propadlé střechy… Další vesnice na cestě se jmenuje Černý vůl. To mi vždycky spravilo náladu.

            1. V životě jsem takovýho komouše neviděl, ti se poznali
              V životě jsem takovýho komouše neviděl, ti se poznali podle toho že si dávali za vokna vlaječky na výročí aby je náhodou nepomluvil někdo z uličního výboru. :)))
              JZD a vlastní barák je něco trochu jinýho. Ohromnej hákáč na střechu z tašek si dali taky pánové ze zámku Bečov nad Teplou kde se pak nalezl reliviář sv. Mautra, nebo v Brně na Německý dům a čelo zdobil ohromný portrét vůdce. No sajrat jako sajrajt, rudej nebo hnědej. :-//

    1. Stačil pohled na název článku a přesně tohle mě napadlo
      Stačil pohled na název článku a přesně tohle mě napadlo … Ale že to Míšovi Steinerů trvalo tak dlouho, než to pochopil … Je rychlej asi jako Klečka.

      (citace z filmu Rozpuštěný a vypuštěný: „Inspektor Klečka je poněkud pozadu“….)

      +1

        1. Neviem ci porsche ale Nemci po vodiku uplne saleli. Uz mali
          Neviem ci porsche ale Nemci po vodiku uplne saleli. Uz mali celkom aj dost vodikovych stanic a mysleli si ze cely svet po nich bude papagajovat. Lenze ich nikto v takej miere nenasledoval a sami zistili, ze je to hovadina. Teraz si chcu zachovat tvar tak su s vodikom uz tichucko.

          1. v Nemecku to propaduji a propagovali pouze firmy napojene na
            v Nemecku to propaduji a propagovali pouze firmy napojene na petrolejarsky business, automobilky samotne se k vodiku nikdy nijak zvlast nestaveli a vesmes ho ignorovali, jedine kdo to torsku zkousel bylo BMW a stejne to nakonec cele prehodili na Toyotu a do vyvoje davaj minimum

            vodik se vicemene objevoval jen v dobe kdy Angela po Nemeckych automobilkach chtela alternativni pohony a dala jim na to miliardy, ale i tam se nakonec jednalo o vyuziti vodiku mimo auta, a ne primo k pohonu, takze treba e-diesel a e-benzin vyuzivali vyrobu vodiku z prebytku OZE a z nej se pak delalo ono tekute e-palivo normalne cerpatelne do klasicke nadrze jako bezny benzin/nafta

            takze bych z toho nedelal kovbojku, vodiku proste zadna Nemecka automobilka nikdy nedavala prilis sance, nejbliz ebylo jen BMW ktere to zkouselo hlavne formou spalovani, takze bez elektromotoru a palivovych clanku

      1. V ničem není pozadu. To, že stejnou větu vyslovili u
        V ničem není pozadu. To, že stejnou větu vyslovili u Porsche až teď, neznamená přeci, že jsou 13 let pozadu, ne? Pokud vím, Porsche vodík nikdy nepropagovalo, alespoň teda z posledních let si na žádné vodíkové Porsche (prototyp) nevzpomínám.

  3. Ze se to porovnani Porsche nelibi je sice hezke, ale kdyz
    Ze se to porovnani Porsche nelibi je sice hezke, ale kdyz parametry jejich high tech produktu prekona auto vyvinute pred asi 10ti lety a je jeste mnohem levnejsi, tak to musi byt velky frust. A porovnavat budou lidi stejne dal. Porsche neni zadny zazrak, ale vytvoril se kolem jmena akorat takovy mytus. Porsche se musi jeste hodne doucit aby dosahnul efektivity Tesly. Porsche cerpa z vyvoje koncernove sestry Audi a ten je jak znamo predpotopny.

    1. Jenže Porsche si nikdo nekupuje pro nějaké super užitné
      Jenže Porsche si nikdo nekupuje pro nějaké super užitné vlastnosti, ale kupuje si ho, protože je to Porsche – ani 356 ani 911 ani 924, ani 928 nebyly ve své době špičky ani na rychlost, ani na pohodlí a už vůbec ne na prostor a na cenu. Ale bylo to Porsche – surové, těžké na řízení, kdy umět s ním jet rychle vyžaduje znalosti, schopnosti a zkušenosti. Zákazníky Porsche nikdy nezajímalo a nebude zajímat spousta věcí – nemyslím si, že ani dojezd, bude je zajímat to, aby to bylo Porsche – surové, kontaktní, nekompromisní ve výkonu a jízdním projevu a samozřejmě nic neodpouštějící….
      BMW už se svému původnímu konceptu vzdálilo – posledním skutečným BMW dle původní filosofie BMW je E46, dneska je to jen předražené euroauto. Uvidíme, jak se s tím popere Porsche.

              1. Ale má, a máte pravdu, je to stejné jako fandit Spartě
                Ale má, a máte pravdu, je to stejné jako fandit Spartě nebo Slavii (zkuste se zeptat 1000 covky Sparťanů proč právě Sparta – dostanete množstevně stejně iracionální odpověď, jako od 1000covky Applistů, nebo Porschistů, či Teslistů). Kolik lidí si koupí tu nebo onu značku hezky jako ovečka, protože to má pověst a chtějí patřit do toho stáda oveček, aby tím prokázali svůj společenský statut

                1. Proto píšu u někoho, část se zajímá o techniku, kolik
                  Proto píšu u někoho, část se zajímá o techniku, kolik jich je si ale netroufám odhadovat.

                2. Ja jsem si chtel poridit EV uz davno pred vznikem Tesly. Pro
                  Ja jsem si chtel poridit EV uz davno pred vznikem Tesly. Pro me je EV nejvhodnejsi zpusob mobility. Ze to nakonec je Tesla je bez fanatismu. Cesta vedla pres Ion a Leaf a TM3 je moje vyhodnoceni nejvhodnejsiho BEV pro moje potreby. Samozrejme ze se me nelibi snahy vsech dinosauru emobilitu potopit. A ze Teslu chteji vsichni potopit je ocividne a to se me znacne nelibi.

                3. Pokud bude mít Tesla dobrý, cenově konkurenceschopný
                  Pokud bude mít Tesla dobrý, cenově konkurenceschopný produkt, tak jí nepotopí, pokud nebude mít takový produkt a měla by být odkázána na dotace, tak za mě ať klidně krachne, bude další ve stovkách v historii
                  ještě doplnění: prostě je to evoluce, jako krachly stovky malých i větších automobilek/výrobců motorek v historii, tak prostě krachne spousta elektromobilních společností – a je úplně jedno, jak se která firma jmenuje, nebo jakou má autu (Bugatti byl taky fenomén a krachl a s ním spousta dalších, MG, Duesenberg, Zetka, Aero atd atd)

                4. Kdyz krachne firma vlastni neschopnosti, tak neni co resit.
                  Kdyz krachne firma vlastni neschopnosti, tak neni co resit. Ale na zakladech Tesly vrtalo a vrta jeste dost zaskodniku a to uz neni dobre. S krachem Tesly by emobilita byla uz jen zanikajici oblast a dinosauri by cinkali sampanem. Nastesti to pochopilo mnoho lidi a Teslacommunity to odvrati.

                5. Hele to už je fanatismus. Tesla community – to je jak tvrdé
                  Hele to už je fanatismus. Tesla community – to je jak tvrdé jádro Sparty 😀
                  Pokud je elektromobilita v současném směřování a pojetí dobrá myšlenka, tak se prosadí a nepotřebuje k tomu Teslu ani nikoho dalšího. Že se v Tesle vrtá parta záškodníků? Jistě, stejně tak jako ve VW, BMW, Apple, Microsoftu, Fordu, Toyotě, Hondě, Dellu, Victorinoxu…v každé velké, nebo technologicky významné firmě, která něco dokázala a někomu šlapla na kuří oko.
                  Pokud je ta firma normální a zdravá a stojí na dobrých základech, tak to ustojí, pokud to tak není, tak opakuji není jí žádná škoda – to už je je její neschopnost, že neustojí reálné konkurenční prostředí. Neviditelná ruka trhu by totiž fungovala jen ve chvíli, kdyby se tam pohybovali andělé, ale trh je spíš sněm čertů. A Musk rozhodně není anděl, který by potřeboval slitování a soucit.

                6. Kdyby se svet tocil podle vasich predstav, byly by tady porad
                  Kdyby se svet tocil podle vasich predstav, byly by tady porad jen prvoci.

                7. á došly argumenty 😀 hezké odopledne
                  á došly argumenty 😀 hezké odopledne

                8. Já myslím, že s Těmi prvoky to není úplně mimo. Prostě
                  Já myslím, že s Těmi prvoky to není úplně mimo. Prostě když se někdo namastí a ovládne trh, mocné ruce trhu začne svými penězi zatápět, aby trochu zchromla. A že se fosilní lobby za ty desítky let dobře namastila…

                9. Propagujete zde strategii preziti ryb a obojzivelniku. Ty se
                  Propagujete zde strategii preziti ryb a obojzivelniku. Ty se zrodi a od 1. sekundy zivota se musi sami postarat o preziti. Ja prosazuji vic strategii savcu, kteri sve zrozene potomky chrani a piplaji az do urciteho stupne sobestacnosti. Podobny ucel maji dotace pro nove zrozene technologie. Stat chape jejich zranitelnost a chrani je proti konkurencnim predatorum. Me prijde ta strategie savcu prijatelnejsi nez vase rybi strategie.

                10. Ano pro nově zrozené technologie, Elektromobil je opakovaná
                  Ano pro nově zrozené technologie, Elektromobil je opakovaná reinkarnace – do roku 1920 možná 25 bylo víc elektromobilů než spalováků. A pokud něco na elektomobilitě dotovat, tak elementární vývoj komponent (SiC, grafen, lepší magnety pro motory, šetrnějších chemismy pro ESS atd) a ne prodej koncovému zákazníkovi.

                  Obhajujete tady strategii savců, protože se vám to hodí do krámu a ještě k tomu jde o Teslu. Mimochodem i v té strategii savců už je Tesla milionkrát soběstačná…pokud ne, tak je to děsnej mamánek, vždyť se tu co chvíli jako Tesla fans chlubíte, že Akce je za tolik a tolik a roste, že Tesla prodala milion aut a roste, že staví výrobní fabriku na třetím kontinentu, že má nejlepší dobíjecí infrastrukturu ..pokud i v takové situaci musí stát Tesla na ochraně ultras…tak sorry, ale je to neživotaschopný (a to vůbec nedehonestuju, to co technici reálně dokázali – minimálně v nabíjecích sítích ukázali směr, řadu konstrukčních věcí, zase šikovně pospojovali, byť elementárně nevymysleli) a držíte to na přístrojích (pardon podpoře investorů a dotacích). Mimochodem Musk Teslu vede více než 11 let, samotná firma je založena 2003 – to už je fakt trochu dlouho i na podnikatelský inkubátor (nebo start-up) ne? 😀

                11. Psal jsem o dotacich a ochrane emobility. Tesla uz z dotaci
                  Psal jsem o dotacich a ochrane emobility. Tesla uz z dotaci vyrusta. V USA uz nic, v DE pouze TM3 a jinde take jen malo. Ostatni EV jinych automobilek se prave rodi, tak vase poznamka z 20. let je trapna.
                  Jeste k jaderne energii. Zatimco Tunelin vyuziva zastaralou a neucinnou technologii stepeni, FVE vyuzivaji pokrocilou jadernou fuzi a navic bez vedlejsich ucinku, radiace, jaderneho odpadu a bez nakladu na provoz fuzniho reaktoru. Slunicko je muj fuzni reaktor darovany prirodou.

                12. No takže tvrdíte – že jste zcela off grid:
                  tedy nemáte

                  No takže tvrdíte – že jste zcela off grid:
                  tedy nemáte dům připojený na síť – proč ne, tomu věřím, to jde
                  dále tvrdíte, že máte takové zásoby vlastní elektřiny a přístup k další energii vyrobené ve FVE, že tím pokryjete svůj veškerý provoz elektromobilů, aniž by jste dokoupil byť jedinou Wh negarantovaného původu jinak než ze sluníčka – tomu už teda moc nevěřím
                  tvrdíte zároveň veškeré potraviny a další zboží, co využiváte a zkonzumuje bylo vypěstováno/vyrobeno, přepraveno, skladováno a dodáno výhradě za pomoci sluneční energie – tak tomu už vůbec nevěřím….

                  takže shrnuto ano ve svém bydlišti máte zařízeno, že sluníčko je váš fúzní reaktor, ale pokud nežijete na pustém ostrově, kde vše spravujete sám přes FVE bez materiálové interakce s civilizací, tak prostě reálně pravdu nemáte a váš život je na tom pouze o něco málo lépe, než těch, co doma tu FVE v takovém rozsahu nemají. Je to stejná ptákovina, jakože v elektromobilu nejsou vibrace.

                13. v elektromobilu nejsou vibrace
                  v elektromobilu nejsou vibrace

                14. Každý rotační komponent má nevývažek projevující se
                  Každý rotační komponent má nevývažek projevující se vibracemi – o co je elektromotor jednodušší, o to víc točí otáček (běžně 15 – 19 tis RPM) a má reduktor, který též má zbytkový nevývažek. Významným generátorem vibrací při jízdě vozidla po silnici je právě silnice.
                  Každý komponent má vlastní frekvenci, která se projevuje velkými vibracemi a v autě se to často stýká, první vlastní frekvence vozidla je do 20 HZ.
                  Takže i když vše z pohonu pominu (a to jsem fakt velkorysej) zůstanou vám v elektromobilu vibrace generované následujícím: otáčením kol, odpovědí na povrch, po kterém jedete, a vibrace vygenerované změnou rychlosti přes vlastní frekvence všech komponent.
                  Pokud tvrdíte, že v elektromobilu nejsou vibrace, tak toto vše buď neznáte, nebo účelově popíráte.

                15. Zapnu auto, nic, rozjedu se po slušném povrchu,
                  Zapnu auto, nic, rozjedu se po slušném povrchu, nic.
                  Nastartuji spalovák, hned se třepe. Je zcela jedno, po jakém povrchu pak jedu.
                  Elektromobil nemá vibrace.

                16. fajn demamgogie – zapnu benzínové auto nic…nenastartoval
                  fajn demamgogie – zapnu benzínové auto nic…nenastartoval jsem/start-stop..ano máte pravdu, pokud benzínové auto běží na volnoběh tak má v tu chvíli větší vibrace než elektromobil.
                  Pokud benzínové auto jede, tak už to vůbec není o motoru.
                  Hlavní složka vibrací jsou odezva vozidla na silnici a od kol – které z principu není možno vyvážit tak dobře jako motor. Navíc vše záleží, jak je motor vypružen od karoserie (mimo jiné to závisí i od počtu válců). ALe říct, že elektromobil je bez vibrací….

                  Takže podle vás, pojedu s elektromobilem po hrubém asfaltu, silnice druhé třídy české kotliny – takhle mezi Prahou a Sázavou a v elektromobilu nepocítím vibrace?

                  Jo a mimochodem, až budete příště pouštět elektromotor do zásuvky (třeba vodní pumpu…šáhněte si, jak krásně vrtí do ruky těmi 3000 RPM – skluz :D)

                17. Fajn, tak porovname ten randal ze spalovaku pri jakekoliv
                  Fajn, tak porovname ten randal ze spalovaku pri jakekoliv rychlosti 0-max s relativne tichou jizdou v EV.

                18. Kdesi jsem viděl měření hluku uvnitř auta při různých
                  Kdesi jsem viděl měření hluku uvnitř auta při různých rychlostech. Byla tam i Tesla S a zdaleka nebyla nejtissi. Už si nepamatuji, před ní byl nějaký Lexus i Mercedes.

                  Jinak by mě zajímalo srovnání mého Lexuse třeba s Teslou 3. Někdy až zas budu jezdit, zmerim aspoň nějakou appkou v telefonu. Nebo to nemá smysl? Pak můžeme srovnat 🙂

                19. Je mozne ze nejtissi benzinak muze byt lepsi nez Tesla. Ale
                  Je mozne ze nejtissi benzinak muze byt lepsi nez Tesla. Ale tady se bavime o vyhodach elektromobility oproti spalovakum a tam je to jasna vyhoda EV. Nejel jsem Taycanem, pry je mnohem lepsi nez Tesla. Tak porovnejte Taycana treba s Rolls Roycem.

                20. No právě, ten pohon eliminuje jenom část hluku. A pokud
                  No právě, ten pohon eliminuje jenom část hluku. A pokud zbytek auta je odflaknuty, tak je klidně EV hlučnější, přesně jak píšete. Nebo ne přímo odflaknuty, ale třeba levnější

                  Proto by mě zajímalo srovnání Lexus GS a model 3,to jsou auta zhruba stejné cenové kategorie. Ale ono záleží i na povrchu silnice, na větru, pneu…

                21. A na zatěsnění lemů dveří – v případě Tesly na
                  A na zatěsnění lemů dveří – v případě Tesly na povedenosti kusu – spáry ve dveřích jsou úžasný píšťaly.

                22. Tesla ma bezramova okna u dveri. Az Lexus zvladne vyrabet
                  Tesla ma bezramova okna u dveri. Az Lexus zvladne vyrabet takove dvere, muzeme porovnavat. Tento druh dveri maji jen nektera auta a vesmes ve vyssi cenove skupine. Samozrejme ze to neni nutny prvek, ale je to v lete fajn. Zminene tesneni je asi u modelu starsiho data? U TM3 nic podobneho neeviduji.

                23. Bezrámová okna dveří?
                  Hm BMW E 46 cabrio a coupé

                  Bezrámová okna dveří?
                  Hm BMW E 46 cabrio a coupé 1998
                  Mini Cooper nové generace
                  Mercedes Benz W123/230CE (40 a víc let staré auto, nemá ani B sloupek)
                  Škoda 110 R coupé – konec 60. let minulého století – tam to nefunguje zcela optimálně, ale není to ve dveřích, prostě se jim to celé kroutí na B sloupku, což je následek toho položeného zadního okna.
                  Škoda 450 (1957) tam jsou také bezrámové dveře . obecně mezi kabriolety je takových řešení moře, dávám jen ta, kde vím, že k nim je i Hard top

                  Ad těsnění – jde o to kolik těsnění je, dneska je běžné i dvojité a trojité, aby byly spáry na dveřích odhlučněny – hodně je třeba se soustředit na prahy, tam je vždy větší spára a leze to tam pěkně- pak na B sloupku, kde je třeba řešit i překryv dveří. Další přínos hluku byla třeba ona spára na Superbu, jak přetáhli kapotu na boku – nejen je to zajímavé esteticky, ale zmizely dvě horní dlouhé spáry.

                24. U cabrio je to nutnost. Tam by ramy u dveri byly pest na oko.
                  U cabrio je to nutnost. Tam by ramy u dveri byly pest na oko. 110 R Coupe jsem mel. Neni treba komentovat. Ale u Boxsteru je take mam a drive u Mercedes SLK. Tam dokonce pri jizde v desti zatekalo. Ale musite uznat, ze to je elegantni provedeni.

                25. I tak je spousta Kabrioletů, kde rám dveří je je (hlavně
                  I tak je spousta Kabrioletů, kde rám dveří je je (hlavně když honili tuhost samonosné karoserie tak se to používalo) – dokonce to tak snad původně (20. – 30. léta) i bylo, že kabrio měl rámy dveří, bez rámů byl roadster.
                  Do řady aut v dešti teče, pro mnoho kabrioletů to není vada, ale vlastnost – záleží strašně na kinstrukci okolí střechy pro okna, ale to sem nepatří, to dále rozebírat.
                  A jo je to hezký detail na autě.

                26. jenže ty výhody jsou vždy relativní…v tom je ten
                  jenže ty výhody jsou vždy relativní…v tom je ten problém, vždy je to proti čemu a za jakých podmínek. Elektromobil není lepší ani horší, je jiný… má předpoklady být pro řadu použití vhodnější a rozumnější volba, ale není všespasitelný a nemá své výhody vždy…
                  Naftové auto má při dálniční provozu taky výhodu nad benzínový v nižší spotřebě při stejné rychlosti, ale při pojíždění ve městě se studeným motorem je to totální nesmysl.. tam všechny pohony překoná elektromobil

                  Klidně se dá najít takový případ, kdy po projetí elektromobilu s vylazenou aerodynamikou a super obtékáním podvozku vzduchu bude po něm v ovzduší mnohem větší bordel, než když tam projede nějakej hloupej benzíňák.. Stačí se podívat na to, jakej je za ním úplav vzniklý laminárním proudědním na podvozku – snadněji a víc to zvíří prach, zatímco hloupej benzíňák se spoustou turbulencí na podvozku toho prachu tolik zvednout nedokáže.. a protože to elektromobil zvedne čistěji, tak se toho prachu dostane nahoru víc, bude mít vyšší rychlost doletí výš a bude déle padat…prachová stopa bude horší a delší.. krásně se to simuluje na vodě, jakou má auto vodní stopu za deště.

                27. Fajn, srovnatelné se srovnatelný? 😀
                  Tzn – to co má Radovan

                  Fajn, srovnatelné se srovnatelný? 😀
                  Tzn – to co má Radovan tak se Sanderem, nebo Getzem
                  A Teslu tři s 6válcovým benzínem BMW? (aby to i cenově sedělo?) Nebo s čím?

                  Já myslím, že to je jasné – do 50 km/h vede elektromobil do 90 km/h, záleží na podkladu, pneumatikách, odhlučnění…elektromobil má výhodu a na většině povrchů a ve většině jízdních situací bude tišší – pokud nebude zrovna ve vlastní rezonanční frekvenci
                  Nad 100 – 120 km/h je pohon jedno, největší složka je hluk od kol z odvalování a aerodynamika – pak bude vždy tišší ten, kdo má lepší aerodynamiku a lépe vyřešenou tonalitu a vlastní frekvence. Tzn bude se to střídat.

                  A samozřejmě vždy to bude o tom, kdy komu bude drnčet plato nad kufrem, rezonovat výplně dveří – pak i elektromobil může do 50 km/h být hlučnější, než spalovák – stačí blbě chytit vnější frekvenci, aby se dostala do kladné rezonance..

                  PS: baví mě, jak hledáte za každou cenu najít, že elektromobil je lepší 😀 a on pořád ne a ne, je jen jiný…má předpoklady být lepší, ale ten prevít fyzika furt pro něj taky platí a furt to má kola, pořád to může rezonovat a nedej bože pořád nejde vše vyvážit na nulu :D:D:D. Ono totiž sladké tajemství – je to pořád auto se všemi fyzikálními vlastnostmi, jen se obměnil pohon :D:D Něco se vylepšilo, ale zase to někde ztratilo… 😀 a strašně pořád závisí, s čím se to porovnává a která značka to dělala…takže pokud někdo přeleze z kondrcálku s rezonanční almarou místo prostoru pro cestující třeba Kangooa – to je uvnitř fakt hlučné auto, do elektromobilu, tak má pocit, jak si pomohl, pokud někdo do toho elektromobilu přeleze z Audi A8 s osmiválcovým motorem, ta si bude připadat naopak jako v totálně hlučném kodrcálku. Jen pro zajímavost, stačí si porovnat třeba starou dobrou škodovku 110 a 110 R nebo 120LS a 120 Rapid, Erko i Rapid byly uvnitř mnohem hlučnější – protože to zadní skloněné okno byl super zesilovač rámusu 😀

                28. Vetsinu casu stravim v rychlostech do 100km/h. Po dalnici
                  Vetsinu casu stravim v rychlostech do 100km/h. Po dalnici jezdim jen v DE, tady zadnou nemame. Priznavam, Leaf je tissi nez Tesla. Ty siroke pneu jsou dost slyset. Ale Leaf je doopravdy hodne tiche auto, asi tissi nez Lexus.

                29. Tohle je fakt alchymie – jen pro zajímavost, máme doma
                  Tohle je fakt alchymie – jen pro zajímavost, máme doma zimáky Continental Winter TS860 205/55 r16 na dvou autech a do každého hluk z nich leze jinak, oboje nižší střední třída…
                  Věřím tomu, že Leaf je tišší, u elektromobilů bude ještě hrozně rozhodující PWM a celkově odhlučnění měničů .. jsou lidi, co ty slyší a rve jim to uši, aby to bylo nad 20 kHz, tak to snad nikdo ještě produkčně nemá.
                  A ohledně hluku – máme tu asi kilometr kostek, při 40 – 50 km/h na ní chytá octavie rezonanci, je to v tom autě neskutečnej rachot a dunění – rozdíl mezi 40-50 km/h je, jak o typu kol, zařazené rychlost tak karoserii. Lift back – kvůli sklopenému oknu a platu horší, než kombík

                  Pro srovnání hluk Tesla vs Leaf – je to i o preciznosti výroby, čim bytelnější a precizněji postavený interiér, tím je auto uvnitř tišší (aerodynamicky děsně moc dělají spáry kolem dveří atd) a jak historicky známo, tohle nejsou zrovna silné disciplíny amerických aut.

                30. Aerodynamicky koeficient Tesly je nejlepsi ve tride a vitr
                  Aerodynamicky koeficient Tesly je nejlepsi ve tride a vitr neni takovy problem jako ty pneu. Pneu jednoznacne dominuji. Beru to pocitove bez mereni a v Tesle rozumim mluvenemu slovu pri jizde aniz bych menil hlasitost. Ve spalovaku jsem u zprav vzdy zvysoval hlasitost, protoze pazvuky motoru a celeho auta hodne rusily. Posledni bezny spalovak byl Passat Variant TDI. Porsche nema cenu porovnavat, tam je pekelny hluk. Nejake exoticke kostky nemaji vyznam srovnavat. Hladky asfalt a EV v pohode. Ve spalovaku byla slyset i rychlostni paka, prenasela zvuky z prevodovky. Pred asi 20ti lety jsem jel z Hamburgu s rozbitym vyfukem dieslem. Od te doby mam tinitus. Spalovak uz nikdy. Jen pro srandu, az pojedete z kopce, vypnete motor a pojedete jako v EV. A ted nerikejte, ze nebude rozdil v hlucnosti.

                31. Naftový motor bych do takových srovnání vůbec nedával –
                  Naftový motor bych do takových srovnání vůbec nedával – tam je rozumný klidnější chod nejdřív na 6V motoru, když vezmu svůj mnohoválec a manželky 4V oboje benzín, je to taky nebe a dudy.
                  To nejsou exotické kostky, to je normální dvacetiletá městská dlažba, jak se to panu doktoru práv z UK podařilo položit, podobných míst jsou desítky a stovky

                  Opět bude při cestě z kopce rozdíl ve hlučnosti. Aby to platilo, co píšete, musel bych vzít VW egolf a VW golf se stejným nájezdem, stejnou hmotnostní, stejnou tlumící charakteristikou podvozku, na stejných kolech a stejně sjetých gumách, pak jsem na nějakém srovnávacím etalonu, pokud tohle vše udělám, mám šanci zvítězit s benzínovým protože pojedu na neutrál, zatímco – pokud si dobře pamatuju – reduktor u eGolfa odpojit nejde, takže mi zůstane o jedno soukolí navíc.

                  Aerodynamický koeficient je nic neříkající. Jsou v EU laborky, kam se chodí, protože jsou vyhlášené tím, že mají nejlepší výsledky. Hodnota koeficientu u Tesly neříká nic jiného, než že je nízký, říct, že je nejlepší je neznalost problematiky – na hluk auta to takový vliv nemá (měří se fakt upravená auta), pokud budete mít blbě sestavenou Teslu, tak ho nemáte ani omylem. Přál bych vám vidět, jak takové měření probíhá…je to velké vystřízlivění..
                  Jasně, že pneu dominují – hluk není nic jiného než vibrace a kola jsou nejvíc nevyvážená a ještě k tomu pružením nevytlumená hmota na autě..(a jsme u toho, jak se Radovan mýlí – sám to zdůrazňujete, prostě na elektromobilu je vibrací požehnaně a můžeme se hádat, který nevývažek čeho co a jak pobere – vždy bude platit, že u rotace to jede s kvadrátem úhlové rychlosti, tedy na stejnou vibraci si může u 6000 RPM dovolit mnohem větší celkový nevývažek než na 15000 RPM a pak samozřejmě je důležitý tvar vibrace a jak jej zatlumím, či potlačím)

                32. Mylite se, slyset je treni pneu o vozovku a jeste kaminky mezi
                  Mylite se, slyset je treni pneu o vozovku a jeste kaminky mezi temi plochami. Zadne vibrace, pazvuky z nevyvazenych kol.
                  Psal jsem abyste vypnul motor z kopce v Lexusu abyste poznal ten rozdil v hluku vaseho motoru.
                  Ceho jsem si vsimnul, ze Lexus je v diskuzi vic pouzivany vyraz nez Tesla.

                33. Nemýlím, prostě tam vibrace jsou 😉 I přejetí kamínku je
                  Nemýlím, prostě tam vibrace jsou 😉 I přejetí kamínku je vibrace- vygeneruje to pohyb kola, to nějak reaguje a zalumuje se..mimo jiné přitom dojde k rozvibruování vzduchu, čímž vzniká zvuk, neb zvuk není nic jiného než vibrace.

                  Ad Lexus, netuším, použil jsem ho teď poprvé.

                  Ad nevyváženost elektromotoru:
                  http://www.elektrorevue.cz/clanky/04049/index.html
                  obr 3. přijatelné nevývažky dle VDI 2056
                  Standards of evaluation for mechanical vibrations of machines.

                  A toto je můj poslední příspěvek k tématu, jasně říká, přípustné hodnoty nevyváženosti točivých strojů – je nevývažek, je generátor vibrace, jakmile dojde k točení vibrace vznikne.

                34. Sorry, Lexus je Marek. Na tabletu je horsi prehled.
                  Sorry, Lexus je Marek. Na tabletu je horsi prehled.

                35. Nastartuju auto, žádné vibrace, rozjezdu se pomalu na
                  Nastartuju auto, žádné vibrace, rozjezdu se pomalu na elektřinu a když chci přidat, zapojí se 6 válců spalovacího motoru a ani to nepostrehnu. Vibrace cítím akorát od silnice a kol, to bych cítil asi i v EV, ne?

                36. Clovece, kde jste to vsechno vycetl. Vase myslenkove pochody
                  Clovece, kde jste to vsechno vycetl. Vase myslenkove pochody jsou mix vasi fantazie, alternativnich dat a trosky reality. Ani kartarky nemaji takovou tvorivost jako vy. Zkuste tu vasi schopnost zpenezit. Zakazniku najdete dost, odhaduji 30% ceske populace.

                37. To spíš Vy a Radovan jděte do politiky, budete tam ve svém
                  To spíš Vy a Radovan jděte do politiky, budete tam ve svém stádečku…

                38. Az me bude pres 70, pujdu na hrad, maji tam vybornou JIP a ARO.
                  Az me bude pres 70, pujdu na hrad, maji tam vybornou JIP a ARO.

                39. Jsou tam stejné vibrace jako v tvém mozku. VRRRRRRRR
                  Jsou tam stejné vibrace jako v tvém mozku. VRRRRRRRR

        1. To je fuk, co si myslíte vy. Takových příkladů by se dalo
          To je fuk, co si myslíte vy. Takových příkladů by se dalo najít spousta. Podstatné je, jakou má Porsche zpětnou vazbu od zákazníků a jestli se s Taycanem trefili do jejich požadavků. Pokud ano, nevidím problém, budou to prodávat stejně dobře jako panameru, cayenne a spol.

    2. Tak Porsche ani teď neprodává kvanta spalováků masově,
      Tak Porsche ani teď neprodává kvanta spalováků masově, ne? A v EV budou mít zřejmě stejný cíl, prodat za vysokou cenu (s velkou marží) „pár“ aut svým zákazníkům, nadšencům. Jestli a jak budou tito zákazníci řešit dojezd Taycan vs. Tesla S, to netuším. Ale zřejmě to tuší Porsche, takže asi vědí do čeho jdou. Klidne se vsadím, že stávající majitel Panamery, který přemýšlí o EV, půjde spíš do Taycanu, nebo ne?

            1. To taky může být problém, ale až v budoucnu. Aktuálně
              To taky může být problém, ale až v budoucnu. Aktuálně myslím má Porsche stále větší problém s homogenitou toho rychlého dobíjení, ale možná se to už vyřešilo. Jsou videa z testování prvních kusů, kdy v zimních měsících nabíjelo jen cca 150kW v oblasti SoC kde mělo jet plným výkonem. Bohužel stále chybí pro Porsche pořádný test od zkušeného testera EV = Vůz vezme na 1000km testovací jízdu, ideálně v zimě.

  4. No jasně. Píšu to tu od začátku. Tesla chce být VW –
    No jasně. Píšu to tu od začátku. Tesla chce být VW – masovka. Výborný poměr cena/dojezd, velké kufry, hodně užitné hodnoty. Design aby neurazil. Porsche je stále Porsche a že nemá dojezd nikoho opravdu netrápí…nebo jinak…kdyby dojezdu ustoupil např. design nebo zrychlení nebo jízdní vlastnosti, byl by to problém.

    A další věc je ten design. Teslu dneska pozná jen fanda.(nebo jinak „Xko je hnusná čínská popelnice“) A zbytek je pro běžné lidi jen další Hyundai s fluidním designem. Ale jestli se maličké Tesle podaří ohrozit VW na jeho vlastním poli v dlouhodobém horizontu..to se uvidí. Nepodařilo se to žádné US automobilce, třeba budou první.

    Ale elektrická Škoda s mega kufrem a simply clever bude min v Evropě zabiják TM3 🙂

    1. zabijak to bude jen v pripade, ze bude rozumna moznost
      zabijak to bude jen v pripade, ze bude rozumna moznost nabijeni, to je totiz ta nejvetsi deviza Tesel, aneb po cele EU bez registrace, aplikace, cipu, karty nebo neceho podobneho, proste prijede se k superchargeru a nabiji se, neresi se jestli mam spravnej cip nebo kartu a jestli jsem nekde registrovanej

      a ja to vlastne nechapu, co z toho ty male retezce s nabijeckama maj? ty ruzne registrace jim to jen prodrazujou a znemoznujou ostatnim zakaznikum aby jejich sluzbu vyuzivali a zaplatili jim za to, to jde uplne proti logice vetsich zisku 😀 to je jako by si Benzina rekla, a odtet u nas natankujete jen kdys se zaregistrujete 😀 demence

      1. Demence to je, naprosto souhlasím. Pokud jsem správně
        Demence to je, naprosto souhlasím. Pokud jsem správně zachytil info, tak VW bude k ID.3 dávat jejich nabíjecí kartu, se kterou se dá nabít na drtivé většině nabíjecích stanic v DE i po Evropě, včetně třeba Ionity (za cenu kolem 0,35 eur/kWh), Fastned a těch rychlých EnBW a pod. V DE je to právě lepší než u nás, tam stačí jedna kartička od např, EnBW, Maingau a pod. a člověk nabije skoro všude. U nás máme tři velké poskytovatele a žádná domluva mezi nimi, to je absurdní.

        Ale samozřejmě, ideální stav je, když člověk nic neřeší a nabije jen pomocí platební karty, jak je normálně zvyklý. A nebude penalizovaný za to, že není registrovaný, to je opravdu Kocourkov 🙂

      2. Těžko říct, nějaké sjednocení nabíjení, by mohlo
        Těžko říct, nějaké sjednocení nabíjení, by mohlo přijít příkazem a se státní podporou pro klasické automobilky jako součást nejakého evropského Green New Deal, jakkoli je tento v US odmítán jako socialistický. Tak Evropa (tj D/F) to jako východisko z krize zřejmě prosadí. Plán už je Jakkoli je to špatně (zvýší se závislost všech na státu) tak střední třída z toho může i těžit. Pravděpodobně přijde zase dost vysoké šrotovné a direktivní sjednocení nabíjení se také nabízí, aspoń k jedné EU apce fungující všude by majitele nabíječek přinutit mohli.

Napsat komentář