Šéf Fiatu: můžeme vyrobit auto jako Tesla Model 3, ale nechceme

Sergio Marchionne, známý prostořeký šéf Fiat-Chrysler Automobiles, zase perlil. V Amsterdamu byl aktuálně dotázán na svůj názor na Tesla Model 3. A přítomní se nestačili divit.

Sergio Marchionne, šéf Fiat Chrysler Automobiles, se umí pořádně chvástat.
foto: InsideEVs

Tesla dokázala během dvou týdnů sesbírat na Tesla Model 3 téměř 400 000 rezervací. Jde o zcela zásadní úspěch.

Sergio Marchionne k tomu řekl: „Vysoký počet rezervací mě nepřekvapuje. Ale pak přijde tvrdá relita… vyrobit ta auta, prodat je a vydělat na nich.“ Nepřekvapuje? Vždyť zájem o Model 3 zaskočil i samotného Elona Muska.

Jinak má ale Marchionne pravdu. Každý si uvědomujeme, že úkol, který před Elonem Muskem a Teslou leží, není jednoduchý. Podle Marchionneho ale Tesla Motors na elektromobilu Model 3 nebude vydělávat ani při ceně asi 40 000 eur za kus.

Sergio Marchionne je ten pán, který nabádal lidi aby si NEKUPOVALI jeho elektromobil Fiat 500e, protože na něm prodělává. A něco podobného by nejspíš chtěl i po Elonu Muskovi.

„Když mi ukáže, že to jde, udělám to taky. Zkopíruju ho, přidám itaský styl a vrhnu auto na trh během 12 měsíců,“ zakončil Marchionne velkolepě a bez skrupulí svůj komentář k Tesla Model 3. Tak to jsme na tebe, Sergio, pěkně zvědaví.

79 Comments on “Šéf Fiatu: můžeme vyrobit auto jako Tesla Model 3, ale nechceme”

    1. Tak je to přeci jen Ital,
      Tak je to přeci jen Ital, co v zimě tančí a v létě nepracuje, jak zní známé pořekadlo a pohled Čecha na Apeninský poloostrov. V Německu, posedlém eko, by ho za to veřejně ukřižovali, přestože jejich automobilky dělají de facto totéž. Jen hlásají něco jiného.
      Pohled do historie – oni to tam nikdy s ekologií nepřeháněli, respektive nedomýšleli hospodaření na dlouho dopředu, když už si za středověku vykáceli celý poloostrov na stavbu lodí a dnes je to horká pustina.

  1. Tak ano, tohle je úlet
    Tak ano, tohle je úlet mimo. Ale na druhou stranu, nemá veřejnost od Tesly 3 náhodou příliš velké očekávání? Tesla S je určitě super auto. Aby nebylo, za ty prachy. Tesla 3 má být za třetinu ceny Tesly S. Ještě ji nikdo neviděl. Existuje vůbec? a pokud ano, nebude to opravdu něco, jako Fiat 500E?

    1. Na druhou stranu je dost
      Na druhou stranu je dost velký rozdíl mezi kosmickou technologií, špičkovou technikou s obrovskými maržemi, kde se kladl víc důraz na bezpečnost a spolehlivost než ekonomičnost, a masovou výrobou spotřebního zboží, kde se optimalizaci výroby, logistiky, snižování nákladů apod. věnují desítky let největší firmy světa.

      Poučné pro mě v tomto bylo zjištění, že celý projekt Tesla Roadster málem zkrachoval na převodovce objednané od externího výrobce. A právě v řízení vztahů s dodavateli současné automobilky mají obrovské know-how, které Tesla musí také získávat.

      1. U těch raket to než
        U těch raket to než ‚důraz na bezpečnost‘ byla velká byrokracie potlačující ve svém důsledku jakékoliv inovace. A co se týká vztahů s externími firmami, tak Muskovo know-how je, že nejlepší je si to vyrobit sám. Ziskem je pružná reakce na změny a nižší ceny.

        1. „nejlepší je si to vyrobit
          „nejlepší je si to vyrobit sám“

          U relativně malé firmy a velmi inovující firmy jako Tesla určitě ano. Ale zkusme s tou představou jít dál. Pokud by Tesla chtěla produkovat stejně aut jako třeba VW, který při značné míře outsourcingu má cca 600.000 zaměstnanců, kolik miliónů by jich musela mít Tesla? Dovede si představit tu vnitrofiremní byrokracii, problémy s odbory, apod. v tak velké firmě?

          Musk má za sebou úspěšný startup PayPal. IT starupy fungují tak, že vymyslí funkční byznys model a ten potom prakticky neomezeně škálují (obslouží desítky nebo stovky miliónů klientů se stejnou technologií a řádově stejným počtem zaměstnanců). Ve fyzické výrobě to tak jednoduše nejde.

          Neříkám, že to Tesla nezvládne, fandím jim, ale jen říkám, že od vývoje nové věci se přesouvá na pole výroby a to je domácí hřiště stávajících automobilek.

            1. Tesla má 13 tisíc
              Tesla má 13 tisíc zaměstnanců a 50 tisíc aut ročně.
              VW 589 tisíc zaměstnanců a 10 miliónů aut ročně.
              Toyota 344 tisíc zaměstnanců a 10 milónů aut.
              Ford 300 tisíc zaměstanců a 6 milónů aut.
              Fiat 298 tisíc a 2 miliony aut.

              Jsou to první čísla, která jsem našel a můžou tam být značné chyby. Ale přesto je myslím zjevné, že oproti velkým automobilkám má Tesla o řád méně zaměstnanců a o 2 řády mensí produkci. Pokud by měli mít strategii minimálního outsourcingu a vývoje a výroby všeho in-house stanou se jedním z největších zaměstnavatelů a tím nevyhnutelně stejným molochem jako ostatní.

              1. Pro mě je už 13 tisíc
                Pro mě je už 13 tisíc zaměstnancu velká firma, ale VW s 589 tisící v několika továrnách, které jsou řízeny z jednoho místa to je opravdu moc .
                Třeba Hyundai prý vytvořil přes 10tisíc pracovních míst .V roce 2012 > (303.035 aut) rok 2013 >(303.460 aut) rok 2014 > (307.450) rok 2015 > (342 200). Výrobní plán na rok 2016 byl navýšen na 350.000 aut ročně.
                Zajímavý je poměr počtu zameštnančů k celkovému objemu výroby.
                Dopátrat skutečného počtu zaměstnancu podílejících se výrobě je obtížné . Mnohdy se subdodavatelé podílejí na finální montáži, a tím ručí za celý proces od výroby současty, až po její montáž do auta . Automobilce se zjednodusí proses případné reklamace a rychlost odstranění případných problémů .

  2. Asi myslel len to ze to
    Asi myslel len to ze to nevie urobit so ziskom a ak mu Musk ukaze ze sa to da vyrobit so ziskom, skopíruje jeho model obchodu a auto urobi s lepsim dizajnom.

    Pravda je, ze toto Musk este neukazal.

    Smutne je, ze to Fiat nechce, nebude, a hotovo.

    Ak hovori pravdu, a ozaj je tazke to robit so ziskom, BEV nebude konecne riesenie. Co vsak opomina je siet SCH, a to je velmi podstatna a dolezita vec v pripade Tesly, investicia do buducnosti.
    Ak sa jej to podari, Fiat tvrdo narazi.

  3. Ten výrok vstoupí do
    Ten výrok vstoupí do automobilových dějin….“Když mi ukáže, že to jde, udělám to taky. Zkopíruju ho, přidám itaský styl a vrhnu auto na trh během 12 měsíců.
    Jen aby si někdo v budoucnu vzpomněl tak za 20 až 30 let,co vůbec nějaká firma FIAT dělala za „výrobky……“,znalci se možná trefí“spalovací auta“ a k tomu přidají: to byli takové věci co už dávno zakázali vyrábět a provozovat….

    1. Přečtěte si
      Přečtěte si předposlední Respekt, tam píšou, že stejnou strategii používá Škoda. Přenechat obrovské náklady s prošlapáváním slepých cestiček inovátorům a když se ukáže, že jdou správným směrem, pokusit se je rychle dohnat. Samozřejmě to má riziko, že mi utečou moc, ale zase hodně ušetřím.

      Každý nemusí být lídrem trhu, jako je v telefonech třeba Apple. Být nějakým Lenovo, Xiaomi a s nízkými náklady vyrábět podobný výrobek pro masy může být funkční obchodní strategie. Jestli je ale vhodná pro Fiat, to nevím.

  4. no, ale ty zlé velké
    no, ale ty zlé velké automobilky se tomu přece musí bránit. Alespoň jako správní hospodáři a jejich odmítání EV je zcela logické. Podívejte se na velikost investic do nových motoráren, do nových výrobních technologií spalovacích motorů atd. Také je třeba se podívat na systém řízení a samotné práce automobilek. Tzn výsledek je jasný, musí chránit zájmy svých akcionářů a investorů, proto musí také odmítat přechod na elektromobily, ovšem nejlépe tak, aby vyšly mediálně co nejlépe. K obratu je může donutit pouze klesající prodej spalováků a růsty prodejů a zisků automobilek jako Tesla. Ty investice do spalovacích technologií se potom musí odepsat nebo se výrazně prodlouží jejich návratnost. No a za to přece také musí být někdo zodpovědný atd atd atd…. tzn jak říká klasik – „prostě žádná prča“.

          1. No, že hybridy neudělají
            No, že hybridy neudělají velkou díru do světa, pod to bych se podepsal, ale z trošku jiných důvodů. Nedobíjecí hybridy mají malý přínos. Plug-in hybridy jsou prakticky stejně (hodně) drahé jako elektromobily. A až bude u elektromobilů standard dojezd 300 km (EPA), nebude už k hybridům důvod.

            Ze stávajících vozidel se mi (vzhledově i technickým řešením) líbí např. plug-in BMW 225xe Active Tourer. Jenže s cenou jsem se dostal na 1 mega, a to už se vyplatí počkat si na pořádný elektromobil 😉

            1. Ještě jste opomenul
              Ještě jste opomenul nejhorší Mild hybridy http://www.hybrid.cz/tagy/mild-hybrid
              Problém je, že čistý elektromobil ztrácí dech.
              Jste mi připomněl, že vystavovaný prototyp Kaipan ( Bílý ). Jeden ze čtyř které vlastní VŠB-OSTRAVA (každý kus je jiný ) je ve verzi Plug – in – Hybrid
              Nová éra Hybridů >>>
              Hybridy Power +
              https://www.youtube.com/watch?v=dDytM0-mxiU

              https://www.youtube.com/watch?v=NCc11yxzMok

                1. Elektromobily ztrácí dech
                  Elektromobily ztrácí dech .Tesla S Jízda na plný proud. Dojde k zvýšení teploty výkonových polovodičů / akumulátoru a bezpečnostní obvody omezí výkon.
                  Omezeni výkonu po několika minutách z 320ti na cca. 160kW

                2. zaujimavé, že mne to ešte
                  zaujimavé, že mne to ešte neurobila a to jazdím tak, že gumy mením každých 10 000km!!! sústavne sa so mnou chce niekto pretekať…

                3. http://www.roznovan.cz/~kubis
                  http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php
                  4, Model S zkušenosti … část první:
                  Výrobce upozorňuje auto není stavěno na závodní okruhy.
                  Brněnský okruh.
                  Během pěti minut totiž pozvolna nastoupilo omezení výkonu motoru, které se ustálilo na 160kW (zhruba 200 koní) a drželo se tam po celou zbývající dobu jízdy. Možná se vám zdá, že 200 koní je pořád dost, ale ve 4 lidech s batožinou v kufru (celková váha skoro 2.5 tuny), to není nic moc. Prostě jsem si na okruhu vedle sportovně upravených vozů i v rychlosti běžně lezoucí přes 160 km/h připadal docela pomalý.

                4. Výborně! Tak to mi
                  Výborně! Tak to mi nevadí. Když na svých pojížďkách dám víc než 100 km/h po dobu déle než 10 sec, tak mě v rodné vsi vítá starosta a družičky a v hospodě mám jídlo a pití celý večer zdarma.

                5. Nutno k tomu ale dodat, že
                  Nutno k tomu ale dodat, že tohle se týká jen nejstarších modelů. Novější verze (zhruba z doby uvedení duálu) prošly výrazným upgradem článků a těm už musíte opravdu hodně šlapat na krk, aby došlo na nějaké omezování.

                6. na okruhu som ešte nejazdil
                  na okruhu som ešte nejazdil a 5 min. vkuse naplno som tiež ešte neskušal. ale dá sa na tom vyblázniť aj na normálnych cestách a s dobrým pocitom, že za mnou nezostávajú kúdoly dymu ako za fosilákmi. 😀

                7. Chtěl jsem napsat, že
                  Chtěl jsem napsat, že celých několik minut ždímat auto na plný výkon jsem nikdy nepotřeboval. Ale vzpomněl jsem si. Kdysi dávno jsem projel Trabantem 601 několik dálničních úseků s plynem na podlaze, co to dá. Za příznivých sklonových poměrů rychlost značně překročila metu 100 km/h. Přestože Trabant vážil jen 650 kg, výkon 19 kW se dal využít skutečně naplno.
                  Později jsem ale, z důvodu vnitřní pohody, místo dálnic, volil pro tento druh vozidla komfortnější silnice 😉

  5. Tak a je to tu. Konecne
    Tak a je to tu. Konecne niekto povedal pravdu. Oni sa uz nezaoberaju otazkou ako vytvorit schopne EV. Oni to urobit nechcu. Takze teraz su na rade regulacie a nemilosrdne sprisnenie emisnych noriem. Ved oni este budu chciet vyrobit EV. S tymto pohladom sa treba pozerat na vsetky automobilky. Technologicke prekazky uz neexistuju. Oni len NECHCU.

    1. Nic jste nepochopil.
      Ja

      Nic jste nepochopil.
      Ja myslim ze normy EU uz davno hranici z fyzikalnimi moznostmi.

      Par faktu, nez budete sirit bludy.

      „Lidská činnost vytváří 3,5 procenta CO2 na planetě. Z toho osobní auta vytvoří 5,5 procenta oxidu uhličitého. Celkový podíl osobních vozů na světové produkci emisí CO2 je tedy 0,2%“

      Ročně za planetě Zemi vznikne 60×1017 tun CO2 a vyrobí se 75 milionů osobních aut. „Domácnosti tvoří stokrát víc CO2 než auta a průmysl pětsetkrát víc.

      Pak si spocitejte, kolik CO2 se vytvori v prirode prirozene, napr. sopecnou cinnosti.

      Kdyz mate firmu, musite produkovat zisk, to zatim jeste Musk nepredvedl. Zatim ho drzi pouze hodnota akcii, ale az vyhasne duvera investoru, bude konec.

      Technologicke prekazky sice neexistujou, ale existujou porad prekazky ekonomicke.

      1. A kolik těch sopek je v
        A kolik těch sopek je v centru měst? Nic nechápete. Ano celkové znečištění z automobilů není nijak velké, ale to samé přepočítejte ne na planetu, ale na plochu měst. Kde se právě centralizuje doprava. A pak se můžeme o něčem bavit. Hlukové znečištění ve spojení s dopravou je také obrovské. Proč všichni na víkend vypadávají z měst na chaty? Jeden z důvodů je klid.

        1. v centru mest moc sopek
          v centru mest moc sopek neni, kdyz se tak ptate, ono se ty mesta kolem tech sopek staveji trosku blbe. otazka ale je jaky vlyv to co2 na ty mesta ma.
          a za dalsi. porovnejme emise z dopravy s emisema z prumyslu a treba topeni na ta mesta, palivove drivi pripadne uhli jsou porad k nalezeni, zemni plyn je skoro vsude.

          a i kdyby se v centru tech mest zavedla podminka na nulove emise z dopravy, coz vitam, i tak jsem presvedcen, ze to ciste elektromobily nevyhrajou.

        2. Ty sopky nemusi byt v centru
          Ty sopky nemusi byt v centru mesta, ale staci, aby si trochu vic psoukly a pul svetove letecke dopravy je paralyzovano – treba ta na Islandu pred cca 10 lety, byli jsme zrovna na dovolene v NY a uz jsme zacinali hledat, jestli do Evropy vubec jezdi nejake lode (nebylo jiste, jestli se jeste vubec kdy bude letat).

      2. To je zajímavé jak se
        To je zajímavé jak se automobilkám už v počátcích měření emisí podařilo vzít jen jejich malou část a tu měřit a o ní diskutovat viz tato diskuse. Ale to , že z výfuku jdou stovky jedovatých látek , které se prostě nijak neřeší o tom se nikdo ani nezmiňuje , nijak se neměří , prostě nejsou. U některých těchto látek se pouze spekuluje jak moc jsou či nejsou jedovaté. Všichni nějak víme , že stovky milionů aut pálí miliardy tun ropy a to musí být pro ovzduší úplná hrůza, ale když se vede diskuse šikovně tak z ní může vylézt , že emise aut jsou úplná zanedbatelná banalita a ještě to zní logicky.

      3. Udivuje ma, kolko ludi
        Udivuje ma, kolko ludi nepremysla o tom co citaju a pisu a tym padom siria do sveta nezmysly.

        Konkretne uvediem tri vety z „faktov“, ktorymi sa tu ohanuju ludia a ukazem, ze su nepravdive: „Lidská činnost vytváří 3,5 procenta CO2 na planetě. Z toho osobní auta vytvoří 5,5 procenta oxidu uhličitého.“ , „Domácnosti tvoří stokrát víc CO2 než auta a průmysl pětsetkrát víc.“

        Vychdzam z predpokladu, ze domacnosti a priemysel je ludska cinnost. Z toho vyplyva, ze z celkovej ludskej cinnosti auta tvoria 5.5%, 550% a priemysel 2750% oxidu uhliciteho. Kedze percenta maju sumovat do 100 tak fakty su evidnetne lzive. Podobne lahko sa da argumentovat o lzivosti a manipulovani ludmi nespravnou argumentaciou u viacerych tvrdeni z clanku, z ktoreho p. Karortka cituje.

        Neda mi neposmenut nasledujuce: vyrazne dolezitejsie ako kolko percent z celkoveho mnozstva CO2 sa vyrobi pomocou dopravy je kolko percent z PRIRASTKU CO2 sa vyrobi z dopravy. Napr. CO2 vyprodukovane urzatelnym rubanim a spalovanim dreva na kurenie prispieva k prirastku CO2 v minimalnej miere, bo to drevo najskor CO2 pohltilo, aby mohlo vyrast. Zatial co spalovanim fosilnych paliv 100% vyprodukovaneho CO2 prispieva k prirastku CO2.

        Vrelo odporucam si precitat a poriadne sa zamysliet nad tymto:
        http://waitbutwhy.com/2015/06/how-tesla-will-change-your-life.html
        Je tam podrobne a prehladne vysvetlena problematika. Tiez su tam aj odkazy na zdroje dat, takze sa uvedene fakty daju lahko skontrolovat, narozdiel od inych webov.

      4. Bla bla bla, jedinci s
        Bla bla bla, jedinci s vyssim IQ pochopili co som chcel povedat a to, ze je potrebne aby tie normy defacto presli cez fyzikalne hranice. Preco? To si opat jedinci vyssim IQ vedia predstavit a vam to vysvetlovat nemusim.

        Odkial prosim vas mate tieto bludy vy? Podla vasej logiky by sme radsej emisie nemali riesit vobec, ved naco ked tym ovplyvnime len „male“ precento tak naco ich riesit vseobecne. Okrem toho tymi emisiami nemyslim CO2, lebo ten na rozdiel od inych nie je jedovaty pri tych koncentraciach v atmosfere.

        Musk netvori zisk? To ste si zas precital na nejakej uber socialistickej stranke od nejakeho tucneho automobiloveho novinara, ktory vie trt o uctovnictve velkej spolocnosti a netusi co su to investicie, ze?

    2. A ukazuje se, že postupné
      A ukazuje se, že postupné zpřísňování norem se míjí účinkem: ve velmi zajímavém rozhovoru ELEKTROMOBILITA: budoucí vývoj energetiky a dopravy z listopadu 2015, na který zde odkazoval Radovan.
      Ředitel Škoda Auto pro vnější vztahy přednesl zajímavou myšlenku: Neustálé zpřísňování emisních limitů nás nutí investovat peníze i úsilí do vylepšování těch už dost dobrých spalovacích motorů, což nás brzdí ve vývoji elektromobilů – nemůžeme přece vítězit na dvou hřištích současně. (Volně jsem převyprávěl, kdyžtak mě opravte.)

      1. Ta investovaná částka nic
        Ta investovaná částka nic nehovoří o efektivitě celého procesu. Když se koukám, jaké úžasné věci dokázala za pár šušní ta partička na VŠB, tak si říkám, že by jim Škodovka měla dát 20 milionů a styčného koncernového pracovníka, který by koordinoval vývoj s možnostmi masové produkce. Měli by suprový elektromobil za rok až dva.
        Já si zase vzpomněl na Marca Tarpeninga a jeho povídání o rozdílech v rychlosti vývoje ve stylu Tesla/Silicon Valley a jak to dělají tradiční automobilky.

  6. E-auta jsou výzva, podobně
    E-auta jsou výzva, podobně jako třeba vodík. Jen platí moje oblíbená průpovídka „Mám rád výzvy, ale znám své limity“. Proto volím e-auta, vodík, jestli vůbec, až to bude lépe vycházet jak s výrobou (zejména rozvoz vodíku podobně jako v případě uhlovodíkových paliv, je krokem zpět), tak životností komponent.

Napsat komentář