Automobilka Seat těží z geografické polohy své země a posiluje pozici Španělska jako jednoho z předních světových výrobců solární energie. A to vytvořením svého vlastního solárního systému v projektu nazvaném „Seat al Sol“ (česky „Seat na slunci“).
Španělská automobilová společnost potvrdila ukončení první fáze projektu na instalaci více než 20 000 solárních panelů na továrně v Martorellu nedaleko Barcelony. Spuštění obří fotovoltaické elektrárny je tak připraveno a její panely jsou nyní schopny produkovat přibližně 6 miliónů kWh čisté solární elektřiny ročně.
Solární panely pokrývají plochy střech výrobních budov a parkovišť čítající dohromady plochu o rozloze 135 000 m2 a budou tak v dané oblasti významnou měrou přispívat ke snížení emisí oxidu uhličitého.
Podle odhadů má být produkce CO2 snížena přibližně o 2 800 tun ročně, což představuje ekvivalent ročních emisí vyprodukovaných 2 300 vozy SEAT Ibiza E Ecomotive při ujetí 13 000 km.
Projekt byl vyvinut ve spolupráci s firmou Gestamp Solar a poskytuje krom výroby čisté elektrické energie ještě jednu podstatnou výhodu – zastřešením parkovišť došlo k ochraně nově vyrobených automobilů před rozmary počasí.
První etapa projektu přišla SEAT na cca 17 miliónů eur, což však ještě zdaleka není všechno. Během let 2011 a 2012 bude automobilka realizovat další fáze projektu, díky nimž se má stát největší fotovoltaickou elektrárnou v odvětví evropského automobilového průmyslu.
Cílem celého snažení je vytvořit na továrně v Martorellu pole solárních panelů zakrývající plochu o gigantické rozloze 320 000 m2 připravenou vygenerovat více než 13 miliónů kWh čisté elektřiny ročně.
Snad bych jen ještě dodal,
Snad bych jen ještě dodal, že cílem není pouze jezdit ekologicky, ale i vyrábět ekologicky. To samé se týká např. i výroby bateriových článků. Dle mého názoru jde SEAT správnou cestou.
Suhlasim s Vasou prvou
Suhlasim s Vasou prvou castou dodatku, ze treba i vyrabat ekologicky. Pouzitie technologie fotovoltaickych clankov na dnesnej technologickej urovni je ale podla mna cestou velmi nespravnou, nakolko v konecnom dosledku je negativna sopa stale vacsia nez ta pozitivna:
Rentabilnost? Jedine tak so
Rentabilnost? Jedine tak so štátnou podporou. Inymi slovami, s podporou danovych poplatnikov. A na nich zostatne aj faktura za ekologicku likvidaciu. Az budem prezidentom Zemegule, a to raz budem, tak to dam zaplatit vsetkym, co sa pod taketo projekty podpisali. A byvat pojdu na tie ekologicke skladky.
peace … miro novak
Áno, pripravil som ju: pri
Áno, pripravil som ju: pri cene povedzme 2SK za 1kWh * 6.000.000kWh / 30.126 (prevod na €) je to ušetrených 400.000€ ročne. Takže pri investícii 17.000.000€ sa to vráti o 42,5 roku, za predpokladu, že nebudú žiadne prevádzkové náklady. No a to sa iste oplatí… Nehľadiac na to, čo to urobí s rozvodnou sieťou a aké boli energetické náklady na výrobu panelov… Budeme teda šetriť za cenu zvýšených nákladov:)
ještě donedávna byla
ještě donedávna byla výkupní cena elektřiny vyrobené v solárních elektrárnách nad 2MW na hodnotě 31c€/kWh
„…ještě donedávna byla
„…ještě donedávna byla výkupní cena elektřiny vyrobené v solárních elektrárnách nad 2MW na hodnotě 31c€/kWh…“
čiže za cenu 310 Eur/MWh.
Dnes sa cena silovej elektriny pohybuje na urovni 50-60 Eur/MWh.
Otazka znie? Kto dotuje ten rozdiel? Kto poskytuje dotacie na realizaciu stavby?
Spravna odpoved znie: Daňovy poplatnik.
To sa to robia kšeftiky a marketingove efekty za peniaze druhych.
peace … miro novak
je aj nejaka sprava o
je aj nejaka sprava o rentabilnosti tejto investicie ?
Ekonomické oddělení Seatu
Ekonomické oddělení Seatu si nejspíš návratnost celého projektu dobře spočítalo, tím víc proto že patří pod koncern Volkswagen. Jistě do té návratnosti započítali i marketingový efekt, tj. vynikající reklamu v mnoha novinách/stránkách zcela zdarma, a tím i posílení povědomosti o značce a zlepšení jejího image.
A môžem vedieť, v čom
A môžem vedieť, v čom spočíva zlepšenie image? Marketing tohoto typu je bohapusté zavádzajúce klamstvo (viď prepočet vyššie, ktorý vychádza z čísiel v článku) a pre každého rozumne uvažujúceho človeka, ktorý si vie spočítať 2+2 je to negatívna, nie pozitívna reklama. Aký – taký zmysel by to mohlo mať, keby to nabíjalo akumulátory, alebo vyvíjalo vodík pre pristavené elektromobily – nebolo by to síce rentabilné, ale aspoň by to nezaťažovalo vrecko daňového poplatníka na dotáciách… Prosím nemýľte sa, som rád za každú pozitívnu správu u vývoji a uplatnení čistejších a ekologickejších technológií, nemám však rád zavádzanie a klamstvo o tzv. zelených technológiách, ktoré ale v skutočnosti nešetria životné prostredie, a ešte mi vyťahujú peniaze z vrecka cez dotácie.