Evropa naléhavě potřebuje dekarbonizovat všechna odvětví svého hospodářství a rovněž vytvořit kvalitní pracovní místa podporující trvale udržitelný růst.
foto: Scania
„Evropská bioekonomika může pomoci Evropě splnit cíle stanovené v Pařížské dohodě a položit základ pro nový růst,“ říká Henrik Henriksson, prezident a generální ředitel společnosti Scania.
NEPŘEHLÉDNĚTE Scania představila nový 13-litrový motor na bioethanol
Na konferenci v Oslu, kterou uspořádala platforma Xynteo sdružující vedoucí představitele napříč průmyslovými odvětvími, oznámil Henrik Henriksson partnerství s asociací Xynteo za účelem prozkoumání plného potenciálu biopaliv a širší bioekonomiky v Evropě.
Cílem je identifikovat bariéry, které omezují rozšiřování biopaliv, a prostřednictvím spolupráce mezi podnikateli, politickými činiteli, inovátory a občany oslabit tyto překážky a využít dostupné příležitosti. „Těší nás, že jsme partnerem společnosti Scania v tomto velmi důležitém projektu,“ uvádí Osvald Bjelland, předseda a generální ředitel asociace Xynteo.
Máme deset let na to, abychom zvrátili nepříznivý vývoj
Henrik Henriksson zmiňuje zprávu o změnách klimatu, která uvádí, že globální oteplování o 2 °C oproti původním 1,5 °C by znamenalo dvojnásobné poškození planety. „Máme deset let na to, abychom zvrátili křivku globálních emisí CO2 a zajistili, aby namísto růstu začaly klesat. To znamená, že musíme začít jednat co nejdříve,“ zdůrazňuje Henriksson.
Elektrifikace – a digitalizace – budou hrát při dekarbonizaci dopravy zásadní roli. Rychlý rozvoj elektrické infrastruktury a vozidel poháněných akumulátory může v horizontu 10–15 let nabídnout životaschopná řešení i v rámci těžké nákladní dopravy. „Avšak vzhledem k naléhavosti nemáme čas čekat deset let. Potřebujeme rychle nasadit řešení v oblasti biopaliv zajišťující dopravu bez emisí CO2, která jsou již k dispozici.“
Důvěra v biopaliva je v Evropě nízká
Nicméně i přes desetiletí vysokých očekávání, politických opatření a investic je důvěra v biopaliva v Evropě nízká. Pro překonání této nepříznivé situace musí političtí činitelé, podnikatelé, spotřebitelé a občané vytvořit novou komplexní vizi bioekonomiky jako celku. Nyní je čas na nový přístup a tato iniciativa posílí potenciál vysoce kvalitního udržitelného růstu a dekarbonizace.
Společnost Scania již nabízí široký sortiment vozidel určených pro použití s komerčně dostupnými biopalivy, která mohou přinést až 90% snížení emisí uhlíku. „Vidím velký potenciál pro Evropu i pro zbytek světa. Ve Švédsku již obnovitelná paliva tvoří pětinu z celkového objemu paliv využívaných v rámci těžké nákladní dopravy,“ říká Henriksson.
„která mohou přinést až 90% snížení emisí
„která mohou přinést až 90% snížení emisí uhlíku.“
Prosím, v jaké formě je ten emitovaný uhlík? grafit nebo diamant?
Dekarbonizovat co to je za výraz?
Lingvisticky to znamená
Dekarbonizovat co to je za výraz?
Lingvisticky to znamená odstranění veškerého uhlíku.
Prakticky se tím označuje vyčištění motoru od organických sloučenin uhlíku.
Uvidíme…cesta do pekel je dlážděna,těmi nejlepšími
Uvidíme…cesta do pekel je dlážděna,těmi nejlepšími úmysly.