ROZHOVOR: Otto Fabri – jediný Čech, který se podílí na vývoji elektromobilu Tesla Model S

Otto Fabri se narodil v Karlových Varech před 32 lety. Vystudoval Strojní fakultu , obor Výrobní a inovační inženýrství. Podílel se na vývoji v Mexiku a dnes pracuje – jako jediný Čech – v Tesla Motors. Je součástí základního vývojového týmu, který mění podobu automobilového průmyslu.

Otto Fabri u auta, které pomáhal přivést na svět
foto: archiv Otto Fabri

Mnozí škarohlídi vůbec nevěřili, že mladá automobilka Tesla Motors vůbec kdy dokáže výrobu elektromobilu Tesla Model S rozjet. Přesto se jí to v rekordně krátkém čase ani ne 4 let podařilo. A jedním z lidí, kteří se na tom podstatným způsobem podíleli, je i karlovarský rodák Otto Fabri (32).

galerie: Tesla Model S
Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S


Můžeš popsat jak si se vlastně dostal k práci pro Tesla Motors? Na jaké pozici tam v současné době pracuješ a jak dlouho už? Co jsou tvé hlavní úkoly, na čem děláš?

FABRI: Společnost Tesla Motors mě oslovila někdy v polovině roku 2010 kdy jsem pracoval na vývoji hybridního vozů pro VW v Mexicu. Nabídli mi, zda-li bych se chtěl podílet na vývoji nejlepšího auta na světě, což mi přišlo jako dobrý nápad. Po důkladných jednáních a pohovorech jsem začal pracovat na designu a vývoji interiéru pro Model S v Palo Altu v Californiii a později jsem se podílel na podpoře výstavby a zahájení výroby v Továrně ve Fremontu, kde působím dodnes. Nedávno mi přibyla práce na projektu Model X.


Zajímal si se o alternativní typy pohonů už předtím?

FABRI: V roce 2008 jsem měl poprvé možnost vidět Tesla Roadster v akci na autosalónu v Paříži. Byl jsem velmi překvapen a nadšen výkony a akcelerací těchto vozů. Začal jsem se tedy zajímat o EV a jejich přednosti proti vozidlům se spalovacím motorem. Později jsem se podílel na vývoji VW Jetta Hybrid.



Jak vypadá pracovní prostředí v Tesla Motors, prý je to hodně mezinárodní?

FABRI: Ano, to je pravda. Když jsem nastoupil, Tesla zaměstnávala jen několik stovek lidí. A Elon osobně vybíral lidí do vývojoveho týmu. Dnes je to přes ctyri tisíce a to číslo stále narůstá.

Elon Musk vybíral osobně lidi do vývojového týmu Tesla Motors?

FABRI: V době kdy jsem začal pracovat v Tesle, byl Model S ve stadiu tzv. alfa prototypu. Tedy funkčního prototypu vozidla na kterém se testovaly díly pro sériovou výrobu. Tým inženýrů včetně managementu který vůz vyvíjel byl relativně malý. Elon se velmi aktivně podílel na vývoji a testování vozů a na rozhodnutí v důležitých otázkách, mezi které rozšiřování týmu na kterém závisela budoucnost Tesly určitě patřilo. I nyní Elon dělí svůj pracovní týden mezi Teslu a Space X a lze ho ve Fremontu často potkat. Pro sériovou výrobu bylo potřeba Teslu po personální stránce pořádně nafouknout a proto si myslím, že dalším velmi úspěšným počinem kromě zkonstruování samotného vozů a vybudování sériové výroby bylo také sestavení a vybudování stabilní struktury řízení společnosti.


Můžeš porovnat práci v Tesla Motors proti práci v jiné, řekněme “klasické” automobilce typu?

FABRI: Samotný produkt je z hlediska použitých technologií a konstrukce značně odlišný od dnes běžného automobilu se spalovacím motorem. Konstrukce nebyla omezena nutností navazovat na předešlá řešení a výrobu je možné dynamický přizpůsobovat okamžitým požadavkům. Podobnosti s “klasickou” automobilkou se proto hledají těžko. Tesla je spíše srovnávána se společnostmi typu Apple nebo Google. Přičemž rozhodovací struktura je značně plochá s vedením, které zcela jasně definuje cíle. Namísto kompromisu je dávána přednost nejlepšímu možnému řešení. Doba od myšlenky po výsledný produkt je extrémně krátká, což je velmi inspirující a motivující. Klade to však zvýšené nároky na schopnosti a odpovědnost zaměstnanců. Odpovědnost je podtržena I faktem, že zaměstnanci Tesly jsou zároveň i jejími akcionáři.

auto elektromobil Tesla Model S rodinný elektromobil

Tesla Model S je dostupný rodinný elektromobil s výkonem těch nejlepších supersportů
foto: Tesla Motors


Jak vnímáš poměrně odvážný plán na vybudování celoamerické a následně i evropské sítě Superchargerů?


FABRI: Osobně mi přijde daleko “odvážnější” budovat čerpací stanice s nádržemi plnými vysoce hořlavých kapalin. Supercharger je zařízení, které zjednodušuje a urychluje pohodlné cestování vozy Tesla na dlouhé vzdálenosti. Stanice budou vybavovány přísunem elektrické energie z vlastních solárních panelů. Dobíjení u těchto stanic je zcela zdarma. Většina území Kalifornie a Nevady je již pokryta,Stejne tak je jiz pokryta I cesta mezi Bostonem a Washingtonem D.C. Do konce roku 2015 bude uvedeno do provozu více než 100 stanic ve zbytku severní Ameriky. Teslu je samozřejmě možné dobíjet i z běžných zdrojů elektrické energie. Supercharger však dokáže dobu nabíjení výrazně zkrátit. V Evropě je síť nabíjecích stanic pro elektrická auta poměrně hustá již nyní. Situaci zvýhodňuje i fakt, že evropská elektrická síť je relativně robustní což umožňuje snadné instalace napěťových přípojek v domácnostech.

Můžeš zmínit nějaké konkrétní součásti/prvky interiéru Modelu S, na kterých si pracoval?

FABRI: Na počátku bylo nezbytné, abych pracoval na mnoha různých dílech napříč interiérem Modelu S. V současné době době se podílím na vývoji kokpitu, tzv. prvcích “hard trim and overhead”.

Je běžné, že v Tesle často musíš zastat i funkce technika? Znamená to, že tam pracovní pozice nejsou tak úplně pevně definované?

FABRI: Jako inženýr musím dobře znát sestavu celého vozu. V předvýrobní fázi bylo mnohokrát nutné díly namontovat a odzkoušet. Stejně tak během testu mimo závod musí být inženýr schopen instalovat díly nebo i celé sestavy v terénu. Při přípravě výroby bylo nutné zaškolit tým na lince, stejně jako tým kvalitářů a servisní tým, což pro mě v podstatě znamenalo spoustu času stráveného sestavováním a rozebíráním vozů.

auto elektromobil Otto Fabri Tesla Model S

foto: archiv Otto Fabri


Máš přístup nebo byl jsi se někdy podívat v samotné výrobě Modelu S?

FABRI: Na přípravě a startu výroby jsem se podílel od samého počátku. V továrně ve Fremontu jsem začal pracovat v době, kdy se stavěla první linka a měl jsem tu čest být u výroby prvního seriovehu Modelu S. Na tyto okamžiky vzpomínám velmi rád. Nyní, když je parkoviště pro nové vozy plné a v továrně se denně pohybuje tisíce lidí a strojů, je těžké si představit, že ještě před pár měsíci vše existovalo pouze na papíře.

To určitě nebylo nic jen tak obyčejného, navrhovat a spouštět sériovovu výrobu elektromobilů. Jaká to byla práce a čím je továrna ve Fremontu výjimečná?

FABRI: Ředitel závodu ve Fremontu Gilbert Passin má k dispozici naprosto výjimečný produkční a logistický tým, který byl schopen v rekordně krátkém čase rozjet výrobu Modelu S. Továrna ve Fremontu je postavena tak, že na jednom konci vstupuje materiál a na druhém konci vyjíždějí hotová auta. Outsourcing je opravdu minimální. Továrna má vlastní lisovnu, svařovnu, lisovnu plastových dílu, lakovnu. Vyrábí se zde baterie, elektromotor, veškerá elektronika, dokonce i sedačky. Vozy se zajíždějí přímo v hale a na testovacím okruhu v areálu závodu. K výrobě jsou používány multifunkční roboty a každý jednotlivý vůz pojíždí po závodě na robotickem nosiči “SmartCart”, který jej dopraví ve správný čas na správné místo. Celá výroba i montáž je proto schopna velmi flexibilně reagovat na případně změny.



Jak daleko jsou přípravy Modelu X?

FABRI: Model X je postaven na platformě Modelu S. Využívá stejný elektromotor, baterii a upravený podvozek Modelu S, tudíž se dá říct že podstatná část vozu již existuje a byla odzkoušena v praxi. V současné době probíhají intenzívní práce v konstrukci karosérie a interiéru, Tak, aby mohla výroba začít dle plánu.

11 Comments on “ROZHOVOR: Otto Fabri – jediný Čech, který se podílí na vývoji elektromobilu Tesla Model S”

  1. Slunce, vzduch a voda to
    Slunce, vzduch a voda to jsme dostali abychom se tady poměli.
    Nejvíc mě na tom fascinuje ten sociální aspekt, totiž to , že je v té „Kapitalistické Americe“ zcela zadarmo. Tedy použití nabíjecích stanic. To tam tedy ti jejich proletáři můsí mít pěknou pivku.Na koncové zákazníky Tesla Motors.
    S pozdravem „Proletáři všech zemí vyližte si prdel“
    Hantr

  2. Mal by som otázku na
    Mal by som otázku na telo:
    Ako sa dá z dvoch motorov, o veľkosti väčšieho melóna(pokiaľ sa nemýlim), dostať 338 koní???
    Som elektrotechnik tak poprosím neodpisovať mi rady typu: elektromotor znesie krátkodobo preťaženie a podobne…

    Ďakujem za príp. (odborné)komentáre

    autotube.cz/roadtube/3532-tesla-model-s-na-brzde-video.html

  3. Klobouk dolů takovýto
    Klobouk dolů takovýto lidé by se měli více podporovat i u nás. Tj. umí a pracují. Škoda, že Škoda potažmo VW

    Na druhou stranu „podílí se na vývoji“ a v článku:

    „Na přípravě a startu výroby jsem se podílel od samého počátku“
    „V době kdy jsem začal pracovat v Tesle, byl Model S ve stadiu tzv. alfa prototypu. Tedy funkčního prototypu vozidla na kterém se testovaly díly pro sériovou výrobu. “

    Takže podílel se na dokončení úprav už vyvynutého auta. Podílel se tedy na „detailach“ pro výrobu(je mi jasné, že je to taky těžká práce a musí se ještě hodně máknout. Čímž neshazuju jeho schopnosti(musí být profík, když je v týmu), jenom mi dost vadí IDnes styl nadpisu. Popravdě sem se těšil, že něco řekne o vývoji a pak sem si to přečetl…

Napsat komentář