ROZHOVOR: Filip Dvořák, šéf českého zastoupení BASF, o nových bateriových technologiích

Jan Horčík - 07 Duben 2020

BASF patří mezi přední evropské společnosti se zaměření na chemii. A protože baterie jsou především chemie, stalávají se jednou z důležitých součástí jejího byznysu.Filip Dvořák, šéf českého zastoupení BASGF

Filip Dvořák, šéf českého a slovenského zastoupení BASF, pracuje ve společnosti už od roku 2006.
foto: BASF

Jak velkou součástí byznysu společnosti BASF jsou dnes baterie a navazující technologie a jaké jsou plány v tomto směru do nejbližších let?

Filip Dvořák: Bateriové materiály nově tvoří jednu z našich vlajkových lodí. Tento kurz vytyčilo v srpnu 2017 memorandum o porozumění se společností Nornickel. V návaznosti na něj rozjela BASF jako největší chemická společnost na světě mohutné investice v řádu stovek milionů eur a výstavbu závodů. BASF chce v oblasti bateriových materiálů zkrátka potvrdit svou pozici technologického lídra. Tomu rovněž odpovídají jak široké rozkročení mezi odlišně zaměřené projekty, tak ambice být aktivní v rámci celého řízení životního cyklu.

Finská Harjavalta má být první lokalitou pro plánovanou síť závodů na výrobu bateriových materiálů, kterými chce BASF zásobovat evropský trh. Můžete prozradit další uvažované lokality této sítě a v jaké fázi se tyto plány nacházejí?

Filip Dvořák: Jako druhý přichází na řadu závod v německém Schwarzheide, jehož počáteční roční kapacita bude odpovídat produkci zařízení pro 400 000 elektromobilů. Jen pro srovnání: rekordní roční výroba Škody Auto činila předloni 886 100 aut. Aby BASF dokázala ve svém oboru uspokojit očekávanou poptávku po bateriích, bude muset do několika málo let zajistit bateriové materiály pro řádově srovnatelný počet elektromobilů. A to se bavíme pouze o jediném závodu. Další budou následovat, konkrétní lokality však nyní prozradit nemohu.

BASF používá elektromobily také ve finské Harjavaltě

BASF používá elektromobily také ve finské Harjavaltě
foto: BASF

Do Evropy přichází stále více hráčů z oblasti výroby baterií. Jaký vidíte potenciál v evropském trhu bateriových technologií pro automobilový průmysl?

Filip Dvořák: To je velmi dobrá, ale také velmi citlivá otázka. Evropská unie se totiž rozhodla jít cestou tvrdého boje proti emisím, jež se těší všeobecné podpoře evropských voličů. Tento postup má však i svou odvrácenou stránku: ve své stávající podobě může zcela nezáměrně, ale o to citelněji poškodit evropské zájmy. Pokud totiž směřujeme nemalé prostředky do podpory elektromobility, měli bychom si být vědomi toho, že zatímco Evropa byla až do aféry Dieselgate v září 2015 na špičce vývoje spalovacího motoru, v elektromotorech jsou nezpochybnitelnými průkopníky asijské země. Jinými slovy, činíme-li takto dalekosáhlé rozhodnutí zbrkle a bez dostatečné konzultace se zástupci hlavních evropských podniků, můžeme sami sebe vehnat do slepé uličky. Aby se tak nestalo, musí se evropské společnosti chopit iniciativy a dohnat přibližně desetiletý náskok Číny a Jižní Korey. To není vůbec lehký úkol. Jde o jednu z největších výzev pro BASF, která si jako jedna z mála evropských firem v katodové chemii buduje už delší dobu silnou pozici, i pro evropský průmysl obecně. A patří-li budoucnost elektromobilům – jejichž popularita z různých důvodů skokově roste v tak rozličných a vzdálených zemích jako Čína, Norsko a Česká republika –, nemůže si BASF dovolit nejít s dobou.

Můžete podrobněji, ale zároveň laicky popsat, jak bude fungovat avizovaný recyklační systém baterií? Řekněme, že kamion přiveze do vašeho provozu náklad vysloužilých baterií. Co se s nimi konkrétně děje dál?

Filip Dvořák: Problém recyklace dnes BASF řeší ve dvou vzájemně se doplňujících liniích, a sice v šířeji, velkoryseji pojatém projektu ReLieVe (z anglického Recycling Li-ion batteries for Electric Vehicle) a lokálně v rámci finského bateriového průmyslu.

Do projektu ReLieVe se spolu s německou BASF zapojily francouzské společnosti Eramet a SUEZ. Každý z partnerů představuje ve svém oboru světovou špičku a činnost firem na sebe logicky navazuje stejně jako jednotlivé kroky v procesu výroby a recyklace: BASF odpovídá za výrobu katodových materiálů, SUEZ jako specialista na oběhové a odpadové hospodářství za sběr a demontáž baterií na konci životního cyklu a Eramet, globální hráč v důlním a hutním průmyslu, za vývoj recyklačního procesu. Projekt zatím ještě nedospěl do stádia průmyslové aplikace, ale o jeho významu svědčí nemalý zájem i aktivní podpora ze strany EU.

Flotila elektromobilů v centrále BASF v Ludwigshafenu čítá přes 240 vozů.

Flotila elektromobilů v centrále BASF v Ludwigshafenu čítá přes 240 vozů.
foto: BASF

Oproti tomu ve Finsku jsou našimi partnery ruský těžební gigant Nornickel a finská energetická společnost Fortum. Ta je díky předchozí akvizici firmy Crisolteq schopná zvýšit míru návratnosti cenných bateriových materiálů z 50 % na 80 %. Recyklací získané druhotné suroviny má nyní začít využívat BASF ve svém výrobním závodě v Harjavaltě, v jehož blízkosti se nachází niklová a kobaltová rafinérie Nornickelu. Celý životní cyklus se tak uzavře na velmi malé ploše a synergie tří ve Finsku aktivních partnerů by měla zaručit dobrou a efektivní aplikaci pro místní trh.

Jaké dnes BASF podniká výzkumné aktivity v oblasti rozvoje bateriových technologií a které jsou podle vás ty nejzajímavější směry výzkumu?

Filip Dvořák: Zajímavé je, že BASF se neupíná na jedinou technologii, ale podporuje výzkum ve více směrech. Tento přístup si vlastně BASF nese ve své genetické výbavě, jelikož už po více než 150 let drží nezvykle široký rozsah působnosti od základní anorganiky až po tu technologicky nejpokročilejší a nejnáročnější chemii.

Kromě již zmíněné sítě výrobních závodů a recyklace lithium-iontových elektrobaterií jistě stojí za připomenutí vývoj nové generace sodíkovo-sírových baterií, na němž spolupracujeme se společností NGK INSULATORS, či společný projekt výroby elektrolytu pro bateriovou technologii, jež se výborně hodí pro stacionární skladování elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a pro stabilizaci konvenčních přenosových sítí. Ten BASF rozvíjí se společností JenaBatteries.

Vidíte potenciál v solid-state bateriích, případně jak moc jsou podle vás vzdálené od praktického nasazení?

Filip Dvořák: Jde o jednu z řady nových technologií, které jejich vynálezci a výrobci označují za inovativní, přelomové či revoluční. Solid-state baterie, grafen, bioreaktory, kryogenní baterie, lithium-sirné baterie, výroba elektřiny z kapání vody… S podobnými novinkami se v poslední době doslova roztrhl pytel. Jaká technologie ale získá a obhájí pozici hegemona, je dnes těžké soudit.

Jisté zůstává jen to, že energetika a s ní související elektromobilita se nacházejí v podobném bodě jako automobilový průmysl kolem roku 1900. Na přelomu století přesáhl jako první dopravní prostředek rychlost 100 km/h elektromobil, v USA měly elektromobily převahu nad vozy se spalovacím motorem, zároveň se vyráběla i auta na parní pohon, experimentovalo se s vodíkem… Kdo mohl s jistotou tvrdit, že to vyhraje spalovací motor? A kdo vám dnes zaručí, že budoucnost má zrovna ta technologie a ne ona? Také proto BASF nesází na jedinou kartu, cílí na udržitelnost i dlouhodobou stabilitu a tím se z pohledu investorů odlišuje od hráčů typu Tesla.

Spolupracuje BASF nějakým způsobem s univerzitami, ať už u nás, nebo ve světě?

Filip Dvořák: Univerzity a akademická pracoviště vůbec jsou pro nás zásadní oporou. Spoluprací máme nespočet a těší nás, jak skvěle se díky nim daří spojovat vědu s praktickým využitím.

Za odborné instituce působící v oblasti elektrobaterií bych jmenoval Chimie ParisTech a Norskou vědecko-technologickou univerzitu, s jejichž součinností počítáme v projektu ReLieVe. Dále jsou našimi akademickými spojenci například Štrasburská univerzita, Freiburgská univerzita a Spolková vysoká technická škola v Curychu, s nimiž rozvíjíme spolupráci v rámci výzkumné sítě JONAS. Na výzkumné alianci CARA se s BASF zase podílejí Californská nebo Standfordská univerzita.

Vývoj vysoce výkonných bateriových materiálů je jednou z priorit BASF.

Vývoj vysoce výkonných bateriových materiálů je jednou z priorit BASF.
foto: BASF

Jak BASF reaguje na aktuální situaci s koronavirem v Evropě?

Filip Dvořák: Koronavirus přinesl skutečně nebývalou situaci. Jak se nákaza přelévá z jednoho kontinentu na druhý, musíme řešit mnoho různých omezení a komplikací. V maximální možné míře přecházíme na režim home office, což klade velké nároky na digitalizaci. Zároveň se snažíme zajistit potřebné dodávky pro své zákazníky a uspokojit exponenciálně rostoucí poptávku po produktech z oblasti Home Care a Fine Chemicals, což předpokládá mimořádné nasazení pracovníků ve výrobě.

Je to samozřejmě velká zkouška, ovšem dá se předpokládat, že díky tomu, že BASF představuje velmi robustní organizaci se závody po celém světě, se s ní vyrovnáme lépe, než kdyby byla naše činnost teritoriálně omezenější a zaměřená na určité konkrétní odvětví či druh produktu.

Navíc se díky koronaviru dostává chemie do jiného světla: každému je nyní jasné, že bez detergentů a desinfekčních látek boj s nákazou nevyhrajeme. A vzhledem k tomu, že BASF je dodavatelem řady známých značek, které si denně kupujeme v drogeriích, má nepřetržité fungování našich provozů od Německa přes po Čínu životní význam pro společnost. Vedle toho ale přispíváme ke zvládnutí situace třeba i zajišťováním osiva pro pěstitele zeleniny.

To všechno ukazuje, že ať chceme, nebo ne, chemie zůstává pro lidstvo nepostradatelná. A tak věřím, že naším postavením tato krize výrazně neotřese.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

Ach jo.. "že zatímco Evropa byla až do aféry Dieselgate v září 2015 na špičce vývoje spalovacího motoru, v elektromotorech jsou nezpochybnitelnými průkopníky asijské země. Jinými slovy, činíme-li takto dalekosáhlé rozhodnutí zbrkle a bez dostatečné konzultace se zástupci hlavních evropských podniků, můžeme sami sebe vehnat do slepé uličky. Aby se tak nestalo, musí se evropské společnosti chopit iniciativy a dohnat přibližně desetiletý náskok Číny a Jižní Korey."

To je pořád jedno a to samé dokola, tato tvrzení jsou dnes již jen obyčejná ideologie "s fosilními palivy na věčně časy a nikdy jinak". Nevím proč jen málo lidí se dnes dokáže oprostit od toho, že spalovací motor je prostě pouze jedna epizoda v dlouhé řadě lidského vývoje. Ale konkrétně i z ekonomického hlediska:

1/ Čínu samozřejmě štve, že jednu konkrétní technologii (spalovací motory) dosud vůbec neumí a proto mi přijde zcela logické, že tlačí na vývoj jiné technologie (BEV), která má perspektivu stávající technologii (spalovací motory) zcela vyřadit ze hry. A taková investice má obecný smysl i když hned nenese zlatá vejce. Tzn. lze si do závorek dosadit jakoukoliv jinou technologii. Například technologie zobrazovacích jednotek (plasma vs LCD, analogový vs digitální fotoaparát)

2/ K čemu nám je špičková technologie (spalovací motory), když o ni přestane být zájem? Spousta firem v historii toto podcenila. Takže z toho "zbrklého" rozhodnutí se také může stát "rozhodnutí na poslední chvíli".

Nu což historie nám ukáže jako vždy a v tomto případě nebudeme čekat dlouho. Pravda ne zase tak krátce jako u "moudrých rozhovorů s experty" na téma Covid-19, ale za takových 5 let už bude jasno.

Evropsky autoprumysl ma jeste tu moznost s asijskymi vlky vyti. Neucini li tak, bude sezran. Se spalovakem uz zadnou diru do sveta neudelaji.

Obrázek uživatele Radovan

Ale oni už tu díru do světa udělali. A teď v ní jsou. Hluboko a pevně zaklínění....

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Bez ohledu na BASF. Evpropa je dražší, je asi i pomalejší, ale není hloupější. Takže uvidíme. Každá ztráta se dá dohnat. Bude to jen nějaký čas trvat, ale myslím, že to stojí za to. Jak baterie, tak i elektromotory. V čem bychom mohli hodně přidat a kde bychom mohli zabodovat je řídící HW a SW.

---

hariprasad

K bateriím jsem dostal zajímavý link a tak se podělím
https://www.youtube.com/watch?v=nD8jjldGnY8
Zajímavé je pár vět asi od 0,25 min- nabíjení od 20-80% pod 5 minut!!!
Doufejme že ten člověk ví o čem mluví, Je to stěží uvěřitelné ale vypadá přesvědčivě.
No to se dozvíme nejpozději o Baterry day. Jen se začíná spekulovat o odložení na příznivější časy. Musk rád "vyučuje" shortery. Z nějakého důvodu je nemá rád, asi že kvůli nim dostal pokutu :-). V nynější situaci ale jakákoli novinka s cenou akcií pohne jen těžko. Po uklidnění situace s čínským virem a opětovném nastartování optimistického všeobecného růstu by to byla jiná story.

Připomíná mi to Koňskou operu. Od glyfosátu a GMO až po baterie a ekologii... "Ne tak, milý synu. Naše firma potřebuje talenty všeho druhu... Padouch nebo hrdina - my jsme jedna rodina!"

---

hariprasad

Obrázek uživatele Radovan

Přesně tak. Továrny na baterie připravujeme (jiní chrlí auta a domácí řešení), recyklační závody připravujeme (k čemu, když vysloužilé baterky z aut putují do domácích úložišť a zdaleka nepokrývají poptávku), vše děláme s předními těžaři (a ti mají jaký zájem na recyklaci a snižování obsahu těžených nerostů v oněch bateriích),
Prostě my si chce vyrábět elektřinu sami na svých nemovitostech, ukládat si ji na pozdější využití a používat pro mobilitu. Pokud nám toto nedodáte a nejlépe ihned, tak vše ostatní jsou jen kecy.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 85 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 39 tis. km (53 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol