Ropný mejdan ve veřejné dopravě pomalu končí

V prostorách Ministerstva dopravy ČR (MD ČR) se před pár týdny konala konference týkající se elektromobility ve veřejné dopravě. Ač nebyli řečníci zcela za jedno v otázce, zda nastává čas tramvají nebo elektrobusů, na jednom se shodli: dieselovým autobusům začne brzy zvonit hrana.

Trolejbusy měly dříve nezastupitelnou roli. Vrátí se jejich sláva?
foto: Martin Singr pro Hybrid.cz

Bývalý Technický ředitel Dopravního podniku města Brna Rudolf John v úvodu připomněl, že 95 % dopravních výkonů v ČR zajišťují kapalná uhlovodíková paliva a více jak polovina (58 %) vytěžené ropy, která je dopravena do Česka, pohání dopravní prostředky ve veřejné dopravě.

To představuje enormní spotřebu. “Jednou ten ropný mejdan skončí a musíme se připravit na to, co bude dál,” varoval John.

Trolejbusy budou stále výhodnější…

Je budoucností veřejné dopravy elektřina? Podle Johna ano. V ČR se ročně spotřebuje asi pět miliard litrů uhlovodíkových paliv. To je ektivalent 25 TWh elektrické energie. Jelikož má ČR roční výrobu energie 90 TWh, není nereálné přejít kompletně na tento pohon. Bude to zdravější, bezpečnější a stále více výhodnější finančně. I elektřina z parních elektráren je prý více ekologická než konvenční motory.

Ředitel Odboru strategie na MD ČR Luděk Sosna prohlásil, že v resortu je elektrická trakce vnímána jako zásadní v systému . Podíl elektrické trakce na výkonech MHD dle počtu cestujících je prý 65 %.

Celkem ve 13 městech v republice jezdí trolejbusy, to z nás podle Sosny činí trolejbusovou velmoc a je rozumné tento druh dopravy podporovat. Je tedy možné, že v chystaném novém zákonu o drahách již nebude trolejbus drážní vozidlo.

Sosnův kolega, zástupce ředitele Odboru veřejné dopravy na MD ČR František Vichta, si rovněž uvědomuje, že do budoucna bude mít trolejbus vedle environmentální výhody také výhodu ekonomickou. Do deseti až patnácti let bude podle Vichty výrazně výhodnější provozovat trolejbus než vůz na ropu.

…a elektrobusy taktéž

Relativní novinkou jsou pak autobusy na elektřinu. Nemůže být právě to cesta, jak se zbavit ropy ve veřejné dopravě? “Elektrobus bude po bouřlivém vývoji, který bude trvat zhruba 5 let, nejlépe splňovat požadavky na MHD,” říká Jan Černý, který je hlavním konstruktérem ve společnosti SOR Libchavy a poslední roky se věnuje vozům na elektrický pohon. Některé požadavky splňují elektrobusy již dnes – jsou tiché, emise v místě provozování jsou nulové, zbývá ještě zlepšit dojezd a ekonomiku provozování.

Na konferenci však zaznělo, že zatím se ještě nejvíce vyplatí provozovat klasické autobusy na diesel. Po započtení investičních i provozních nákladů se cena za kilometr dostane pod dvacetikorunu, je to o něco méně než u elektrobusu.

Pokud ale cena baterií klesne na polovinu, což není nereálné, rázem bude elektrobus levnější než diesel. Navíc ceny ropy letí nahoru a to bude činit rozdíl ještě výraznější. Trolejbus je nyní dražší, ovšem s rostoucí cenou ropy se i to může změnit.

Proč je trolejbus drahý?

Co se nových vozů týká, nejlevnější jsou klasické autobusy s dieselovým motorem. Trolejbus stojí o zhruba 60 % více.

má stejnou karoserii a motor je dokonce jednodušší než spalovací. To by mohlo kompenzovat fakt, že se autobusy vyrábí ve velkých sériích,” přemítal nahlas John a zeptal se: “Proč je tedy trolejbus o 60 % dražší než autobus?” Odpověď však během konference nedostal.

Elektrobus je zhruba stejně drahý jako trolejbus, velkou část z ceny dělají baterie. A ty se musí po polovině životnosti vozu (400 000 km) vyměnit, ač mají stále 70 % původní kapacity, a nové stojí téměř dva miliony. Něco stojí také pořízení nabíjecí stanice, pokud se dopravní podnik nedomluví s distributorem.

Při nákupních cenách přepočtených na porovnatelnou sériovost je cena trolejbusu 8 600 000, elektrobus by byl o 600 000 levnější. Vede ale diesel s cenou 4 300 000 Kč, spočítal Černý.

Také v otázce opravy a údržby je podle Černého na prvním místě diesel, pak elektrobus a nejdražší je tramvaj. Náhradní díly u tramvaje jsou většinou shodné s autobusy, jde ale o náklady na údržbu horního vedení a měníren, která vychází na 2,55 Kč/km.

U provozních nákladů se ale karta obrací, elektrobus je aktuálně čtyřikrát levnější než diesel a levněji vyjde i provoz trolejbusu, je ale třeba započítat také vicenáklady – v případě elektrobusu na výměnu baterií či u trolejbusu zase na horní vedení a měnírny.

Sečteno a podtrženo, pokud se porovnají celkové náklady u městských vozidel délkové kategorie 12m, vítězí diesel. Zde jsou náklady na kilometr mezi 17,60 a 19,30 Kč. U elektrobusu a hybridu se ceny pohybují na hranici dvaceti korun, autobus na se ale pod 20 korun nedostane (21, 60 až 24 korun) a trolejbus vychází ještě o korunu na kilometr dráže.

Pokud ale klesne cena baterií do elektrobusů na polovinu, což se dá očekávat do tří až pěti let, rázem se s cenou 15,30 – 15,60 Kč/km stane elektrobus nejvýhodnějším.

Vyšší pořizovací cenu by šlo podle Černého řešit vhodným leasingem, kdy by se pak z úspor dosažených při provozu hradil leasing. se spotřebou o pětinou nižší začínají být výhodnější než diesel při ceně paliva 35 Kč za litr a více.

29 Comments on “Ropný mejdan ve veřejné dopravě pomalu končí”

  1. Světová zdravotnická
    Světová zdravotnická organizace (WHO) na základě výzkumu nedávno přeřadila spaliny naftových motorů z látek podezřelých na potvrzené do kategorie nebezpečné karcinogenní látky. To je obrovský průlom. Už mohou vznikat občanská sdružení, sbírat podpisy na petice a přesvědčovat zástupce městských částí, aby zakázali vjezd dopravy s tímto pohonem. Tohle se elektricky poháněným autům asi nestane.

  2. Prechod na uplnu
    Prechod na uplnu elektromobilitu je otazkou dost vzdialenej buducnosti. Nejedna sa totiz len o vhodne baterie, ale o celu elektricku siet a instalovany vykon elektrarni, ktory bude treba zvysit. Pokial jazdi len zopar elektromobilov, tak sa to nejak strati, ale ak by to mal byt vacsinovy sposob pohonu, tak by vyzadval prebdovanie celej elektrickej siete. Prinos elektromobilov spociva hlavne v tm, ze vytvaraju konkurenciu rope, co by mohlo pomoct tlacit jej cenu dolu. Teoreticky.

    1. Vubec nebude treba
      Vubec nebude treba predelavat sit a zvysovat jeji propustnost.
      Existuje technologie ktera resi celi tento problem. Jmenuje se Bloom energy. Staci ke kazde benzinove stanici dat jedno takove zarizeni a muzete dobijet cca 5-10 EV. Dokonce to muze napajet cele obce nonstop 24/7.
      Pokud by CEZ presel ,,po cele CR,, na tato zarizeni uz by nemuseli stavet drahe atomove reaktory a vystavovat nas riziku nuklearni nehody a radioaktivniho odpadu. To vsechno by se stalo minulosti.
      Technologie tady jsou je treba je zacit pouzivat.

      bloomenergy

  3. Nestacilo by tedy dat tu
    Nestacilo by tedy dat tu rychlonabijecku na konecnou? Stejnak trasy MHD jak 30-40 km nejsou. Na konecne i ted stoji 15 minut minimalne. Holt se prodlouzi stani na 30 minut. A usetrilo by se delat to na kazde zastavce(ci na mensine).

    Osobne verim v umele CNG (tj. pretransformovane vodik), lze to prodavat na cerpackach, lze to tedy danit, lze tedy odirat lid na DPH pohonnych hmot :D.

    Plus pro obecny lid, nebude takovy shodek zahranicniho obchodu. Ale neradujme se, kdyz rus ci arab nebude vyvazet ropu ci zemni plyn, necha si o to vic zaplatit rudy ci drahe kovy :(.

    1. Jenomže nejsmutnějšim je
      Jenomže nejsmutnějšim je to,že je velky rozdil v nabijeni a nabiječce pro elektromobil a elektrobus.A i kdyžby byly bezpečnostni přestavky na konečnych předepsanych 45 minut tak za tak kratkou dobu ani rychlonabiječka kapacitně bus nenabije.Pokud se bude Svět muset vratit zpět k principum Sentinelubude to sice řešenim ale nikoli spasitelnym.A vodikove vize jsou a dlouho ještě budou pouhymi vizemi.A podobně jako někteři magoři broji proti JE,tak se jistě najdou ekobarbaři kteři budou i ve vodikove dopravě hrozbu jako Černobil nebo Fukušima.Ona jaderna řetězova reakce probiha podobně jak v reaktoru elektrarny tak v vodbusu.

  4. to sa mi nechce verit ze
    to sa mi nechce verit ze prakticky umiestnia a budu pouzivat baterie v autobuse. ved baterie maju minimalnu vydrz, museli by byt nekonecne velke, a dobijanie by trvalo kolko, 2 dni ?
    naviac ten mytus o ich trvanlivosti je uplne smiesny. zatial jedina bateria ktora vydrzala viac ako 2 roky, bola predimenzovana malo vytazovana PB Gel, a PB standartna bezudrzbova s rekordom 4 r. v kondicii schopnej nastartovat auto. Vsetky polimerove v notase a mobile max 2 roky.

    1. To snad nemyslíte vážně.
      To snad nemyslíte vážně. Baterky do mobilů a notebooků jsou dělané s ohledem na co nejnižší hmotnost při co nejvyšší kapacitě při životnosti odpovídající morální životnosti zařízení. Na no co by vám byla baterka v mobilu, co by vydržela 20 let denního cyklování, ale jenom půlden provozu na nabití? Na hovno.

      Totéž startovací Pb v autě. Nízká cena a prakticky nulová údržba s životností kolem 5 let. Jestli vám vydrží 2 roky, tak si zkontrolujte dobíjení.

      Baterie pro EV a hybridy jsou projektované na minimálně 10 let, což taky splňují. A už to byly starší NiCD v automobilech PSA, NiMH třeba v Priusu nebo nastupující NMC a kvalitní lifepo4 v aktuálních EV.

      A co se týče doby dobíjení, tak ta vůbec nezávisí na velikosti baterie, protože 100x větší baterii můžete zase nabíjet 100x větším proudem. Jediný problém je dostatečně dimenzovaný zdroj energie pro nabíjení, což ale v autobusovém depu není problém zajistit.

          1. na velkosti nezalezi.
            na velkosti nezalezi. nemyslim ze elektropohon je zlozitejsi ako pocitac. alfa omega su baterie. Mozno to budu LiFePO4.
            som vsetkymi desiatimi za to jazdit na baterie i na 200 km dojazd. mna osobne zblbol na pociatku EV1. Cas ukaze. BEV pre mna zatial cenovo nedostupne.

  5. Ovsem dnes je to opravdu
    Ovsem dnes je to opravdu jine, ta revoluce co se dnes deje je exponencionalni.
    Prekrocili jsme jakousi pomyslnou hranici od ktere jde vyvoj nezkutecnou rychlosti. Veci prichazeji rychleji nez v minulosti a nase schopnost je konzumovat je tomu umerna.

    V roce 1970 stal pocitac 100 tisic az miliony USD a dnes stoji od 30 USD a je radove mil. vykonejsi nez tenkrat.
    Nebyl internet dnes ho ma kazdej na mobilu, tenkat byl jen telegraf a telefon [pevna linka].
    Dnes uz nikoho nezajima co je uvnitr a na cem to bezi, uz jsou jen uzivatele co to chteji jen pouzivat a bavyt se u toho.
    Solarni panel stal kolem 3000 USD/watt, dnes cca 2 USD/watt za instalaci a cena se stale tlaci dolu ke hranici 0.50 USD/watt.
    Hlinik byl vzacnej kov nez se zacal zpracovavat ve velkem, tim se jeho cena a dostupnost stala komercni zalezitosti a tak je to se vsim.
    Baterie to same za par let bude cena pod 200 USD/kg, je to jen otazkou industrializace.
    Tato revoluce probiha na vsech urovnich a ve vsech statech proste po cele planete.
    A EV je totez, je to jen otazka industrializace celeho procesu od vzacnych nerostu az po samotnou montaz vozu. Za par let tomu nikdo nebude venovat pozornost, proto ze to bude nuda stale o tom mluvyt, lide to budou chtit jen pouzivat a budou chtit aby to bylo ciste a o tom to vsechno bude.
    Atd…

    1. Nevěřte tomu že to
      Nevěřte tomu že to půjde tak rychle. Ona skutečná cena nafty je pod 20kč takže těch 35 kč je fiktivních. Ty autobusy jsou státní (fakticky i kdžy třeba obecní ) takže fakticky kupují tu naftu pod 20kč , daně platí sami sobě. Navíc pánové podce%nují vývoj účinnosti spalovacích motorů ty motory také budou mít nižší spotřebu , měststký autobus , systém start-stop. Hybridní provoz.. Ropa bude ještě dlouho dominantním palivem v dopravě. Ona je totiž velmi levná drahou jí děla daňová politika státu, ropa je totiž tak levná že na ní všichni vydělávají.

      1. To je dost svérázné
        To je dost svérázné pojetí fungování daňové soustavy 😉 Že nějaký podnik spadá pod stát nebo obec ještě přece neznamená, že při zvýšení daní jim ten rozdíl automaticky přistává na účtu. Dopravní podnik má nějaký svůj rozpočet jakékoliv zdražení se mu samozřejmě do nákladů promítne jako komukoliv jinému.

        1. Celkove je vypocet kilometr
          Celkove je vypocet kilometr vs cena blbost. Sam mam CNG auto, a jaksi v linii cena auta-cena udrzby-cena paliva atd. je levnejsi CNG jak stejne auto na Diesel.
          Ja bych pana pozadal, at mi ten muj zazrak osvetli, jim vychazi CNG tak spatne. Me porovnani provoz identickych auto(jedno mam ja CNG, druhe diesel segra) Zafira vychazi za 4 roky ve prospech CNG…

          Pokud se divam na web nadsencu elektromobilu, kde popisuji a zapisuji i vymenu zarovky. Tak jejich zkusenost benzin-cng-lpg-nafta prohrava s elektrikou.

          Ja se zeptam jinak, proc obecny lid, ktery ma hluboko do kapsi si ve velkem porizuje LPG, CNG a ted i obcas elektromobily kvuly malym provoznim nakladum a verejni dopravci zustavaji u nafty?

          Cele clanečk byla vlastne on..e nad tim jak delaji dobre, ze v dopravnim podniku kupuji naftaky. Nebude to spise o tom, ze naftak se castej pokazi, castej se musi koupit nove a tim i castej dostanu tantiemy za do ze dohodi kseft na nove bus, novou soucastku atd. ….

          1. Cela tahle vec vola po novem
            Cela tahle vec vola po novem druhu autobusu.
            Kazdej z tech autobusu ma sve klady a zapory.
            Z toho vychazi jak by mel novi autobus vypadat.
            Uz nekde tady na tomto webu se o tom psalo, a to jsou CAP-acitatory ktery umoznuji vysoke ampery a na rozjezd 7,5 tuny kolosu jsou jak delane.
            Troleje jsou super ale je treba je dat jen na zastavky kde ma autobus cas nabyt CAP a baterii, tim se vyresi nejvetsi nevyhoda trolejbusu ,,drahe draty,, ktere neumerne navysuji jeho cenu.
            A mit zadratovane cele mesto take neni dvakrat hezke.
            A protoze by mohl dobijet CAP na kazde zastavce tak by nebyla treba draha baterie za 2mil ale treba jen za 500tic., tim se vyznamne snizi porizovaci naklady.
            CAP je schopen zasobyt EV-bus na dobu cca 2-3km coz pro mesto celkem staci zbytek pokud je treba, kdyby to nestacilo udela baterie mysleno. Takto ma EV-bus dostacujici kapacitu pro mestskou dopravu.
            Pro primestsky bus kde jsou zastavky od sebe vzdaleny podstatne vice je treba pouzit bud vetsi baterie a nebo pridat extender.
            Pokud hned na zacatku vyloucime spinave technologie tak nam zbydou dve moznosti, vodik a plyn.
            Existuje technologie ktera umoznuje premenu plynu na vodik a ten na elektrinu coz je v tomto pripade zadouci.
            Vodik je take moznost ale ma sve ale.
            Spojeni vodiku a plynu je zajimava volba, na teto technologii se pracuje a je urcena predevsim pro mimo mestsko linkovou dopravu proste na delsi trate.
            Da se snadno doplnovat, zaklad je baterie-CAP a elektro, vse je ciste, velky dojezd ale take nejvetsi pocatecni porizovaci naklady.
            Tento typ busu bude jasnou nahradou linkovych autobusu protoze nic nespaluje ani nic neznecistuje.
            O to nam prece predevsim jde.
            Abychom vedeli jake je nejlepsi nastaveni je treba dat do kazdeho autobusu GPS a na zaklade sebranych dat udelat komplexni analizu, ktera nam rekne co a jak.

            Nevyhodou techto EV-Busu je ze se neda kract mafta a vydelavat na nahradnich dilech.

            1. Tu GPS se davat nemusi,
              Tu GPS se davat nemusi, minimalne v Brne se uz jedna zprava na toto tema kilometry atd. delal dost podrobne. Takze data jsou, otazka je jako vzdy zatim nenasli jak si prilepsit (od politiku pres reditel dopravnich po sefy firem co to vyrabi).

              Co se tyce baterek a trolejbusu, jak by snasely baterky tak casta dobijeni velkym proudem? Tj. když bude po ceste za cely den 300 zastavek a pusti se do baterek 300 hafo proudu?

              1. Pocitac nedovoli dobijet
                Pocitac nedovoli dobijet baterie tak casto ale je to mysleno na dobijeni CAPacitatoru kterym to urcite nevadi, jsou na to staveny, je to jejich hlavni prednost [rychle nabijeni, rychle vybijeni a dlouha zivotnost].
                Baterie bude slouzit jen v pripade pokud CAp nestaci a to bude jen nekolik procent, je to jen otazkou dimenzovani tech autobusu an zaklade ziskanych dat z realneho provozu.
                Trolejbus baterie nepotrebuje protoze ma troleje.
                Ale jak jsem napsal, EV-autobus ktery ma take trolej a dobiji CAP pouze na zastavce kde budou troleje nainstalovany, je lepsi a levnejsi varianta nez kompletni troleje v celem meste.
                Je treba to videt v praxy pro lepsi pochopeni jak tato technologie funguje.
                V podstate jsou dve varianty:
                kratke popojizdeni ve meste a mimomestske linky, ktery potrebuji nejaky extender, vodik plyn.
                Pokud vyskrtneme spinave technologie tak zustane kombinace,
                ,,baterie, CAP, vodik, plyn,, jako jedine pouzitelne pro budoucnost.
                V celem tom vyctu nakladu neni zauctovano zdravotni hledisko ze znecisteni ZP splodinama.
                Jako by nizke naklady prevysovali zdravotni hlediska, to se my zda hodne sobecke, ale chapu ze takova byla doba, to se ale musi zmenit, ted kdyz uz konecne k tomu dozrala doba a mame ty technologie ktere to umoznujou zrealizovat.

                Takze muzeme rict ze ted uz je to jen o vuli to udelat.

            2. Jenom dodam neco co pisou
              Jenom dodam neco co pisou liberecaci o provozu:

              Liberec postavil MHD na autobusech na plyn

              
Dopravní společnosti, které CNG autobus pořídily, si chválí nižší náklady a z nich plynoucí úspory. Náklady na palivo jsou nižší až o 35 %, klesnou také náklady na výměnu oleje. Kladem je i vyšší životnost způsobená pevnější konstrukcí těchto autobusů. Mezi výhody patří také o 10 – 15 dB tišší provoz.

              Takze pan Cerny z clanku je dalsi odklanec verejnych prostredku. Realna zkusenost rika Diesel je drazsi na provoz jak CNG. Pane Cerny bud nejste odbornik a jenom kecate co vam kdo navykladal nebo umyslne lzte.

              1. no a proc potom Uherske
                no a proc potom Uherske Hradiste prestavelo nekolik autobusu na CNG a po par (myslim 2-3)letech jejich provoz ukoncilo a cerpacku (s verejnym pristupem) zrusilo???

                ono cele CNG je jen a jen o tom ze na nem neni spotrebni dan.
                LPG se mi jevi jako vice propracovana a vyrazne vice rozsirena technologie.

                1. Je se vas zeptam jinak, ja
                  Je se vas zeptam jinak, ja mam auto na CNG. Mam tedy predstavu co stoji servis atd. Mam predstavu o realnych cenach zemniho plynu. Kolik to auto zere apod. A jaksi s vaseho prispevku mam pocit, ze vas nazor je ve stylu „ja toho o tom tolik nacetl, ze VIM a VSE ZNAM“ realne o tom nevite nic…

                  Takze pro vsechny co uvazuji o CNG autu. Do roku myslim 2020 nemuze kalousek napalit celou dan jako u benzinu. Za dalsi stale muzete mit domaci cerpacku, tady upozornuji na povinost toto nahlasit distributorovi(ANO je povinost zdelovat jakykoliv spotrebic na plyn, jestli to udelate…) pak budete mit stale cenu polovicni i s napalenou spotrebkou a kdyz ennahlasite budete mit cenu na kilometr cca35-40 procent oproti benzinu.

                  P.S. pokud nemate zkusenost s CNG nekomentujte. Uz samotny prispevek: podnik provozuje vse na diesel a poridil jenom 3 busy na CNG a pak se divi, ze je udrzba „drazsi“. Samotne CNG provoz(palivo) musi byt levnejsi a opak ukazuje lez…

                2. No s tímto názorem
                  No s tímto názorem nesouhlasím.
                  CNG má výrazně dražší pořizovací cenu – ono je něco jiného nádrž na LPG, kde je tlak 2 bary a nádrž na CNG, kde je tlak 30xvyšší.

                  A ano – CNG má nízké spotřební daně, ale ….

                  Já mám náklady na benzín v současné době 1.99/km, najedu 15000 km za rok, to jest za benzín dám 30000. I kdybych měl u CNG náklady na km jenom korunu (což je nereálné, neboť je vyšší spotřeba), tak se mi cena pohonu CNG (cca 100 000, co za to ti zloději chtějí) bude vracet skoro 8 let. Tak dlouho jsem žádné auto neměl.

                3. Nu mam co porovnavat

                  Nu mam co porovnavat
                  Octavia 1.6 benzin, prumerna spotreba za cca 2roky (spotreba pri dojizdeni do prace cca15000 + sem tam slovensko + po CR) 7,8l/100km, pri cene benzinu za 32/1l to je 2,5 kc/km

                  Zafira 1.6CNG, 0,048kg/km, pri cene v BRNE 1kg/26,90 = 1,2936 (RWE je hooodne drahe prodejce, jinde je cena 24-25).

                  Takze pokud budeme porovnavat tak rozdil za rok jenom v dojizdeni do prace je pro me 18000kč.

                  Pro porovnani ceny dle ceniku zafira 103kW 524tisic, CNG 110kW 549tisic. Rozdil obravskych 25tisic…

                  Co se tyka udrzby skoro ta sama….

                4. Chtel sem jeste neco napsat,
                  Chtel sem jeste neco napsat, ale kaslu na to. Kdyz sem si precetl tento prispevek reknu jedine:

                  Ja jako provozovatel CNG auto bych nemenil(ekonomicke rozhodnuti) za benzin ci naftu. Kdyz verite panum na ministerstvu ci reditelovi statniho podniku, tak si myslite svoje a jezdite na benzin dal.

Napsat komentář