Robotické auto přejelo trasu Paříž – Madrid

Robotické auto které 2. října 2015 absolvovalo premiérovou jízdu z Paříže do Bordeaux, se nyní vydalo přes hranice. Absolvovalo cestu dlouhou 3000 km z Paříže přes Vigo do Madridu.

Prototyp robotického auta francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën
foto: PSA Peugeot Citroën

Prototypu robotického auta francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën se dostalo vřelého přivítání od španělské místopředsedkyně vlády a mluvčí vlády Sorayi Sáenz de Santamarίa, která prohlásila:

„Dnes nemusíme přemýšlet o budoucnosti, protože budoucnost je zde. Než se nadějeme, bude toto vozidlo běžným dopravním prostředkem na našich silnicích.“

Na zpáteční cestě projel prototyp města Perpignan, Marseille a Lyon a odtud zamířil do technického centra skupiny ve Vélizy v pařížském regionu.

Vůz projel schválené úseky trasy zcela v automatickém režimu, bez zásahu řidiče. Vůz sám upravoval svou rychlost a přejíždění z pruhu do pruhu, přičemž se přizpůsoboval ostatním vozidlům v provozu, povolené rychlosti a stavu infrastruktury.

Skupina PSA je prvním výrobcem automobilů, který v červenci 2015 získal příslušné povolení k provádění zkoušek v provozu ve Francii. Čtyři prototypy skupiny mají doposud za sebou více než 10 000 testovacích kilometrů.

auto robotické auto prototyp PSA Peugeot Citroën

Mapa cesty prototypu robotického auta francouzské automobilky PSA
foto: PSA Peugeot Citroën

V roce 2016 bude mít PSA k dispozici přibližně patnáct prototypů. Díky rozšíření povolení do Španělska mohou týmy výzkumu a vývoje vyvíjet funkce vozů s automatickým řízením i mimo francouzskou silniční síť.

tisková zpráva

11 Comments on “Robotické auto přejelo trasu Paříž – Madrid”

    1. A Josefe ! Nebylo by tedy
      A Josefe ! Nebylo by tedy smysluplnějším, než jezdit robotickým vozidlem třicet minut do zaměstnání, si raději v posteli přispat a do zaměstnání dojít během pěti minut. V dnešní moderní době, kdy doprava je stále ulehčována různou automatikou, se s tím vynořil problém odhalených závad systému vozidel, nejen softwaru a airbagů jež vyžadují svolávat prodaná vozidla do servisů. A možná se to v budoucnu bude týkat i autonomních systémů vozidel. Dnes není problém odblokovat zámky vozidel a ty vykrást nebo zcizit, jak bude ochráněn robotický sofware před hackery a teroristy nejen z IS. Ano budoucnost ukáže …….!

      1. Jistě, pokud mi zajistíte
        Jistě, pokud mi zajistíte stejný komfort a pohodlí za stejnou cenu 5 minut od zaměstnání, milerád ho využiji. Ale to se vám nepodaří. Takže nic. Svolávací akce se prováděly odjakživa. Dříve však pouze na kritické věci, dnes i relativně na banality, protože se na bezpečnost stále více dbá. A je mi líto, ale prořezat hadice od brzd vám dnes také dovede kde kdo a vy na to vážně nepřijdete. Tohle strašení je absurdní.

  1. Bravo PSA. Uspěch
    Bravo PSA. Uspěch robotizace individuální dopravy, bez bližších informací. Jak se toto vozidlo vypořádalo se světelnými křižovatkami a železničními přejezdy. Jelo před tímto vozidlem doprovodné vodící vozidlo, podobně jako je tomu u hendikepovaných sportovců. Robotická vozidla ve veřejné dopravě osob jsou známá už století, v podobě autobusů a vlaků, kdy robota představoval strojvedoucí nebo řidič. Jistě robotizace osobní individuální dopravy je krokem k větší bezpečnosti na komunikacích, ale kolik dnešních řidičů vymění volant a plynový pedál za pocit cestujícího ve vlaku nebo busu.

    1. Kolik dnešních řidičů –
      Kolik dnešních řidičů – budou muset všichni. Nejdříve bude motivací nižší povinné ručení a pojistka, poté bude na některých komunikacích zakázán vjezd nerobotickým automobilům – třeba tak, aby se auta mohla ve velkých rychlostech zipovat a míjet při minimálních rozestupech. Další fází může být zúžení jízdních pruhů na dálnicích – robotická auta nepotřebují tak široké pruhy.

    2. So semaformi a krizovatkami
      So semaformi a krizovatkami sa vysporiadavat nemuselo. Lebo tie neslo v autonomnom rezime. Podstatna je poznamka: „Vůz projel schválené úseky trasy zcela v automatickém režimu“

      Autonomne isiel len na dialniciach. V podstate demonstvovali autonomne riadenie urovne 3 – cize to co uz ma Tesla v produkcnych autach. Ziadny zazrak.

      Ale tesi ma, ze na tento vlak uz nasadol aj PSA.

      1. Pane ozano, domnívám se,
        Pane ozano, domnívám se, že je to celkem zbytečná poznámka.
        Jak by asi byl před deseti lety velký počítač s výkonem dnešního smartfounu, který vlastní většina lidí a taháme jej po kapsách.
        Až se v těchto testovacích vozech spolehlivě zjistí, co je vlastně potřeba za techniku, dojde jistě k prudké miniaturizaci patřičných řídících prvků. Zatím to není zapotřebí.

Napsat komentář