Rimac zničil na čtvrtmíli konkurenci – Model S i LaFerrari

V Chorvatsku se aktuálně uskutečnilo jedinečné srovnání vozů Rimac Concept_One, Tesla Model S P90DL a Ferrari LaFerrari. V závodu na čtvrt míle zvítězil jednoznačně Rimac.

Nejlepší den jeho života?
foto: Archie Hamilton

Hned na začátku videa jeho autor a průvodce Archie Hamilton (který sedí v Tesla Model S poprvé) všechny ujistí, že je jasné, že v závodu na čtvrt míle zvítězí Rimac Concept_One. Ale o kolik?

Odpověď zní: o hodně! Rimac nejrychlejšímu vozu značky Tesla doslova zmizel. I tak je ale Hamilton naprosto nadšený. Pak přišlo na řadu srovnání Rimac Concept_One s reálnou konkurencí: supersportem Ferrari LaFerrari.

Na první pokus Rimac LaFerrari doslova rozdrtil. Druhý pokus už byl lepší, ale stále je vidět, že elektromobily jsou někde úplně jinde, než auta se spalovacím motorem. Rimac zvládl čtvrtmíli v rekordních 9,92 sekundách. Jak by to asi vypadalo kdyby se proti sobě postavil Model S a LaFerrari? A co na to všechno nová Tesla P100D?

YouTube

100 Comments on “Rimac zničil na čtvrtmíli konkurenci – Model S i LaFerrari”

  1. Tohle je jenom jeden z
    Tohle je jenom jeden z dalších hřebíčku do rakvičky spalovákům. Je jasné, že se už už blíží doba, kdy masově přejdeme na elektriku všichni. Vývoj jde nezadržitelně dopředu. Spalovací ikony jsou postupně nahrazovány ikonami elektrickými. Moc rád to sleduju a snad se brzy také elektrifikuji. 🙂

  2. Z videa vůbec není jasné
    Z videa vůbec není jasné zda měla Tesla zapnutý Ludicrous mód a zda měla zapnutou startovací sekvenci nebo jak se to jmenuje?
    Někdo podle jistejch indicií na displeji odhaduje, že ne.

    Odhaduju, že Rimac bude asi o dost lehčí než Tesla a s menší baterkou i dojezdem a bez omezení výkonu.

    1. Treba proto, ze je zatim
      Treba proto, ze je zatim plne (teda vlastne skoro vubec) nenahradi?
      – auto s velkym dojezdem: ne
      – auto pro masy: ne
      – auto (dodavka) s velkym nakladnim prostorem: ne
      – sportovni auto bez omezeni po par minutach: ne
      – terenni auto: ne

      A to jsem urcite na neco zapomel 🙂

        1. Chapu, ze cestina je pro
          Chapu, ze cestina je pro tebe cizi jazyk, tak si prosim zkus najit, co znamena slovo „zatim“. Mala napoveda, neni to „na konci teto dakady“.

          Jinak bych prosil o konkretni priklady EV aut, ktere si muzu dneska koupit a (v kazde kategorii staci jedno)
          – ujedou pres 1000km (i po dalnici dalnicni rychlosti)
          – stoji nove pod 10.000 EUR (at te nenutim pocitat v korunach)
          – vejde se do nich co do Transporteru/Tranzitu
          – maji sportovni ambice (sance pri zavodu se spalovaky) a nezapnou omezovac vykonu po par minutach
          – maji rozumnou terenni prostupnost (ne SUV)

          Predem dik

          EDIT: pokud jde o konec dekady, jestli se vubec neco z vyse uvedeneho zacne prodavat, tak to podle me bude velka dodavka

          1. dojazd 1000km nemaju ani
            dojazd 1000km nemaju ani benzinaky, tak neviem na co by sme hladali EV.
            cena pod 10.000 je twizy
            dodavka je nissan EV200
            vznika v spolupraci s FIA preteky aut EV kde byde Tesla S, staci pridat chladenie a ked uz si tak mac za opicami tak si klikni na formulu E
            terenak sice nie je ale to je 90% kupujucich auto okradnute a na pidvozku tesla 3 postavis cokolvek. ak bude dopyt tak kludne aj terenak.

            tak co ty na to mudrlant?

            1. – dojezd, zajimave, ze moje
              – dojezd, zajimave, ze moje 16 let stare auto (kombik, ne aerodynamicky sedan) neco mezi 900 a 1000km da. Ze by nejaka vesmirna technologie?
              – twizy: 7.000 EUR bez baterie, pokud se spokojim s rocnim najezdem 2.500km, bude me to na 10 let stat dalsi 3.600 EUR za jeji pronajem (pri pozadovanych 10.000km rocne uz dvojnasobek). A to opomijim, ze to neni plnotucne auto srovnatelne alespon s C1/P106/Aygo…
              – NV-2000 rozhodne neni velka dodavka (velikosti Tranzita)
              – FIA Tesla/Formula E jsou auta, ktera sa daji (alespon relativne) bezne koupit? Nebo jsou to par kusove prototypy?
              – Tesla terenak – totez, kdo to dneska prodava?

              Takze co tam mame dal?

              1. prý „Kdo to dneska
                prý „Kdo to dneska prodává?“ To jsou otázky. Dneska nikdo samozřejně, to jste nevěděl?

                Takto se ptal i ten sedlák na začátku 20.století:
                – Jak daleko stím „automobilem“ DNESKA dojedu? Já s mým koníkem dojedu jak daleko budu chtít. A za týden i třeba 200 kilometrů!
                – kde do toho „automobilu“ mám jako DNESKA lít tu smradlavou břečku? Pumpy nikde nejsou. Můj koník se nají voňavé slámy kde chce
                – Na pole se DNESKA ta železná rachotina nehodí, hned zapadne. To můj kůň…
                – Kdy bude ten smradlavej nesmysl levný jako kůň? Za 1 automobil si DNESKA můžu koupit koníky 3…

                No a rok se s rokem sešel a sedlák pochopil. Ale chtělo to čas a hodně práce inženýrů. Hned nejde nic.
                A kdyby to tehdy nechali na sedlácích a tehdejších chovatelích koní (tehdejší „automobilky“ :)), tak do dneška jezdíme na povozech

                1. Uz starej dobrej Henry Ford
                  Uz starej dobrej Henry Ford rikaval, kdybych se zeptal lidi co chteji, rekli by mi ze rychlejsiho kone. 😉

                2. Uz starej dobrej Henry Ford
                  Uz starej dobrej Henry Ford rikaval, kdybych se zeptal lidi co chteji, rekli by mi ze rychlejsiho kone. 😉

                1. Az Leaf ujede to, co
                  Az Leaf ujede to, co potrebuju (cca 35-40kWh, cili snad za rok, dva), tak ho jdu okamzite objednat. Chtel jsem koupit i stavajiciho, mel jsem ho i pujceneho, ale PRO ME POUZITI je zatim prilis kompromisni. A na ty dva roky nevidim nejmensi duvod kupovat jine auto, kdyz to stavajici slouzi bez problemu (a dost mozna produkuje min svinstev nez moderni pidimoturky).

                2. To vás zase chápu. Já
                  To vás zase chápu. Já jsem EV fanda, ale taky koupi vzhledem ke svým potřebám a finančním možnostem vidím na rok 2017-18. Což se shodou okolností shoduje i s T3 :). Uvidíme. Věřím a šetřím 😉

              2. Myslím že dojezd 1000 km u
                Myslím že dojezd 1000 km u průměrného osobáku se spalovacím motorem rozhodně není nic běžného, zvlášť u novějších aut, kde se nádrže stále zmenšují, takže spíše se dá mluvit o 600-700 km, zvlášť pokud se bavíme o dálničním provozu, kde jde spotřeba nahoru nejen u elektromobilů. Takže tento váš požadavek na „použitelný“ elektromobil mi také přijde poněkud přehnaný. Pro mě _osobně_ (zdůrazňuji) je zcela použitelný reálný dojezd kolem 400 km, což mi dosud stačilo i u benzíňáku.

                1. 600 snad da (s trochou
                  600 snad da (s trochou nadsazky) kdejaka Fabia 😉

                  Jasne, ze 400 je vetsinou az az , ale verim, ze jsou lide, pro ktere je malo i tech 1000. A pokud navic jezdi smerem, kde je to pro Teslu a jeji SC „hic sunt leones“, tak ani 90 neni reseni…

                2. Jsem si samozřejmě vědom,
                  Jsem si samozřejmě vědom, že co se týče nabíjecích míst, zejména u nás, je situace stále dost zoufalá, ale snad už to nebude tak dlouho trvat, než se síť nabíječek dostatečně rozroste. Zatím stejně na trhu není elektromobil pro masy, o kterém jste mluvil.

                3. Bingo. Jsme zpatky na
                  Bingo. Jsme zpatky na zacatku, EV bohuzel zatim nejsou schopne plnohodnotne nahradit spalovaky (a nejspis jeste nejaky patek nebudou). At se nam to libi nebo ne. Verim, ze vetsina lidi – vcetne me – (vzdycky budou nadsenci do revu motoru) bude radsi jezdit „v tichu a bez cmoudu“, ale nesmi to byt moc omezujici.

                4. Ale kulové, ty jenom
                  Ale kulové, ty jenom nechces pochopit, ze EV je neco jineho s jinym pristupem a chovanim.

                  Podle tve logiky nemohli auta nahradit kone, protoze kun se mohl nazrat kdekoliv (a vetsinou ZDARMA!!!) a mel sakra vetsi dojezd a ten pocit z jizdy…

                  Ja mam spise pocit, ze v tvoji hlave mas blok, pro ne, a ten zmizi az 80 procent tvych spoluobcanu bude jezdit v EV…

                5. Takze jet navstivit rodice 7
                  Takze jet navstivit rodice 7 hodin misto 2.5 je „jiny pristup a chovani“? Aha, tim je to jasne…

                  A mimochodem (abychom byli k tematu), stejne jsou situace, kdy auta kone nenahradila dodnes.

                  Predevsim nemam v hlave blok videt nevyhody nejake technologie, at uz ji uctiva a evangelizuje kdokoliv…

                6. To neni nepochopeni jednoho
                  To neni nepochopeni jednoho cloveka tady na foru, to je naprosto normalni chovani drtive vetsiny lidi. Kdyz clovek da velke penize auto (i ty nejlevnejsi spalovaky stoji na ceske pomery dost penez), tak za to ceka nejaky benefit (predevsim operativnost a vetsi rychlost nez hromadna doprava), mne osobne neprijde nic divneho na tom, ze lide si u na kupuji ve velkem auta za 300 – 500 tisic (no ve skutecnosti mnohem levnejsi z bazaru), ktere nemaji zadne omezeni dojezdu, nez nissan leaf za 800, kde je problem dojet rozumne i relativne kratkou trasu, nebo teslu za 3 mega….

                7. Jak má nekdo brát vážně
                  Jak má nekdo brát vážně váš komentář, když záměrně uvádíte nepravdu. Leaf nestojí 800 ale 730, Tesla ne 3 ale 1,8 milionu.

                8. No leaf snad stoji 730 –
                  No leaf snad stoji 730 – milion dle vybavy, tesla nejakych 2,3 mega az 5 mega…

                9. Promiňte, mě nepříjde
                  Promiňte, mě nepříjde že by E-ryc něco nějak nechápal, ale na rozdíl od X lidí tady jen odmítá bezmyšlenkovitě uctívat EV jako cosi božského a bezchybného.

                  Co si pod jiným přístupem proboha předsatvujete, že kvůli nabíjení klesne průměrná rychlost? 500km dáte teoreticky za 3h 50minut, V = 130km/h, Potřebujete na to 100kWh, to je minimálně jedno nabíjení cca 50kWh, to se budeme bavit o nějaké půlhodině, tedy asi 4h 20 minut. Hned Vám padá rychlost o 15km/h. A požadavek na urazení 500km není ani u nás nějaký přehnaný.

                  Jediná výhoda, kterou EV zatím mají je to že jsou relativně čistější na provoz, ale nic moc víc. Cena je vysoká a dojezd nic moc, pokud auto za 300k, poskytne dojezd mnohem větší než auto za 800k, pak se pořád i s veškerým palivem a údržbou zřejmě vyplatí spalovací auto oproti elektrickému. Na auto za 800k by si museli vzít půjčku, většina, na auto za 400k asi také, ale patrně zaplatí méně, i při jen čistém rozdílu 400k a 10 letech máte na údržbu a ježdění se spalovákem ročně 40k jen z rozdílu ceny. u EV musíte ještě přičíst ještě asi 8-10 tisíc za elektřinu na roční nájezd 10 tisíc km. A nevím kdo by chtěl provozovat auto více než 10 let.

                  Koně byly nahrazeny snadno protože kůň se po asi 40km unaví a musí se nechat odpočinout, přepřhací stanice u dostavníků byly myslím po 20km. (Mimochodem v raném středověku se 20km bralo jako denní norma pěšího pochodu) Auto se spalovacím motorem snadno dosáhlo rychlosti, kterou koně vydržely jen krátkou dobu, nebo jí vůbec nedosáhli, a bez větších problémů mělo dojezd násobný.

                  Stejně tak nám v podstatě skončily v 90. letech lokálky, Vmax 40km/h prostě není dost pro žádnou dopravu. Auta a abutobusy mají rychlost násobnou. Stejně tak železnice, ta byla a dost často ještě je pro těžkotonážní vlaky, ale rychlostně to nestojí za nic moc. Proti jiným typům dopravy to nepřináší moc nic nového, žádnou výhodu. O komfortu 810, hyder apod. víme všichni. Proti modernějším autobusům a soukromým autům neposkytují žádnou výhodu. Nehledě na to že vlak 1x3h prostě není moc použitelný. Takový takt by se snad dal strpět mezi 22(1)-5 hodinou, ne přes den. Provoz se zdá se neumí pořádně organizovat ani po stránce taktů, délek a vozového parku. Aby jeden týden jezdila hydra s kupákem a druhá s velkoprostorovým, pak apollo a do toho ještě lego a vagony (poloprázdné!), je ostuda. Proto budou u nás ještě dlouhé roky vyhrávat silniční vozidla, navíc tam se pomalu vkrádá palubní wi-fi, kterou ČD neumí pořádně ani v mezinárodní dopravě.

                10. No vtip je v tom, ze ten
                  No vtip je v tom, ze ten spalovak (mimochodem muj citroen C4 da s prehledem 1200 na jednu nadrz) lze dobit do plna (treba jen tech 600 km) za 5 minut, EV v tom nejidealnejsim pripade a s privrenyma obema ocima dobijes na 200km za 30 minut…

                11. a v čem je problém? Jedu
                  a v čem je problém? Jedu 250km do Prahy, tak se na cca 30min. zastavím a nabiju. Taky si myslím, že (jak píše někdo přede nomou) cca 400km spolehlivý dojezd je naprosto v pohodě pro 99% řidčů. Teď se zkouší nový systém chademo 150kW, tak bude nabití ještě rychlejší

                12. Problém je v tom, že lidé
                  Problém je v tom, že lidé jsou tvorové nedočkaví a těch 30 minut bude pro mnohé dost velké otrava, nebo minimálně důvod proti EV. Proto budou vyžadovat auta s vysokým dojezdem, 800-1000km.

                  Dálel i při 150kW, a nějakých 60% kapacity baterie, která se bude nabíjet je to minimálně 120kW, to i s tím 150kW budeme někde na hodině tak jako tak a to je proti pěti neo deseti minutám u benzinky dost.

                13. Je to jen o zvyku. Zapnout
                  Je to jen o zvyku. Zapnout nabíjení a jít se někam vedle najíst, napít nebo nakoupit. Nebo se jen tak projít po okolí (protáhnou tělo).

                14. To se dá tolerovat na
                  To se dá tolerovat na trasách nějakých 400km+, ne pokud je třeba na to dostat se z Brna do Prahy a zpátky dvakrát zastavit uprostřed dálnice. A taková vozidla, která to umí jsou prozatím dost mimo dosah většiny lidí. Takovéto nucené zastávky bude myslím spíše většina lidí brát jako dost velkou nevýhodu EV.

                  Mimochodem jeden postřeh o tom jak lidé cestují, při jedné z dlouhých cest vlakem typu EC jsem si všiml že se jím procházeli v podstatě jen cizinci do jídelního vozu. Z těch lidí co natoupili na hlavním v Praze za ty nějaké 2,5-3 hodiny vstali asi dva na pět minut, necelých, pro návštěvu toalety. takže s tím že by lidé měli ptořebu se nějak protahovat během cest to asi nebude tak žhavé.

                15. dyť nahoře píšu o
                  dyť nahoře píšu o ideálním spolehlivém dojezdu cca 400km. Víc stejně 99% lidí nepotřebuje. Dnešní dojezd cca 100-120km je opravdu málo a člověka to omezuje i když při delší jízdě si např. stejně děti nějakou pauzu vynutí. Určitě je lepší zastavit na protažení, párek, nebo kvůli dětem – ne kvůli autu. Když třeba jedu sám, je to ok. Pokud jedu s rodinou, tak mám pořád takový smíšený pocit – aby nabíječky fungovaly, aby nebyly obsazené atd. Tzn. dojezd cca 400km a spolehlivá síť dostupných rychlonabíječek a EV nebude mít chybu.
                  S tím vlakem to není dobrý příklad – tam člověk neřídí, děcka stejně nevydrží ani ve vlaku pořád sedět a lítaj po vagonech, dál pokud máte sebou věci, tak se po vlaku courá dost blbě bez toho, že by Vám je někdo další hlídal a lidi si i toaletu nechávaj až po vystoupení (pokud to jde…:-).

                16. Je něco úplně jiného
                  Je něco úplně jiného cestovat vlakem a řídit auto. Ve vlaku si odpočinu, zavřu oči a za 3 hodiny vystoupím čilý. V autě po třech hodinách soustředění se na řízení potřebuji 30 minut pauzu, což je ideální doba pro nabití baterie.

                17. A nebo se ty tri hodiny
                  A nebo se ty tri hodiny protahnou na ctyri a mam hlavu jako strep, protoze vedle sedi zaslouzila matka se tremi nevychovanymi detmi…

          2. seš mimo. Dyť on ti tam
            seš mimo. Dyť on ti tam píše, že nechápe proč to ty automobilky dávnou navyrábějí a ty mu odpovídáš, že si to stále nemůžeš koupit… Oba snad mluvíte o tom samým !!(?) Znovu: vyrobit to samozřejmě jde – celý tvůj seznam včetně dodávky, sporťáku nebo teréňáku včetně „lidového“ auta – u EV to můžeme brát s cenou cca 0,5mil…
            Jeden z důvodů proč se to nevyrábí a proč si to stále nemůžeš koupit, je že do spalovací technologie byly a stále jsou pumpovány miliardové investice a která automobilka by o ně chtěla přijít? Co proti tomu jde dělat je jen konkurenční tlak, tak jak to nyní pociťují Mercedes, Audi atd. na USA trhu i v částech Evropy a Asie, ze strany Tesly. Bohužel i proto přechod na EV pár let ještě proto potrvá.

            1. Ne ze bych byl hnidopich,
              Ne ze bych byl hnidopich, ale Martin v puvodnim prispevku napsal, ze „nechape, proc se jeste vyrabeji spalovaky“, ne ze „nechape, proc se nevyrabi EV“… To je podle me „trochu“ rozdil.

              Ale muzeme si to rozebrat i technicky
              – dojezd: auto s 1000km dojezdem bude mit tak 250-300kWh (spis vic, protoze musim pridat energii na prepravu tech extra baterii) a bude se blizit vahovemu limitu 3.5t (pokud ho neprekroci), nad ktery uz potrebuju ridicak na nakladak

              – cena: zatim nikdo neumi udelat baterku ktera by nestala skoro tolik co cele male auto

              – dodavka: to me popravde prekvapuje, ze neni, Deutsche Post se myslim o neco snazi

              – sportak: problem z odvodem tepla z baterie, nemyslim, ze prijde nejaky zvrat mimo prototypy, protoze pro „hromadnou“ vyrobu je to nezajimave a prilis mnoho komplikaci

              – terenak: kvuli prostupnosti bude muset byt tezka (a zranitelna) baterka (potazmo teziste celeho auta) vysoko nad terenem a stabilita pujde do kelu. Nehlede na to, ze tam, kde jezdi terenaky, casto nebyvaji zasuvky 🙂

              1. tak jo:
                – nebuď hnidopich –

                tak jo:
                – nebuď hnidopich – ta moje odpověď řeší obě varianty Martinova příspěvku
                – 1000km při průměrné spotřebě 20kWh/100km řeší cca 200kWh baterie. To je při současné technologii aku cca 2t komplet (auto ala Leaf)
                – při cca 100USD/kWh by 200kWh baterie stála cca 480tis + 300tis auto a jsme na celkem rozumné ceně za EV s dojezdem 1000km
                – dodávka – ok, ale to platí pro každý typ auta – už tu dávno měly být
                – teplotní management pro zátěžové baterie samozřejmě existuje. Co u spalováku není komplikované, že by to mohl být problém pro hromadnou výrobu? Rozhodně takový TM pro EV není o nic komplikovanější jak ventilové rozvody, turba, katalyzátory nebo samotný spalovací motorek.
                – u teréňáku může aku klidně zůstat v podlaze. S odpovídajícím krytím se tomu nic stát nemůže. Samozřejmě třeba průraz aku to auto zastaví, stejně jako díra v nádrži, v olejové vaně atd.

                1. Ta spotreba 20 na dalnici je
                  Ta spotreba 20 na dalnici je fikce (mozna pri americke dalnicni rychlosti), i u TS (super aerodynamicke auto) uvadi vlastnici 25 (treba tady, prvni vysledek z googlu). A ty dve baterky navic znamenaji tunu (skoro pulka hmotnosti TS – uz jsme na 3.2t). A to porad jeste nemame baterku, ktera uveze ty dve predchozi (narustem hmotnosti pocitam pujde spotreba tak na 40)…

                2. zrovna dnes jsem jel s
                  zrovna dnes jsem jel s Leafem Šumperk-Ostrava-Olomouc-Šumperk. V OV jsem nabil a cca 100km jsem do Olomouce jel po dálnici s tempomatem na 130. Průměrná spotřeba i s nájezdy a sjezdy z dálnice je 16kWh/100, na začátku u nabíječky jsem měl 92%, v OLo 20% v aku. Co je teda fikce?

                3. V tom pripade je to zazracny
                  V tom pripade je to zazracny Leaf nebo zazracna trasa, co jineho rict.
                  Protoze to odporuje jak me osobni zkusenosti, tak zkusenostem vetsiny majitelu.

                4. píšu, že je v tom i
                  píšu, že je v tom i nájezd od nabíječky po Ostravě k dálnici a následný sjezd a jízda po Olomouci. Na začátku 92%, na konci 20% – si to spočítej.

                5. S iONem dosahuju dlouhodobý
                  S iONem dosahuju dlouhodobý městký průměr s občasným výjezdem na dalnici 12kWh/100km

                6. ještě jedna poznámka:
                  ještě jedna poznámka: 17.9.2016 bude v Hrabyni u Opavy a 24.9.2016 v Ústí nad Orlicí pěkná akce týkající se elektromobilů. Přivezu tam Leafa a eNV s možností svezení. Bohatý doprovodný program. Více na http://www.qauto.cz/akce.html
                  Je to zároveň pozvánka pro všechny, kdo mají chuť.

                7. 16 kWh u leafu pri
                  16 kWh u leafu pri dalnicnich 130 km/h? Nechci te oznacovat za lhare, ale vsechno tomu nasvedcuje…

                8. á pan teoretik se ozval –
                  á pan teoretik se ozval – byl bych opatrnější ve svých výrocích ať nejsi za blbce

                9. Moje zkušenost je při
                  Moje zkušenost je při tempomatových 125km/h a cca 25km po dálnici byla spotřeba 20,6kWh/100km a průměrná rychlost 96km/h (dálnice nebyla úplně prázdná). Ale nájezdy, sjezdy a průjezd městem dokáží s průměrem dělat divy. Čili uvedených 16kWh/100km je uvěřitelné číslo.

                10. Můžeš mi prozradit, kde
                  Můžeš mi prozradit, kde si nabil v Olomouci a okolí, aby si dojel do Šumperku?

                11. Doufám že se potkáme v
                  Doufám že se potkáme v sobotu na sraze v Olomouci.

                12. modrej Leaf, bílá střecha
                  modrej Leaf, bílá střecha a černý eNV200

                13. No zas fickia to nie je, da
                  No zas fickia to nie je, da sa to bezne dosiahnut ale nemozes potom vyuzivat silu vykonu TMS co je skoda pri takom aute.

                14. No ta cenova uvaha je dost
                  No ta cenova uvaha je dost mimo.
                  Cena baterky neni 100 USD/ kWh, ale dnes cca 200 USD/kWh (odhadovana vyrobni cena pro bolt a model 3 – tj porad jeste budouci modely), tesla planuje v nejblizsich letech, ze se dostane na 150 USD/kWh.
                  I kdyz budeme uvazovat auto se 100 kWh baterkou (pri siti nabijecek staci i na obcasne dalkove cesto naprosto v pohode), tak mame jen cenu baterky cca 500 000 KC k tomu dalsi vyrobni naklady na auto (cca velikosti superbu) 200 000 KC, tj jsme na na vyrobnich nakladech cca 700 000 kc, s takovymi vyrobnimi naklady se dostane auto na pulty c cenovkou cca 1,5 milionu (tesla s podobnou baterkou stoji skoro dvojnasobek, cast dela to, ze je to technologicky samozrejme drazsi auto nez superb a hodne ho prodrazuje maloseriovovst, nicmene to svedci o tom, ze tenhle muj vypocet je spise hodne optimisticky)…

                  Kdybychom chteli stavet male mestske vozitko typu VW UP na male pojizdeni s 30 kWh baterkou, tak mame porad baterku za 150 000 (samotne vyrobni naklady UPu budou do 100 000korun za cely spalovak), takze opet i pri hodne optimistickem zpusobu vypoctu budeme nekde na pul milionu na male mestske vozitko…

                15. píše o ceně baterií v
                  píše o ceně baterií v budoucnu – na tuto cenu se chce dostat Musk po rozjetí Gigafactory. Ale tyto úvahy jsou zbytečné protože i dojezd EV 1000km je zbytečný tzn podle mě to vše skončí dojezdem cca 400-500km na dost dlouhou dobu.

                16. Ve vlakne ktere zacina
                  Ve vlakne ktere zacina uvahou, proc automobilky nedelaji EV uz davno resit potencialni cenu baterek v daleke budoucnosti? To moc smysl nedava ( kor to implicitne predpokladat, kdyz to tam nenapise). Mimochodem ja v prispevku taky pocitam dojezd 400-500 km, plne souhlasim ze 1000km dojezd neni potreba…

              2. Ne ze bych byl hnidopich,
                Ne ze bych byl hnidopich, ale Martin v puvodnim prispevku napsal, ze „nechape, proc se jeste vyrabeji spalovaky“, ne ze „nechape, proc se nevyrabi EV“… To je podle me „trochu“ rozdil.

                No tak v tom praveze nie je ziadny logicky rozdiel. V tomto kontexte je totiz EV negaciou spalovaka. Kazdopadne dotycny mal na mysli technologie a ty chces po tunajsich ludoch priklady existujucich aut. Ako som ti uz napisal v inom prispevku, nemas pravdu a potrebne technologie uz existuju. Tu ide IBA o cenu a to ako na strane EV (cena sa bude znizovat) tak aj na strane spalovakov (cena sa bude zvysovat (ropa, emisne normy, prip. rovno zakazy predaja)).

                1. Ja v tom vidim rozdil dost
                  Ja v tom vidim rozdil dost podstatny. Ptat se proc se jeste vyrabi technologie X ma smysl, pokud je za ni plnohodnotna (nebo lepsi) nahradni technologie Y. Ptat se proc se nevyrabi technologie Y znamena, ze zkoumam duvody, proc (at uz technologie nebo politika). Ale to je jedno, to je profesionalni deformace…

                  Ze „technologie existuji“ (trosku mi to pripomina „zdroje jsou“) je hezke, ale dokud nejsou realne ke koupi, tak proste musime brat, co je (v tomhle pripade spalovaci varianty).

              1. Hmmm. Ale jo, jako ukazka
                Hmmm. Ale jo, jako ukazka toho, ze „my taky umime elektro“. Baterie nejakeho 3/4 metru nad zemi, vsechna hmotnost na predku (vzadu zmizela velka nadrz). A podle fotek (a vsimnete si, v textu o tom taky neni ani slovo) jezdili „teren“, ktery projede normalni osobak; predpokladam, ze vic jim nedovolili.

                1. Ale těžiště se myslím
                  Ale těžiště se myslím oproti původnímu moc nezmění.

          3. Praveze plne beriem na
            Praveze plne beriem na vedomie slovicko zatial ale rovnako odpovedam ze nemas pravdu. Ono totiz technologie uz existuju, cele je to len o tom zacat vyrabat a to zacina iba tesla, prip. Chevy. Ten koniec dekady som spomenul koli sirsej ponuke vozidiel a nizsim cenam.

            Inak naco sa ma pytas na konkretne auta, ked sa tu bavime o technologiach ako takych a reagoval si na prispevok vyzyvajuci nahradit spalovaky existujucimi technologiami? Neunikol ti kontext? Ale ano tiez ta mozem obhajit cudzim jazykom.

            -Naco ti je 1000km dojazd ked to ty sam nedas, alebo ak das tak na ukor svojej a celkovej bezpecnosti? Takym ludom by mali zobrat vodicak lebo na 1000km bez prestavky za den sa lieta a nie soferuje!!!
            -Hmm a ake auta stoja pod 10000 Eur a tym myslim aj spalovaky?
            – z VANov poznam iba nissan nv200 ale nevidim dovod nevytvorit vacsie auto, kedze sa uz bezne predavaju EV autobusy
            – napr. ten rimac? Prip. porsche?
            – maji rozumnou terenni prostupnost: toto definuj blizsie lebo ak nemas na mysli SUV tak mna uz napada asi iba tank a to su casto hybridy.

            Nieco s uvedeneho sa uz aj predava. Jedine cim zatial mozes argumentovat je iba cena a ten argument padne prave na konci dekady. Jedine zeby ta zachranila este nejaka silna hospodarska kriza.

            1. Ad terminologie – viz nize.
              Ad terminologie – viz nize.

              1000 dojezd – muzu mit prece vic ridicu, kteri se stridaji. To je celkem bezny postup, ze se takhle minimalizuje doba cesty, kdyz se jede nekam dal a cesta neni cil (a treba se tahnou motorky na voziku, takze letecky to nejde). Nebo jsme tak s minimem zastavek prchali z Rumunska za povodni…

              auta po E10k – Fabia, Sandero, Corsa, vyrobky TPCA… vpodstate kazdy „maly“ model kterekoliv automobilky.

              Terenak – stary Ladrover (Defender?, ty nove uz jsou spis suv nez terenak), terenni toyota (jak se presne ten typ jmenuje, nevim) co se pouziva skoro vsude v oblastech bez silnic.

            2. K tem 1000km – osobne si
              K tem 1000km – osobne si nemyslim, ze EV musi mit dojezd 1000km, na druhou stranu 1000km neni zadna obri vzdalenost, jezdim to bezne ja i dalsi lidi co znam, pri jendo ridici staci par kratsich zastavek na WC, protahnuti, jedna z nich delsi na kafe a jidlo, EU je prospikovana dalnicemi, takze za 10 hodin to ujedete, jinak je standard stridani ridicu, dnesni EV jsou na tohle nepouzitelne, jedine u Tesly se o tom da v teoreticke rovine uvazovat (za cenu zasadniho prodlouzeni cesty).

                1. No abyste tu cestu zvladl ba
                  No abyste tu cestu zvladl ba dve zastavky tak musite jet relativne dost pomalu (coz clovek s autem za 3mega zoravidla v planu nema) a za druhe byste muset takovou trasu, kde budou presne ve vhodnych mistech superchargery (coz je totalne mimo realitu, takze ty zastavky nebudou dve, ale 4-5 a jeste budete mit zajizdky, a to pomijim ze SC zdaleka nejsou vsude)

                2. Tak schválně mi řekněte
                  Tak schválně mi řekněte vaší poslední 1000 km trasu a já se podívám, jestli máte pravdu. Jinak i kdyby těch zastávek bylo 5 po půl hodině, tak to považuju za minimum na 1000 km.

                3. Jel jsem z Ostravy do
                  Jel jsem z Ostravy do Italie.
                  Zastavky se spalovakem – Mikulov cca 10 minut,
                  odpocivadlo za Grazem 30 minut,
                  tankovani na hranici s italii – Arnoldstein – 10 minut.
                  Pauza nekde okolo Udine cca 10 minut.
                  Prijezd do Benatek – nocovani.

                  Cesta Teslou (to s obri rezervou nej co se dnes da koupi, s jinym EV ani nema cenu se o to pokouset).

                  Zastavka v Mikulove – cca 10 minut.
                  Je potreba dobit ve Vidni – po 300 km se baterka bude blizit nule, dobiti aspon na 80 % trva 40 minut, plus je potreba zajet do centra vidne coz zabere za idealnich podminek 20 minut (tam i zpet), pokud budeme mit stesti tak zastavka/zdrzeni 1 hodina.
                  Graz – zastavka po 200km, baterka bude nekde na 20%, dobiti na 80% v idealnim pripade 30 minut (v recenzich tu ale majitele tesel psali ze idaleni nabijeni z 20% na 80% trva dele nez 30 minut), nicmene opet je potreba sjet z dalnice a dojet do mesta, v Grazu je nabijeni na okraji, obe cesty do 15 minut, tedy 45 minut.
                  Villach – baterka bude na tom trochu hur po prekonani vyskoveho rozdilu. Dobijeni opet do 80% (nastesti nam bude stacit) 40 minut, nabijecka v samem centru mesta, cesta idealne 20 minut, ale klidne to muze byt 40 kdyz bude spicka), pocitejme tedy hodinu.
                  Pak je potreba dojet do obchodaku v Palmanova, ten je bohuzel taky trochu zajisdka z dalnice, na druhou stranu mimo mesto, navic do Benatek uz chybi jen 120 km takze staci kratsi dobiti – celkem 30 minut by mohlo stacit.

                  Takze to mame se spalovakem pauzy cca 1 hodina. S teslou na teto trase to mame dobre, protoze je dostate nabijecek, presto to vychazi na pauzy a zajizdky pres 3 hodiny – cesta se tak protahne z 10 hodin na 12.
                  Dale bude problem sehant ubytovani u benatek – potrebujete nejaky podnik, kde vas nechaji auto dobit, coz s ohledem ze mensi B&B ani nemaji parkoviste a stoji se na ulici je celkem zasadni problem.

                  To by byla ta dobra cest cesty.

                  Nasledne jsme projizdeli historicka mestecka v Toskansku a Umbrii, po ceste jsme nemeli ani jeden SC, nicmene dneska uz by se daly udelat zajizdky (bohuzel vetsinou tak minimalne 1 hod zajizdka + cas na dobiti) a neco bychom museli vynechat (nebo se slozite vracet), a museli bychom zrusit nektere vylet, ktere jsme delali z Camerina, kde jsem par dni nocovali (celkem najeto asi 500km, bez moznosti dobijeni – na verejnem parkovisti v historickem meste opravdu neni jak dobijet).

                  Zkratka dovolena by se mi takto libila mnohem mene, protoze krome toho co chceme videt a kde chceme spat, bychom museli nejmene stejne casu venovat i tomu, jak optimalizovat trasu aby vubec byla proveditelna, prizpusobovat denni program tomu, kde se da dobit apod… se spalovakem jsme natankovali jendou na rakousko italske hranici, pak jednou na ceste v italii a pak opet na italsko-rakouske hranici, s tim, ze samo se da tankovat kdekoli….

                  Ono mozna tomu nebudete verit, ale bezne lidi opravdu nejezdi jen primou trasu po dalnici kolem SC…

      1. Jediný probém je že nikdo
        Jediný probém je že nikdo neudělá dneska to co by bylo asi třeba „holokáru,“ s výkonem řekněme na úrovni 60-80kW a jen nejnutnějšími systémy (+ běžný komfort, jako klimatizace a rádio či dokonce jen stereozesilovač, protože 99% lidí dnes má nějaký přehrávač, eventuálně 5.5V USB port pro nabíjení (myslím že chybí i u mnoho jiných aut))

        Pro dojezd asi 1000km, zapomenul jste na to že rozhodující může být také profil cesty, ostatně jinak se jede po rovině inak do kopce a jinak z kopce, proto se dodnes Němci a Briti hádají o rychlostní rekord parní lokomotivy, potřebujete asi 200kWh, to je při ceně asi 120$/kWh 24000$, nějakých 576 tisíc korun. Toto je cena, která je zatím asi reálná, pokud opravdu spandne cena článků o 20$/kWh, pak jsme někde na 480 tisících korun, tedy předněji 20000$. Toto jsou minimální ceny. Teď si k tomu musíte přidat ještě cenu samotného auta, řekněme že bude něco mezi 300-400k korun, tedy asi 12k5-16k7 dolarů. Hmotnost baterie bude něco mezi 1-2t, to už může být problém.

        Dalo by se to dělat ze startu, ale bude to drahé. Počítejte minimálně 0M8-1M Kč. A výbava bude někde na úrovni Rapida, nevím kdo by si takový samohyb koupil, byl by velmi drahý. Na druhou stranu, proč to zase nezkusit, že? Nějaký vhodný model by se mohl najít. U dodávky by zase byl problém s tím že baterie mají tak špatný poměr kapacity a motnosti, což snižue užitečné zatížení.

    2. protoze lide fosilni auta
      protoze lide fosilni auta kupuji, protoze automobilky na nich stale vydelavaji nasobne vice nez Tesla na elektromobilech a protoze zadna automobilka nema prozatim k dispozici dostatecne kapacity na vyrobu nebo dodavku potrebnych akumulatoru

      prozatim zadny elektromobil nedokaze plne nahradit fosilni auta, to je nesmysl, vzdy se najdou extremni pripady kde i Tesla bude nepouzitelne auto

      ucelem automobilky (jakekoliv) neni vyhovet politikum nebo lidstvu, ucelem automobilky je uspokojit sve investory a akcionare, a to v soucasne dobe nezvlada zadna automobikla co ma jen elektromobily, a ano Tesla ma ztratu kvuli expandovani a investicim do budoucnosti, ale to nic nemeni na tom co jsem napsal

      1. Včera jsem to tu psal,
        Včera jsem to tu psal, jednou přímo a jednou nepřímo. Pokud chceme EV s velkým dojezdem, bavíme se minimálně o 10-12 tisících dolarů, pokud by to mělo být kolem 1000km (800-1000km) jen za baterii. K tomu ještě cena samotného auta. I kdyby ta byla menší, pořád du máme rozdíl někde kolem 300 tisíc korun. budeme se bavit o baterii za minimálně 16 tisíc dolarů. Tedy 384 tisíc korun. I kdyby byla rozdílová cena

        Elektřina/Benzín 110Kč (4.5Kč/kWh doma, 28Kč/l benzín) tedy 90Kč/100km vs. cca 200Kč/100km, tak se dá ujet asi 334 tisíc km jen na cenu baterie. Nehledě na to že při EVizaci celé nabídky vozů by asi dost poskočily jejich ceny. (počítáno s tím že cena zbytku bude +- stejná i se ziskem atd.) Ano není tu servis, ale i tak tu bude stále patrný rozdíl při pořízení.

        Ve světě kde jsou všichni zvyklí na to co se musí se spalováky bude nejspíš muset EV nabídnout nějakou hmatatelnější výhodu, než „jen“ domácí nabíjení, čistý vzduch a prozatím menší servisování.

        Podle mne jediné co je teď problém je cena a ta se moc nepohne pokud se nepohne cena baterií.

  3. Je to závod roka alebo
    Je to závod roka alebo dokonca niečo viac pretože Rimac si toto poctivo strážil.
    K číslam použili starší model S P90D ktorý má reálne akumulátor 90kWh a tento model nedá 1/4 míle za menej ako 11,2s
    Ak by však použili nový model S P90(100)D ten už vie 1/4 mile za 10,8s čo by vyzeralo výrazne lepšie no aj tak by prehrala aj s LaFerrari no len o kúsoček. Nová Tesla S P90D používa už reálne 100kWh akumulátor o tom nied pochyb.

    Rimac One: 9,92s
    LaFerrari: 10,2-10,3 ?s
    Tesla S P90(100)D: 10,8s
    Tesla S P90D: 11,25s

    Som extra nadšenec závodov v zrýchlení na 1/4 , 1/2 a 1 mila preto tie čísla a to všetko okolo.
    Milujem Rimac a Teslu

              1. Pokud je cílem spotřeba,
                Pokud je cílem spotřeba, tak je rekuperace super. To ale není případ sportovních aut na okruhu. Na okruhu je cílem pouze zrychlení ať už v kterékoliv ose a tak vzhledem ke konečné přilnavosti pneu bude 300 kg navíc znamenat dřívější brzdění před zatáčkou, menší rychlost v zatáčce a menší zrychlení za zatáčkou.

                Pouze to poslední půjde u elektromobilu eliminovat, protože elektromotor lze krátkodobě výrazně přetížit na rozdíl od spalovacího motoru.

                Na toto téma lze najít např. pěkné porovnání skútrů 70ccm a 500ccm na okruhu, kdy přes propastný rozdíl ve výkonu ale také v hmotnosti je výsledný čas téměř shodný (500 ccm o pár vteřin vyhraje).

                1. Hele a porovnals krome
                  Hele a porovnals krome hmotnosti i vykon elektromotoru vs spalovaku, kdyz uz jsi tak chytrej a porovnavas obsahy skutru? Ja bych prohlasil, pokud vykon elektromotoru kompenzuje hmotnost, pak recicky o tom jak na ten spalovak nema jsou jenom blaboli…

                2. Rimac Concept One
                  total

                  Rimac Concept One
                  total output of 1,088 hp
                  Curb weight 1,850 kg

                  LaFerrari
                  total of 963 PS
                  Kerb weight 1,585 kg

                  Tedy výkon 113% LaFerrari, hmotnost 117% LaFerrari. Už poměr výkon/hmotnost vychází pro Rimac blbě. A protože elektromobily nemají jinou fyziku, tak zatímco při zrychlování zvýšenou hmotnost kompenzuje přibližně stejně navýšený výkon, tak při brždění a průjezdem zatáčkou, kdy je limitující tření mezi pneumatikami a zemí, tak tam těch 300 kg bude vadit a větší výkon bude zcela k ničemu.

      1. No to seš mimo. Během pár
        No to seš mimo. Během pár minut se to přehřeje a zpomalí to. Umí to jenom sprint na pár minut a je to samozřejmě tak těžký, že to nemůže jet v zatáčce tak rychle jako Ferrari. Tesla je těžká bečka co nemá se sportovním autem nic společnýho. Rimac dopadne proti Ferrari stejně. Prostě elektro auta ještě nedozrála do formy, aby mohla soutěžit s benzínem. V běžným provozu je to jedno, ale ostudu dělaj ty elektrofilové co se to snažej srovnávat s Ferrari.

Napsat komentář