Revolution: Cyklistická Formule 1

Německá firma TroyTec představila novou řadu lehokol Revolution. Nová lehokola vynikají karbonovou modulární konstrukcí umožňující vytvářet různé jízdní konfigurace. Pokud potřebujete pohodlně cestovat a nevadí vám aktivní sport, mohou být lehokola Revolution správnou volbou.

Lehokolo Revoltion LR
foto: TroyTec

Lehokolo má oproti klasickému kolu několik zásadních výhod. Díky nízko položenému těžišti cyklisty jsou bezpečnější (riziko zranění při pádu) a mají mnohem menší aerodynamický odpor než klasická kola – jsou rychlejší.

Vysoko položené kliky a nízké těžiště umožňuje rychlé průjezdy zatáčkami. Řada cyklistů ocení také pohodlný posed šetřící páteř a krční obratle.

Mezi nevýhody patří menší stabilita, specifický rozjezd a zastavování, horší manévrovací schopnosti nebo také horší rozhled. Cyklista na lehokole je také hůře viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu.

Revolution

Revolution LR
foto: TroyTec

Mezí absolutní špičku mezi lehokoly se řadí řada Revolution od firmy TroyTec. Základem lehokol Revolution je samonosný precizně tvarovaný rám vyrobený z karbonových vláken. Rám vyniká velkou pevností, nízkou hmotností a skvělou schopností pohlcovat nerovnosti vozovky.

Karbonový samonosný rám dovoluje vytvořit až čtyři základní konstrukce kol Revolution. Podle typů vidlic může sedět cyklista nízko nebo vysoko, případně využívat zadní pevné nebo výkyvné zavěšení zadního kola. Všechny vidlice a kyvná ramena jsou vyrobena, jak jinak, z lehkých karbonových vláken.

Revoluce v cyklistice
video: YouTube

Modely Revolution LR a LR-FS (výkyvná zadní vidlice) sedí na malých 20 palcových kolech. Revolution HR a HR-FS (výkyvná zadní vidlice) pak sedí na klasických kolech o průměru 26 palců.

V případě potřeby lze na zadní vidlici upevnit 28palcová kola. Rozteč přední vidlice a zadního výkyvného ramene umožňuje použít silniční i široké terénní MTB pláště.

Kola Revolution díky použití karbonových vláken mají hmotnost pouze 8 kilogramů. Nízká hmotnost a malý čelní aerodynamický odpor mají na svědomí také skvělé jízdní vlastnosti. Při svižném „hobby“ šlapání (výkon 250 W) dokáže kolo na rovince vyvinout rychlost 44 km/h.

Pokud máte zájem, musíte si připravit ale pořádný balík peněz. Verze s pevnou vidlicí a ramenem vás přijde na 4690 euro (128 000 Kč). Odpružené verze pak na 5290 euro (145 000 Kč). Na druhou stranu, s kolem není problém dosáhnout z kopce rychlost 100 km/h.

TroyTec

6 Comments on “Revolution: Cyklistická Formule 1”

  1. Bezpečnost uvedená v
    Bezpečnost uvedená v článku jako první bod důvodů proč je tohle výhdonější nez klasický kolo je podle mě nesmysl. A je to spíš naopak. Tohle je nebezpečnější a to hlavně kvůli vyšší rychlosti kterou to dokáže vyvinout. I těch uváděných 40km/h, natož 100km/h kterým jede chlapík na videu je prostě masakr, pokud to jedete v elasťákách. Chlapík na videu j blázen, stačí pár metrů se šoupnat po asfaltu po pádu a věděl by proč, a dřív nebo později se to stane, motorkáři znají…

  2. hariprasad: prosím jel jste
    hariprasad: prosím jel jste někdy na nějakém lehokole, nebo dedukujete podle obrázků?
    Osobně na lehokolech nemám rád toto vrchní řízení. Spodní je pro mě osobně perfektní – ruce jsou volně položené na „rajčákách“.
    Na klasickém kole jsem přestal jezdit, protože mě bolela právě krční páteř. Lehokola mívají právě i opěrku pro hlavu.
    K článku – jedinou nevýhodu lehokol vidím v tom, že se do pedálů nedá opřít celým tělem a zapírat se o sedačku se též nevyplatí. Prostě všechno musí být v nohách.

    1. Děkuji za vyjádření.
      Děkuji za vyjádření. Stručně. Nejel, spodní řízení je mnohem lepší, opěrka hodně pomůže, i když na většině lehokol není. Myslím si, že to může být dobrá rehabilitační pomůcka jako doplněk do nějaké rehabilitační sestavy. Ale zeptejte se ortopeda, co by volil v případě nějaké delší trasy, kdy bude páteř zatížená na klasickém kole a v tomto vyhrbeném sedolehu několik hodin. Trvám na tom, že pro člověka, který chodí po dvou, je tato poloha pro fyzickou zátěž nepřirozená.

      1. Tak je pravda, že po
        Tak je pravda, že po nějaké té medicínské stránce jsem jízdu na lehokole nikdy nekonzultoval a po pravdě řečeno, nikdy jsem po jízdě na leháči ani takové nutkání neměl.
        Ale pokud mohu udělat lehokolům malou propagaci, vřele doporučuji vyhlédnout si nějakou akci kde se prezentují. Zajisté tam budou i zkušební jízdy. Možná změníte názor právě v momentě, když si to vyzkoušíte na vlastní kůži 😉

  3. Tvrzení, že tento lehosed
    Tvrzení, že tento lehosed šetří páteř, bych si dovolil považovat za nevěrohodné. Toto rozhodně není vhodná pozice pro páteř v zatížení. Ruce jsou před tělem, takže dochází k deprivaci hrudníku, dochází tedy ke zhoršenému a křečovitému dýchání při zvýšené námaze. Hlava je v předklonu. Při delších pravidelných jízdách hrozí hyperkyfóza hrudní páteře a ztuhlá šíje. Spodní část páteře je málo a nepřirozeně zatížená, tam bude zase hrozit atrofie, s následnou hyperlordózou. Tohle je podle mě úplně destruktivní pozice pro páteř. Hlavně pro ještě nevyvinutý skelet. Možná, že lepší by by byl leh na břiše, ale i tam bude hodně ztížené dýchání (i do břicha), a šíje bude zase namáhaná opačně, ale stejně extrémně. Řekl bych, že se to může hodit pro kratší jízdy a pro postižené, pro které není běžný sed vhodný. Také by se to mohlo hodit jako rehabilitační pomůcka, ale jenom po určitou, relativně krátkou dobu a hlava by měla být opřená.

  4. Ach né, horší rozhled?
    Ach né, horší rozhled? Vždyť toto je jedno z nejnižších lehokol vůbec a většina je daleko daleko vyšších. Takže jdou i vcelku bezproblémově vidět na silnicích. To jen zaryté prezentování lehokol, jako nízkých strojů tlačí lidem do hlavy tuto blbost.

    A s tím rozhledem
    ? Po jak dlouhé době jízdy se běžný cyklista začne dívat jen na bílou čáru před sebeou a pro lepší rozhled musí zaklonit hlavu ještě více a podívat se do okolí? Docela brzy…

    A kdy se do okolí v přirozené poloze jízdy dívá lehokolista? Vždy…

Napsat komentář