REPORTÁŽ: eCarTec 2012 Mnichov – světová výstava elektromobility

Ve dnech 23.-25.10. se mnichovské výstaviště stalo svatostánkem elektromobilně pozitivních nadšenců i profesionálů z celého světa. Redakce Hybrid.cz nemohla chybět. Co bylo k vidění? Sériově-hybridní náklaďák MAN, robotický elektromobil anebo, věřte nebo ne, jízdní kolo na vodík!

Pásový dopravník Steinbock HX1 společnosti MATTRO. Plně na elektřinu, určen pro alpská střediska. Jeden z mnoha zajímavých exponátů na letošním eCarTecu v Mnichově.
foto: Hybrid.cz

Proti minulým dvěma ročníkům byl letošní, v pořadí již čtvrtý, eCarTec přeci jen menší. Zabíral všeho všudy vlastně jedinou halu. V další hale pak byla připravena testovací dráha, kde bylo možné si řadu elektromobilů na vlastní pěst vyzkoušet. Plus tam byla k dispozici také menší dráha pro fantastické elektrické motokáry.

Třetí a poslední “aktivní” halu pak zabírala z větší části souběžná výstava zaměřená na pokročilé materiály. Ne že by to nebylo zajímavé – zkoumat dvoueurovku pod pokročilým HD mikroskopem, nechat si udělat její 3D model a pak měřit nerovnosti v řádu mikrometrů je úžasné. Jen to už je trochu mimo zaměření našeho magazínu.

Co si naopak zaslouží pozornost – a co si o ni vysloveně říkalo, to byl sériový-hybrid značky MAN Metropolis. Obří těžké nákladní auto ve funkci popelářského vozu staví na podvozku MAN TGS 6×2-4. Auto se představilo už na IAA v Hannoveru, ale na eCarTecu nemohl vůz chybět.

galerie: eCarTec 2012
eCarTec 2012 eCarTec 2012 eCarTec 2012

MAN Metropolis pohání elektromotor o výkonu 203 kW. Ten prostřednictvím dvourychlostní automatické převodovky pohání zadní kola. Energii mu poskytuje 105kW li-ion baterie uložená pod kabinou řidiče. Pochopitelně ji lze dobíjet, takže jde o plug-in hybrid. Na jedno nabití ujede vůz až 15 km.

auto hybrid MAN Metropolis sériový plug-in hybrid

foto: MAN

Jakmile energie v baterii dojde, připojí se vznětový šestiválec TDI o výkonu 150 kW. Následně funguje těžké nákladní auto jako sériový hybrid, kdy spalovací motor nepohání kola, ale vyrábí energii pro elektromotor a baterii. Díky tomu se výrazně snižuje celková spotřeba a snižuje hlučnost.

MAN Metropolis si zaslouží v budoucnu vlastní článek, co bylo ale na eCarTec 2012 v Mnichově k vidění dál? Samozřejmě nemohl chybět Nissan, který ukázal elektromobil Leaf a také elektrickou dodávku . Tu v Německu začne prodávat už během příštího roku.

eCarTec 2012 Mnichov veletrh elektromobility

Takhle vypadá koncept elektrické dodávky Nissan eNV200 uvnitř.
foto: Hybrid.cz

Další nepřehlédnutelnou automobilkou byl Renault. Ten ukazoval modely Renault Fluence Z.E., Renault Zoe, Renault Twizy i Renault Kangoo Z.E. Twizy i Kangoo jsme si zároveň krátce projeli na testovací dráze.

Dojmy? Twizy bylo už nějspíš pořádně jeté, protože jsem se v něm cítil trochu jako v nějaké čínské rachotině. Ale jezdilo parádně. Stejně tak i Kangoo, které bylo naopak zjevně do puntíku propracované a nejspíš bude velmi slušnou konkurenci právě pro Nissan e-NV200. Elektrické dodávky jsou tu!

eCarTec 2012 Mnichov veletrh elektromobility

Zoe vypadá značně lákavě.
foto: Hybrid.cz

Své stánky měly na eCarTecu samozřejmě také Mitsubishi a Citroen, ale to už byly spíš takové malé jednohubky. Velkou většinu stánků okupovali především výrobci infrastruktury, ať už celých stanic jako nebo Ensto, anebo dodavatelé jednotlivých komponent (Panasonic, Mennekes).

Samozřejmě se účastnily také energetiky. U Vattenfallu byl k vidění Volvo V60 plug-in hybrid. Hned naproti se skvěly technické výdobytky RWE, kterážto firma aktuálně zprovnozila svou 2000. dobíjecí stanici v Evropě. Fíha!

eCarTec 2012 Mnichov veletrh elektromobility

Volvo V60 Plug-in hybrid. Brzy snad už také v České republice.
foto: Hybrid.cz

Citelně na veletrhu chyběly německé automobilky. Daimler, Volkswagen, BMW, Audi, nikdo z nich neměl ani nejmenší zájem prezentovat své novinky v oblasti elektromobility. A na stáncích ostatních velkých vystavovatelů, které jsem zmínil, byly k vidění převážně staré známé produkty.

To opravdu zajímavé bylo nutné hledat v malých stáncích neznámých firem. Třeba čistě elektrická čtyřkolka-bugina ELEDRIVECO přitahovala značnou pozornost převážně mladších a akčněji naladěných návštěvníků.

Aby ne. Bugina s 7kWh baterií a 14,9kW motorem dokáže v off-road podmínkách fungovat až 2,5 hodiny. Max. rychlosst 70 km/h, točivý moment 1000 Nm. Rozměry délka 2560, šířka 1400 mm, výška 1780 mm. Hmotnost 398 kg. Nosnost 150 kg.

Možná ještě o něco zábavnější byl pásový dopravník Steinbock HX1 společnosti MATTRO určený pro vysokohorské oblasti. Nebudeme se divit, když za deset let v Alpách v Rakousku a Švýcarsku už budou jezdit pouze tyhle elektrické rolby.

eCarTec 2012 Mnichov veletrh elektromobility

Robotické auto z Německého centra letectví a kosmonautiky (DLR)
foto: Hybrid.cz

Nemálo nás zaujal také futuristický elektromobil ROboMObil (ROMO). Čili zcela autonomní dvoumístný elektromobil, který v sobě zúročuje technologie z “planetárních vozítek” a robotiky.

Tohle auto snímá své okolí s pomocí osmi párů stereokamer, díky čemuž si vytváří 360° virtuální obraz světa kolem sebe (na eCarTecu byl k vidění na velké hned vedle auta). Zajímavá jsou kola, což jsou zároveň elektromotory, brzdy i odpružení.

Další zajímavostí na kterou jsme narazili byl projekt Flinkster, což je de-facto „prostá“ autopůjčovna Deutsche Bahn, tedy německých drah. Je však vyvedena s německou precizností a posunuje využitelnost železniční dopravy v Německu tam, kde by v 21. století měla být. Po celém Německu je dnes 800 Flinkster stanic.

Ceny jsou příznivé a dokonce ještě příznivější pro zákazníky DB. Platí se za hodinu či den využívání půjčeného auta. Můžeme být jen rádi, že v České republice něco podobného konečně zavádějí také LEO Express a SIXT.

eCarTec 2012 Mnichov veletrh elektromobility

Jízdní elektrické kolo na vodík se jen tak nevidí.
foto: Hybrid.cz

A nakonec to nejlepší. je dnes už něco naprosto běžného. Ale, přiznám se, že až do okamžiku, než jsem jej spatřil, nikdy mě to ani ve snu nenapadlo: jízdní kolo, resp. elektrokolo na vodík! Ta myšlenka je tak zvrácená, až je zajímavá.

Pánové z firmy Gernweit, která je za vývoj kola zodpovědná, sice mluvili trochu zasněně – obzvlášť když povídali, že má kolo být už příští rok na trhu a za cenu zhruba odpovídající dražšímu elektrokolu, ale i tak. Projekt je to hodný pozornosti. Jakkoliv snílkovsky-steam-punkově-skvěle vypadá!

One Comment on “REPORTÁŽ: eCarTec 2012 Mnichov – světová výstava elektromobility”

  1. Hezky napsané. Z mého
    Hezky napsané. Z mého pohledu se však už druhý ročník jen tenčí množství vystavovaných vozidel a novinek na úkor různých doplňků. Letos například hala pro elektromobily byla z poloviny zaplněna vystavovateli dobíjecích stojanů a nemalý prostor zabrali i jednotlivý výrobci „zástrček“ a kabelů. Trochu mi to připomnělo Autosalon na BVV, kde někdy v roce 1995 byl – když to přeženu – jeden pavilon věnovaný náhradním dílům pro Avie (gumičky na stěrače atp.).

    Leaf, Zoe, to všechno už jsou – jak ten čas letí – dva roky stará auta, která mají za sebou desítky slavnostních odhalení. Jediné, co bodlo, byla třetí hala v možností svézt se na elektromotokárách, skútrech a kolech. O e-skútry se teď hodně zajímám, takže mě potěšila možnost porovnat je přímo pod zadkem. Bohužel však menší vystavovatelé z řad kusových dovozců z Číny se letos účastnili pouze jako návštěvníci. Bohužel, prodeje nejdou. A tak zbyl jen předražený Govecs (jakkoliv bytelně dělaný) a I/O Scooters, které jsou vedle drahoty a čínského zpracování postavené na nepříliš výkonných článcích.

    Jo a chválím stánek i4Wifi, kteří nezklamali a se svým elektrickým kolečkem sklidili dozajista velký úspěch a řadu úsměvů 🙂

Napsat komentář