Rakouské dálnice budou umět komunikovat s auty, technologii dodá Siemens

Siemens Mobility dodá kompletní technologii pro C-ITS systémy v Rakousku. Umožňují výměnu dat mezi vozidly a dopravní infrastrukturou.

Společnost ASFiNAG je prvním poskytovatelem infrastruktury v Evropě, který instaluje technologii C-ITS v takovém rozsahu na své dopravní infrastruktuře
foto: Siemens

Společnost Siemens Mobility uzavřela partnerství se společností ASFiNAG, zodpovídající za plánování, financování, stavbu, provoz a údržbu rakouské dálniční sítě, za účelem poskytnutí technologie inteligentního systému řízení dopravy, který umožňuje výměnu bezpečnostních informací mezi vozidly a infrastrukturou.

Kooperativní inteligentní dopravní systém (C-ITS) je systém řízení dopravy nové generace, který využívá C-ITS technologii k analýze stavu dopravy a poskytuje motoristům informace o dopravních kolonách, nehodách a uzavírkách.

ASFiNAG je prvním poskytovatelem dopravní infrastruktury v Evropě, který instaluje systém propojující vozidla a dopravní infrastrukturu na dálnice a rychlostní silnice. Proces implementace systému na více jak 2 200 kilometrů dálnic a rychlostních silnic v Rakousku již začal.

„Přímé propojení infrastruktury a řidičů významně přispěje k bezpečné, účinné a udržitelné mobilitě. ASFiNAG spouští digitální komunikaci mezi infrastrukturou a vozidlem a vozidly navzájem, a to po celé dálniční síti,“ uvedl Josef Fiala, výkonný ředitel ASFiNAG.

Bernd Datler, výkonný ředitel společnosti ASFiNAG Maut Service GmbH, dodává: „Zaváděním C-ITS získáváme vlastní nezávislou infrastrukturu pro přímé propojení s vozidly.“

„Digitalizace správy silnic a provozu je nezbytnou součástí budoucí mobility. Proto nás velmi těší spolupráce na projektu se společností ASFiNAG,“ řekl Markus Schlitt, generální ředitel společnosti Siemens Mobility Intelligent Traffic Systems.

„Věříme, že inteligentní komunikace a technologické koncepty, které spojují vozidla různých výrobců s inteligentní infrastrukturou, pomáhají městům, nebo v tomto případě dálničním úřadům, řídit dopravu a zlepšovat kvalitu života tím, že významně snižují dopravní kolony, nehody a emise.“

ASFiNAG v současné době zahájil proces instalace zařízení podél rakouských dálnic, což zahrnuje až 525 jednotek RSU (Road Side Unit) od společnosti Siemens Mobility a zřízení řídicího centra.

Očekává se, že první služby C-ITS, které budou řidiče varovat před nebezpečnými dopravními situacemi, by měly být nasazeny během příštích 16 měsíců. Další fáze projektu budou zahrnovat automatizované řízení a správu dopravní sítě.

Jednou z nejpodstatnějších výhod C-ITS je přenos dopravních událostí v reálném čase. Zjistí-li vozidlo problém, který se týká ostatních účastníků silničního provozu, okamžitě jej nahlásí pomocí rádia kompatibilním vozidlům v okolí.

U vozidel s integrovanou funkcí C-ITS se příslušná zpráva zobrazí přímo řidiči. Vozidla IZS se díky systému C-ITS mohou dostat na místo určení rychleji a vozidla veřejné dopravy se mohou efektivněji pohybovat v městském provozu, například díky inteligentnímu ovládání světelné signalizace.

Produkty a technologie poskytované společností Siemens Mobility umožňují bezpečnou a přímou obousměrnou komunikaci mezi vozidlem a infrastrukturou a vytvářejí tak podmínky pro implementaci služeb C-ITS.

Projekt ASFiNAG využívá Centrální řídicí systém (CMS) od Siemens Mobility a jednotek RSU k propojení vozidel s infrastrukturou a středisky řízení dopravy pomocí sítě ITS-G5. Vysílací technologie tak nabízí bezpečnou komunikaci mezi vozidly a dopravní infrastrukturou.

V praxi vozidla přenášejí svou aktuální polohu, informace o rychlosti a směru jízdy prostřednictvím palubní jednotky (OBU) do jednotky RSU, která je poté předává do systému CMS. Jako centrální řídicí mechanismus CMS propojuje a monitoruje všechny jednotky RSU a používá přijatá data k udržení plynulejšího provozu v reálném čase.

Zároveň může CMS prostřednictvím jednotek RSU posílat účastníkům provozu zprávy o nebezpečných událostech a aktuální dopravní informace. Data, která jsou přenášena mezi CMS, jednotkami RSU a OBU jsou chráněna a podepisována prostřednictvím Public Key Infrastructure (PKI) dle C-ITS specifikace, čímž systém splňuje nejvyšší požadavky z hlediska bezpečnosti a ochrany dat.

Produkty a technologie společnosti Siemens Mobility jsou vhodné pro každý typ vozidla. Jednotky RSU splňují veškeré technické požadavky na technologii C-ITS jsou odolné proti povětrnostním vlivům a byly vyvinuty v souladu s velmi vysokými bezpečnostními standardy společnosti Siemens Mobility.

tisková zpráva

2 Comments on “Rakouské dálnice budou umět komunikovat s auty, technologii dodá Siemens”

  1. V CZ je to zatím na
    V CZ je to zatím na D0,D5,D11,D1.
    https://c-roads.cz/systemy-c-its/mapa-rozmisteni-c-its/
    On hlavně běží testovací provoz v 16 evropských zemích a teď by měl někdy končit. Až skončí, tak se celý projekt vyhodnotí a na základě výsledků se celý systém standardizuje a pak se i uzákoní povinnost mít pro homologaci auta v evropě jednotku C-ITS systému. Podobně jako se to nedávno zavedlo se systémem eCall.

Napsat komentář