Společnost Qualcomm, známá především jako výrobce mobilních čipů a držitel patentů mnoha bezdrátových technologií, oznámila, že hodlá v Londýně spustit první testovací program bezdrátového dobíjení elektromobilů. Obyvatelé hlavního města Velké Británie vlastnící elektromobil se tak možná v dohledné době dočkají pohodlného dobíjení svých elektrických vozů bez nutnosti používání kabelů.
foto: Qualcomm
Tento krok je logickým vyústěním událostí z předchozích dnů, kdy firma Qualcomm koupila novozélandskou firmu Halo IPT, která je od svého vzniku v roce 2010 průkopníkem v oblasti vývoje a výroby technologií indukčního nabíjení elektromobilů.
Technologie Halo IPT využívá k bezdrátovému nabíjení elektromobilů princip elektromagnetické indukce. Ta vzniká mezi dvěma cívkami, z nichž jedna je umístěna v elektromobilu a druhá je zabudována do povrchu parkovacího místa. Řidič musí pouze zaparkovat tak, aby se obě cívky překrývaly, a o další se už nemusí starat.
Společnost Qualcomm na projektu velmi úzce spolupracuje s britskou vládou, s kanceláří starosty Londýna Borise Johnsona a správním orgánem Transport for London, zodpovědným za dopravu v britské metropoli.
Premiér Spojeného království David Cameron o projektu řekl: „Technologie bezdrátového dobíjení znamená pro elektromobilový průmysl obrovský skok kupředu a já jsem rád, že londýnské společnosti budou mezi prvními, které z této výhody mohou těžit. Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak by v budoucnosti mohlo dobíjení elektromobilů fungovat.“
Prvotní fáze programu bezdrátového dobíjení bude spuštěna v londýnském technologickém centru Tech City už na začátku roku 2012 a bude do ní zahrnuto okolo padesátky speciálně upravených elektromobilů. Účast na projektu je naprosto otevřená a mohou se do něho hlásit všechny společnosti, které projeví zájem.
Ev1 tu uz s indukcnym
Ev1 tu uz s indukcnym nabijanim bolo.
– indukovane nebude vsetko na vokol ako sa obavaju citatelia, ze skolabuje niekomu kardiostimulator, predpokladm ze vyzarovanie zasadne nepresiahne bezny zvonkovy transformator 🙂
Mohli by to urobit ako Nikola Tesla, Indukovat vysoke frekvencie a napatie do zeme a auta by mohli jazdit aj bez baterii… akurat to potom nejde moc dobre spoplatnit 🙂
Napad ze robotizovana ruka zasunie konektor s kablom tiez nie je boh vie aka vyhra
Tú účinnosť treba
Tú účinnosť treba vnímať v dvoch rovinách:
1. Účinnosť samotného nabíjania – tam si viem predstaviť hodnoty presahujúce 95% – táto časť je spoločná pre drôtový aj bezdrôtový prenos,
2. Účinnosť prenosu k nabíjacej elektronike – tu budú zásadné rozdiely. Zatiaľčo pri prenose cez kábel bude účinnosť vyššia ako 99,9% (straty len na odpore vedenia a kontaktoch), pri indukčnom prenose to bude max. 80% (aj to pochybujem).
A když se zvídavý
A když se zvídavý člověk vybavený kardiostimulátorem ohne, aby se přesvědčil, že tam fakt nejsou dráty dostane několik defibrilačních pulsů, popř. si nějak restartuje strojek…
Toto nie je nijako
Toto nie je nijako prevratná myšlienka. Ako hlavný problém vidím, že táto technológia bude mať nízku účinnosť prenosu energie (okolo 60-70%) – čo je strašne zlé číslo v prepočte na predpokladané počty elektromobilov. Omnoho efektívnejšie by bolo štandardizovať automatické bezobslužné nabíjacie stanice. Mohlo by to fungovať tak, že takisto bude potrebné zaparkovať na presne určenom mieste, a po požiadavke na nabíjanie (napr. stlačenie príslušného tlačidla v kabínke – toto by mal rozhodne mať možnosť vodič rozhodnúť sám) sa v podvozku/vpredu/vzadu otvorí krytka a robotizované zariadenie nabíjačky presne lokalizuje a pripojí príslušné kontakty. Následne zaháji dobíjanie. Takéto riešenie by poskytlo takisto plný komfort bezobslužného dobíjania, navyše s temer nulovými stratami pri prenose energie (len odpor vodičov). Chce to len dohodu a štandardizáciu na strane výrobcov EV a nabíjacích staníc.
HaloIPT tvrdí, že jejich
HaloIPT tvrdí, že jejich technologie má účinnost přenosu vyšší než 90 %, tak uvidíme.
Jenže 90% je také pořád
Jenže 90% je také pořád ještě dost špatné, účinnost nabíjení baterií je u těch lepších také asi 80-90%. Takže to je asi 20-30% ztrát. To je hodně. Indukční nabíjení bude zajímavé při účinnosti 95-99%. Nevíte někdo, jaké ztráty jsou u kabelových nabíječek?
Smart měl v testu 66%,
Smart měl v testu 66%, iOn/C-Zero lehce přes 90% (záleží na podmínkách).