PSA Peugeot Citroën představil lehký elektromobil do města

Během fóra francouzské agentury pro životní prostředí ADEME představila společnost lehký elektrický vůz do města (VéLV). Na vývoji se podílela Skupina spolu s konsorciem francouzských společností a výzkumnou laboratoří; spojili své síly a pokusili se nalézt řešení týkající se otázeky mobility nejbližší budoucnosti.

S malými elektrickými vozítky pro jednoho nebo dva pasažéry se letos na roztrhl pytel. VéLV mezi nimi ale ještě nebyl.
foto: Peugeot

Jedná se o elektrickou , bezpečný a šetrný vůz pro 3 osoby, s výkonem 20 kW o hmotnosti 650 kg (s dojezdem 100 km bez dobíjení a maximální rychlostí 110 km/h). Díky průměru otáčení pouhých 7,20 m je obzvláště dobře ovladatelný, nabízí možnost určit skutečný dojezd v závislosti na zbývající energii a dokáže vyhledat dostupné a použitelné .

Cílem projektu je výrazně zmenšit množství energie, kterou je potřeba vozit sebou, a to nabídkou hravého vozidla s velmi kvalitními jízdními vlastnostmi danými elektrickým motorem s maximálním točivým momentem, který je ihned k dispozici ve spojení s velmi nízkou hmotností. Velmi nízká spotřeba 85 Wh/km snižuje dopad na životní prostředí, a to na úroveň odpovídající přesunu cestujícího vlakem. Vůz VéLV vyhovuje navíc i předpisům týkajícím se osobních automobilů z hlediska pasivní bezpečnosti.

auto elektromobil Citroen VélV

Tento koncept je určen pro firemní flotily, pro pronájem vozidel (klasický leasing nebo typu Autolib`), pro ty, kteří si pořizují druhé auto, a pro mnoho individuálních klientů, kteří chtějí zlepšit svou mobilitu po městě.

Vůz VéLV reaguje na nové výzvy přepravy budoucnosti tím, že přispívá k vývoji lehkých elektrických pohonů a tím podporuje celé francouzské odvětví elektrických vozů, to vše za podpory agentury ADEME.

Každý, kdo se podílel na této spolupráci, přispěl svým dílem: společnost PSA Peugeot Citroën využila svých zkušeností s konstrukcí automobilů, aby navrhla architekturu vozidla, která splňuje sice ambiciózní, nicméně realistické specifikace.

Společnosti jako Leroy Somer, GKN a Valeo spojily své odborné znalosti a poskytly kompletní a kompaktní elektrický pohon o výkonu 20 kW s vysokou účinností. Společnost Johnson-Control Saft vyvinula řadu článků Li-Ion a také jejich elektronické řízení, jež bylo dokonalým způsobem začleněno do vozidla a přidalo 8,5 kW využitelné energie a 100 km dojezdu bez dobíjení.

auto elektromobil Citroen VélV

Společnost Valeo vyvinula také vytápěcí skupinu, která je určená především pro malá elektrická vozidla. Společnost Leoni navrhla a zároveň nadimenzovala svazky pro přenos signálu a výkonu.

A konečně, společnost Michelin poskytla své zkušenosti s ovládáním hnaných kol při vysoké rychlosti. Společnost L’IMS/LAPS z Bordeaux umožnila ze své strany dosáhnout pokroku v pochopení jevů dynamického chování velmi malých vozidel.

Fórum agentury ADEME o inovacích bylo dnem věnovaným činnosti agentury ADEME v oblasti výzkumu a vývoje v rámci a nových technologií. Konalo se 26. září od 9h do 18h v Kongresovém paláci v Paříži na Porte Maillot.

Skupina se zúčastnila diskusí probíhajících v rámci fóra, ředitel pro výzkum a vyspělé inženýrství promluvil také u kulatého stolu na téma: Jak přehodnotit přepravu a mobilitu?

tisková zpráva

7 Comments on “PSA Peugeot Citroën představil lehký elektromobil do města”

  1. Dálník………
    tato

    Dálník………

    tato minivozítka na čtyřech kolech, co se ve velkém prezetovala ve Frankfurtu, mi připadají jako drbání se pravou rukou za levým uchem. Lepším řešením bych viděl dálník, nezabírá místo, dva lidé by se do něj vešli, rozumná spotřeba, do práce se tím jezdit dá, nákup taky uveze, pro denní ježdění jednoho člověka lepší než se vozit nevytíženým autem

    1. Dálník = drahý
      Dálník = drahý kočkopes

      Dálníky mají neřešitelný problém s nízkou obratností, špatnou stabilitou v nízkých rychlostech a co jsem tak pozoroval, tak nástup a výstup je spíše „nasoukání se“ a „vysoukání se“ do/ze stísněného prostoru…

      Navíc, pokud je mi známo, dálníky se staví 2-místné – a to je málo… Z vlastní zkušenosti bych považoval za ideální vozidlo něco jako „elektrický Chevrolet Kalos“, kam se s trochou snahy vejde až 5 lidí a ještě pár drobností do kufru a přitom je to velmi obratné a snadno zaparkovatelné (malé) vozítko…

      1. Souhlasím. Dálník podle
        Souhlasím. Dálník podle mě spojuje téměř všechny nevýhody auta i motorky a nemá skoro žádné jejich výhody. V provozu i podélném parkování to zabere úplně stejně místa jako auto, (ne)stabilní je to jako motorka (průměrná žena jezdící autem na nákupy do toho tedy nikdy nesedne), ale zase moc velké na to, aby se tím člověk prosmýkl kolonou a bezpečnost, raději nemyslet.

        Malé krátké auto je do města daleko praktičtější, mnohem lépe se využije jízdní pruh i parkování.

        1. S tou bezpečností to je
          S tou bezpečností to je stejné jako u městských pidivozítek.

          Co do parkovacích míst, těžko bude nějaký kapotovaný dopravní prostředek který zabere menší prostor na parkování když jsou na parkovišti namalovány čáry pro běžná vozidla, o provozu platí totéž.

          K množství míst ve vozidle – vozidlo v článku je třímístné, dálníky se vyrábí dvou i jednomístné. Přesuny po městě se odehrávají většinou s obsazení pouze řidičem, alespoň podle toho co vidím v Liberci, je tomu někde jinak?

          Stabilita v nízkých rychlostech – od čeho mají vysouvací kolečka?

          Ale chápu že to není dopravní prostředek pro každého :), natož pro pouhé popojíždění jenom ve městě „přískokem“ po sto metrech 🙂

          Dálník nevidím jako všeřešící prostředek ale pro denní dojíždění do práce – protože jsou lidé líní se dohodnout a jezdit v plně obsazeném autě, až na vyjímky.

          Další věc je že po městě jezdí spousta lidí nesmyslně krátké trasy místo toho aby šli pěšky, ale to je už věc jiná.

          1. I malé autíčko se dá
            I malé autíčko se dá udělat s nějakými deformačními zónami a airbagy. Co se stane s dálníkem při bočním nárazu raději nemyslet. Boční kolečka pouze nahrazují spuštěné nohy, ale nijak mi nezabrání, abych neopustil silnici v přemetech, když mi to někde na mokru, ledu nebo písku podjede.

            Úspora místa při příčném nebo šikmém stání je tedy jediná výhoda, která mě napadá.

        2. Prosmýkání kolonou na
          Prosmýkání kolonou na dálníku mi přijde totéž jako na motorce. Musíte rezignovat na pruhy a na dělicí čáru se vejdete s obojím. Když budete pruhy striktně dodržovat, uvíznete v koloně s dálníkem úpně stejně jako na motorce. Boční bezpečnost bude podobná jako boční náraz v malém městském autě, tam taky máte rameno nalepené na bočním okénku. Prostě na bok se musí dávat bacha tak jako tak.

Napsat komentář