Automobilky PSA Peugeot Citroën a General Motors potvrdily chystané klíčové etapy postupu realizace své Globální strategické aliance. Na základě rámcové dohody, která byla podepsána 29. února 2012, vybrali oba partneři čtyři projekty automobilů a potvrdili příští kroky ve společné organizaci nákupů. PSA zároveň ukázala nepříliš povzbudivé finanční výsledky.
foto: Hybrid.cz
Vybrané čtyři společné projekty automobilů se týkají následujících segmentů:
• Společný program kompaktního MPV značky Opel/Vauxhall a kompaktního užitkového crossoveru značky Peugeot;
• Společný program MPV pro segment malých vozů značky Opel/Vauxhall a Citroën;
• Zdokonalená platforma pro segment malých vozů s nízkými emisemi CO2 určená pro novou generaci vozů Opel/Vauxhall, Peugeot a Citroën v Evropě a v ostatních částech světa;
• Společný program pro vozy segmentu D značek Opel/Vauxhall, Peugeot a Citroën.
První vozy vyrobené v rámci těchto společných programů hodlá Aliance uvést na trh na konci roku 2016. Na všech čtyřech projektech se budou podílet nejlepší tvůrci a technologie obou partnerů z oblasti platforem.
Oba partneři rovněž potvrdili příští etapy ve společné organizaci nákupů. Tato spolupráce se bude opírat o využití okruhů nákupů obou podniků za účelem dosažení synergií, které budou užitečná pro obě skupiny. Vytvoření společné organizace nákupů musí schválit příslušné antimonopolní orgány.
Oficiálně: PSA Peugeot Citroën a General Motors vytváří světovou strategickou alianci
PSA Peugeot Citroën potvrzuje závazek trvale udržitelné mobility
General Motors jedná s automobilkou Peugeot o nákupu až 7% podílu
Obě skupiny na základě výše uvedených programů a společné organizace nákupů potvrzují, že do pěti let počítají s dosažením již dříve ohlášeného cíle synergetických úspor ve výši 2 miliardy dolarů ročně. Na základě potvrzení společných projektů (platformy vozů a organizace nákupů) nyní oba týmy pracují na finalizaci příslušných konečných smluv.
Vedle těchto informací skupina PSA ohlásila také své finanční výsledky. A není to moc dobré čtení. Obrat skupiny dosáhl za 3. čtvrtletí 2012 celkem 12,93 miliard €, což znamená pokles o 3,9 % oproti 3. čtvrtletí roku 2011. Obrat automobilové divize klesl ve srovnání s 3. čtvrtletím 2011 o 8,5 %; přičemž evropský trh zaznamenal na konci září výrazný pokles o 7,8 % a současně se udržel tlak na zachování nízkých cen.
Obrat automobilové divize v 3. čtvrtletí roku 2012 poklesl o 8,5 % na 8 523 mil. €, oproti 9 310 mil. € ve 3. čtvrtletí 2011. Tento vývoj odráží zastavení prodeje náhradních dílů v Íránu v únoru 2012, pokles v Evropě a v Latinské Americe, který částečně vykompenzoval nárůst objemů v Číně a v Rusku. Světové prodeje skupiny činily 625 267 kusů, což znamená pokles o 6,3 % kromě náhradních dílů.
Obrat vygenerovaný prodejem nových automobilů dosáhl ve 3. čtvrtletí roku 2012 celkem 6 125 mil. € oproti 6 689 mil. € ve 3. čtvrtletí 2011. Tento pokles o 8,4 % je způsoben zejména výrazným poklesem objemů prodejů smontovaných vozů mimo Čínu o 8,7 % vlivem nepříznivého geografického mixu v Evropě. V náročném konkurenčním prostředí bude zachován tlak na ceny.
Tyto nepříznivé okolnosti byly částečně vykompenzovány pokračujícím příznivým vývojem sortimentního složení výrobků (+2 %), vlivem nově uvedených vozů na trh a nárůstu prodejů Peugeotu 208 po uvedení benzínových motorů v červenci a v říjnu.
Skladové zásoby nových vozů činí na konci září 471 000 kusů, což znamená pokles o 20 000 kusů. Skupina potvrzuje cíl vrátit se na konci prosince 2012 přibližně na úroveň skladových zásob z konce prosince 2010.
Evropské automobilové trhy zaznamenaly ve 3. čtvrtletí 2012 výrazný pokles (-9,4 %). V západní Evropě trhy poklesly o -9,3 %, přičemž mezi jednotlivými zeměmi byly dál velké rozdíly.
Země jižní Evropy, kde je skupina výrazně zastoupena (53 % prodejů v Evropě), zaznamenaly silný pokles, zejména ve Francii (-11,7 %), v Itálii (-23,2 %) a ve Španělsku (-18,8 %). V Německu došlo k poklesu o -7 %. Prodej ve Velké Británii vzrostl o 6,8 %. Trhy střední a východní Evropy zaznamenaly za třetí čtvrtletí celkový pokles o 11,4 %.
S ohledem na toto stále velmi nepříznivé složení zemí, kde je skupina zastoupena, se podíl skupiny oproti 3. čtvrtletí 2011 lehce snížil na 12,3 % oproti 12,5 %. Po vyloučení vlivu změn ve složení zemí by podíl skupiny na trhu dosahoval ve 3. čtvrtletí roku 2012 celkem 12,5 %.
Skupina zůstává lídrem na trhu s lehkými užitkovými vozy, její podíl zde na konci září činí 20,6 %, přičemž trh ve 3. čtvrtletí 2012 poklesl o 10 %.
V situaci, kdy ve 3. čtvrtletí došlo na trhu k růstu fakturací, se podíl skupiny na trhu v září zvýšil o 7,6 %, její podíl na trhu činí 3,4 %. S úspěchem se setkal především Peugeot 308 a nový Citroën C-Quatre. Podnik DPCA rozšíří v roce 2012 svou nabídku o dva vozy v segmentu C, mimo jiné o Citroën C4L, a současně bude dál rozvíjet svou distribuční síť.
Ruský trh nadále roste, ve 3. čtvrtletí roku 2012 dosáhl růst +13 %. Prodeje skupiny se v této situaci zvýšily za 9 měsíců o +9,4 %, podíl na trhu činil na konci září 2,7 %, na což mělo dopad uvedení vozu Peugeot 408 a nárůst v segmentu lehkých užitkových vozů o +37,5 %.
Latinská Amerika
V Argentině vykazuje automobilový trh za prvních devět měsíců roku lehký pokles, na který mělo vliv především 3. čtvrtletí, kdy došlo k výraznému zpomalení o -9 %. Daňové pobídky v Brazílii pomohly trhu dosáhnout za prvních devět měsíců růstu o +5,5 %, zejména díky oblíbenému segmentu B, v němž byla skupina dříve zastoupena jen velmi málo.
Na konci září dosahuje podíl skupiny na latinskoamerickém trhu 5,0 %, oproti 5,8 % ve 3. čtvrtletí 2011. Za prvních 9 měsíců zde skupina prodala 203 265 vozů, na trhy byl úspěšně uveden Citroën C3 a Peugeot 308, chystá se zahájení prodeje Peugeotu 208.
Nejprodávanější vozy
Peugeot 208 s již více než 130 000 objednávkami zaznamenal úspěch a v červenci se v dieselové verzi stal na evropském trhu lídrem ve svém segmentu. Řadu 208 posiluje i nedávné uvedení tříválcových motorů. Peugeot 208 je kompaktnější a o 110 kg lehčí než Peugeot 207. Jeho spotřeba činí 3,4 l / 100 km a emise 87 g CO2 / km.
Ve 3. čtvrtletí roku 2012 pokračuje přesun směrem k luxusnějším výrobkům, podíl vozů kategorie Premium dosáhl na konci září 18 % prodejů skupiny, oproti 17 % na konci září 2011. Tento trend bude pokračovat s nárůstem podílu řady DS, která představuje již 15 % prodejů značky Citroën a kterou posílí chystané uvedení nového Citroënu DS3 Cabrio.
Dieselové hybridy jsou podle PSA “konkretizací technologického náskoku skupiny”. Jde o vozy Peugeot 3008 Hybrid4, 508 RXH, Peugeot 508 Hybrid4 a Citroën DS5 Hybrid4. V případě Citroënu DS5 představují více než 20 % prodejů a v případě Peugeotu 3008 a 508 jde o 10 % prodaných vozů.
Posílení financování
Skupina PSA Peugeot Citroën oznámila také posílení financování její banky Banque PSA Finance. Bankovní sdružení banky Banque PSA Finance bylo požádáno o poskytnutí likvidity ve výši 11,5 miliard eur, z toho dodatečných likvidních prostředků ve výši 1 miliardy eur.
Francouzská vláda současně oznámila záměr poskytnout finanční záruky na nové dluhopisy s čerpáním v v příštích třech letech, a to až do výše 7 miliard eur. Tato opatření doplní předchozí opatření (navýšení sekuritizace z 18 na 30 % celkových aktiv, včetně aktiv mobilizovatelných u ECB, zavedení vkladních knížek pro soukromé osoby, které budou ve Francii zřízeny na začátku roku 2013).
Vyhlídky pro rok 2012
PSA pro rok 2012 očekává, že na evropském automobilovém trhu dojde k poklesu o 9 %. V Číně by mělo dojít k nárůstu o přibližně 7 %, o přibližně 5 % na trzích Latinské Ameriky a o cca 11 % v Rusku. PSA rovněž konstatuje, že konkurenční prostředí je ve 3. čtvrtletí obtížnější kvůli vyššímu tlaku na ceny a pokračujícímu zhoršování situace na jihoevropských trzích.
V této situaci by mělo na konci prosince činit čisté zadlužení skupiny přibližně 3 miliardy €, s ohledem na příznivé okolnosti, jako je probíhající prodej aktiv, a na nepříznivé okolnosti, jako je úprava výroby, k níž dojde ve 4. čtvrtletí, či vývoj cash flow ve společnosti Faurecia.
Opatření na snižování nákladů přijatá v roce 21012 jsou v souladu s cílem roční úspory 1 mld. €. Ve 3. čtvrtletí pokračoval plán na prodej aktiv, v rámci něhož byla zahájena jednání s RŽD o otevření kapitálu společnosti Gefco, a bude rovněž dokončen program prodeje nemovitostí. Cíl tohoto plánu na získání 1,5 mld. € bude tedy bez problémů splněn.