První letošní Brněnský elektročtvrtek se blíží

První Brněnský elektročtvrtek tento rok se uskuteční opět v restauraci hotelu D1 v Ostrovačicích, kde je zajištěno dostatečné nabíjení (čtyři rychlonabíječky v okolí). Setkání proběhne 23. ledna 2020.

Brněnský elektročtvrtek je pravidelné setkání elektromobilistů z Brna a širokého okolí – UŽ ZÍTRA!
foto: mala-elektromobilita.cz

Těžko předem odhadnout, co bude tím hlavním tématem, protože setkání není podrobně organizováno. Elektromobilisté mají rezervováno pár stolů v restauraci a kdo přijde, ten sedne a může se zapojit do diskuze.

Na minulých setkáních se podrobně probíral například SW pro Nissan – Leaf SPY. Diskuze byla tak zajímavá, že se na tento SW nyní chystá podrobnější český návod. Spousta hovorů se točila i kolem životnosti baterií a dojezdu. Evegreenem je i možnost levného nabíjení.

Nyní přibudou nová témata. Za měsíc se toho mnoho událo. Testovali jsme elektromobil Škoda CITIGOE iV. Dle očekávání na rychlonabíječkách nabíjí velmi zvolna – pouze 30 kW. Zato z wallboxu je elektromobil Škoda CitigoE iV schopen vzít až 2 x 16 A – ovšem s rozdílnými výkonovými křivkami při ukončení nabíjení.

Nabíjení Škoda CITIGO-e iV na „domácím“ wallboxu 3 x 25 A

Nabíjení Škoda CITIGO-e iV na „domácím“ wallboxu 3 x 25 A. V 16:30 hod. nabíjení VW e-UP! ( jen krátce), 19:20 hod. nabíjení Škoda CITIGO-e iV, 20:50 hod. nabíjení Škoda CITIGO-e iV přepnuto pomocí Škoda Connect z „Omezená“ na „Maximální zatížení sítě“
foto: archiv autora

Oproti starším modelům e-up! lze využít software Škoda Connect – a zdá se, že bez tohoto SW ani nezměníte rychlost nabíjení na wallboxu. (v pátek bude o novém CITIGU podrobná reportáž na Electro Dadovi)

Objevily se i první problémy se staršími elektrovozy. Při nabíjení na některých nových rychlonabíjecích stanicích to už nefunguje tak jako dřív. Některá EV se nabíjí příliš rychle (až 45 kW u vozu e-UP!) – a potom již tyto EV nelze nabít vůbec. Zatím se jedná o ojedinělé případy, ale na mysl se vkrádá otázka, zda nejsou v elektromobilech použita tzv. kazítka, které tak důvěrně známe z ostatních elektrospotřebičů.

Nabíjení Škoda CITIGO-e iV na rychlonabíječce (Terra 53) - dostupný výkon 50 kW

Nabíjení Škoda CITIGO-e iV na rychlonabíječce (Terra 53) – dostupný výkon 50 kW
foto: archiv autora

Dalším tématem budou samozřejmě i dotace. Objevilo se pár velmi zajímavých projektů, které opravdu začínají dávat smysl. Věděli jste například, že když pořídíte solární přístřešek včetně kompletní technologie (baterie, měnič FV panely, MPPT regulátor, wallbox) a k němu si pořídíte elektromobil VW e-UP! (N1), dostanete na celý „systém“ dotaci až 40%? (pouze pro podniky a OSVČ dále záleží na typu podniku, místa podnikání… více lze zjistit na stránkách www.mala-elektromobilita.cz)

 Nabíjení Škoda CITIGO-e iV screenshot z Škoda Connect – jízdní data

Nabíjení elektromobilu Škoda CITIGO-e iV screenshot z Škoda Connect – jízdní data
foto: archiv autora

Převeďme si to jiných souvislostí. Pořídíte si technologii na těžbu ropy, vyvrtáte vrt, postavíte chemický provoz na úpravu ropy na naftu, k tomu si pořídíte nový automobil s nádrží na cca 300 km.

Tento automobil vás již v průběhu cca. 10 let nebude stát ani korunu (tedy kromě pojištění a pneumatik) – a 40 % z ceny vám na to přispěje EU. No a za tři roky můžete celý tento provoz rozprodat.

Když vrt bude mít dostatečnou sílu – nemusíte naftu ani nakupovat u klasických čerpacích stanic. Pro vaši spotřebu vám stačí to, co vyrobíte a ještě vám zbude trochu toho petroleje na svícení ve firmě. No řekněte sami – není to skvělé?

MPO nevyhlásilo dotace pouze na elektromobily, ale také na akumulaci. Opět zde máme jeden zajímavý příklad. 50 kWh LiFePO baterie včetně technologie (BMS, …) za 100.000,- Kč bez DPH? – Ne to není elektromobilní sen – to je příspěvek 80% od EU.

Zdá se, že nám ta elektromobilita konečně začíná dávat smysl. Vždyť do programu ELEKTROMOBILITA – výzva V., je k dnešnímu dni přihlášeno 156 projektů za celkem 70.008.724 Kč a v programu AKUMULACE – výzva V., je přihlášeno 13 projektů s celkovou částkou 19.014.161 Kč

Když se nyní podíváte na seznam předpokládaných témat, je téměř jisté, že zase budeme končit až v 21 hod, kdy restaurace zavírá. No a jestliže nestihnete lednový elektročtvrtek, tak si poznamenejte termín toho únorového 27.02.2020. Můžete si také nechat zasílat elektromobilní NEWSLETTER – zde budete mít vše přehledně na měsíc dopředu.

placená inzerce

15 Comments on “První letošní Brněnský elektročtvrtek se blíží”

  1. Citace z článku:
    „Objevily se i první problémy se

    Citace z článku:

    „Objevily se i první problémy se staršími elektrovozy. Při nabíjení na některých nových rychlonabíjecích stanicích to už nefunguje tak jako dřív. Některá EV se nabíjí příliš rychle (až 45 kW u vozu e-UP!) – a potom již tyto EV nelze nabít vůbec. Zatím se jedná o ojedinělé případy, ale na mysl se vkrádá otázka, zda nejsou v elektromobilech použita tzv. kazítka, které tak důvěrně známe z ostatních elektrospotřebičů“
    _

    Díky za stručné info, byť trochu znepokojivé.

    Mohl by k tomu někdo ze zadavatelů článku (možná p. Mirek Matyáš nebo Marek Klásek?) říci podrobné informace?

    Kdy, kde a jaké všechny EV (značka, model, ročník) to již potkalo?

    Jak potom postupují majitelé takto postižených EV?

    A hlavně jak se k tomuto znehodnocení (dočasnému nebo trvalému?) dosud funkčních EV staví výrobci těchto vozů a provozovatelé rychlonabíjecích stanic?

    1. Přidám. Nejprve se o tom ale pobavíme na „čtvrtku“ s
      Přidám. Nejprve se o tom ale pobavíme na „čtvrtku“ s techniky. Podrobnosti zjišťujeme. Jelikož se jednalo o elektromobil který měl najeto hodně přes 100.000 km a závada byla odstraněna v záruce – a celkem rychle. Zatím nevidím důvod se znepokojovat. Technikům co stavěli nabíječku dnes budou předána data – (co , kdy a jak) – a tak možná na další „čtvrtek“ budeme mít jasno.
      Jinak k připravujeme podrobnější recenzi na e-up!, co má najeto 100.000,- km. Zároveň ho ale chceme srovnat s novým „produkčním“ CTITGO. Pro ten jedem příští týden. Takže možná za 14 dní – opět na hybridu.
      Jestli máte nějaké otázky k těmto vozům, tak nám je napište třeba sem do diskuze.

      1. Děkuji Vám za rychlou reakci a také za Vaši průkopnickou
        Děkuji Vám za rychlou reakci a také za Vaši průkopnickou činnost (včetně Vašich elektro-blogů na iDnesu).

        Tak třeba se na tom dnešním „čtvrtku“ spolu s techniky dojde k nějakým relevantním závěrům ohledně těch nečekaných závad, a bude je pak možno na dalším (únorovém) „čtvrtku“ nějak zobecnit a s klidným svědomím prezentovat.

        A určitě se taky těším na podrobnou recenzi Vašeho původního modelu VW e-up! a na srovnání s jeho inovovaným mladším bráškou Škoda CITIGOe iV. Jako „eko-rally“ jezdce mě např. enormě zajímá minimální možná spotřeba „pro všechny případy“ – pro potřeby nouzového maximálního dojezdu.

        Viděl jsem video jednoho řeckého blogera, kde to s „Vaším“ VW e-up! dával za cca 8,5 kWh na sto, takže měl (s baterkou 18 kWh nominálně) dojezd přes 180 km. Ovšem to bylo za teplého suchého počasí a předpokládám prakticky po rovině (přímořská trasa v Řecku).

        Viz George Sinogeorgos a jeho EPIC Range Test Drove 181km
        https://www.youtube.com/watch?v=381CoihRlnk

        Ještě jednou díky a ať se Vám daří, a nejenom na dnešním „čtvrtku“

      2. Mě by zajímala rychlost dobíjení v průběhu času. Třeba
        Mě by zajímala rychlost dobíjení v průběhu času. Třeba formou časosběrného videa obrazovky stojanu.

        Taky by mě zajímal podrobnější náhled do aplikace. Prej má bejt apka do tel. náhradou za chybějící tablet v palubce.

    1. Dnešek je jen připomínka pro ty co jezdí pravidelně.
      Pro

      Dnešek je jen připomínka pro ty co jezdí pravidelně.
      Pro Vás by mohlo být aktuální setkání ve „čtvrtek“ 27. února 2020.

      více zde: https://www.mala-elektromobilita.cz/kalendar

      Nebo možná Vás bude spíše zajímat „Setkání přátel levného nabíjení“, které proběhne 18. března 2020 v Brně. (AMPER je 17-20.03.2020)

Napsat komentář