PRVNÍ DOJMY: Range Rover Evoque – Moderna, elektrifikace a rentgenové vidění

Jan Majurník - 17 Květen 2019

Nejmenší SUV z aristokratické rodiny luxusních roverů značně omládlo a ukázalo se ve svěžím moderním designu s mild-hybridními pohonnými jednotkami a několika technologickými vychytávkami. Vyrazili jsme do německého Hamburku, abychom se s novinkou krátce svezli a přinesli vám první dojmy.

Vyrazili jsme do německého Hamburku, abychom se s novinkou krátce svezli a přinesli vám první dojmy.
foto: JLR

Druhá generace kompaktního SUV Range Rover Evoque nabídne populární siluetu blízkou karoserii kupé, která se vyznačuje svažující se střechou. Proporce vozu ještě zesilují výrazné blatníky a velká 21" kola. Luxus se skrývá také v detailech – podívejte se na úzké diodové světlomety a zapuštěné kliky dveří ve stylu Range Roveru Velar nebo Tesla Model S.

Interiér hostí komponenty z recyklovaných materiálů (až 33 kg), volitelně z eukalyptu či technické tkaniny vyrobené ze znovupoužitelných plastů (53 PET lahví), která se nabízí jako alternativa ke klasickému koženému čalounění.

Výsuvné kliky jako u Tesly.

Výsuvné kliky jako u Tesla Model S.
foto: JLR

Land Rover opustil koncepci kulatého výsuvného voliče řazení – nově ovládáte převodovku klasickou pákou, která podle výrobce dodává autu více sportovnosti. Samotný volant najdete také v ostatních modelech značky, ovšem pro Evoque je zbytečně velký a nemotorný, navíc pomocná pádla vyrobená z laciných plastů celý dojem trochu kazí.

Řazení zajišťuje většinou devítirychlostní automat.

Řazení zajišťuje většinou devítirychlostní automat.
foto: JLR

Inovovaný a rychlejší infosystém pracuje standardně ve dvou dotykových obrazovkách, sedadla jsou nastavitelná až v šestnácti směrech a nechybí ani ionizace vzduchu nebo digitální vnitřní zrcátko s kamerou integrovanou do antény ve stylu žraločí ploutve.

Šikovná technika, kterou využívá například Subaru Levorg, nabídne oproti klasickému zrcátku širší úhel pohledu a nevadí ji přeplněný kufr nebo cestující vzadu. Range Rover Evoque má chytrou „rentgenovou“ technologii vytvářející dojem průhledné kapoty, což poskytne řidiči přehled o tom, co se děje pod předními koly.

Pohodlí je připraveno i pro zadní cestující.

Pohodlí je připraveno i pro zadní cestující.
foto: JLR

Tuhle vychytávku oceníte především při těsném parkování v městské džungli nebo terénu. Navíc díky prodlouženému rozvoru o 20 mm nabízí kabina více odkládacích přihrádek, větší schránku u spolujezdce a prostornější zavazadelník s objemem 591/1383 l.

Virtuální rentgenové vidění odhaluje, co se skrývá vpředu.

Virtuální rentgenové vidění odhaluje, co se skrývá vpředu.
foto: JLR

Auto má základy v nové platformě, kterou inženýři vyvinuli s ohledem na plánovanou elektrifikaci. Malý elektromotor mild-hybridního systému funguje jako startér/generátor, je spojený se spalovacím motorem a ukládá narekuperovanou energii do baterie umístěné pod podlahou.

Při deceleraci umí počítače vypnout fosilní jednotku už při rychlosti 17 km/h, při akceleraci je naopak elektrická energie využívaná na podporu dynamiky. Systém MHEV snižuje spotřebu auta asi o 6 %, ušetří 8 g CO2 na kilometr a dočasně přidá až 140 Nm točivého momentu.

Range Rover Evoque druhé generace.

Range Rover Evoque druhé generace.
foto: JLR

Mild-hybridní technologie je k dispozici pro všechny dvoulitrové benzinové i naftové agregáty s výkony od 110 do 221 kW, automatickou převodovkou a pohonem 4x4. Výjimku tvoří základní (neelektrifikovaná) specifikace, která nabídne výkon 110 kW, šestistupňové manuální řazení a pohon předních kol. Příští rok se dočkáme ještě plug-in hybridní varianty s benzinovým tříválcem.

Ačkoli je SUV určené primárně do města, nezalekne se ani terénu. Kompaktní Evoque dostal z „dospěláckého“ Range Roveru techniku pro automatické rozpoznání povrchu a nastavení vozu. Vzrostla také brodivost – z původních 500 mm na 600 mm.

Pro jízdu v terénu má vůz technologii automatického rozpoznávání povrchu.<br />

Pro jízdu v terénu má vůz technologii automatického rozpoznávání povrchu.

foto: JLR

Mimo silnice přijde vhod takzvaný terénní tempomat, který dokáže řidiče provést konstantní rychlostní při stoupání a klesání. Praktické testy nám však ukázaly, že při větších převýšeních je bezpečnější regulovat rychlost brzdovým pedálem. Na umělém polygonu předváděla druhá generace kompaktního roveru doslova opičí kusy, nechybělo výrazné křížení, prudké sjezdy nebo boční náklony.

Všechny zkoušky prokázaly off-roadové schopnosti vozu a potvrdily konstrukční vyspělost a torzní tuhost karoserie, nicméně do reálného terénu s ním majitelé pravděpodobně nevyrazí. Range Rover Evoque cílí na městský provoz, ženy, případně post druhého auta v rodině.

Auta se nezaleknou ani městské džungle.<br />

Auta se nezaleknou ani městské džungle.

foto: JLR

Na silnici se naopak cítí nejmenší člen aristokratické rodiny britských SUV jako doma. Ačkoli nemá vzduchové odpružení, rozhodně neztrácí na komfortu. Silnice (včetně těch rozbitých) žehlí s ladností baletky. Na vysoké úrovní je také odhlučnění kabiny a pohonné jednotky jsou v nízkých otáčkách takřka neslyšitelné.

Díky elektromotoru můžete navíc těžit z výhod regenerativního brzdění a ušetřit trochu paliva. V dynamickém režimu se projeví elektrifikace ku prospěchu zrychlení, takže akcelerace za hranici 200 km/h není žádný problém. Trochu péče by zasloužila automatická převodovka, která při rychlém podřazení (sportovní jízdě) zbytečně kope.

Digitální středové zrcátko.<br />

Digitální středové zrcátko.

foto: JLR

První generace Range Roveru Evoque se celosvětově prodalo přes 772 tisíc exemplářů, současná novinka byla navržena a zkonstruována v Británii, kde se také vyrábí. SUV stojí v základu těšně pod milion korun, zatímco za nejsilnější a nejdražší variantu R-Dynamic HSE zaplatíte skoro 1,9 milionu korun.

Infosystém hostí dvě dotykové obrazovky.

Infosystém hostí dvě dotykové obrazovky.
foto: JLR

Hamburk sice architektonicky vypadá, jako kdyby ho stavěl hráč Sim City (videohra) po deseti pivech, ale plachtící rovery nám tu převedly, že díky pomocnému elektromotoru lze zefektivnit (potažmo zachránit) motory s vnitřním spalováním a že ani prémiové SUV nepotřebuje (mnohdy nesmyslně) velkobjemové motory.

Torzní tuhost karoserie je na výborné úrovni.

Torzní tuhost karoserie je na výborné úrovni.
foto: JLR
vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kdy už propána přestabou vyrábět tyhle zhovadilosti ?!
PHEV s velkou baterkou alespon na 100km a malým spalovacím motorem, protože by se ukázalo, že jedině to má jaký-taký smysl.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Proč proboha hybrid vypíná motor pouze při rychlosti pod 17kmh?
Odpovím si sám. Qůli tabulkové spotřebě, páč ta skutečná nikoho nezajímá.
Spalovací motor spálí spoustu paliva jenom na to aby se točil i když nepředává žádnou práci.
Co by bylo za problém vypnout a odpojit motor kdykoli dá řidič nohu z plynu?

Protože ve skutečnosti to žádný hybrid není.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ta technologie mild-hybrid by to umožňovala. Je to jen otázka software

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Resp. stačila by motivace snížení skutečné spotřeby a ne jen tabulkové.

Kolik že to ujede bez nastartovaného čmoudu? Nula kilometrů? Tak ať smažou slovo hybridní z názvu! Tenhle tank fakt zlepší ovzduší ve městech, na nákupy opravdu ideální. Možná ještě dotaci na vybetonování několika parků a trávníků plus zrušit zeleň a rozšířit cesty, ať se paninkám na ty nákupy dobře jezdí.

Jaký tank? Velikostí to je zhruba jako Škoda Scala.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Á, já zapomněl, že dnes už se Scala považuje za městské vozítko na nákupy. Proč nepotahovat po městě 1,8 tuny kvůli 60kg majitelky a tašky s nákupem. Kdyby měla na ty nákupy jezdit v e-UPu, musela by se přece propadnout hanbou. Lidská zhovadilost je nekonečná.

Mě zaujalo to slovo tank. Opravdu si myslíte, že auto velikosti Scaly je tank a nepatří do města? Není každý tak bohatý, aby měl několik aut, na každý účel jedno.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Obrázek uživatele Kuk

Další propagace spalovací popelnice.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Tomáš

Vopravdu. Nepovidejte. Kazdej elektrifikovanej samohyb se pocita. Voni Cesi nekupujou ani hybridy a vy byste jim nutil EVcka?

---

Prius PHV (2012)

Obrázek uživatele Kuk

Představ si to. Btw máš blbý informace, prodej hybridů zrovna rapidně roste.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Tomáš

To sice roste ale z doslova zoufalejch cisel na o neco mene zoufala. Ale nejak se zacit musi, to je pravda.
Mezitim v Japonsku je kazde 5. registrovane (ne nove registrovane) auto hybrid. (Mimo Kei kategorie)

---

Prius PHV (2012)

Obrázek uživatele Kuk

No vidíš, takže sis dokázal že meleš blbostě a pak hned radši přešaltuješ na Japonsko. Lol :))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Tomáš

LMFAO :-) Konniciwa.

---

Prius PHV (2012)

Obrázek uživatele Kuk

Sorede oshimai

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Není na spojení slov "SUV primárně určeno do města" něco úplně špatně?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Není. Při městských rychlostech výška auta skoro nenavýší spotřebu, a na západních silnicích jsou teréní schopnosti potřeba nejčastěji při zdolávání obrubníků a retardérů právě ve městech.

A proč? Spíš záleží na rozměrech. Evoque je třeba cca. stejně dlouhý jako Škoda Scala a u té nikdo nezpochybňuje její vhodnost do auta. Tak proč u tohoto auta?

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Prostě mi to přijde jako samoúčelné plýtvání u kterého nevidím žádný racionální důvod. Minimálně tedy v reáliích českých měst.

A proč je jedno auto (Evoque) do města nevhodné a druhé auto (třeba ta Scala) vhodné, přižem ale mají obě auta +- stejné rozměry? Proč jedno ano a druhé ne?

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Obrázek uživatele Tomáš

Ja to taky povazuju za modni nesmysl.

---

Prius PHV (2012)

Vždyť ten Evoque je menší na délku než ten Prius co máš v podpisu :-) Nebo ti vadí, že to není hybrid? Tak potom Volvo XC40 je to SUV, ale dělá se jako hybrid. To už může do města? Nebo v čem je problém? :-)

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Obrázek uživatele Tomáš

V tom, ze mi tykate. Kravy jme spolu nepasli.

---

Prius PHV (2012)

Ok. Takže argument k věci nemáte.

---

Lexus GS 450h Premium 2013

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tady je diskuse na internetu, ne pražská kavárna.
Takže si dej klídek, ty postpuberte.

Obrázek uživatele Tomáš

Co to vlastne znamena, ten pojem "prazska kavarna"?

---

Prius PHV (2012)

Obrázek uživatele Kuk

To je pojem, který si vymyslela Putinova děvka, aby se měla vůči čemu vymezit.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Tomáš

Souhlasim stoprocentne. Mozna mame spolecneho vic nez by se mohlo zdat :-).

---

Prius PHV (2012)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Třeba místo, kde se schází pseudointeligenti.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A to misto je? A pseudointeligenti jsou?

Obrázek uživatele Kuk

Třeba jako na Hradčanech :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Tomáš

LMFAO

---

Prius PHV (2012)

Obrázek uživatele M.Krupka

A to si vážně dnes někdo koupí komponenty z recyklovaných materiálů (až 33 kg) za 1,9mega?


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicYouloca Dating — Connecting Singles WorldwideAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?