PRVNÍ DOJMY: elektromobil Škoda Enyaq iV překvapil spotřebou

Elektromobil Škoda Enyaq iV se v Mladé Boleslavi začal vyrábět už 25. listopadu 2020. Teprve nyní se k němu ale konečně dostali novináři.

Baterie o celkové kapacitě 82kwh dává elektromobilu Škoda Enyaq iV dojezd až 537 km WLTP. Skládá se z 12 modulů, každý obsahuje 24 li-ion článků (288 celkem). V případě potřeby lze vyměnit či opravit právě jen poškozený modul.
foto: Hybrid.cz

Elektromobil Škoda Enyaq iV jsme zatím dostali k dispozici pouze na jeden den. Šlo o „zadokolky“ s 82kWh baterií (z toho 77 kWh využitelných). Kromě těchto verzí označovaných jako 80 se v Česku bude prodávat ještě verze 60 s baterií 62 kWh (58 kWh využitelných) a časem také verze se dvěma elektromotory a pohonem všech čtyř kol.

Testovaná verze nabízela max. výkon 150 kW a elektronicky omezenou max. rychlost 160 km/h. Zrychlení 0-100 km/h zvládá tato verze za 8,6 vteřiny, takže žádný rychlík to není. Vzadu jsou skutečně brzdy bubnové, což mnohé u německé koncernové platformy MEB, na které je Enyaq iV postaven, překvapilo.

Škoda Enyaq iV měří na délku 4649 mm, šířku má 1879 mm a výšku 1616 mm. Rozvor činí 2770 mm. Je postaven na platformě MEB koncernu Volkswagen, podobně jako třeba Volkswagen ID.3 nebo Volkswagen ID.4.
foto: Hybrid.cz

Přední brzy jsou kotoučové, s kotouči s vnitřním chlazením a dvoupístovými plovoucími třmeny (pro verzi 80). Verze 60 má jednopístové třmeny. A samozřejmě také nižší max. výkon, a to 132 kW. Verze 60 a 80 se liší také aerodynamickým koeficientem, který významně ovlivňují i použitá kola.

Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV
foto: Hybrid.cz

S běžnými koly jsou hodnoty cd u verze 60 na 0,262 a u 80 na 0,267. Speciální aero kola, která zatím nejsou k dispozici, ale brzy budou, dokážou u verze 60 snížit koeficient až na hodnotu 0,257. Hodnota nicméně vždy závisí na konkrétní konfiguraci modelu.

Auto je výsostně prostorné, nabízí spoustu místa řidiči, cestujícím i zavazadlům.

Auto je výsostně prostorné, nabízí spoustu místa řidiči, cestujícím i zavazadlům.
foto: Hybrid.cz

Provozní hmotnost elektromobilu Škoda Enyaq iV je 1965-2160 kg pro verzi 60 a úctyhodných 2090-2308 kg pro verzi 80. Na autě je to cítit, ale protože jsou baterie v podvozku, rozhodně se nemusíte obávat efektu „kolébající se loď na vodě“ jako u jiných SUV.

Škoda Enyaq iV

Design elektromobilu Škoda Enyaq iV se povedl. Ještě více vynikne ve vícebarevném provedení.
foto: Hybrid.cz

Námi testovaný vůz byl vybaven obřímí 21″ koly, která sice vypadají opravdu dobře, ale bezesporu snižují celkovou energetickou efektivitu a co víc, na časně jarní české silnice se opravdu nehodí. Cítit je v nich totiž každý malý výtluk, a že jich je.

Elektromobil Škoda Enyaq iV je prvním elektromobilem značky Škoda postaveným na koncernové platformě MEB.

Elektromobil Škoda Enyaq iV je prvním elektromobilem značky Škoda postaveným na koncernové platformě MEB.
foto: Hybrid.cz

Interiéru dominuje velký 13″ dotykový displej uprostřed. Je pěkný, ale Škoda Auto bohužel ani v roce 2022 nedokáže zajistit ve svých vozech zcela plynulý a rychlý infotainment. Ovládání se nám sekalo a místy bylo i nepřehledné. Snad to spraví budoucí softwarové opravy. A hlasová asistentka Laura? Tak s tou moc nepokecáte…

Infotainment elektromobilu Škoda Enyaq iV je nabití funkcemi a konektivitou. Problém je, že se hodně seká a odezva je často dost pomalá. Takhle prosím ne. Doufejme, že to spraví brzký update softwaru.

Infotainment elektromobilu Škoda Enyaq iV je nabití funkcemi a konektivitou. Problém je, že se hodně seká a odezva je často dost pomalá. Takhle prosím ne. Doufejme, že to spraví brzký update softwaru.
foto: Hybrid.cz

Zatímco středový displej infotainmentu je opravdu velký, přístrojový panel za volantem má podobu displeje s úhlopříčkou pouhých 5,3 „. Je opravdu miniaturní a v celé přístrojové desce vypadá spíš jako nezvaný host.

Škoda argumentuje tím, že jeho funkci přebírá HUD s rozšířenou realitou, ale pak by podle našeho názoru bylo lepší nemít přístrojový panel žádný. Jinak měl být výrazně větší, tohle je u auta za skoro milion a půl ostuda.

Co je to tam pod tím volantem? Aha, škvíra přístrojového panelu.

Co je to tam pod tím volantem? Aha, škvíra přístrojového panelu.
foto: Hybrid.cz

Za den jsme s autem najeli 104 km, z toho asi polovinu po dálnici. I proto nás příjemně překvapila průměrná spotřeba 19,4 kWh/100 km. Netopili jsme a klimatizace byla zapnutá všeho všudy 10 minut. Dobře na nás působila rekuperace, která dokáže inteligentně reagovat na styl jízdy.

Klika otevírání dvěří zevnitř připomíná konec kopí - není moc ergonomická a spíš vyvolává obavy, že ji brzy utrhnete.

Klika otevírání dvěří zevnitř připomíná konec kopí – není moc ergonomická a spíš vyvolává obavy, že ji brzy utrhnete.
foto: Hybrid.cz

Když jsme do plně nabitého vozu usedali, ukazoval dojezd 484 km. I zástupce Škoda Auto nás ale samozřejmě upozorňoval, že tento údaj se může hodně lišit v závislosti na stylu jízdy. Díky 82kWh baterii ale Škoda Enyaq iV podle nás reálně zvládne po dálnici ujet min. 300 km, v kombinovaném provozu pak i hodně přes 400 km.

vlastní

138 Comments on “PRVNÍ DOJMY: elektromobil Škoda Enyaq iV překvapil spotřebou”

        1. chtěli tezlu, tak to daj !! :)) aneb skvělý kšefty
          chtěli tezlu, tak to daj !! :)) aneb skvělý kšefty :))))

          1) 2013 umělý hajpování akcijí rádoby dobrýma zprávama
          2) 2018 maximální vodrbávka v servise aneb co to dá at platí zákazník
          3) 2021 dvojitá platba aneb at žije černota BTC

      1. Pritom ten HUD je jen za priplatek 44.000 nebo 89.000 Kc. Kdo
        Pritom ten HUD je jen za priplatek 44.000 nebo 89.000 Kc. Kdo to zapomene zaskrtnout, ten to auto nejpozdeji do mesice hodi ze skaly. Neni nad velky centralni displej se vsemi udaji na jednom miste. To mysi kino za volantem je na houwno.

            1. a už zase mele ukřivděný nesmysly, von si totiž myslí
              a už zase mele ukřivděný nesmysly, von si totiž myslí že když už si koupil tu ludru tablet model 3 tak je to inkára ikdyby se měl svět točit nadruhou a všichni ostatní v tom dozajista neseděli :)) už se prober vod kotoučovejch bubnovek to střílíš čím dál víc vod boku :))

        1. Ideální je, když si zákazník může vybrat, zkusit a pak
          Ideální je, když si zákazník může vybrat, zkusit a pak se rozhodne, jestli mu stačí kaplička plus středový displej nebo si připlatí za HUD. Co jsem viděl ukázky, tak ten HUD vypadá moc dobře. Takový to, že nejlepší je jeden displej uprostřed… Nevím, no, přijde mi to jako, že automobilka si myslí, že ví lépe co zákazníci chtějí, resp chce šetřit a nedává moc na výběr konfiguraci. A zapálený zákazník to nějak zkousne a časem to dokonce vychvaluje 🙂

          1. Je hezke ze se starate o majitele Tesly 3 a jejich „utrpeni“.
            Je hezke ze se starate o majitele Tesly 3 a jejich „utrpeni“. Ja muzu ze zkusenosti rict, ze kdyz ted jedu Leafem, ktery ma 3 ruzne displeje, tak jsem trochu dezorientovany kam mam kouknout kdyz potrebuji videt rychlomer. Leaf ma rychlomer v takove horni kaplicce. A verte, ze tam intuitivne kouknu az naposledy. A jeste jedna vec je u 3 displeju na prd, uz casto jsem zamenil udaj dojezdu s rychlosti nebo naopak. Samozrejme ze ne trvale, ale v prvnim momente se to stava. Jak rad si zase sednu do Tesly 3 a mam vse potrebne na jednom miste. V TM3 jsem doopravdy nikdy nemel pochyb o udaji, ktery potrebuji. A nikdy nemusim po cele pristrojovce hledat kde je prislusny knoflik. Leaf to ma rozesete vsude mozne. 11 tlacitek nalevo od volantu, maly centralni displej s navigaci plus asi 12 tlacitek kolem displeje a dva prepinace vyhrivani sedacek se 3mi pozicemi dole na stredovem bloku. Kdyz porovnam, tak si rikam, proc to delat jednoduse, kdyz to jde slozite. Neni to tak davno co vsichni pitomci prisahali, ze by auto bez mechanickych vypinacu nikdy nekoupili, tak ti samy se dnes rozlyvaji nad ovladanim u Enyaqu se spinaci na displeji.

            1. Každej to má jinak, já si zase na centrální budíky
              Každej to má jinak, já si zase na centrální budíky /displeje uprostřed palubky nikdy nezvyk a jestli něco na řadě veteránů a mini nemám rád, tak je to právě tachometr a ostatní přístroje uprostřed. Stejně jako jsem si prakticky nikdy nezvykl na GDC uprostřed palubky a nepoužívám ho.

              1. Ja vam to nenutim, akorat me vadi hlupaci, kteri me zase
                Ja vam to nenutim, akorat me vadi hlupaci, kteri me zase rikaji ze me neco nemuze vyhovovat a ze si vnitrne preju hud a centralni budiky. Takovych bylo pred listopadem spousta a bylo dobre, ze sli do hajzlu. Ale bohuzel prezivaji dodnes.

                1. Zatím ještě máme kliku, že si můžeme vybírat, i když
                  Zatím ještě máme kliku, že si můžeme vybírat, i když už ne dle libosti, bude hůř 🙁 takže se vesele v rámci pokroku vracíme k diktátu. Kdy nám bude vysvětleno, že chceme automaty, GDC…

                2. Nejhorsi diktat v historii automobilu bylo, ze nam vnutili
                  Nejhorsi diktat v historii automobilu bylo, ze nam vnutili elektricky starter a sebrali kliku. No hruza.

                3. No jo náš fanatický demagog se zase probudil a jistě
                  No jo náš fanatický demagog se zase probudil a jistě nařídit elektropohon je v pořádku že?

                4. Ještě Škodu 100 jsem mohl nahazovat klikou. A párkrát se
                  Ještě Škodu 100 jsem mohl nahazovat klikou. A párkrát se mě to i hodilo 😉 Ale nebyla možnost přímo z výroby, bylo to doplněné později.

                  Ostatně motorky nakopávačku používali mnohem déle a některé možná dodnes.

                  Jinak osobně jsem rád že mohu používat HUD a když přesednu do auta kde není, tak mě docela chybí. Přeci jen pohyb očí je s HUD mnohem menší.

                5. My to měli taky na š110, žigul to měl taky. S tehdejšíma
                  My to měli taky na š110, žigul to měl taky. S tehdejšíma startovacíma baterkama na horách to byla spíš nutnost, to mít.

                  Motorky mají nakopávačku některé dodnes a H-D jí jeden čas sundal a zákazníci se bouřili, že ji vrátil – dneska už ji asi nemá. Svojí motorku startuju nohou tak v 90 procentech případů.

            2. Ano, je jistě lepší a víc ergonomické a bezpečné koukat
              Ano, je jistě lepší a víc ergonomické a bezpečné koukat na velký displej uprostřed než koukat na údaje pěkně před sebe na čelním skle, HUD 🙂 Tesla ten centrální displej udělala a přesvědčila uživatele, že to tak má být (protože tím ušetří) a uživatele to vzali za své a ještě to vychvalují do nebes. Jo, povedlo se jim to dobře.

              Já jenom tvrdím, že je dobře, když má uživatel na vybranou a múže (memusí) si vybrat HUD a rozšířenou realitu, než když je odkázaný na jednu pevnou konfiguravci a to ještě s displejem neergonomicky uprostřed. To snad uznáte, ne? Vy byste si HUD nevybral, nezaplatil, to je v pořádku, spousta uživatelů ano. U Tesly tento výběr není. Tak co je uživatelsky lepší?

              1. A proc mate porad nutkani to kritizovat? Asi nejaka porucha.
                A proc mate porad nutkani to kritizovat? Asi nejaka porucha. Kdyz musite u kazdeho ukonu premyslet kam se musite kouknout a kde v aute je jaky cudlik je dle mych zkusenosti spatne. Bez jedineho premysleni vim, ze vse je na jednom miste. Jak casto koukate na rychlomer? Ja teda moc ne. Kde hrozi radar, fouknu tam tempomat nebo autopilota a rychlomer nepotrebuji videt. Koukejte radeji na provoz. Vy musite ve svem spalovaku sledovat jeste deset dalsich budiku a kontrolek, jo, tam by ste uz fakt nestihal koukat jeste na displej.

                1. Občas kouknu na rychloměr, který mám přesně v zorném
                  Občas kouknu na rychloměr, který mám přesně v zorném poli (HUD) a to je nejpřirozenější, nemusím nikam hlavou uhýbat, jako když to je na středovém displeji. Je to bonus, něco navíc. Pokud bych ho neměl, koukal bych do kapličky před volantem, zase přímo před sebe.

                  Musíte sám uznat, že jako bonus je to pro uživatele lepší, dává mu možnost si vybrat, jestli chce na údaje koukat doprostřed nebo je má všechny na očích (HUD), včetně navigačních pokynů. Vy byste si HUD nevybral, protože pro vás je lepší mít údaje na středovím displeji a lépe se vám na ně kouká, někdo jiný to chce mít před sebou, tak by si ten HUD koupil a má to krásně před sebou. Pokud nejste fanatik, musíte uznat, že tento přístup je uživatelsky lepší, dává na výběr, kdežto přístup „vše na jednom displeji uprostřed“ na výběr nedává a uživatel buď bere nebo nechá být.

                2. Jak casto koukate na rychlomer ?? lentylka tedy moc nekouká
                  Jak casto koukate na rychlomer ?? lentylka tedy moc nekouká :))
                  já jó, před každou obcí, na vokrskách, prostě skoro všude, když jsou radary tak dokonce víc do kapličky jak na silnici :)))

                  proto nejlepší je HUD a ne trapný tezla šilhaJÍCÍ matlatablet

                3. Koukate take nekdy na silnici? A jak daleko pred auto? Vic nez
                  Koukate take nekdy na silnici? A jak daleko pred auto? Vic nez 10 metru?

                4. a pročpak tě to zajímá?
                  a pročpak tě to zajímá?

                5. Protoze kdo cumi jen par metru pred chladic je nebezpecny
                  Protoze kdo cumi jen par metru pred chladic je nebezpecny ridic.

                6. aha no a co tedy máš s tím společného?
                  aha no a co tedy máš s tím společného?

                7. Tesle fandím, ale to, že nenabízí HUD, je podle mě chyba,
                  Tesle fandím, ale to, že nenabízí HUD, je podle mě chyba, ergonomicky je to nejlepší, to by to nedávali např. do voj. letadel.Doufejme, že to v Berlíně začnou montovat.

                8. Luxusní výbava do lowcost popelnice, kde nezbylo ani na
                  Luxusní výbava do lowcost popelnice, kde nezbylo ani na ovládací prvky a ovládáte to přes čísnký tablet za 100$ ???

                  Hahahaha.

                9. Že Vy zase upíjíte ten „Rizlink“z večerky?!
                  Že Vy zase upíjíte ten „Rizlink“z večerky?!

                10. V Brusellu se vyjednava o novem rozdelovani vakcin clenskym
                  V Brusellu se vyjednava o novem rozdelovani vakcin clenskym statum. Pohrozit sputnikem muze prinest urcite vyhody. Zda to je jen strategicky tah, nebo realny zamer se teprve uvidi. A ze vy na to skocite me moc nedivi.

                11. Mě to nevykládejte, to musíte zavolat do
                  Mě to nevykládejte, to musíte zavolat do Vídně:::Kancléř v nejnovějším stanovisku uvedl, že by dodávky vakcín neměly být posuzovány s „geopolitickými klapkami na očích“. „Jediné, co se smí počítat, je účinnost a bezpečnost očkovací látky, nikoliv země původu,“ dodal.

                12. A take dodal, ze musi prokazat bezpecnost a ucinnost a musi
                  A take dodal, ze musi prokazat bezpecnost a ucinnost a musi byt schvalena u EMA. Ani jedno zatim neprokazali.
                  Zajimave take je, ze v zemich kde ockuji sputnikem umira nejvic lidi a umrti se zvysuji misto aby klesaly. Se sputnikem hezky do marnice.

                13. Ale nakoupit už to můžou. Vakcíny od Moderny a Pfizera se
                  Ale nakoupit už to můžou. Vakcíny od Moderny a Pfizera se objednávaly taky dříve než měly povolení od EMA.

                14. Dostaly totiz dotace na vyvoj a v dotacnim rizeni musely byt
                  Dostaly totiz dotace na vyvoj a v dotacnim rizeni musely byt splneny urcite parametry a proto EMA mela nahled do vyvoje a vedeli mnohem drive, o co go. U mimo EU vakcin se EMA parametry dozvi mnohem pozdeji a mnohem mene detailu.

                15. Můžete mě prozradit, která země má proočkovanost kolem
                  Můžete mě prozradit, která země má proočkovanost kolem potřebných cca.70 %, protože vyvozovat nějaké závěry u zemí, které mají očkovaných „pár“%, je naprostý nesmysl.Schválení je pochopitelně samozřejmost, ale to neznamená, že si nezajistí ten „milion“ a možná výrobu, pokud by tam měli nějaké pochybnosti, pochybuji, že by o tom vůbec jednali, ale vy máte určitě zaručeně ověřené info.

                16. Zeme ktere pichaji sputnik Brazilie, Madarsko a rusko maji
                  Zeme ktere pichaji sputnik Brazilie, Madarsko a rusko maji nadprumernou umrtnost. Jinde je nizka nebo klesa a kde davaji sputnik, tam lidi odchazeji do nebe. Problem toho ruskeho svinstva je technologicka nekazen a neprukazny proces vyroby. Vyvoj byl aso ok, protoze se zaklada na vyvoji vektorovych vakcin ze zapadu. Ale vyroba je uplne jinde. Stejne tak jako kdyz predvadeli putinovi pred tv kamerou rusky vojensky special a zustala mu klika v ruce a dvere nesly otevrit, tak i pres veskerou poslusnost se to rusakum vzdy poszere. Proste z ruska ani prasek do peciva.

                17. Vy jste vážně mimo, zapomínáte na mnoho dalších
                  Vy jste vážně mimo, zapomínáte na mnoho dalších faktorů, stav zdravotnictví, životní úroveň, zeměpisná poloha, pohyb populace, prevence atd.Takže naprosto nesmyslná teorie. A kvalita výroby, s tím mají problémy všude, a ne vždy se to provalí, zkuste zapátrat v historii:::https://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/clanek/lidska-chyba-znehodnotila-miliony-vakcin-johnson-johnson-40355750#dop_ab_variant=444120&dop_source ::: Neměl by jste zavolat do Vídně, a varovat je?

                18. V USA se na to prislo a zverejni se to a vse je transparentni.
                  V USA se na to prislo a zverejni se to a vse je transparentni. V rusku plati zatloukat a nevzdavat to. Jinak ta zamena je v sarzich, nikoli v latce. Takze sarze komponenty A ktera byla urcena do vakciny X, byla pouzita ve vakcine Y a obracene. To je jako kdyz varite obed pro vice hostu a zamenite rizek pro strycka a date mu rizek urceny pro dedecka. I kdyz ve vysledku se asi nic nestalo, ale podle schvalenych postupu jsou vyrobene vakciny nepouzitelne.

                19. Vy jste fakt „boží člověk“,o farmalobby, a jejich
                  Vy jste fakt „boží člověk“,o farmalobby, a jejich metodách po celém světě jste už slyšel?Podle šéfa vakcinační strategie evropské lékové agentury (EMA) Marca Cavaleriho existuje spojitost mezi vakcínou od AstraZeneky a případy trombózy.Už jsem to psal, ale ještě jednou,“ .Schválení je pochopitelně samozřejmost“.

                20. K vasemu nestesti se u AZ jedna vicemene o britskou vakcinu a
                  K vasemu nestesti se u AZ jedna vicemene o britskou vakcinu a tak vas musi hrozne mrzet, ze nemuzete hazet spinu na EU, ktera podle vas vsechno kazi. Ted je ale videt, ze Britove s vakcinou udajne nemaji zadne negativni zkusenosti. Tady je videt, ze u Britu prevazuji narodni zajmy suverenniho ostrova a proto se v ramci jejich suverenity o komplikacich taktne mlci. U sputniku to bude platit 100x tolik. Zatloukat, zatloukat,… hezky po bolsevicku.

                21. A nějaký konkrétní důkaz o „zatloukání“ by jste
                  A nějaký konkrétní důkaz o „zatloukání“ by jste neměl?Ad EU i dnes, bych byl pro vstup, ale nebudu slepě zavírat oči před chybama, to dělají pouze fanatici.Dnešní zpráva: „bavoráci se zbláznili“ honem tam volejte Vy vědmo:::https://www.novinky.cz/koronavirus/clanek/bavorsko-bude-vyrabet-ruskou-vakcinu-sputnik-v-40356262#seq_no=1&dop_ab_variant=0&dop_source :::Je to pouze důsledek:::https://www.novinky.cz/koronavirus/clanek/zoufaly-nedostatek-vakcin-a-chaos-tak-vypada-ockovani-v-nemecku-40356211

                22. Vyrobou v DE se odstrani ta nejvetsi slabina sputniku. Vyroba
                  Vyrobou v DE se odstrani ta nejvetsi slabina sputniku. Vyroba v rusku je ruska ruleta. Nektere staty by si ten nemecky chaos prali. Nemci beduji vzdy na vysoke urovni a v realu to maji mnohem lepsi nez 99% ostatnich statu.

                23. Opět střílíte bez důkazů, opět spiklenecké teorie.Tady
                  Opět střílíte bez důkazů, opět spiklenecké teorie.Tady máte fakta jak to mají „mnohem lepší“: v očkování jsou na tom lépe o závratných 0.5% než my, a mnoho evropských států je před nimi.Zkuste si někdy sundat ty klapky z očí.A vůbec, neměli by jsme po vzoru USA vyhlásit Německu, Rakousku atd. embargo, co si to dovolují jednat s Rusy o vakcíně.

                24. Boze muj, sam tady tvrdite, ze je malo vakciny nebo se
                  Boze muj, sam tady tvrdite, ze je malo vakciny nebo se nespravedlive distribuje a kdyz je v DE podil ockovanych v prumeru EU, tak to znamena chaos. Uz jste si uvedomil, ze kdyz odlozili ockovani podezrelou AstraZeneca, tak bude asi vakcina chybet? Chapu, ze to podle vas zavinila EU a ze EU mela vyrabet vakcinu. Asi mate porad v usich babise. Stat vezt jako firmu a tudiz EU musi vyrabet vakciny. Asi v Evropskem parlamentu na chodbach a ve sklepe.

                25. Kdo tady tvrdil jak jsou na tom Němci ve „všem“
                  Kdo tady tvrdil jak jsou na tom Němci ve „všem“ lépší?Odložení očkování podezřelou A.Z?! Umíte číst viz odkaz:::Vakcinační plán totiž výrazně naruší nečekaný výpadek společnosti Moderna. Dodávky KRÁTÍ také AstraZeneca.Co do toho stále motáte Babiše, ten ty výpadky nezavinil.Jste jako Němci po 2sv. za všechno může Hitler.Kolik je Vám let?

                26. Aha, musim pomaleji abyste stihal. Kdo pozaduje aby statni
                  Aha, musim pomaleji abyste stihal. Kdo pozaduje aby statni utvar vyrabel vakcinu, musi byt krivy jako babis. Stat totiz nema ve vyrobe cehokoliv co pohledavat. Kdo vykrikuje, ze chce stat ridit jako firmu je blazen, nebo diktator a povazuje prijmy statu jako kazdy majitel firmy jen a pouze jako jeho vlastni. U babise to tak funguje, hrabe si z eraru do kapes.

                27. Kde jsem tvrdil, že tu vakcínu má vyrábět stát?! Jasně
                  Kde jsem tvrdil, že tu vakcínu má vyrábět stát?! Jasně opět realistův bod 2.

                28. V souctu vasich komentu to porad vyzadujete, ze EU mela
                  V souctu vasich komentu to porad vyzadujete, ze EU mela zajistitvlastni vyrobu. Jakym zpusobem muze EU neco takoveho zajistit? Bud zalozit vlastni firmu nebo dat dotace na vyrobu a doufat, ze to nekdo udela. Prikazat muzete akorat v rusku a cine. Popiste vasi myslenku, jak mela EU zajistit vlastni vyrobu. Mozna budeme cumet jaky jste zdatny strateg.

                29. Úvod je opět vaše „dojmologie“.Jak stát ve většině
                  Úvod je opět vaše „dojmologie“.Jak stát ve většině zemí zajišťuje, a prosazuje svoje zájmy v mnoha odvětvích, to snad doufám víte, u těch vakcín, respirátorů atd. je stejné.Pokud to nevíte, tak se zkuste připojit na distanční výuku nějaké základky.

                30. Napiste radeji presny mechanismus a ne blaboly. Zrejme se
                  Napiste radeji presny mechanismus a ne blaboly. Zrejme se pokousite vyhnout slovu dotace, proti kterym vedete boj az za hrob. Ale ted byste je vital? Dovedete si predstavit za jak dlouho by ty vakciny byly k dispozici? Jinak EU poskytla nekolik set milionu Eur dotaci na vyzkum vakcin. V EU je nekolik vyroben vakciny ale vyroba nejde tak rychle jak se planovalo. Nektere komponenty pochazi z Ciny a dodavky vaznou. Mozna cinsky zamer.

                31. A uz jste videl verejnou zakazku na vyvoj neceho, co zatim
                  A uz jste videl verejnou zakazku na vyvoj neceho, co zatim neni uplne jasne? Vyvoj vakciny nemusi vzdy vest k uspechu. Tezko rict, z kolika projektu je jeden uspesny. Vyvoj je nepredvidatelny. Takove veci nemuzete delat pres verejnou zakazku. Takove veci muzete delat pres granty, dotace a vubec podporu vedy. A doufat, ze z toho nejake seminko vyklici. Pak se to musi protahnout ruznymi fazemi zkousek a studii. Nezlobte se, ale urednik nemuze vypsat v.z. na neco tak komplexniho.

                32. A už jste slyšel např. o Apollu, tam o tom na začátku
                  A už jste slyšel např. o Apollu, tam o tom na začátku věděli na rozdíl od vakcín uplné minimum, zadali to různým soukromým firmám, a výsledek doufám znáte.Nyní děláte přesně to co stále kritizujete, stále hledáte problém, že něco nejde.To samé byly státní zakázky v době války, a pandemie je svým způsobem také válka, a vyjímečný stav to rozhodování urychluje.

                33. U Apollo byla jedna jedina instituce, ktera padala v uvahu.
                  U Apollo byla jedna jedina instituce, ktera padala v uvahu. Tam to urcite nebyla verejna zakazka. Jak dlouho to trvalo, nez se to povedlo? A pritom zaklady raketove techniky meli uz v malicku. U vakciny to je uplne jinak. Mate tisice moznych konkurencnich tymu. Koho vyberete a jak vite, ze vubec neco funkcniho vyvynou? U vakciny a leku vubec je nejefektivnejsi postup prenechat vse trhu a umoznit vitezum miliardove zisky. To je nejefektivnejsi akcelerator vyvoje. A ne rozhodnuti nejakeho urady ktery zna akorat paragrafy radne vypsane verejne zakazky.

                34. Ale prdlajs, NASA to zadávala formou veřejných zakázek
                  Ale prdlajs, NASA to zadávala formou veřejných zakázek různým soukromým firmám, a na začatku nevěděli jak to bude vypadat, kolik to bude stát, jaké materiály(některé se teprve začaly vyvíjet) jasný byl pouze termín, podívejte se na pár dokumentů.U vakcín nebyl problém jejich vývoj, ale urychlení klinických zkoušek, proto tam nasypali hlavně amíci soukromým firmám tolik peněz, Opět na to máte mnoho dokumentů, tak si je prostudujte.https://manipulatori.cz/jak-je-mozne-ze-vakcina-proti-covid-19-byla-vyvinuta-a-otestovana-tak-rychle/

                35. Prostě ruskou vakcínou se nemá smysl vůbec zabývat, dokud
                  Prostě ruskou vakcínou se nemá smysl vůbec zabývat, dokud nedostane povolení od EMA, tečka. A nějak se dopředu „připravovat“ na to, že jednou bude schálená, zajišťovat si její koupi, příp. výrobu, je absolutní nesmysl.

                  Rusové měli dost času na schválení a neudělali to. Proč? Předpokládám, že to ani nechtějí. Vakcínu používají jako svou zbraň, jako prostředek na dosažení svých cílů, třeba i v tom Maďarsku, Srbsku a i jinde. Pokud je vakcína neschválená, může její nákup a použití v krajine EU způsobit politickou nestabilitu, jako se to stalo na Slovensku, kdy premiér tajně Sputnik V objednal, úplně mimo vládu a parlament. A pak řekl, že očkování bude na riziko lékařů a pacientů. Strhla se mela, ve vládě poprask. Toto je cílem Ruska, destabilizovat situaci v krajinách EU a případně posílit svůj vliv. Proto i ten náš hradní ožrala a jeho mafiánská banda tak tlačí na použití ruské vakcíny.

                  Pokud by vakcína měla schválení od EMA, nic takového by se nedělo, nakupovala by se zcela legálně a bez problémů. Jenomže to není v zájmu Ruska.

                36. V případě ostatních vakcín se to dělalo úpplně
                  V případě ostatních vakcín se to dělalo úpplně stejně. Vakcíny se nakoupily a pak se teprve čekalo na schválení. Chápu, že teď je situace trochu jiná, protože nějaké vakcíny už existují, ale myslím, že u něčeho takového jako jsou zdravotní prostředky by se nemělo hledět na zemi původu.

                37. Momentálně to ale nemá smysl, jsou objednané a z velké
                  Momentálně to ale nemá smysl, jsou objednané a z velké části i nakoupené vakcíny, které schválení mají. K čemu teď nakupovat Sputnik V, když se ani neví, jestli vůbec bude mít schválení? Když ani kapacitně pomalu nestačíme očkovat tím, co máme? V počátcích byla situace jiná, nebylo nic a objednávalo se všechno. Tehdy, kdyby Sputnik V měl schválení, by se objednal a koupil, to by bylo v pořádku.

                  Ale jak jsem psal, Rusko má vakcínu jako prostředek prosazování svých zájmů a nemělo zájem o schálení, i když se vychloubali, že jejich vakcína byla první.

                  Ano, nehledět na zemi původu a dodržovat u věch vakcín stejný postup – očkovat až po schálení.

                38. Vy jste si jistý, že kovid nezmutuje, a nebudou potřeba
                  Vy jste si jistý, že kovid nezmutuje, a nebudou potřeba další dodávky, ten zájem o sputnik ze strany ostatních států má asi opodstatnění, ale Vy do toho asi vidíte více.

                39. Naprostý souhlas jen bych ještě dodal, že Rusové skoro
                  Naprostý souhlas jen bych ještě dodal, že Rusové skoro až nechtějí dodávat do celé EU. Jejich výrobní kapacity jsou totiž natolik nedostatečné, že při hromadném nákupu celou EU by země naší velikosti dostávala týdně tak jednu krabičku s možná 100 ampulkami a to by oproti jiným firmám vypadalo trochu trapně. 🙂

                40. Už jsem to psal, tak jednou:“Schválení je pochopitelně
                  Už jsem to psal, tak jednou:“Schválení je pochopitelně samozřejmost“.Celý problém je v tom, že to EU podělala se zajištěním dodávek, a čína nebo rusové toho pochopitelně využívají.Ta vláda by asi stejně časem padla, tohle byla jenom záminka-zcela běžná věc, viz historie.Zkuste tolik nekoukat na ČT.

                41. Ano, jak jsem psal, využívají vakcínu na prosazení svých
                  Ano, jak jsem psal, využívají vakcínu na prosazení svých zájmu, zmrdi. Pokud chtěli, měli času dost na schválení EMA, když se tak Rusové chlubí, že byli první.

                42. To ,že někdo používá svoje zboží k prosazování svých
                  To ,že někdo používá svoje zboží k prosazování svých zájmů, je tisíce let stará realita, dělají to všichni, a pokud by to EU nepodělala, tak by se nic nedělo.To, jaká vakcína bude nakonec nejlepší uvidíme reálně za pár let.

                43. Co podle vás konkrétně EU podělala s těmi dodávkami?
                  Co podle vás konkrétně EU podělala s těmi dodávkami? Mohli ukázat prostředníček VB a zakázat vývoz z EU k nim, když oni k nám také zakázali. Jinak mě nic zásadního co mohlo výrazně zlepšit situaci nenapadá. 🙂

                  Ještě teda mohli mít koule na to doporučit používat vakcíny jedno dávkově. Když na to nemají koule národní státy.

                  Rusové mají z hlediska EU nepodstatnou kapacitu a Čínské vakcíny jsou už v procesu schvalování.

                  EU je hned po USA nejvíce proočkovaný velký celek na světě.

                44. Máte pravdu, EU je velký celek, proto je ostuda, že nebyla
                  Máte pravdu, EU je velký celek, proto je ostuda, že nebyla schopná pro sebe/u sebe zajistit výrobu očkovacích látek, o vyvinutí a výrobě spolehlivých rychlotestů, nebo ochraných pomůcek se radši nebudu zmiňovat.USA má proočkováno 3x více než EU, takže ostuda, což přiznala i „Fon.Uršula „.Bohužel EU poslední dobou nezvládla uprchlickou krizi ani jednotný boj s kovidem, což jenom prohloubí ekonomické zaostávání.

                45. To ale EU dost křivdíte. V EU probíhá opravdu značná
                  To ale EU dost křivdíte. V EU probíhá opravdu značná část světové produkce.

                  https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/vakciny-mapa-produkce/r~bc1ba03a8cb011ebb2f60cc47ab5f122/

                  Problém je v tom, že většina kapacit výrobců čeká na schválení vakcín. Jsme zhruba jen na 30-40 %. USA má kliku v tom, že Pfizer a Moderna byly schválené snad první a obě firmy mají v USA většinu produkce. Kdyby byl první Curevac a Sanofi, tak je situace obráceně. To ale nikdo nemohl vědět.

                  S testy a pomůckami souhlasím, ale to je otázka spíše na naše pohlaváry nebo národní státy. Zatím nejsme spojené státy evropské.

                46. Odpurci EU odmitaji dat organum EU pravomoce a kdyz se neco
                  Odpurci EU odmitaji dat organum EU pravomoce a kdyz se neco narodnim statum nepovede, tak je vzdy na vine EU. Jsou to jen prihlouply sasci, kteri jen opakuji prihlouple teorie. EU je nejuspesnejsi spolecenstvi statu na svete a bohuzel zaroven to nejvic odsuzovane vlastnimi lidmi, kteri si tim jen nici svou prosperitu. Nevedomky slouzi nasim nepratelum.

                47. Teď jsi to zabil, Skopčáku. Kdysi by se řeklo „korunovaná
                  Teď jsi to zabil, Skopčáku. Kdysi by se řeklo „korunovaná hovadina“, dnes módně „joke týdne“. A v tabulce „de.bil fóra“ s velkým náskokem (před Vandrákem, Kukem a smečkou pronásledovatelů) vedeš. Nemá však cenu ustrnout na vavřínech, kydej koko.tiny dál, budeš motivací pro ostatní sračko blijce.

                48. Jistě, mohou za to národní státy. 😀
                  Doporučuji vám

                  Jistě, mohou za to národní státy. 😀

                  Doporučuji vám občas si přečít starší články oponentů i zastánců EU, jako třeba tady názor Martina Fnedrycha na Aktuálně, kde hezky „demokraticky“ označuje přímou demokracii za nástroj hybridní války Ruska a následně o Okamurovi píše, cituji:

                  *** Ve sněmovně vykládal: „Stávající zdravotní krize nám ukázala neschopnost a škodlivost Evropské unie.“ Znovu tedy připomenu, že oblast zdravotnictví spadá do kompetence jednotlivých zemí unie. A o její „škodlivosti“ teď budou jednat premiéři a prezidenti žádající od EU peníze na covidovou krizi.***

                  To psal přesně před rokem. No a když se na to podíváme s ročním odstupem a zkušeností s očkovací megablamáží, kdo je za naprostého pičuse a kdo měl pravdu?

                  https://nazory.aktualne.cz/referendum-o-vystoupeni-z-eu-hamacek-nebyl-proti/r~e59440f884b811ea842f0cc47ab5f122/

                49. A co jako? 😀
                  Já nejsem advokát nějakého Martina Fendrycha

                  A co jako? 😀
                  Já nejsem advokát nějakého Martina Fendrycha a už vůbec nesdílím jeho názor, že přímá demokracie je nástroj hybridní války Ruska. Není podporovatel jako podporovatel . 😀

                  http://www.youtube.com/watch?v=GXHs1nPFYEQ#t=4m3s

                  Jediná strana, která reálně prosazuje přímou demokracii a využívá ji i uvnitř strany jsou Piráti a ti jsou spolu s ODS snad nejvíce protiruští. SPD si to dala jen do názvu a hodně o tom žvaní, ale když mají udělat něco s prvky přímé demokracie co má šanci na úspěch, tak předloží neprotlačitelný nesmysl. Za 7 let nedokázal Okamura v podstatě nic a to vypadal na začátku velice nadějně.

                  Tady se furt opakuje něco o očkovací blamáži, ale USA budou mít naočkováno v červnu, EU v srpnu, Čína , Rusko a Indie možná příští rok. Za mě dobrý.

                  To mi teda povězte, jaký orgán EU má pravomoci v nějakém státu vybudovat kapacity na výrobu zdravotnických pomůcek? 🙂

                50. Venoušku, celá EUHnije je jeden veliký orgán, taky se mu
                  Venoušku, celá EUHnije je jeden veliký orgán, taky se mu říká orgán pohlavní :-).

                51. Můžete to okecávat, ale tohle EU podělala, a pokud
                  Můžete to okecávat, ale tohle EU podělala, a pokud dojednala společný nákup, tak měla zajistit také společnou výrobu, ty výpadky dodávek stále pokračují, a smlouvy jsou nevím proč tajné.Přesto bych znovu hlasoval pro vstup, ale pokud chce EU přežít, musí se některé věci změnit, jako např. ochrana společných hranic, a to nejen před kovidem.

                52. No stále úplně nechápu co konkrétně myslíte. Společná
                  No stále úplně nechápu co konkrétně myslíte. Společná výroba funguje. Vakcíny se vyrábí z několika komponent v různých státech EU. Nevím co bychom třeba v ČR dělali, kdyby Německo řeklo, že Pfizer vyrobený u nich nepůjde přes jejich hranice.

                  Tajné smlouvy jsou samozřejmě špatně. Za výpadky dodávek můžou spíše „velké oči“ výrobců než EU.

                  Pokud jste myslel společnou výrobu jakože třeba CureVac by vyráběl vakcínu Pfizeru, tak si nejsem jistý, zda je to technicky a organizačně možné. Legislativně by to také asi nebylo jednoduché.

                  Určitě souhlasím, že se EU musí změnit. Bohužel se lidé neshodnou na tom jak. Podle mě by to chtělo silnější pravomoci a tvrdší přístup EU na venek. Jsme moc hodní dobráci.

                53. Nekde jsem cetl, ze se bude vakcinovat snupanim jako kokain.
                  Nekde jsem cetl, ze se bude vakcinovat snupanim jako kokain. Kdo vi zda by nebylo nejlepsi pouzivat extremne naredeny covidovy aerosol ke kazdodennimu nadechnuti. Pokud je pravda, ze pro nakazeni je nutna urcita virova naloz, tak kdyby se snupalo treba setina te naloze kazdy den, tak bysme byli casem vsichni rezistentni.

                54. Ono by stačilo pár dávek naředit jako homeopatikum. Hnedle
                  Ono by stačilo pár dávek naředit jako homeopatikum. Hnedle bychom měli dávky pro celé lidstvo. 😀

                55. Nebyli jste na návštěvě u Radovana?
                  Nebyli jste na návštěvě u Radovana?

                56. Kolik člověk musí napsat smajlíků, aby každý pochopil,
                  Kolik člověk musí napsat smajlíků, aby každý pochopil, že se jedná o vtip? 😀
                  Nebuďte furt tak vážný. 🙂

                57. To jsem pochopil i bez smajlíků, a tu návštěvu jsem
                  To jsem pochopil i bez smajlíků, a tu návštěvu jsem myslel také ironicky.

                58. Jo to je pravda, že je třeba určitá virová nálož,
                  Jo to je pravda, že je třeba určitá virová nálož, dřív jí způsoboval epidemilogicky významný kontakt – samozřejmě i dřív s původní verzí, ale zejména dnes s mutacema a křížencema nelze definovat bezpečnou koncentraci a množství – každej to má výrazně jinak. Proto taky hodně zdravotníků mělo protilátky bez očkování – byly dvě možnosti – buď bezpříznakový kovid, nebo setkání s podkritickým množstvím viru. Čím se takový test udělá u starší osoby, tak klesá pravděpodobnost bezpříznakového průběhu – ale zase tomu lze pomoci např očkováním proti chřipce – pak klesá pravděpodobnost závažnosti průběhu.

                59. Ano, teoreticky má EU 2 milardy dávek, ale prakticky má ve
                  Ano, teoreticky má EU 2 milardy dávek, ale prakticky má ve srovnání s USA a GB 3x néně naočkovaných.Přesně jako v tom vtipu::Jaký rozdíl je mezi teorií a praxí, teoreticky žádný, ale prakticky se to dost liší:::.A to se nebavím o nedostatku ampulí, tuberlinek,jehel atd.Jo a Evropa nerovná se EU.

                60. Ale to už jsme si přece vysvětlili. 🙂
                  Jsme moc hodní a od

                  Ale to už jsme si přece vysvětlili. 🙂

                  Jsme moc hodní a od nás vakcíny proudí(hlavně do Ameriky a VB) a k nám ne. Produkce na našem území je dostatečná jak jsem vám ukázal.

                  Co se týče těch jehel a ostatního, tak pohlaváři všech zemí EU se na Evropské radě dohodli, že to budou řešit sami, takže někdo má a někdo ne. EU se tohle vůbec netýká, protože jí to nebylo přiděleno.

                  Přesně tak, státy Evropy, státy Evropské Unie a Evropská Unie jsou rozdílené věci.

                61. Podle mě je hlavní problém EU byrokracie, a řešení
                  Podle mě je hlavní problém EU byrokracie, a řešení blbostí jako „norma na banány“.Pandemie to bohužel ukázala v celé nahotě, a pokud se to nezlepší, tak nás asie za „pár let převálcuje“.

                62. Ceska byrokracie je horsi nez evropska. Cesko melo byt
                  Ceska byrokracie je horsi nez evropska. Cesko melo byt pravoplatny nasledovnik Rakouska-Uherska, ten davny duch tady porad preziva. Kdyz jde o to najit duvod, proc se neco neda udelat, jsou Cesi mistri sveta. Asiati jsou presny opak, proto nam to take davaji sezrat. Nekdo se zameri na hledani novych moznosti neco udelat. A v CR se jde obracene, nez se neco zkusi, hledaji se argumenty, ktere tu inovaci muzou znemoznit. Je to videt i u elektromobility. Odpurci maji desitky duvodu, proc se emobilita nemuze prosadit a Asiati maji par duvodu, proc by se mela prosadit. Ty ceske protiargumenty maji vzdy zaklad v historickem povedomi a ty asijske jsou hnany nejnovejsimi poznatky a s jistym vyhledem do budoucnosti. Jaky zpusob uvazovani ma vetsi perspektivu? At si to kazdy sam rozhodne.

                63. Podle mě je byrokracie EU-ČR zhruba stejná, ten pozůstatek
                  Podle mě je byrokracie EU-ČR zhruba stejná, ten pozůstatek R-U je jasnej.V té asii jsou také vyjímky, jako např. Japonsko, jejich uvažování je někdy hodně zvlášní, jinak vcelku souhlas.

                1. Proč záchvat? Já nejsem Lexus fanatik a s klidným
                  Proč záchvat? Já nejsem Lexus fanatik a s klidným svědomím ten volant odsoudím i u Lexusu. Prostě se mi to nelíbí. Nemám problém, na rozdíl od vás, kritizovat značku auta, ve kterém momentálně jezdím.

  1. Včera jsem na nabíječce hovořil s testovacím jezdcem
    Včera jsem na nabíječce hovořil s testovacím jezdcem Enyaq 60 kWh a jeho sdělení bylo, že při 130 km/h tempovatových na dálnici a puštěném topení byl v mínusových teplotách na dojezdu 150 km … >27 kWh/100 km bude spíše realita.

          1. Tempomat drzi rychlost za kazdou cenu a v mirnem klesani
            Tempomat drzi rychlost za kazdou cenu a v mirnem klesani rekuperuje a par desitek metru pozdeji zase akceleruje a v souctu to dava vetsi spotrebu a jeste stresuje baterii, protoze neustale vybijeni a nabijeni je spatne. Silnice je malokdy rovna ale naopak zvlnena. Kdybyste jezdil v EV, tak byste videl jak casto rekuperuje i kdyz to necekate. Naopak pri klesani nebo stoupani je tempomat uspornejsi.

            1. Kdyby jste věděl něco o řízení vozidel, tak by jste
              Kdyby jste věděl něco o řízení vozidel, tak by jste takovou ptákovinu nenapsal – existuje jen velmi malé procento řidičů, kteří dokáží udržet konstantně sešlápnutý pedál pod delší dobu, takže to, co popisujete u tempomatu a vytýkáte mu to, to dělá většina řidičů ještě ve větší míře a častěji. Jízda ustálenou rychlostí po dálnici na tempomat je tak plynulejší.

              1. Znam takove lidi, kteri nejdrive predjedou velkou rychlosti a
                Znam takove lidi, kteri nejdrive predjedou velkou rychlosti a pak se zaradi a pak jedou pomaleji nez jsem jel predtim. Takovym lidem bych tempomat namontoval do auta bez moznosti ho odpojit. Pokud spadate take do teto kategorie, pak mate pravdu. Ja mam najezdeno na nemeckych dalnicich stovky tisic km s tempomatem i bez a verte ze jsem behem jizdy nemel moc veci na praci, tak jsem se tempomatu dost venoval. Byly useky kde byl naprosto kontraproduktivni. Uz davno jsem chtel funkci „konstantni plyn“. Auto by prirozene jelo z kopecka trochu rychleji a do kopce trochu pomaleji. Ostatne tak jezdi i vetsina lidi. Kdyz jsem jezdil na tempomat, tak me z kopecka vsichni predjizdeli a v naslednem kopci jsem bud musel ubrat, nebo je zase predjet. Proto jsem v urcitych situacich tempomat nezapinal. Tempomat muze spotrebu zvysit i snizit, vzdy zalezi na topografii.

  2. zastarala nizka voltaz baterky, 125kW pomale nabijeni, jen
    zastarala nizka voltaz baterky, 125kW pomale nabijeni, jen 11kW AC, spatny koeficient odporu vzduchu, chybejici frunk, bubnove brzdy, slaba rekuperace – slo by vice, ale VW pry nechce desit extremni rekuperaci, vysoka cena.. nic moc VW

    pripomina mi to kdysi evropske vyrobce mobilnich telefonu..korejci a cinani (+americka jabka) jsou dnes trochu jinde..nestane se to i v EV ?

    jsem zvedav na predstaveni kia/hyundai a prvni recenze

      1. Tipnul bych si, ze vase posledni auto melo bubnovky vepredu i
        Tipnul bych si, ze vase posledni auto melo bubnovky vepredu i vzadu a cerpate ze svych zkusenosti. Nikdo jiny o tom nemele tolik jako vy. EV skoro brzdy nepotrebuje. I kdyz Leaf 1 nema zadnou silnou rekuperaci, presto je po 50.000km jeste puvodni brzdove oblozeni. Brzdy spise zrezavi nez se opotrebuji. Bubny vzadu u beznych EV staci. U Tesly a jinych, ktere jezdi pres 200km/h jsou ale nutne. Na 160km/h jsou OK.

    1. 11kW AC je více než dost. 125kW DC je už horší a bohužel
      11kW AC je více než dost. 125kW DC je už horší a bohužel je to dáno zastaralou VW architekturou, na které je Enyaq postavený. Bubnové brzdy jsou prý vhodnější pro elektromobily a frunk není povinnost a ani není moc praktický, takže to není velké mínus. Design podřízený čistě odporu vzduchu je značně omezený.

      Za mě je jediný významný problém DC nabíjení.

      1. V budoucnu budou hlavne ve velkem vsude pribyvat AC nabijeci
        V budoucnu budou hlavne ve velkem vsude pribyvat AC nabijeci stojany.. bude velice pohodlne si behem schuzky / obeda pripichnout 22kW AC a nabit tak na cca 100km+ za hodku.. nemluve o obsazenych DC stojanech prave pomalymi auty co budou okupovat stanici 90+minut.. opet se hodi nabit 22kW a jet o par km dale k volne stanici.

        Nizke napeti i nabite baterie pod 400V je problem v tom, ze prave na DC stanici proud limituje napr. na 125A a pak se auto misto 50kW nabiji jen 38kW ~ to je waste of time, waste of power..12kW vykonu je na stanici uplne k nicemu..a zdrzuje to.

        Frunk je velmi prakticky kdyz mate v kufru veci 🙂 Prave na ty AC nabijecky bez kabelu..

        Odpor vzduchu.. TMY 0.23, hyundai 0.24, TMS 0.205, MB EQS 0,2 .. tudy vede cesta.

              1. za idealnich podminek mozna bude k 45kW prumer to dozene asi
                za idealnich podminek mozna bude k 45kW prumer to dozene asi 60-80% .. proc ne 50kW? stojany maji limit na 125A

                u id4 jsem videl u 65% nabiti 380V .. to je nic moc.. +studena baterka a jelo to 101A ~ 38.4kW .. uplne zastarale v roce 2021 .. muj egolf uz v roce 2014 nabijel velice podobne a to nema zadny teplotni management

                1. Tak se koukněte na to, jak nabíjí za studena ostatní EV,
                  Tak se koukněte na to, jak nabíjí za studena ostatní EV, žádný zázrak to není, hlavně Kona a eNiro, to je vysloveně bída, tam jsou rádi, když se dostanou na max. 45 a ne průměr 🙂

                  Jak jsem psal, průměr na 150 kW nabíječce pro verzi 77 kWh je 94 kW výkon v rozmezí 10-80 a to mi přijde velmi slušné.

                2. vzdy je omezena nabijecka proudove.. to je ten duvod proc je
                  vzdy je omezena nabijecka proudove.. to je ten duvod proc je potreba mit co nejvyssi napeti vybite baterky.. nic jineho tim rict nechci..

                  delat ve VW 10 let stale stejne baterky co se tyce napeti – to mi prijde proste jako FAIL..

                  vemte si ze budu mit v plne vybave 4×4 RS verzi enyaq s cenou za 2M a po pripojeni na IONITY 350kW mam prumer 94kW ? to je vystavni skrin skodovky? 11kW AC? .. tak jasne.. staci to 🙂
                  Mozna u verze 60 za 600tis. Kc to je akceptovatelne, ok.

                  50kW DC nabijecek se 125A limitem je po vychodnim bloku evropy nejvice.. za mne proste moderni auto s vybitou baterkou <400V a nahovno thermomanagementem proste e-e

        1. V dnešní době a ještě dlouhá léta nebude 11kW AC
          V dnešní době a ještě dlouhá léta nebude 11kW AC nabíjení žádnou brzdou. Ony i ty veřejné dobíjecí stojany budou především nízkonapěťové a určené především pro dlouhodobé nabíjení. Zde 11kW je více než dost. AC nabíjení nikdy nebude suplovat DC nabíječky. 22kW bude zapotřebí pouze v situacích jako je nabíjení v obchodech a u restaurací, kde se očekává že tam člověk pobude hodinku nebo 2, ale to není hlavní zdroj nabíjení a nikdy ani nebude. 22kW nabíječky jsou poměrně značná investice jak na straně výrobce aut, tak poskytovatele nabíječky.

          Enyaq je velké auto s velkým kufrem. Jak často se reálně stane, že ho plně zaplníte tak, abyste byl nucen použít frunk? Naprosto minimálně. Frunk je nepraktický v tom, že je nejenom malý, ale obvykle nelze otvírat z venku a musí se to dělat přes aplikaci nebo zevnitř auta, což je dost nepraktické když tam chcete dát věci nebo je rychle vytáhnout. Reálná využitelnost je poměrně malá. Někde jsem četl nějaký průzkum, kdy majitelé Tesly používají pouze zřídka.

          Nízký odpor vzduchu je určitě výhoda, ale nemělo by mu být podřízeno všechno za každou cenu. Ostatně, ten odpor není zase tak velký.

          1. air drag = koeficient odporu vzduchu.. staci se podivat na
            air drag = koeficient odporu vzduchu.. staci se podivat na tento clanek poradne.. pisou to tam hezky 🙂

            jako je to lepsi nez 0.28 ktery ma muj e-golf, ale taky bych od moderniho auta dnes cekal pod 0.24

            Proc to tesla a korejci umi a vw ne?

            jaro/leto/podzim je ten odpor asi plusminus fuk, to nepoznate..jedine kdyz budete litat 140kmh+..jinak to poznate az pri teplotach hodne pod 0.. -10C -20C ..to je clovek rad za kazdou desetinku air dragu

            1. jj. Už jem si všiml. Jsem to při prvním přečtení asi
              jj. Už jem si všiml. Jsem to při prvním přečtení asi přeskočil.

              Nemylím si že by to VW neuměl. Prostě abyste dostal tak nízký koeficient, tak musíte obětovat svobodu v designu a všechno tomu podřídit, což nemusí být v zájmu automobilek. Ostatně ta spotřeba není niajk špatná pro tak velké auto na 21 palcových gumách při jistě agresivní testovací jízdě z 50% po dálnici.

                1. Auta od Tesly jsou vzhledově extrémně podřízená
                  Auta od Tesly jsou vzhledově extrémně podřízená spotřebě. Proto mají všechny takový kapkovitý tvar. Může se to někomu líbit, ale asi by nebylo ok, kdyby takhle vypadala všechna auta na trhu.

                  I to je asi důvod, proč Teslí refreshe jsou z venku takové velmi minimalistické. Prostě jsou uzamčeni v určitém tvaru a nemohou moc experimentovat a být kreativnější.

                2. taky jsem zvedavy na EQS..jestli to bude takova traga..
                  taky jsem zvedavy na EQS..jestli to bude takova traga..

          2. Hlavně by měli dávat nabíječky přesně podle potřeby
            Hlavně by měli dávat nabíječky přesně podle potřeby místa a času tráveného na místě.
            Dálnice – DC UFC 150+ (do půl hodiny)
            Obchodní domy DC 50+ a větší množství AC 11+ (do několika hodin)
            Zájmové body, ZOO, hrady, památky, velké množství AC 11+ (celodenní výlety)

          3. Hlavně by měli dávat nabíječky přesně podle potřeby
            Hlavně by měli dávat nabíječky přesně podle potřeby místa a času tráveného na místě.
            Dálnice – DC UFC 150+ (do půl hodiny)
            Obchodní domy DC 50+ a větší množství AC 11+ (do několika hodin)
            Zájmové body, ZOO, hrady, památky, velké množství AC 11+ (celodenní výlety)

      2. Bude záležet i na tom, jaká bude křivka nabíjení. A
        Bude záležet i na tom, jaká bude křivka nabíjení. A třeba i její závislost nejen na SOC, ale i na teplotě… majitelé Kony a eNiro by mohli vyprávět. Pokud by se těch 100-125 kW drželo třeba min. do 70 nebo do 80%, tak by to bylo fajn a mnohem lepší než má dnes spousta jiných EV.

        Třeba u ID.4 77kWh se uvádí průměrný nabíjecí výkon výkon 94 kW při nabíjení z 10 na 80 proc., „rychlost“ nabíjení 460 km/h. To se mi nezdá špatné. Ano, 800 V architektura by byla lepší, ale to je zřejmě vyhrazeno prémii jako je Taycan a budoucí eTrony.

Napsat komentář