Elektromobil EMA 1 je velmi zajímavým funkčním vzorkem elektrického městského automobilu vyrobeného v Brně ve výzkumném ústavu elektrických strojů točivých. Vůz měl být využit jako ekologické „vozítko“ zejména na jízdu po městě.
foto: Lucia Vantrubová
Elektromobil EMA 1 mohl přepravit dvě dospělé osoby a dvě děti (na zadním sedadle), po odstranění zadního sedadla se dal využít také pro přepravu řidiče a nákladu odpovídající váhy. Proběhly dlouhodobé zkoušky, které byly na tehdejší dobu velmi úspěšné, ale k sériové výrobě již nedošlo.
Projekt vyvrcholil vytvořením optimálního pohonu dodávkového elektromobilu, který byl ověřen také použitím v mikrobusu s názvem EMA 2 (rovněž ve sbírkách Technického muzea v Brně).
Technické údaje k elektromobilu EMA 1:
výrobce: VÚES Brno ve spolupráci s VUT Brno – Katedra motorových vozidel
1969-1974
karoserie: samonosná, ocelová, pevně spojená s nosnou podlahou. V zadní části jsou dveře pro přístup k nákladu.
motor: vozidlo je poháněno dvěma stejnosměrnými motory, které jsou napájeny z olověných startovacích baterií.
výkon motorů: 2 x 3 kW
rychlost: 50 km/h
dojezd vozidla: cca 50 km
baterie: napětí 96 V, kapacita 88 Ah C20, hmotnost 284 kg
zadní polonápravy: vpředu uchycená podélná ramena, odpérování šroubovými pružinami, gumové dorazy, teleskopické tlumiče
přední polonápravy: vzadu uchycená podélná ramena, odpérování šroubovými, pružinami, gumové dorazy, teleskopické tlumiče
provozní brzda: na předních kolech bubnová, hydraulicky ovládaná, zadní kola brzděna motorem
parkovací brzda: na zadních kolech bubnové brzdy mechanicky ovládané
karoserie: samonosná, ocelová, pevně spojená s nosnou podlahou, vyztuženou centrálním podélníkem, příčníky a šikmými nosníky. Karoserie je třídveřová, dvoje boční dveře a v zadní části dveře pro přístup k nákladu, jednodílné sklopné nahoru.
Tento sbírkový předmět je zapsán pod přír. č.: 277/1976 a inv. č.: 16.17-8. Do sbírek Technického muzea v Brně byl získán v roce 1976.
Karoserie je stejna jako u
Karoserie je stejna jako u prototypu městskeho vozitka Ford z roku 1963. A to se taky nedostalo do byroby že by za to taky mohli komunisti? Když Benz postavil prvniaautomobil tak už v Evropě 40 let jezdili elektrobusy .
Na skurvene myšleni
Na skurvene myšleni komanču doplatilo moc lidi kterejm to pálilo a dusili je jak se dalo
Zajímalo by mne,jestli vy
Zajímalo by mne,jestli vy by jste vozil rodinku v autě,které má 6kW výkon,já mám elektromobil,který má 15kW,jezdím v něm sám,je o 20 let mladší než EMA a je to jízda jen pro pevné nervy a odhodlané jedince
EMA 1 je až třetí. Druhý
EMA 1 je až třetí. Druhý elektromobil (hybrid) sestrojil Josef Sousedík ze Vsetína, v televizi o něm uváděli film a nazývali jej moravským Edisonem. Je autorem desítek patentů a vynálezů, navrhl a vyrobil mj. elektromechanický pohon pro Slovenskou strelu.
Jenže šlo o hybrid a
Jenže šlo o hybrid a spíše jezdil na benzín, než na baterie, nešlo o elektromobil, hybrid nikdy nebude elektromobil. Viděl jsem ten dokument, chytrý genius.
Máte pravdu, byl to chytrý
Máte pravdu, byl to chytrý genius. Bylo mu jasné, že v dané době by čistý elektromobil byl akorát pro srandu králíkům. Tak postavil hybrid a na svou dobu špičkový. Kolik dnes, po uplynutí 80 let od doby kdy J. Sousedík sestrojil svůj první elektromobil-hybrid, jezdí po silnicích „čistokrevných“ elektromobilů? Většinou jsou to hybridy a i to elektrokolo je vlastně hybrid. Řekl bych, že i dnes 99,99% obyvatel ČR a nejspíš i EU elektromobil, nemyslím hybrid, nikdy ve skutečnosti nevidělo a zná jej pouze z obrázků a článků nebo z televize.
Čistých elektromobilů na
Čistých elektromobilů na celém světě odhaduji k pár tisícům.
Dovolím si být
Dovolím si být optimističtější a odhadovat spíše desetitisíce. Např. až dosud se jen v USA prodalo kolem 2500 elektromobilů Nissan Leaf. Celkem jich už Nissan na celém světě prodal přes 7550 kusů. Pak tu máme stovky vozů jako je Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubishi i MiEV, Think City , Tazzari Zero, ale i mnohem starší elektrická auta. Na elektřinu pak nejezdí jen osobní auta, ale i první užitková a různé golfové vozíky, apod.
Pravda, nové elektromobily
Pravda, nové elektromobily atd. jsem nazapočítaval, pouze starší provedení a těch jezdí po tisicích. Nejde zas o velké číslo, ale i tak kdo se zajímal dříve, setkal se s el. mobilem i na živo. Pokuď započítáme i nové, jezdí jich o dost více.
nojo,elektrokolo-hybrid….:-
nojo,elektrokolo-hybrid….:-)),takže aji naše elektrofrnda
Ještě mne napadlo, že by
Ještě mne napadlo, že by redakce mohla parametry toho elektromobilu-hybridu zjistit a jako zajímavost zde uvést. Předpokládám, že syn J. Sousedíka Ing. Tomáš Sousedík nějaké dokumenty a fotky nejspíš ještě má.
Sice byl, ale EMA 1 se měla
Sice byl, ale EMA 1 se měla vyrábět sériově, v tom je rozdíl.
Já si pamatuju, že po
Já si pamatuju, že po Brně jezdil i elektrickej BARKAS.
Ten elektrický Barkas byla
Ten elektrický Barkas byla EMA 2. Něco z historie najdete na našem webu. Jaromír Vegr
vy aby jste si tu opět
vy aby jste si tu opět neudělal reklamu na něco,co stejně nechcete prodat
No myslím že by ten
No myslím že by ten titulek asi pana Křižíka dost naštval. Ten jeho byl totiž z roku 1895! 😀
ono totiž je hrozně
ono totiž je hrozně populární někam napsat,že byl první a vědět prdlajs o historii,viz křižík,to bylo první,co mne napadlo při přečtení titulku,taky něco o iq pisatele článku by se v tu chvíli dalo v mých poznámkách k tématu najít