Prodeje elektromobilů v Evropě: 1,575 mil. za rok 2022

Meziroční růst prodeje elektromobilů v Evropě dosáhl 29 % na 1,575 mil. Každé páté nově prodané auto mělo zásuvku a téměř každé druhé bylo elektrifikované.

Hodnota 1,575 mil. nově prodaných aut platí pro EU+EFTA+UK (EFTA = Norsko, Island, Švýcarsko). Největším trhem pro elektromobily bylo v roce 2022 pochopitelně Německo s 471 394 prodaných kusů (meziročně +32,3 %). Druhá je Británie s 267 203 (+40,1 %) a třetí Francie s 203 122 (+25,3 %). Šesticiferné prodeje už zaznamenalo z evropských zemí pouze Norsko s 138 287 (+21,6 %).

Měsíční vývoj prodejů nových aut v EU + EFTA + UK za roky 2021 a 2022. foto: ACEA

Celkově se loni v Evropě prodalo 11 286 939 aut (-4,1 %), z toho v EU to bylo 9 255 930 (-4,6 %). To bylo nejméně od roku 1993. Ze čtyř největších trhů EU se v roce 2022 podařilo dosáhnout růstu pouze v Německu (+1,1 %), k čemuž přispěl silný prosincový výsledek. Všechny tři zbývající největší trhy dosáhly horších výsledků než v roce 2021, přičemž nejprudší pokles zaznamenala Itálie (-9,7 %), následovaná Francií (-7,8 %) a Španělskem (-5,4 %).

SOUVISEJÍCÍ: Volkswagen zvýšil v roce 2022 počet dodaných elektromobilů o čtvrtinu

Tabulka prodejů elektromobilů v Evropě za rok 2022. zdroj: ACEA

Zajímavý je pohled na celkový koláč prodejů a podíly jednotlivých pohonů. Čistě benzinová auta mají 36,4 % (meziročně -12,5 % EU+EFTA+UK), diesely dokonce už jen 16,4 % (-20,9 % EU+EFTA+UK). Zato hybridní auta získala 22,6 %, plug-in hybridy 9,4 %, elektromobily 12,1 % a auta na plyn a ostatní celkem 3 %. Trend prodejů alternativních pohonů v EU a EU+EFTA+UK je jasně vzestupný a je pravděpodobné, že už letos se přehoupne přes 50 % celkových prodejů.

Procentuální podíl jednotlivých typů pohonů na celkových prodejích aut v Evropě za rok 2022. foto: ACEA

zdroj: ACEA

29 Comments on “Prodeje elektromobilů v Evropě: 1,575 mil. za rok 2022”

  1. Zde je popis situace, kdy nedocházelo k aktualizacím u BMW i4:

    Na aktualizaci softwaru může totiž v případě BMW dojít pouze tehdy, kdy je baterie dostatečně nabitá – potřebujete více než asi 20procentní kapacitu. To lze pochopit. Zároveň je třeba vůz zcela vypnout a mít volič převodovky v pozici „P“, i to lze pochopit. Nesmí mít ani aktivovaná výstražná světla, to je podivnější, ale proč ne. Okolní teplota ovšem nesmí být nižší než -10 stupňů Celsia, což už zvedá obočí, neboť na spoustě míst není tepleji měsíce v kuse. Co je ale nejpikantnější, auto musí být zaparkováno v přibližně vodorovné pozici, což bude též pro některé majitele obtížně řešitelné.

    Dotyčné se tak vůz neaktualizoval, neboť bydlí v kopcích. Na středovém displeji se jí tedy objevila hláška: „Cesta je příliš příkrá na to, aby mohlo dojít na zahájení instalace. Prosím, zaparkujte vůz ve vodorovné pozici.“ Těžko říci, jaký to má smysl, BMW si zřejmě není stoprocentně jisté, že se vůz po nebo při nebo po aktualizaci „nesplaší“ a nestane se něco, co nemá. Při stání v kopci pak mohlo dojít k náhlému rozjetí auta jakýmkoli směrem, což na rovině hrozí jen málo, pokud vůbec……Konec citace.

    Ano, je to citace z jak vy eNablbíci říkáváte „kokotfóra“, ovšem ve skutečnosti jsou kokoti všichni kdo spoléhají na to, že ostatní eDebilky mají svůj sw vychytanější.

    A proto vážené eDebilky, strčte si eZkraty do špic a do ři.ti.

      1. Franto, do ted jsi tu byl za obecniho sislaveho klauna. Nechtej byt za vola popirajiciho nepopritelne. A zacni zrat neco na podporu mozkove cinnosti a pameti, protoze pred 2 dny jsem psal, ze mam diesla EURO 6. Centra mest v tech euro prde.lich jsem si prosoural hezky pesourem, jeste kdyz nebyla plna bukvic a cmoudu. Tudiz – za mne zadna skoda.

        1. ják nepopřitelné?? dyt ti říkám ízyoe, před aktualizací BMW zajistíš :
          1) nabitou baterku základ tvl jako kdybys nikdy neflešoval firm
          2) zaparkuješ P někde vodorovně připraveno k vypnutí káry 🤮
          3) všechno vypneš včetně blinkrů trubko neumíš mačkat čudl 🙂
          4) budeš to dělat na jaře/létě/podzim kdy nemrzne 🥶anebo v garáži když tak zajedeš do obchoďáku zaparkovat šmarja
          5) 🤝hotovo aktualizace firmware co je na tom těžkýho 😀 Když na to nemáš tak se do toho nesrrrr ⊂⁠(⁠◉⁠‿⁠◉⁠)⁠つ🖕

              1. Lidi prostě elektromobily chtějí a podle toho také volí. Naposledy prezidentské volby. Pavel byl pro konec spalováků v roce 2035, Babiš byl proti. Pavel vyhrál. Pětikoalice je také pro zákaz spalovacích aut a protlačili emisní povolenky za paliva a ve volbách získali většinu. V EU podporuje elektromobily ještě více lidí.

                1. To je dost odvážné tvrzení. Předpokládá, že lidé uvažují a volí s vizí 13 let dopředu. Moje životní zkušenost je taková, že voliči hlasují především podle toho, co je teď.

                2. Tuhle kokotinu jsi Jiricku dokazal vyplodit uplne, ale uplne sam? Bez napovedy, Google a tak? Ho.na ciste z vlastni hlavy? Uzasne.

                3. Ano, někteří lidé EV chtějí a koupí si jej i za vyšší cenu, i bez dotace. Někteří EV chtějí, ale koupí si jej jenom s dotací, protože cena bez dotace je vysoká, viz. trhy s dotací vs. trhy bez dotace. No a myslím, že další skupina by EV i chtěla, ale prostě je na ně příliš drahý, takže zůstanou u stávajícího auta, které slouží, tak proč jej vyhazovat, že? Další věc je, že 3/4 lidí u nás (když teda zmiňuješ ČR) kupuje ojetinu a trh s ojetinami EV je na počátku, výběr nic moc, většinou jsou tam zastaralé modely za nesmyslnou cenu nebo pak novější, taky drahé.

    1. Ehh, když jsi nepsal, bláhově jsem se domníval, že ses někde potkal s rozumem? Ale Ty ne, dál budeš takový místní rozumbrada trousící rozumy – z čeho vlastně? Že Ty sis Oštěpe osobně udělal výlet do té Brusele, abys tu krásu viděl na vlastní oči? Všecnny ty elektrozkraty sis ošahal, nafotil, oslintal? Úžasně zabitý čas……..

      1. pro Dlaždicy….😉Bláhově ses trefil: už jsem tady dlouho nebyl a asi vymizím úplně… Už mi to opravdu začalo připadat trochu jako ztráta času, protože JE DOBOJOVÁNO…
        Ale nevěš hlavu: Kdyby si tady začal moc vyšilovat, klidně se zastavím a zase ti nakopu prdel 🦵…😃😆😁😘👋

Napsat komentář