Průměrná úroveň emisí CO2 u nových automobilů v roce 2010 klesla o 3,5 % na hodnotu 144,2 g/km ve srovnání s předchozím rokem. Toto povzbuzující zjištění vyplynulo z výroční zprávy společnosti motorových výrobců a obchodníků (SMMT), která navíc poukazuje na snížení emisí oxidu uhličitého u průměrného nového vozu oproti roku 2000 o 20 %.
Velmi výrazný nárůst prodeje také zaznamenaly kategorie automobilů nepřekračující hranici 130 g oxidu uhličitého na kilometr jízdy. Vzrůstající popularita těchto skupin vozů jim zajistila tržní podíl téměř 38,2 %. V porovnání s rokem 2 000, kdy byl jejich podíl na trhu zastoupen necelými 0,9 % je to opravdu velký pozitivní skok.
Zpráva navíc poukazuje na skutečnost, že téměř 40 000 lidí se stalo majitelem automobilu s emisemi CO2 nižšími než 100 g/km a nemuselo tak ve Velké Británii platit silniční daň (VED). Globálně se snížení průměrných emisí dělo napříč všemi segmenty automobilových modelů bez výjimky oproti roku 2009 a přispělo tak k výraznému poklesu emisí v posledním desetiletí.
„Nové technologie přinesly impozantní snížení emisí CO2. Nebylo by to však možné bez koordinovaného úsilí podporujícího výzkum, vývoj, novou infrastrukturu a spotřebitelské pobídky, které byly rozhodující pro úspěšné přijetí inovativních technologií,“ řekl Paul Everit, generální ředitel SMMT.
Tomuto modernímu trendu jistě také napomáhá i vysoká cena paliv a tlak spotřebitelů na výrobce vedoucí k nižší spotřebě a využívání alternativních paliv.
Splnit evropské cíle směřující ke snížení průměrných emisí CO2 na 130 g/km do roku 2015 napříč evropským automobilovým spektrem by tak nemusel být problém. Již do konce roku 2012 má tuto hranici splňovat 65 % vozového parku každého výrobce.
Emisie sa prepočítavajú
Emisie sa prepočítavajú na ekvivalent CO2 – nejedná sa len o samotné CO2. To je potrebné si uvedomiť.
Robí sa to preto tak, aby bolo možné dopady rôznych emisií na životné prostredie vôbec porovnávať.
Nicméně z důvodu podílu
Nicméně z důvodu podílu CO2 na vzniku skleníkového efektu je to jistě příznivá zpráva 😉
No to není tak jistý,
No to není tak jistý, nakolik významně se podílí CO2 generované lidstvem na globálním klimatu. Zatím si to vědci museli odhlasovat…
V ČR jsme o něco pozadu.
V ČR jsme o něco pozadu. Podíl vozů s emisemi 121 – 140 g CO2/km činí 37,22 %.
1) Předpokládám, že
1) Předpokládám, že tyhle statistiky vycházejí z papírových spotřeb aut. Bohužel současná metodika měření spotřeby je zralá na odstřel. Nebo znáte někoho, kdo si koupil nové auto a dokázal jezdit se spotřebou stejnou jako v tabulkách?
2) Je zajímavé, jaké tanečky neustále děláme okolo neškodného CO2, ale o CO, NOx, prachových částicích, atd. a které jsou přímo zdraví škodlivé, se prakticky nikde nic nedozvíme.
1) máte pravdu
2) také
1) máte pravdu
2) také máte pravdu, ale není to tak, že když klesají emise CO2, automaticky klesají i emise NOx atd.?
2) nie, nie je to tak,
2) nie, nie je to tak, zoberte si napr fiat uno 1.3D emisie CO2 ma velmi male ale NOx a PM su na urovni Euro 0, CO2 suvisi len so spotrebou
ad 2) Ano, dá se to
ad 2) Ano, dá se to předpokládat. Ale za a) jistě tam není lineární závislost (tj. není pravidlem, že snížením CO2 o 20% ponížím produkci NOx o stejné procento) a za b) škodlivost těchto ostatních emisí je určitě jiná než u CO2.
ad 2) Ano, přesně tak.
ad 2) Ano, přesně tak. Pokud by se kladl takový důraz i na ostatní (a mnohem škodlivější) sloučeniny, vyšlo by v současné době zdaleka nejlépe CNG.