Prodej aut do zásuvky v USA na novém rekordu

Červen znamená pro prodej aut do zásuvky, tedy elektromobily a plug-in hybridy, nový historický rekord. Za jediný měsíc se tam prodalo 15 040 těchto aut.

Automobilce Tesla se daří neustále zvyšovat výrobů svých elektromobilů, za poslední čtvrtletí jich bylo 18 345.
foto: Tesla

Až do minulého měsíce si rekord držel březen 2016 s 13 845 prodanými auty do zásuvky. Pro srovnání, za červen 2015 se prodalo v celkem 10 364 elektromobilů a plug-in hybridů.

Nový rekord tedy znamená 45% meziroční nárůst. Auto s nejvyšším „skóre“ je tentokrát, podobně jako letos v březnu, elektromobil Tesla Model S s 3700 prodanými kusy. Následuje Tesla Model X s 2145. Tesla si tedy může mnout ruce.

Vysoké prodeje v USA potvrzuje i zpráva o tom, že 3/4 všech prodejů Tesla Motors za 2. čtvrtletí 2016 se odehrály na domácí půdě. Na třetím místě v prodejích je za červen 2016 Chevrolet Volt (1937), čtvrté má Ford Fusion Energy (1700), páté Nissan Leaf (1096).

Celkově se tedy za červen 2016 vedlo nejlépe automobilkám Tesla Motors (5845), GM (2390), Ford (2384), BMW (1386), Nissan (1096) a Volkswagen (799).

Podíl aut do zásuvky na celkových prodejích aut v USA za červen 2016 dosáhl 1 % (celkem se prodalo 1 513 901 aut). Zatím nejvyšší podíl činil 0,75 %.

38 Comments on “Prodej aut do zásuvky v USA na novém rekordu”

  1. To máme přírůstek
    To máme přírůstek spotřeby zhruba mezi 220 a 330MWh denně měsíčně při nájezdu 100km denně. To je pěkné, ale je otázka kdy to začně dělat na americké síti problémy, ale ještě chvilku to bude. V určitý moment bude muset každá energetika na EV začít pohlížet jako na významný faktor. Jen je škoda že se u nás neprodá měsíčně alespoň desetina toho počtu EV. I procento by bylo dobré.

    1. Když pominu to, že
      Když pominu to, že průměrný nájezd 100km za den je zcela mimo realitu, tak současný stav je z pohledu spotřebované energie plivanec v moři. Teprve až budou EV činit řádově 10% všech vozidel v provozu, budou k dispozici nějaká statisticky významná čísla, se kterými se dá pracovat. A taky je potřeba nezapomínat na to, se že se zvětšujícím se počtem EV na silnicích půjde ruku v ruce útlum těžby a zpracování fosilních paliv, které je vysoce energeticky náročné.

      1. Nemám nějaká data kolik
        Nemám nějaká data kolik je za den průměrně najeto km, se stokou se celkem pěkně počítá, ještě by to šlo s polovičkou, ale co já vím kolik toho najezdí v USA denně :)?

        Z pohledu spotřebované energie, celkově je to nic, ale z pohledu elektrické sítě je to mnohem víc, než by se mohlo zdát, protože k současnému zatížení se bude s časem právě přidávat další a další a již několik desítek tisíc by u nás mohlo začít působit problémy, zejména v zimě, pokud nebude nějaký systém řízení.

        Při těžbě se většinou používá energie z fosilních paliv která se na mechanickou mění na místě těžby. Nevím jestli jste někdy vrtnou věž viděl, ale tam se nezřizuje přípojka, ale doveze se výkonný zdroj jak elektřiny, tak nejspíš tlakového oleje, proto by přesun na elektrickou energii mohl způsobit „nepředvídané chování“ soustavy.

        Je ovšem otázka co bude dělat se soustavou třeba trojnásobné zvýšení výkonu během 8 hodin nočního proudu oproti stavu kdy se vyrábí fosilní paliva (mimochodem neví někdo jestli už nahodily ty vyřazené rafinerky, nebo jestli se pořád ještě musí PHM dovážet?).
        Samozřejmě to bude záležet na nabíječkách jaké se budou používat, nějaké 2-4kW nemusí být, pokud se budeme bavit o nabíjení doma, takový problém, ovšem i tak, při 1000 autech jsou to 2-4MW, při 10K 20-40MW, při 100k 200-400MW a při milionu, což by bylo záhodno dosáhnout co nejdříve 2000-4000MW.S tím by se již mělo počítat a může to začít dělat problémy.

        Ovšem větší problém je nízká rychlost s jakou se dá takového stavu dosáhnout.

        Apropos, divím se že EU s jejími oblíbenými regulacemi ještě nedošla s takovými, které by efektivně vynucovaly výrobu plug-in hybridů a stavbu elektráren, kde jejich emise odpovídají olejovým s účinností kolem 45-50% (což by efektivně zrušilo elektrárny uhelné)

        1. Mám pro Vás dárek od
          Mám pro Vás dárek od Ministerstva dopravy USA. Vychází to na 35 mil na osobu a den. V Evropě je do asi 60% tohohle čísla.
          Plug-in hybridy jsou vzhledem ke stále přísnějším emisním normám v USA i EU jen otázkou času. Technicky to problém není, jen by automobilky musely více chtít.

          1. Že děkuji za dárek 🙂
            To

            Že děkuji za dárek 🙂

            To tedy máme cca 56km/den v USA a v Evropě 33,6km/den, to poněkud zmírňuje zátěž elektrizačních soustav, nicméně pořád to bude něco s čím se bude muset při počtech v milionech uvažovat.

            Ty normy, když už se musí dělat, jdou příliš pomalu, se žárovkama to bylo mnohem rychlejší, už je v chodu i druhá vlna na halogenky, kdyby se to stejně udělalo u automobilů, máme už dost po problému.

            Stejně tak kdyby se vrhli na elektrárny, jak jsem zmíňil. Přemýšlím jestli jim nemám napsat.

            1. Vše je otázka pravidel.
              Vše je otázka pravidel. Osobně vlastněné auto je věc, která typicky jezdí méně než hodinu denně. Fakticky může být 23 hodin denně v zásuvce a nabít si těch svých průměrných 5-7 kWh/den podle potřeby sítě. Nebo taky přijede každý všední den v 17 hodin milion elektromobilů domů a všechny se začnou nabíjet skoro najednou a udělají půlhodinový brutální zub ve spotřebě.
              Taky to znamená, že milion elektromobilů bude denně potřebovat 5-7 GWh elektřiny neboli 200-300 MW trvalého výkonu nebo výkon Dukovan či Temelína na 3 hodiny.

              1. Ano, jenže právě ten zub
                Ano, jenže právě ten zub je problém, buď do sítě, nejlépe někde u trafostanic 22/0.4kV nainstalovat bateriové skříně, nebo nasadit některé další signály HDO, když už to tu je. Rozhodně k nějakému opatření bude muset dojít. A těch 200-300MW pokud by se to podařilo rozložit nic nebude, ale i tak se budeme bavit o tom že někde v síti musí vzniknout poměrně slušná úložiště energie. S výkonem několika tisíc MW.

            2. Jakmile budou baterie
              Jakmile budou baterie dostatečné na dojezdy kolem 400 km a více (již nyní Chevrolet Bolt a dražší Tesly), rozmítne se nabíjení v průběhu celého týdne i více a nikoli přijezdu z nákupu ;).
              Jistě, nějaká inteligentní síť a její posílení, bude dobrá a pro uložení přebytků solárů a větrníků dokonce výhodná. Za současného stavu zastaralých sítí v USA a zastarávajících v Evrope navíc užitečná.
              Takže obavy můžeme mít jen a pouze ze zachrápání „plánovačů“ na odpovědných místech 😉 a přílišného šetření na straně energokoncernů. Nikoli ze spotřeby elektomobilů.
              Samozřejmě stále platí, že významná část energie potřebné na výrobu fosilních paliv (z onech 14-20% potřebných na jejich výrobu) je energie elektrická, která se ušetří při omezení zpracování ropy, o „biopalivech“ raději nemluvě.

        2. To je přece jedno, jestli
          To je přece jedno, jestli ten fosil pálíte na místě těžby a přímo vám to něco pohání nebo si tím vyrábíte elektřinu a ta vám něco pohání nebo obojí. Je to prostě energie promrhaná a energie 100% fosilní a tedy nejšpinavější možná. Další promrháte při přepravě (potrubí, tankery, občas nějaká ta ekologická katastrofa s finančně nevyčíslitelnými následky), pak při rafinaci (udává se kolem 1,5kWh na 1 litr benzínu). Kdyby všichni v USA přes noc vyměnili spalovák za EV, tak jen ta energie z rafinérek by stačila na pokrytí minimálně poloviny jejich spotřeby.

      2. V podstatě máte pravdu
        V podstatě máte pravdu šel bych však ještě dál , většina el. mobilů se bude dobíjet přes noc. Takže sítí se zatížení prakticky nedotkne , protože jsou budovány ne velkou zátěž ve dne. Co se týče zdrojů , pak těch v podstatě také ne , protože jsou stejně jako sítě kapacitně budovány na maximum, jediné čeho se to dotkne bude palivo v našem případě poklesne vývoz v nočních hodinách, kdy vyvážíme el. energii za pár korun. Celosvětově to povede k vyrovnanější odběrové křivce a tím k lepšímu využití elektráren a tedy k nižší ceně el. energie pro koncové uživatele.
        Pokud by někdo chtěl zkoumat emise CO2 , pak v EU je průměr 300q /kWh tedy pokud vůz potřebuje 14kWh /100km , pak je to 42g /km. To je zhruba polovina oproti autům na CNG, a 1/4 reálných emisí benzínových aut Za 20 let klesne potřeba CO2 na výrobu 1kWh asi na polovinu. Takže až se naplno rozjede el. mobilita a budou mít el. mobily 1/8 emisí dnešních vozů. Ropa bude ovšem ještě dlouho dominovat v nákladní dopravě a její celosvětová spotřeba bude proto nejspíše dále růst.

        1. Problém je jak uřídíte
          Problém je jak uřídíte že se bude nabíjení spínat jen v žádaném čase. S největší pravděpodobností totiž bude situace následovná: Přijede se z nákupů a auto se připojí do zásuvky. řekněme že existuje jakási hrubá synchronizace příjezdů. V létě by sice problém nebyl, dokonce asi ani přes den ne, ale v zimě by se snadno mohl výkon vyšplhat na hranici limitů soustavy. Dneska se pohybujeme někde mezi 11-12GW, základ někde kolem 10-11GW. K tomuto pokud by nebylo nějak řešeno spínání, se může připočíst nějakých 5-10GW nabíječek elektromobilů a plug-in hybridů (počítáno na cca 2kW, tedy 10A@230V), to by bylo schopné položit elektrizační soustavu.

          1. Přestaňte myslet
            Přestaňte myslet centrálně a hned to půjde lépe. Každý musí začít u sebe. Ano, dnes nabíjím první elektromobil převážně v práci (pomalá nabíječka, střechy plné FV a naproti nabíječky i vrtule) a na cestách (rychlonabíječky). Druhý elektromobil převážně doma nočním proudem, občas z FVE (když je výkon a dojede dříve domů). Jakmile se dovybavím baterií k FVE, tak už budu skladovat svoji elektřinu, kterou dnes přetoky zatěžuji veřejnou síť a současně nebudu brát z veřejné sítě elektřinu, dokud mi nedojde v bateriích. Navíc pokud se mi podaří do systému zapojit oba elektromobily a jejich baterie, tak při plné stacionární půjde elektřina prvotně do obou elektromobilů, pak do elektrického bojleru a až nakonec přetok do veřejné sítě. Systém by měl fungovat tak, že nedostatky z FVE pro dům bude řešit ze všech baterií a sám pozná, kdy je potřeba dobít baterii(-e) levnějším nočním proudem. A toto řešení nabídne každý rodinný domek, tovární nebo kancelářská budova.

            1. Máte simulaci vašeho
              Máte simulaci vašeho systému, jak se bude chovat v roce? Doporučoval bych si sjet data výroby OZE z ČEPS, problém je že zatímco přes léto Vám ten systém i takto fungovat bude, ale v zimě budou nejspíš problémy, ty by částečně odstranila kogenerace. Ale v masovém měřítku to takto udělat nepůjde.

              1. Mám data své výroby a
                Mám data své výroby a spotřeby jak z FVE tak ze sítě za poslední 2,5 roku a výroby a spotřeby kumulovaně za další předchozí 4,5 roku. V zimě pokrývám dle měsíce 10-40% spotřeby, ale bez baterie stejně nevyužiji vše mnou vyrobené. To bych řešil nejspíše nabitím baterie nočním proudem. nebo dovozem zvenčí v elektromobilu. Podle ceny a možností. Od března do září výroba pokrývá spotřebu nebo ji dokonce přesahuje. Tam by baterie umožnila se de facto odpojit.
                Kogenerace by byla zajímavá, ale v plánu je odstřihnout se nejen od elektřiny, ale i od plynu.

  2. POZOR — HIT ROKU
    Kdo

    POZOR — HIT ROKU
    Kdo neviděl, neuvěří…

    https://www.youtube.com/watch?v=7e-AuEPIGy0

    Neuvěřitelné video s neskutečným kokůtkem v hlavní roli.
    Opravdu je to (dle trika) reprezentant Městské policie?

    Jak tam někdo poznamenal v diskusi:
    Tenhle nevychovaný a vulgární debílek bez jakékoliv vnitřní morální brzdy opravdu pracuje u nějaké Městské policie?

    1. Nemusíte mít strach,
      Nemusíte mít strach, není, ovšem to neznamená že MP jsou lepší.

      Člověk který na účtu MikeJePan zveřejňuje videa, je známý tím že s MP Hl. m.Prahy má konflikty pro částečně připravené a záměrné přestupky. Ano je to za hranicí „slušnosti“ ovšem videa stoj za shlédnutí, ne že bych se tím bavil, ale některá jsou celkem poučná.

      Pokud jste s MP nikdy nikde nikdy nemusel jednat tak se Vám budou zdát jako z jiné planety (pokud o MP máte dobré mínění), pokud ano, pak tak zase mimo realitu nikoliv.

      P.S. K diskusím tam, „Kamenem hoď, kdož jsi bez viny.“ Hádám že hromada lidí, kteří se tam čílí nad tím jak to přece nejde jak nemá respekt k autoritě etc., doma spílá do všech čertů a ďáblů, když mu MP dá pokutu nebo botičku. Mnoho takových názorů tam je čistě pokryteckých, ostatně jako ve všech společnostech, je jedno jestli na západě či východě, kde se na veřejnosti odsuzují některé činy lidmi, kteří je stejně sami dělají, nebo by je klidně udělali (Např. špatné parkování, neuklízení po psech…). Ostatně jak se říká, „Navrch huj dole fuj.“

      Tady u toho člověka mimochodem hraje ještě roli závist ostatních, protože je násobně finančně úspěšnější než většina obyvatelstva a faktor „xenofobní“ pro jeho cizokrajné jméno a příjmení.

      P.P.S. Z českých diskusí čtu akorát tak tady Hybrid a Ekobydlení, jinak to nemá cenu, v porovnání s cizojazyčnými je to hrůza, ať už se bavíme o bulváru, novinách nebo „vědě.“ Pokud při havárce vlaku v USA nebo našeho Pendolína na anglických webech (i tam ta Studénka byla!) převažovaly kondolence, eventuálně se objevil nějaký drážní inženýr (což nutně neznamená člověka s inženýrským titulem v oboru železnice (engineer je součást mnoha názvů povolání)) který zkoušel osvětlit co se mohlo stát, např. upozornil na fakt že k vykolejení došlo v oblouku nebo na zábrzdné dráhy ve stovkách metrů, na našich diskusích se okamžitě objevila politika, obviňování a následně urážky navzájem. Podobně to platí na youtube, když někde vidíte vlákno v češtině, ani jej nečtěte, v 80-90% případů je to ztráta času, (Byť co se rojí SJW se to zhoršuje i v anglojazyčném světě)

      1. Pane Carlosi, moc děkuji za
        Pane Carlosi, moc děkuji za uklidnění.
        Já se vyděsil že bych se mohl jako řadový občan/řidič setkat s někým takovým v uniformě. Něco takového by snad nemohlo projít nějakými psychotesty. (jako řidič-profesionál jsem je absolvoval dvakrát a bez ztráty květinky, takže vím o čem mluvím)
        Zabít ho nesmíte a jakékoliv rozumné jednání s něčím takovým nepřipadá v úvahu. Ten člověk asi mentálně žije na jiné planetě.
        S tímto videem jsem se setkal na popud odkazu jinde. Dobrovolně bych takové stránky nikdy nevyhledával.
        Vy byste věřil nějaké videorecenzi od takového vypatlance?
        Já jsem ochoten akceptovat někoho jako je třeba Rasto Chvala a jeho recenze. Uměřené chování hodné normálního dospělého člověka; odbornost dotyčného si jako laik netroufám posuzovat, ale připadá mi to realistické a v normě.
        Na joutůba chodím několikrát denně – jsou tam obrovská nepřeberná kvanta vážné hudby. Nádhera.
        S MP Brno jsem se setkal jen jednou, kdy jsem oprávněně dostal pokutu za nesprávné parkování. Naprosto korektní bezkonfliktní jednání. Asi záleží na obou stranách.
        Nejsem ten typ co by někam přišel ustrašený se shrbenými rameny (ono těžko, 195 cm, 112 kilo), ale na druhou stranu nejsem drzý, arogantní atd.
        Obecně s úřady vyházím naštěstí dobře.
        Úroveň diskutujících je opravdu ve většině děsivá. Svou roli též asi hraje anonymita zúčastněných; v přímém styku by si něco takového nedovolili. Co se dá dělat, musíme žít s tím do čeho nás rodiče porodili. Dobrovolně bych si tento svět nevybral.
        Dost nářků, přeji pěkný den.

        1. Nevím, osobně ho neznám,
          Nevím, osobně ho neznám, ale je možné že přehrává pro kameru, kdyby měl jen u poloviny videí reklamy a z každé bylo asi 1 cent, pak jen z té recenze má asi 550$. To je slušný vedlejší příjem. Ono se to sice tváří jako recenze ale recenze to není, hlavním účelem toho je udělat show pro diváky a exhibovat své ego. K jeho videům jsem se dostal jaksi záhadně z první stránky, je vidět na co se tu lidi dívají.

          Záleží na tom jaké jednání, toto jsou videa dělaná prostě jen pro efekt, eventuálně pro nachytání příslušníků policie, a vzhledem k jeho modu operandi by jej uzemnilo pokud by strážník postupoval přesně podle litery zákona. V případném obchodním jednání může vystupovat celkem korektně. Což je ovšem domněnka.

          Já mám youtube puštěné skoro pořád z podobného důvodu, ale diskusím se raději vyhýbám když je tam něco česky. Pravda u klasiky je to něco jiného, ale pokud se budeme bavit o modernější klasice jakou jsou Queen nebo Pink Floyd, nebo něčem moderním jako Imagine Dragons, tam se to stát může.

          Tak to jste měl štěstí u nás klidně udělají obrat ve světelné křižovatce kvůli směšné poutě, (což je předpisy o provozu na pozemních komunikacích zakázáno), uznávám že když upadne parkovací karta tak to mohou snadno brát jako vozidlo bez ní, ale mají minimálně vysílačku, byť dnes mohu mít ve voze laptop se seznamem SPZ která mají parkovací kartu, aby si to ověřili (otázka do pěti minut), eventuálně na odchyt psa dojede někdo kdo nemá v autě ani šňůru (opět otázka á 80Kč, vozů asi deset -> 800Kč na celý sbor), zato ale mají RFID čtečku, na kterou, pokud bych je neupozornil (ostatně šňůru jsem jim taky půjčoval), by zapomenuli.

          Ano anonymita hraje roli, ostatně u našeho Anonyma, je to vidět taky, ale nemyslím si že je to hlavní faktor, je to i o tom co je společensky přijatelné a co ne. No a tam nás dost pošramotilo období 39-89, z války se ještě vzpamatovat dalo, ale to potom bylo horší pro morálku společnosti. Na druhou stranu možná lepší toto známé a veřejné hulvátství a relativní otevřenost než licoměrné oblasti USA, kde má silný vliv církev.

    2. Ten člověk je sice
      Ten člověk je sice hulvát, mluvu má strašnou, ale s těmi připomínkami na Teslu má pravdu. Pokud chci prémiové zpracování (kde především záleží na detailech, na které on poukazuje), tak si musím pořídit něco od německé trojky – BMW, Audi či MB. V tom jim Tesla zatím nekonkuruje a snad se to časem naučí.
      Je to to samé, jako když vedle sebe postavíte Leafa a i3. Velmi podobná auta, ale dojem luxusu na vás dýchne jen v i3. Na detailech, které nejsou na první pohled vidět, se pozná preciznost výrobce.

        1. Myslíte? Jakože
          Myslíte? Jakože disassemblovat to jde, ale kdo to pak má číst. 🙂 Zvlášť když z toho vypadne verze AT&T, ta se čte dost blbě.

          Ale možná tam je hromada takových udělátek jako byly na oněch počítačích v naftových autech. Ježe na to aby se to zjistilo není pořádně čas a peníze s tím kolik průmyslového SW se dělá.

      1. To tedy opravdu nevím,
        To tedy opravdu nevím, čím ve vás i3 zanechal dojem luxusu, speciálně s těmi jeho podivnými recyklovatelnými materiály v interiéru. Komfortem jízdy to asi taky nebude, protože Leaf (mimochodem je to výrazně větší pětimístné auto s kufrem, kde je jaká podobnost kromě toho, že oba jsou elektromobily?) se i na rozbitých silnicích chová spíš jako limuzína, kdežto i3 spíš jako dravá motokára. Evidentně jste nikdy neřídil ani jedno, natož Teslu a zmiňované drahé němce.

  3. Zajímalo by mne jestli se
    Zajímalo by mne jestli se zabývají automobilky otázkou proč se prodává nejvíc nejdražších tesel, že je dobrá o tom žádná. Třeba leaf je zhruba za polovinu, spíš třetinu ceny, kdyby jen zvýšili dojezd tak by šly prodeje myslím víc nahoru.. nějak tomu nerozumím na co čekají pořád..

    1. Oni vedi ze je to pro
      Oni vedi ze je to pro movitou klientelu a je to malej podil trhu zatim , tudis je to nezajima, hybridy + EV nasadi aspon v EU jen z donuceni emisnich hovad v bruselu. Navic neni ve vetsine statu kde prodavaji infrastruktura na dobijeni(tudis male prodeje EV) a automobilky to nechteji sami platit. Cena prijatelneho EV zatim je jeste velka takze to pro ne neni prodejne zajimave. Odmeny za prodeje to je to co tlaci automobilky vyrabet co nejvice aut bohuzel.

  4. Přátelé, prolomit to
    Přátelé, prolomit to první procento se podařilo! Těším se na čísla za rok, za dva.
    Odhadem polovina z toho je čistá elektromobilita. Halt v jednoduchosti je síla 🙂 Ten spalovák na hybridech je dočasná záležitost. Spíš úlitba opatrným elektromobilistům 🙂 Ale i za to velké díky všem vizionářům!

        1. Jednoduše,sepsat smlouvu s
          Jednoduše,sepsat smlouvu s nějakým „brokerem“, např. Fio. A pak už jen přes internet zadat příkaz na nákup akcií a čekat jestli příkaz projde.

          Já jsem takhle akcie Tesly nakoupil jeste kdysi když začínala za 35 dolarů! A prodal za 250$. Bohužel jsem jich koupil jen pár takže ze mne žádný milionář není. Ale pár korun dobrých. Zisk slušný ne?

        2. jednoduše:
          1) zajdeš do

          jednoduše:
          1) zajdeš do Fio banky

          fio.cz/

          2) vytáhneš na ně vobčanku
          3) řekneš že chceš založit „obchodní účet“ : e-Broker

          fio.cz/e-broker/e-broker.cgi

          4) vrazíš na něj prachy/šlupky/love/kešeň prostě peníz všeho druhu
          5) a doma na komplu si namačkáš TSLA

          … náklady založení účtu nula, z kšeftu pak pár drobných bance a 15% ze zisku státu na dani ke konci roku 😉

Napsat komentář