Proč není Opel Ampera elektromobil?

TEST OPEL AMPERA

Proč není elektromobil? Protože má spalovací motor. Takhle jednoduché a přímočaré to je. I přesto, že se veřejnosti General Motors, Opel a nakonec třeba i některé odborné automobilové magazíny snaží nakukat, že Ampera/Volt jsou elektromobily, není tomu tak, nebylo a nebude.

Opel Ampera NENÍ elektromobil. Tečka.
foto: Hybrid.cz

Plug-in hybrid Opel Ampera/Chevrolet Volt je nezmar, který dokáže potrápit i kdejakého automobilového profesionála. Dokonce ani vysvětlit podrobně jak Ampera funguje není úplně jednoduché. A když do toho všeho vloží automobilka General Motors svou snahu a vynalézání nového pojmosloví, problém je na světě.

Pojďme se tedy nejprve podívat na historii názvoslí, kterou si pro Chevrolet Volt/Opel Ampera připravila automobilka General Motors. Ještě před oficiálním ohlášením vozu dávala světu vědět, že Volt bude sériový hybrid (co to je?). Jediným sériovým hybridem na trhu je dnes Fisker Karma.

ZAJÍMAVOST: Chevrolet Volt/Opel Ampera může fungovat jako sériový hybrid a většinu času tak i funguje. V určitých okamžicích, zejména při provozu na dálnici, se z něj ale stává paralelní hybrid. Velmi podobně funguje i hybrid Toyota Prius.

Následně GM vynalezla pojem E-REV, tedy Extended-Range Electric Vehicle. To lze přeložit do češtiny jako elektrické auto s prodlouženým dojezdem. Do pojmu “Electric Vehicle” Chevrolet Volt bezesporu zapadá. O auto na elektřinu zcela určitě jde. Proč ale automobilka nezvolila místo E-REV prostě a jednoduše označení plug-in hybrid, to dodnes zůstává záhadou.

S uvedením Ampery/Voltu v ČR vykouzlila automobilka další kuriózní karambol, když o autě začala prohlašovat, že jde o “elektromobil”. Tady problém vzniká z více stran, primárně však z problematického překladu anglického názvosloví do češtiny.

Anglické “electric vehicle” označuje obecně auto poháněné elektřinou. Tu ale může získávat jak z baterie, tak např. i ze spalovacího motoru. Proto se v angličtině EV dále dělí na HEV (hybrid electric vehicle), tedy hybridy, a BEV (battery electric vehicle), tedy elektromobily.

Slovo “elektromobil” se v češtině dlouhodobě vžilo právě pro označení BEV, tedy elektrických aut napájených pouze z baterie, kde spalovací motor zcela absentuje. Pro takové vozy, které jím baterii doplňují (nebo naopak baterie doplňuje spalovací motor) používáme označení “hybrid”.

TIP: Na serveru Bejvávalo.cz lze najít krásný starý článek o elektromobilech na počátku 20. století, kde jsou označovány za “elektrické povozy” či “elektrické vozy”.

Opel Ampera není elektromobil. Je to elektrický vůz, je to hybridní elektrické vozidlo, je to plug-in hybrid, je to sériově-paralelní hybrid. Tvrdit, že Ampera je elektromobil je zhruba podobné jako tvrdit, že pes je vlastně kůň. Nebo že kůň je pes?

14 komentářů u “Proč není Opel Ampera elektromobil?”

  1. Jezdí to aspoň několik
    Jezdí to aspoň několik desítek km (na většinu běžnch tras) na elektřinu, jezdí = elektromobil. Když tomu dojde baterie, spalovací motor generuje elektřinu = prodloužený dojezd. Jednoduše elektromobil s prodlouženým dojezdem, co je na tom divného… Ono názvosloví typu plug-in hybrid mě přijde nic neříkající, ale hodí se k dejme tomu k Priusu. K Voltu moc ne a je dobře, že se GM chce odlišit, už jen kvůli tomu, že je to jiná koncepce, udělal bych to také tak.

  2. Až bude v nějaké normě
    Až bude v nějaké normě nebo zákonu definován pojem elektromobil, můžeme o tom prodiskutovat celé dny. Do té doby je to ztráta času.
    Mimochodem před pár dny tu byl článek o tom, jak věhlasný americký moderátor ujel na Voltu 30tis km na 2 nádrže. Takže tento konkrétní kus je asi z 29/třicetin elektromobil. Tak o co jde?

    1. Je to tak. Pojmy
      Je to tak. Pojmy elektromobil nebo hybrid nejsou nikde závazně definované. Pojem elektromobil (podle mého názoru) není nijak zažitý, jak tvrdí autor, a myslím, že v jednom jednoznačném významu ani nikdy zažitý nebude – brání tomu například marketingová rétorika automobilek, které používají stejný název pro různé věci a různé názvy pro stejnou věc.

      Druhá věc je (jak píše níže Ctirad), že pojmy stíhají zastarávat rychleji než se zažívat – třeba právě Ampera nespadá úplně čistě ani do jedné z kategorií (elektromobil, sériový hybrid, paralelní hybrid, plug-in hybrid), nebo spíše spadá do všech zároveň. Takže taková jednoznačná definice slova „elektromobil“ je vlastně asi zbytečná.

      Jinak ale snaha autora elektromobil jasně definovat je chvályhodná a je dobře, že k takovému „zažití“ pojmu přispívá, i když si myslím, že zbytečně.

  3. Co ČLOVĚK to názor .To je
    Co ČLOVĚK to názor .To je jako výklad zákona .Také si ho různí zákonodárci a úředníci vykládají rozdílně jak se jim to zrovna hodí. I v životě známe věci které mají identickou funkci a použití a přitom si různi výrobci tyto výrobky pojmenovali rozdílně aby se odlišili.Spousta lidí si pod pojmem hybridní auto vybaví jen T. Prius.
    Možná při tom mlžení GM je snaha se odlišit nebo nějaký patent na pohon ?
    U CH. Volt je hezké že to prostě jede desítky kilometrů jen na Aku. do určité rychlosti KM/H.Pak máte něco co vám dává pocit jistoty že když vybijete Aku tak jedete dál? Někdo by mohl říci že to něco? Je vlastně záložní generátor nebo KOGENERAČNÍ jednotka, protože vyrábí proud a odpadní teplo, které vyhřívá interiér.Ale podle mě je to proste plug-in hybrid (nabij a jed)

  4. No, já bych to tak tragicky
    No, já bych to tak tragicky neviděl. Má to z každé technologie něco: čistě elektrický pohod, podporu spalovacího motoru při nedostatku energie, rekuperaci při brždění, možnost nabíjení ze zásuvky.. Je to vlastně ideální kombinace elektroauta a auta se spalovacím motorem. Nemusím se bát, že bych po 100 km nedojel domů, můžu mít nižší náklady na provoz při nabíjení ze zásuvky apod…

    1. Přesně jak píšete.

      Přesně jak píšete.

      Já bych jenom dodal, to že se všude píše a mluví o elektromobilu i pro takovéto auta. Takže v češtine s enic „neustálilo“, ustálil se jenom názor autora článku a to se článkem snaží v nutit ostatním.

      Příklad, když čtu o elektromobilu, tak se vždy dívám jak to je „myšleno“, tj. má jenom baterky? Má generátor? atd. A dle diskusí stímto počítá vetšina diskutujících.

      Autore, to že si něco myslíš ty neznamená, že je to tak…

      1. Pokial niekto trošku pozná
        Pokial niekto trošku pozná technológie pohonu tak o Ampere/Volte ťažko môže povedať že je to elektromobil. A nejde o vec „niekoho“ názoru ale o fakt. Pred uvedením na trh GM všade písal o tom že pôjde o automobil s LiIon batériami s možnosťou dobíjania zo zásuvky a malým spalovacím motorom vo funkcii generátora ,to znamená – sériový plug-in hybrid. Vzhladom k tomu že sa ukázalo že do pohonu v niektorých režimoch vstupuje aj spalovací motor jedná sa o paralelný plug-in hybrid, rovnako ako Prius plug-in hybrid.
        Takže ani jedno z týchto áut nieje čistý elektromobil a nič na tom nezmení ani to že nejaký blbec z marketingového oddelenia to tak nazve. Je to proste iba reklamština pre neznalých . Podla mňa ide iba o to aby to zákazníci priamo neporovnávali s Priusom.

        1. Ono zase z druhé strany je
          Ono zase z druhé strany je otázka, jestli něco, co umí jezdit čistě na elektřinu, se dá vůbec nazývat paralelním hybridem. Tam se nějak vytratil ten paralelismus. A adekvátně sériový hybrid jedoucí čistě z baterií. On ten vtip spočívá v tom, že Volt se chová za určitých podmínek jako čistý elektromobil, za určitých jako sériový hybrid a za určitých jako paralelní hybrid. Důvod je samozřejmě co největší účinnost, protože jde o řešení rovnice, na jejíž jedné straně jsou ztráty na straně generátoru a elektromotoru a na straně druhé účinnosti spalovacího motoru. Jakmile se poměr obrátí, tak je výhodnější přepnout na druhou variantu. V podstatě takový hybrid na druhou.

          Ostatně efektivnější hospodaření s energií jediná věc, proč se vůbec hybridy někdo zabývá. Kdyby Volt měl úplně oddělený spalovací motor od kol, bylo by to sice ideologicky čisté, ale prakticky by tato čistota měla za následek vyšší spotřebu ve vysokých rychlostech, což je zcela proti praktickému smyslu hybridů.

      2. Autor narozdil od Vas to ma
        Autor narozdil od Vas to ma v hlave vporadku.
        Elektromobil je jen auto pohanene jednim motorem na elektrinu.

        Jestlize zkrizite spalovaci motor s elektrickym, jedna se o hybrid. HYBRID ===> krizeni.

        Takze tvrdit, ze Volt/Ampera je elektromobil je trochu ujety a jen to potvrzuje mlzeni automobilky.

        Tim nechci rict, ze Ampera neni hezky auto, naopak je to vyborny vuz, ale je potreba ho nazvat pravym jmenem, takhle si zbytecne udelali negativni povedomi. Skoda.

      3. Odpověděl jste si sám:
        Odpověděl jste si sám: „čtu o elektromobilu, ale dívám se jak je to myšleno“. O to jde – proč bych se měl dívat jak je to myšleno, když ten jeden pojem může myšlenku vystihnout zcela přesně?! Nesnažím se prosazovat vlastní osobní názor, snažím se vymezovat pojmy tak, aby byly co možná nejsrozumitelnější pro všechny zúčastněné. Pokud bych přijmul vaši logiku, mohli bychom místo „oranžová, červená, bílá“ říkat prostě „barvy“ a pak se „vždycky dívat jak je to myšleno“ a místo „červená“ říkat „ta, kde není žádná zelená a modrá“.

Napsat komentář