Do Česka dorazil boom domácích bateriových úložišť. Asociace AKU-BAT a Solární asociace vydávají příručku pro bezpečnou instalaci, servis a recyklaci bateriových systémů.
Segment akumulace se po letech nečinnosti probouzí. Jen za první polovinu letošního roku byla v Česku připojena nová bateriová úložiště s celkovou kapacitou 276 MWh, jak ukazují poslední data Solární asociace a Asociace AKU-BAT.
Dosud převažující baterie v kombinaci s domácí fotovoltaikou začínají stále více doplňovat také velkokapacitní průmyslová úložiště. Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT ve spolupráci se Solární asociací, ČVUT FEL, TÜV SÜD Czech, společností ECOBAT a Českou asociací pojišťoven proto vydala novou brožuru se základními pravidly bezpečné instalace, provozu a také recyklace bateriových systémů.
„Po letech zaspání začínáme z hlediska akumulace konečně dohánět tempo s ostatními evropskými zeměmi. Jen za loňský rok jsme byli díky domácím bateriovým úložištím 5. největší bateriový trh v Evropě. V nadcházejících letech budou ve velkém přibývat i velkokapacitní bateriové systémy pro vyrovnávání soustavy či využití v průmyslu,“ uvádí Jan Fousek, ředitel Asociace AKU-BAT.
„Dnes je již zřejmé, že bateriové systémy jsou pro celkovou modernizaci energetiky zcela nezbytné. Víme o desítkách připravovaných a plánovaných bateriových projektů s kapacitou nad 1 MWh. Stále větší důraz na podporu obnovitelných zdrojů v kombinaci právě s akumulací začínají klást také dotační tituly Národního plánu obnovy či Modernizačního fondu, další rozvoj od poloviny příštího roku podnítí také chystaná legislativa Lex OZE III. S narůstajícími počty bateriových systémů poté logicky vyvstává i otázka bezpečnosti, a právě z toho důvodu jsme se rozhodli připravit souhrnný bezpečnostní rámec,“ popisuje Fousek důvody vzniku brožury.
Přehled hlavních zásad
Nově publikovaná bezpečnostní brožura shrnuje základní instalační pravidla a zásady, která je potřeba dodržovat pro správnou instalaci a běžné fungování bateriového úložiště. Zvláště domácích baterií, kde je projektová příprava z bezpečnostního hlediska komplexnější než u velkých průmyslových úložišť.
Domácí baterie, jejichž obvyklá kapacita se pohybuje v rozmezí 2 kWh až 20 kWh, totiž představují volně stojící rozvaděč s měniči a elektrochemickým úložištěm. Jejich bezpečnostní požadavky se proto liší od ostatních bateriových systémů, které fungují bez omezení výkonu, umístění a stojí většinou mimo dalších objektů.
„Hlavní impuls ke vzniku brožury byl ten, že u nás dosud chyběla shrnující bezpečnostní pravidla pro bateriová úložiště. Chtěli jsme proto trhu nabídnout přehledný soupis hlavních doporučení pro instalaci bateriových systémů. Jedná se také o hlavní podklad a základní kámen pro novou legislativu,“ popisuje základní motivace a cíle vzniku Tomáš Galęziok, spoluautor příručky a technicko-legislativní expert Solární asociace.
„Příručku jsme sepsali tak, aby laik našel přehled témat, které profesionál musí řešit, a profesionál byl směřován do dalších předpisů a norem. Podobně jako u dalších brožur se snažíme být nadčasoví a pomáhat projektantům, provozovatelům i široké veřejnosti poznat správné postupy při stavbě, servisu a údržbě,“ dodává Pavel Hrzina, spoluautor brožury a vedoucí pracovní skupiny pro malé zdroje a akumulaci Solární asociace.
Instalační firmy tak nyní mají k dispozici sumář základních legislativních požadavků pro dodržení bezpečnosti a také obecná doporučení, co musí instalace bateriového úložiště splňovat – od umístění a přístupu k úložišti, doporučeného vybavení prostoru, až po zajištění okolního prostředí a zásad pro případné odstavení bateriového zařízení.
„Bateriový systém představuje běžný výrobek, který, když je správně nainstalován, nepředstavuje hrozbu. Instalační společnosti si však musí uvědomovat základní principy bezpečnosti, potenciální rizika a jejich eliminaci. Právě o tom brožura pojednává a dává firmám také přehled, jak u těchto případných rizik postupovat,“ dodává Galęziok.
Dodržování základních standardů
K minimalizaci závad a rizik možného požáru vede postup firem dle příslušné projektové dokumentace, aby byl vždy zajištěn bezpečný přístup k zařízení umístěný na vhodném místě. Umístění úložiště musí být zároveň udržováno v původním stavu.
„Zatímco v segmentu průmyslových úložišť, kde jsou většinou dodržena instalační a provozní pravidla, k poruchám nedochází, u domácích systémů bývají problémy s projektovou přípravou. Je stěžejní, aby instalaci a montáž bateriových systémů prováděla odborně způsobilá společnost na základě průvodní dokumentace bateriového systému a projektové dokumentace. Při samotné instalaci je poté nutné dodržovat pokyny výrobce k instalaci bateriového systému,“ upřesňuje Jiří Lederer, inspektor elektrických a strojních zařízení TÜV SÜD Czech.
„Bateriové systémy je nutné instalovat s přihlédnutím k vnějším vlivům, jako jsou například vlhkost a prašnost daného místa, nebo vzhledem k přístupnosti daného systému. Je také potřeba dodržovat požárně bezpečnostní řešení a vhodné dimenzování vodičů s ohledem na jejich proudové a napěťové zatížení,“ vyjmenovává základní rady Petr Domša, vedoucí oddělení stroje a elektrická zařízení TÜV SÜD Czech.
Nutností je také následná pravidelná revize a údržba bateriové instalace, která musí zároveň disponovat informačními postupy pro vypnutí systému, bezpečnou manipulaci a případný odborný zásah. Společně s dodržováním základních instalačních a provozních pokynů daných výrobcem je potřeba nechat zpracovat požárně-bezpečností řešení dané na míru konkrétnímu úložišti.
„Je potřeba dbát na to, aby kromě samotné odborné instalace docházelo u bateriového systému k pravidelné údržbě a kontrole. Důležitý je v otázce bezpečnosti battery management system. Ten musí být schopen identifikovat nestandardní či nebezpečné stavy, například v podobě překročení provozních teplot, a upozornit tak uživatele nebo provozovatele na nutný servis, případně okamžitý zásah zvenčí a odstavení systému,“ dodává Oldřich Volejníček, předseda pracovní skupiny rizikové inženýrství České asociace pojišťoven.
Udržitelný životní cyklus baterií
Nově vydaná brožura pojednává také o recyklaci baterií. Definuje tak hlavní kroky, jak zajistit druhotné využití průmyslových bateriových systémů po konci jejich životnosti a na co je potřeba se do budoucna připravit.
„V rámci bezpečnosti jsme se zaměřili i na důležité téma recyklace. Díky našim zkušenostem z praxe jsme definovali konkrétní kroky a postup, jak se na zpětný odběr akumulátorů připravit a na co je dobré již nyní myslet. Odpovědnost za vyřazené bateriové systémy má jejich zdejší dodavatel, který se postará o zajištění jejich ekologické likvidace. Ten by měl být také zaregistrován ve veřejném přehledu výrobců baterií, který je možné najít na stránkách ministerstva životního prostředí,“ upozorňuje Petr Kratochvíl, řídící ředitel společnosti ECOBAT, jak si renomovaného výrobce či dodavatele systémů ověřit.
Samotnou recyklaci poté zajišťují kolektivní systémy, které mají příslušné oprávnění. Očekávání velkého boomu
Velký rozvoj bateriových systémů nastal zejména společně s rozvojem výstavby solárních elektráren, zvláště těch domácích. Jen v posledních dvou letech vzniklo vysoce přes 100 tisíc nových fotovoltaik, přičemž zhruba 90 % z nich doplnila instalace baterie. Celková kapacita baterií v kombinaci se solární instalací ostatně v polovině letošního roku v Česku dosahovala 1 705 MWh. Ještě před dvěma lety přitom šlo o zhruba 400 MWh.
S aktuálně menším zájmem o domácí fotovoltaiku poklesla v meziročním srovnání až o 40 % také výstavba domácích bateriových úložišť. Nárůst naopak zaznamenaly firemní instalace v kombinaci s úložištěm, jejichž podíl vzrostl meziročně ze 40 na 58 %.
„Očekáváme, že tento trend bude pokračovat. Již nyní se spouští první opravdu velké bateriové systémy, jako například Energy Nest na Mělnicku společnosti Decci nebo podobně velká baterie v teplárně C-energy Planá. Každý z projektů má kapacitu okolo 22 MWh a velikostně se tak konečně začínají blížit zahraničním systémům. Pro investory i energetické a průmyslové společnosti se akumulace a velkokapacitní bateriové systémy ukázaly jako skvělý nástroj pro flexibilitu, vyrovnávání soustavy i řízení vlastních energetických potřeb,“ nastiňuje Fousek, ředitel Asociace AKU-BAT trend rozvoje do budoucna.
zdroj: tisková zpráva
Northvolt se potápí. Polskou továrnu v Gdaňsku se pokusí prodat, nebo ji uzavře. V ostatních továrnách včetně USA provede „konsolidaci“, tedy propouštět a rozprodávat.
hxxps://www.autoweek.com/news/a62135122/northvolt-ev-battery-production-cuts/
O tom Northvoltu jsem četl drb, nevím jestli je to pravda nebo ne: Prý reálná kapacita jejich článků je prý podstatně nižší než ta deklarovaná. Proto prý BMW s nimi zrušil smlouvu a bude do svých EV dávat radši čínu, které tento problém nemá.
Evropa je v řiti, ale návrat na stromy podle vašich představ ji zachránit nepomůže.
To nevím, ale není na ty čínské baterie nově 35% clo?
Fanatici spalovaku nam pekne zavarili. Ted uz budeme plne zavisli na Cine. Spalovak konci a EV nasi giganti nemaji v rukavu. Takovy experty bych poslal kopat prikopy. Tak si to pitomci ty spalovaky jeste uzijte. Brzy budete chodit pesky, ani na benzin nebudete mit.
„Roky jste nám říkali, proč a jak to dopadne, my jsme tvrdili že lžete, teď to dopadlo jak jste tvrdili, ale můžete za to vy.“
Taková malá ukázka absolutní neschopnosti racionálního uvažování a sebereflexe elektrofanatiků.
Automobilky budou zavirat, protoze nemaji konkurenceschopne EV. Ty spalovaci krapy uz nikdo nechce a ted sem prijdou cinska EV, ktera ty smradochy vytlaci. Tak kdo je tady pitomec? Jednoznacne ty a vsichni fanatici smradu a dymu.
Je srandovní sledovat, ja v tísněni zprávami se všech stran, se eletrofanatici uchýlili do posledního kouta – čínská EV. Celý svět je nepřející, technologie špatná, americká EV k ničemu, evropská EV k ničemu, korejská EV k ničemu, japonská EV k ničemu… všechno špatně, jen soudruhy dotovaná čínská EV z aliexpressu, to je záchrana jejich ideí.
Jen jestli jste neudělali někde chybu, zelenorudí noci.
Debile, o hrozbe privalu EV z Ciny tady piseme uz nekolik let. Jenomze smardosi to vsechno nechteli slyset. Bylo to jasne jako slunicko v poledne. Bez se vykoupat v te arkticke nafte a zustan tam.
Hezká kulturní válčička. Lepší než se mordovat na ostro….
Ale je dost možné, že dementní naftalíni dali evropskému průmyslu rozhodující ránu za krk🥴
My nemůžeme lhát protože je nad Slunce jasnější, že ropa dojde, jenom nevíme kdy. Vy si lžete do vlastního ucha, že nedojde nikdy a nebo, že ji nahradíte pampeliškami.
Můžeme udělat soutěž: Každý napíše letopočet kdy dojde. Kdo bude nejblíž tak vyhraje hlavní cenu, láhev s posledním litrem benzinu. Potom může každý rok na Vánoce dětem předvádět jak to krásně dělalo brm-brm.
Já vím, s elektromobily dojdeme spasení, každý bude svítit jako slunce a s elektromobilem dosáhne stavu nevinnosti. Kde jsem to jen….
hxxps://youtu.be/jcT-GZrDI0s?feature=shared&t=5145
Spasení ne ale když budeš mobilní tak máš větší šanci na přežití. S prázdným naftožroutem zahyneš v okamžiku kdy sežereš poslední ovci.
A napiš mi nějaké datum do soutěže o konci ropy. Uložím to někam do trezoru ať mají další generace zábavu.
Ne není.
EU to sice dotovala, ale teď to nechá krachnout.
Postupně si nás koupí Čína. Tak jako koupili Volvo či MG a další, i v Daimler-Benz už mají snad 25% podíl. Čína postupně ovládne celou Evropu. Evropa je zdegenerovaná a není schopna konkurovat. Budeme pracovat pro Čínu, snad na nás budou hodní. Tak to předpověděla Sibyla a ono se to plní.
Tyhlety továrny čekají na číňany, postupně tady zaberou všechno a my pro ně budeme makat. Činčíci už mají značný podíl v průmyslu na severu Itálie.
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-nejen-volkswagen-nevyuzite-kapacity-tovaren-na-auta-v-evrope-nevesti-nic-dobreho-40487585#dop_ab_variant=1356610&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=7&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Volkswagen vyrábí elektromobily s obrovskou ztrátou, kterou není schopen kompenzovat ze zisků z prodeje spalovacích aut. Ztrátu není Německo schopno trvale kompenzovat přímými subvencemi ani nepřímými dotacemi.
Čínské automobilky vyrábějí elektromobily též se ztrátou. Jejich ztráty jim zatím kompenzuje čínská vláda přímými i nepřímými subvencemi.
Čína v Evropě žádné elektromobily vyrábět nebude. Pokud by tak činila, tak za naprosto stejných podmínek, jaké mají jiné evropské automobilky a výsledkem by byly elektromobily naprosto stejné cenové i kvalitativní kategorie a naprosto stejná ekonomická ztráta.
EV budou levnejsi nez spalovak. Baterka je uz jen maly zlomek ceny auta. Staci jen chtit.
Baterka není malý zlomek ceny auta, ale naprosto zásadní položka, která u ojetin představuje polovinu až tři čtvrtiny ceny, což tyto ojetiny činí bezcennými.
V létě jsem pomáhal kamarádovi dělat generálku V8 5,7 HEMI po 300 tisících km. Dekarbonizace, těsnění, zdvihátka, pumpa, rozvody… Celkové náklady 20 tisíc Kč, dva dny práce a motor je jak nový. Na brzdě natočil přesně nominální výkon.
Elektromobil s 300 tisíci km je neprodejný vrak, do kterého by bylo nutné vrazit stovky tisíc.
Asi něco jak naše slavná HE3DA z Horní Suché 🤩🤩🤩
https://www.hrot24.cz/clanek/green-deal-v-praxi-nefuguje-svedsky-northvolt-hlasi-dalsi-trable-bude-propoustet?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
He3Da frčí hezky, loni se jim podařilo prodat okolo 400 kWh baterií, což jsou krásné čtyři 100kWh bateriové úložiště po 1,98 mil., které teď aktivně propagují na webu, což dalo obrat 7,94 mil. Kč a jen maličkou ztrátu 120 mil. Kč. Nádherné výsledky odpovídající továrně za 1,5 mld. Kč se skoro 50 zaměstnanci.
Vyrobit v 50 lidech každý pracovní den skoro 2 kWh baterií, to je velké umění a k jejich vytyčenému cíli už jim zbývá navýšit výrobu pouze 37500krát což s aktuální efektivitou dají v pohodě ani ne se dvěma miliony zaměstnanců a roční ztrátou 4,5 bilionu korun.
Jediný kdo se směje je vekslák Prus a možná i Procházka.
Dneska průser jako kráva s powerbankou.
Rok stará 20000mAh powerbanka Viking, ležela týden na stole z cca poloviny nabitá, bez jakékoliv manipulace. Mohla mít za sebou tak 40 cyklů. Dneska po obědě přišla dcera, že se powerbanka jako že nafoukla. Nic nenabíjela, nic se nedělo, prostě tam týden ležela a najednou se nafoukla. Powerbanku jsem opatrně vzal a vyhodil otevřeným oknem. Rána jak dělobuch, plastové střepy deset metrů daleko, pytlík baterie rozervaný po celé délce.
Strašně se těším na další příspěvky místních elektrobojz, jak jsou baterie super bezpečné. Teď ještě prosím poradit, jak ty střepy reklamovat 😮
hxxps://www.youtube.com/watch?v=0vCDW5o7qrg
Powerbanka velikosti krabicky na cigara a 20000mAh je fejk. Kdyby se do tak maleho prostoru dalo naladovat tolik energie, tak by EV musely mit dojezd 1000km i v zime. Bud to je fantasmagoricky udaj, nebo clanky nabijely na vyssi nez bezpecnou hodnotu. Powerbanka neni to same co EV baterie.
Stezovat si muzes u cinskych soudruhu. Oni se chechtaji jeste dnes jak te podfoukli.
Tady ty větší powerbanky nebývají Lion ale Lipol. Jo, ty se občas nafukují i bouchají ale v autech nejsou.
Nechali baterku na stole a svitilo na ni slunicko, ta se prehrala a nafoukla. LiPo snese max. 60 stupnu a na slunicku to muze byt klidne i vic. Ja zasadne nenechavam mobil v aute a ani doma nenecham na nej svitit slunicko. Vyssi teploty baterce proste nesvedci. Baterce v EV to nehrozi, protoze na baterku nikdy nesviti prime slunicko. Ale take neni uplne dobre pri vysoke teplote nabijet vysokym vykonem. Tesla a nektera dalsi EV baterku aktivne chladi, ale i tak nabijim radeji pomalu a nejlepe poranu. Je to jako u spalovaku kdyz nekdo natankuje uplne na doraz a pak odstavi auto na slunicku. Klidne muze benzin vytekat pres prepadovou hadicku. Prave proto tam je.
Ano byla to LiPo. Přímé slunce na ni zcela jistě nesvítilo. Navíc tady slunce poslední týden svítilo zcela minimálně. Problém bude zcela jistě jinde.
V čem se LiPo používají nebo nepoužívají nevím, takový přehled nemám, ale jsem si zcela jistý, že elektrokolo sousedky, jak hlásá nápis na něm, je postavené z LiPo.
Problém je v tom, že abych nabil své úložiště v době, kdy jsou záporné ceny, musím mít přípojku s povoleným obrovským výkonem, jinak za tu krátkou dobu nenabiju skoro nic. A za silnou přípojku se hodně platí. Její využití v průběhu dne je pak obvykle minimální. Prostě se to nevyplatí.
Bezny jistic u RD je 3x25A. Muzete tahat ze site pres 17kW. Jak velkou mate baterku ze se vam behem hodiny nenabije?
Toto zrovna problém není. Navíc záporné ceny bývají delší dobu. Typicky mnoho hodin o víkendu.
Cim vic baterii, tim stabilnejsi sit. A to same plati pro pocet EV. Samozrejme to musi byt spojene s flexibilnimi cenami. Ten hodinovy cenovy model je spatny. V prubehu hodiny muze vyroba FVE klesnout z vyznamne vyroby az k nule a cena je porad stejna. Slunicko vychazi a zapada vcelku rychle a hodina je v tom hrozne dlouha doba. Prave pri vychazeni a zapadani slunicka jsou nejvyssi ceny. Pritom v casti te hodiny muze byt prebytek a nasledne nedostatek elektriny a cena je stejna. To zpusobuje hrozny cenovy mismas.
Od nového roku se bude účtovat po čtvrthodinách.
Co se stability sítě týče, tak je spousta věcí špatně. Lidem se nahřívají bojlery podle nízkého tarifu, který ale vůbec není navázaný na aktuální výrobu. NT je daný přesně na hodinu několik let dopředu. Takže například se bojler zahřívá v noci a přitom ve dne byla nadvýroba ze slunce a záporné ceny.
Problém s bateriemi a FVE je ten, že nadpoloviční většinu měsíců v roce lidem stačí FVE+baterie přes noc a síť v postatě nepotřebují. O to více je ale potřeba mít větší množství záložního výkonu ve formě fosilních elektráren na dobu kdy nesvítí, nefouká a lidi mají prázdné baterky.
na systemove sluzby velice dobre poslouzi hybridni zdroje, jako treba ten novej na Melnicku, celkem solidne a hlavne rychle a realtivne levne to muze nahradit uhelky
https://www.volty.cz/2024/07/11/u-melniku-je-spusten-hybridni-zdroj-energie-s-nejvetsi-baterii-a-leteckymi-turbinami-od-rolls-royce/
V článku máte zdroj pár desítek MW, to je jak nic a jen na pár hodin. Zmiňuji hlavně problém typu zima, inverze, minus 10, v takovém počasí větrné elektrárny nic nevyrábí a soláry taky ne, tepelná čerpadla mají malou účinnost, takže spotřebují více elektřiny. Takovéto počasí klidně může trvat několik týdnů. Jeden den máte jasno a vítr trochu fouká. Do budoucna budou předimenzované OZE, takže v tomto počasí OZE+baterky v podstatě budou stačit a další den máte inverzi, zimu a někde musíte sehnat dodatečných 10 GW. Navíc část z těchto dodatečných 10GW bude potřeba jen pár týdnů v roce.
Nejdrazsi elektrinu dodavaji zdroje, ktere reguluji frekvenci a napeti v radu vterin/minut nez nabehnou konvencni zdroje, ktere funguji dlouhodobe. Prave ty baterky umi tyto sluzby nabizet nejlepe a nejlacineji. Ze konvencni elektrarny delaji nadenickou a malo placenou praci vime vsichni. Systematicke sluzby je elitni obor a tam ani uhelky ani JE nemaji sanci uspet. Takze neplacej nesmysly.
Frekvenci a napětí zvládne regulovat jakákoliv elektrárna s turbínou – uhelná, plynová, jaderná, vodní, …
Tady se bavime o vyrovnavani v radu sekund. Tocive generatory nejsou tak rychle aby mohly okamzite dodat treba o 10% vic elektriny. Sit potrebuje vyregulovat skokove zmeny a mechanicke systemy maji vzdy dlouhou prodlevu. A pokud se ani netoci, tak potrebuji pul dne k nabehu vyroby. Jedine vodni a plynove jsou do 10 minut schopne dodavat elektrinu. Baterka reaguje behem milisekund a nema znacne pohotovostni ztraty jako rotacni stroje.
uctuje se po 15 minutach, hodina se jiz nepouziva
A proc je cena na OTE po hodinach? Neni to nahodou az od 1.1.2025?
aktualne jedou obe varianty, jak 60 tak 15 minut, muzes si vybrat, od pristiho roku bude jen ta 15 minutovka
Uz vidim ten druhy odkaz. Diky
To je chaos. Cena 21h 247 EUR/MWh a pri 1/4h jsou ceny nizsi.
Mozna ze se to uctuje po 1/4 hodinach, ale ceny se meni stejne jako doposud po hodine. Takze to bude asi jen rozcvicka a ostry beh zacne az 2025.
Od 1.7. fungují oba trhy. Tady je ten čtvrthodinový:
https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trhy/elektrina/vnitrodenni-aukce-ida?ida_session=IDA1&date=2024-09-12