PŘEDSTAVUJEME: EVC Group – největší český výrobce trakčních lithiových baterií

EVC Group, největší český výrobce trakčních lithiových baterií, bude v roce 2021 garantem sekce Baterie. O EVC Group, její motivaci a plánech na rok 2021 jsem hovořili s obchodním manažerem firmy Janem Vejborem.

Vymyslet a vyrobit trakční lithiovou baterii není jen tak. Čeští EVC Group už v tom mají mnohaletou praxi.
foto: EVC Group

Jméno EVC Group není pravidelným čtenářům našeho magazínu zcela neznámé, můžete firmu přesto blíže představit?

Jan Vejbor (J.V.): Jako dobrý úvod může posloužit zadání tří písmen názvu naší společnosti do místního vyhledavače. Otevře se ucelená historie nejen EVC, ale vlastně i tohoto portálu. Firma vzniká v roce 2007, tedy na přelomu desetiletí, kdy v nabídce automobilek neexistují EV a jedinou cestou k nim jsou i naše přestavby „spalováků“. Následují odkazy na elektrifikaci a dodávky baterií dalším typům vozidel a strojů – sněžné rolby, hybridní lokomotivy, elektrobusy nebo multifunkční stavební stroje. Novodobě můžeme přidat obor vysokokapacitních průmyslových bateriových úložišť (BESS). V historii EVC Group se svým způsobem odráží i novodobý rozmach bateriových lithiových aplikací na světovém trhu jako takovém.

Firem zabývajících se výrobou akupacků už i na českém trhu působí více, v čem EVC Group vyniká?

J.V.: Předně se odlišujeme ve dvou věcech: za prvé velikostí energie a průmyslovým finišem stavěných baterií a za druhé současným vlastním vývojem elektro komponent a testováním článků z celého světa.

Můžete rozvést první bod? Jaké je běžná energie baterií EVC Group a co si představit pod pojmem „průmyslový finiš“?

J.V.: Vymyslet a vyrobit trakční lithiovou baterii a/nebo elektropohon v ceně vysokých stovek tisíc nebo nízkých milionů korun tak, aby prošla náročnými homologačními testy, byla bezpečná a spolehlivá se zárukou 5-10 let a hlavně, zajistila výrobci konečného výrobku růst výroby a jeho značky, to už není práce pro několika členný tým. Taková baterie je již samostatným funkčním prvkem v rámci celého zařízení – jsou to nejen modularizované jednotlivé články osazené řízením, ale též koncepce rozvaděče, svazek kabeláže na míru, tepelný management, vyvážené skříně, SW vyladění a nesmíme zapomenout též na dokumentaci. Energetické rozpětí námi vyrobených baterií je aktuálně v rozsahu 10-600 kWh, na této úrovni jsme v Česku jediní. Jako garanti této sekce jsme se rozhodli dát čtenářům hybrid.cz nahlédnout v dalších článcích pod pokličku shora vyjmenovaných jednotlivých částí výroby baterie.

Bateriový modul od EVC Group

Bateriový modul od EVC Group
foto: EVC Group

A vaše druhá specialita – vlastní vývoj elektro komponent a testování článků z celého světa?

J.V.: Důležité je slovo „současné“ – již v raném období přestaveb spalováků se ukázalo, že nakoupit si třeba i drahé značkové komponenty a nějak je spojit dle manuálu je stejně bezvýsledné, jako sestavit národní hokejový tým z nesehraných hvězd NHL a cílit na olympijské zlato. Vlastní vývoj elektro komponent v naší společnosti tak, aby byly co nejuniverzálnějšími, možnost je naladit pro danou aplikaci, to je ono roztrénování sportovců do jednoho týmu. Historická zkušenost EVC Group je, že ceníková položka za nastavování a vyladění elektropohonu včetně baterie tak, aby si koncový uživatel mohl chválit, jak vůz krásně a elektricky bezešvě přede, nemusí být někdy daleko od ceny materiálu. Málo kdo má ale natolik věrné zákazníky, kteří by na sobě chtěli nechat dohánět úspory výrobce na vývoji.

A to testování bateriových článků z celého světa?

J.V.: To je podmíněno dvěma faktory – jednak tím, že ani kvalitní výrobci nemohou ke svým článkům poskytnout data pro všechny možné způsoby jejich využití. Ostatní menší výrobci akupacků, kteří si laboratorní testování článků na konkrétní využití nemohou dovolit, tak mají oproti EVC Group svázanější ruce, neboť se musejí buďto držet výhradně hodnot datasheetů, anebo na zákaznické aplikaci velmi riskovat. Druhým faktorem je obchodní příležitost, neboť se na trhu vyskytují i články méně známých značek, které nabízejí 90 % výkonu značkového zboží, ale za např. 50% cenu. V tomto případě je prvním krokem takového typicky asijského výrobce důkladně otestovat – vedle jazykové a vzdálenostní bariéry je zde též jiný obchodní duch a normy kvality. Pro sériovou výrobu baterií z těchto článků tak pro nás mají zásadní hodnotu nejen jejich výsledky z laboratoře, ale též parametry dodržování ISO směrnic.

To zní jako dobrá průprava ke kvalitní záštitě nad sekcí Baterie – existuje v tomto duchu nějaký všeobecný klíč k porozumění dění a následně výhled na tomto poli?

J.V.: Pravidelní čtenáři hybrid.cz i dalších zahraničních medií vědí, že se tento obor již nedělí pouze na boj o cenu za kWh nebo nejvyšší instalovanou kapacitu ve vozidle. Dalšími aktuálními tématy jsou výrobní a recyklační náročnost, systémy chlazení (a třeba aféry rapid-gate), 2nd life aplikace a jiné. Pravá elektrifikace a ruku v ruce s tím ustálení baterií v širokém povědomí bude spočívat v jejich zevšednění. Stejně, jako se nepodivujeme, že vlaky již nejsou taženy parními lokomotivami, tak stejně v Česku vzniknou jedna dvě veliké továrny na výrobu bateriových článků a za nimi další firmy jako EVC Group stavějící z nich zakázkové nebo sériové systémy. Školství, věda a výzkum se více zaměří na elektrická zařízení, baterie budou ve všem, každý bude mít v rodině nebo mezi přáteli někoho, kdo bude nějak pracovně napojen na řetězec životního cyklu baterií. Stejně, jako dnes lidé pracují v uhlovodíkovém hospodářství.

Balancery vlastního vývoje sledující každé sériové vlákno článků.

Balancery vlastního vývoje sledující každé sériové vlákno článků.
foto: EVC Group

Děkuji za zajímavé představení firmy a okénko do budoucnosti baterií. Můžeme se vrátit zpátky k EVC Group a ještě něco zmínit k vašim aktuálním projektům s přihlédnutím k bateriím?

J.V.: Pro letošek máme zasmluvněnu výrobu baterií v kapacitě přes 17 MWh, to je ekvivalent téměř 500 baterií pro Škoda eCitigo nebo přes 200 baterií pro vrcholový Enyaq RS. Převážná část této produkce směřuje do elektrobusů – jen se společností SOR Libchavy jsme v minulém roce překonali metu 200 dodaných trakčních elektrobusových baterií. Věříme, že na rok 2022 tuto spolupráci dále prohloubíme, ve výhledu jsou opětovné dodávky pro plzeňskou ŠKODA ELECTRIC, nebo další vlivné výrobce elektrických vozidel a strojů ve Střední Evropě. Velký potenciál vidíme na poli energetických úložišť, kde jsme v jednání se strategickým partnerem. Zájem je vytvářet spolupráci na všech nových polích, která potřebují baterii s důrazem na zkušenost a kvalitu.

Ohledně baterií: za zajímavý lze považovat – pro některé aplikace – návrat k prismatickým LFP článkům. Tyto jsou např. na čínském trhu notoricky využívané. Svůj otisk nakonec zanechaly též v produkci vozidel Tesla, kde od otevření šanghajské výroby tvoří celosvětově nejnižší výbavový stupeň baterie Modelu 3 a zřejmě budou i hlavní chemií pro připravovaný nejmenší vůz značky. Jak je to možné? Energetická hustota LFP se za 10 let dostala na nebo i předběhla původní parametry NMC článků ze stejné doby. Jejich další výhody jako jsou vysoká cykličnost a nižší cena přitom byly zachovány. EVC Group tak s touto technologií nakládá v průmyslových bateriových úložištích a aplikacích, kde vyšší hmotnost je naopak výhodou.

Neméně zajímavý je vývoj v NMC chemii, kde nárůst výkonnostních parametrů kopíroval ten z článků LFP, zároveň ale vlivem růstu konkurence, navýšení výrobních kapacit a úpravy výroby došlo k jejich zlevnění. Na druhou stranu se trh aktuálně potýká s nedostatkem materiálů a/nebo výpadkem výrobních kapacit. Není tak neobvyklé, že cena některých typů článků je, a ještě několik kvartálů bude, vyšponována o stovky procent, pokud jsou vůbec k dispozici.

vlastní

28 Comments on “PŘEDSTAVUJEME: EVC Group – největší český výrobce trakčních lithiových baterií”

                1. Takže, nabíječek je tam hodně, vjezd na parkoviště před
                  Takže, nabíječek je tam hodně, vjezd na parkoviště před továrnou zakázán, vstup na parkoviště zakázán, na parkovišti asi 5 aut, za branou jedna dodávka, před halou postávali 2 chlápci, a v 7:15 ráno se v žádném okně haly nesvítilo.

                  Podle mně Potěmkinova továrna.

                2. mazéééc díky, takže vážně potěmkáč jo, Nabíječek
                  mazéééc díky, takže vážně potěmkáč jo, Nabíječek je tam 23

                  https://youtu.be/xLGSQy_Xhn4?t=12

                  Takže když tam turista člověk přijede tak si jako vážně nenabije ??

                3. Nemá šanci se přiblížit ani na 10m, všechno je za plotem
                  Nemá šanci se přiblížit ani na 10m, všechno je za plotem (za branou).

      1. Dobrý den, ano, individuální přestavby se pro svou
        Dobrý den, ano, individuální přestavby se pro svou technickou i finanční náročnost nerealizují. Cena práce, komponent a servisu ručně a jednorázově dělaného vozidla dosahuje nebo i přesahuje cenu nového sériově vyráběného vozidla.

          1. Cipisku víš kolik mrtvých už má na svědomí bitcoin?
            Cipisku víš kolik mrtvých už má na svědomí bitcoin? Naposledy někde v Číně to jeden „úspěšný“ bitcoinista nahulil ve velké rychlosti na přechodu pro chodce do velké skupiny chodců cca 4 mrtvý na místě plus spousta těžce zraněných…

Napsat komentář