Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) uspořádal včera ve svém sídle konferenci. Ředitel Milan Křístek a náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek hovořili mimo jiné o vizích do budoucna. V nich hraje jednu z hlavních rolí pokrytí MHD bezdrátovou sítí wi-fi.
foto: Martin Singr
Pokrytí bezdrátovou sítí wi-fi dnes funguje v několika tramvajích křižujících Prahu a kromě připojení k internetu pro cestující umožňuje také dopravnímu podniku „loadovat“ data ve vozovnách. O rozšíření sítě do dalších tramvají se však aktuálně neuvažuje.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Pražský dopravní podnik mění dodavatele alternativních paliv, ušetří 21 mil. ročně
V oblasti vizí je ale zavedení Wi-Fi do autobusů. DPP by ještě letos rád otestoval zavedení sítě do těchto dopravních prostředků. „Inspirovali jsme se u konkurence, i když ne přímo MHD,“ přiznává Křístek.
Může být Wi-Fi v metru?
Daleko zajímavější jsou ale úvahy o zavedení bezdrátové sítě do metra, kdy v úvahu připadá zejména aktuálně budované prodloužení trasy A, která by měla být hotova do konce příštího roku. „Budeme to testovat,“ řekl Křístek s tím, že peníze na testování sice jsou, to ale automaticky neznamená, že je finanční plán na pokrytí sítí – proto je to vize.
„Když metro brzdí a rozjíždí se, dochází zde k obrovskému elektromagnetickému rušení,“ poukazuje na možné problémy Nosek a dodává, že nikde na světě dnes příliš nefunguje připojení v metru k internetu. Je třeba nejprve zjistit, „co by to stálo“.
„Wi-Fi v dopravních prostředcích je velmi lákavá, velmi sexy a musíme jí vyzkoušet,“ říká však rozhodně Nosek. Ale bavit se o 2G nebo 3G síti v metru je dle Křístka z důvodů finanční náročnosti úplně bezpředmětné.
„Dopravní podnik je ochoten nabídnout infrastrukturu v metru. Nejsme ale schopni v budoucnu investovat další prostředky,“ řekl Křístek za DPP. Nevyloučil však zároveň možnost, že by investovalo město nebo poskytovatelé internetu.
Zájem bude mít jen někdo
DPP letos otestuje zavedení bezdrátové sítě i do dalších dopravních prostředků a do konce roku chce mít ředitel jasno, kolik by rozšíření stálo, jak by to fungovalo a jaký by o tuto službu byl zájem.
Se zájmem cestujících to ale nebude nijak jednoznačné a to si uvědomuje i sám Křístek. „Když se zeptáte mladých lidí, kteří se smartphony používají sociální sítě, odpoví, že internet v MHD chtějí. Když se zeptáte mých rodičů, důchodců, řeknou, že to nikdy nevyužili,“ řekl ředitel na dotaz ohledně zájmu cestujících.
„Jestli zjistíme, že je to nesmyslně drahé nebo to není využívané, uložíme ten projekt do šuplíku a počkáme dalších čtyř, pět let, než se zvýší ta potřeba,“ dodal k tématu Nosek.
Otázkou nicméně je, zda by se možnosti wi-fi nepřekrývali s pokrytím mobilními technologiemi 3G/4G mobilních operátorů, které jsou běžně dostupné právě ve velkých městech jako Praha.
Elektronická peněženka: Proč ne?
V souvislosti s propojením pražské hromadné dopravy s mapami google zaznamenal dopravní podnik větší zájem turistů o hromadnou dopravu a množí se jejich dotazy, proč neexistuje jednorázové jízdné na tři či čtyři dni formou elektronické peněženky. V jiných městech to funguje a Praha se tím chce v blízké budoucnosti také zabývat.
„Je na čase, abychom se na elektronickou peněženku podívali a otestovali naše možnosti. Nevidím důvody, proč by to nemohlo fungovat i v Praze,“ řek Křístek s tím, že DPP chce pokračovat v nabídce služeb pro zahraniční cestující.
Skvělé a už se ví,
Skvělé a už se ví, která firma z panenských ostrovů to bude realizovat a plánované předražení bude 10x nebo jenom 5x? J8 jen, že už teď stojí jednorázová jízdenka mnohdy skoro víc než benzín.
Navrhoval bych z táhnout
Navrhoval bych z táhnout střechu.
Navrhoval bych, aby sis
Navrhoval bych, aby sis zopáknul základy češtiny 🙂
Mě by stačilo, kdyby v
Mě by stačilo, kdyby v nových tramvajích a autobusech byla klimatizace. Ono se zdá že je to do MHD zbytečnost a rozmařilost, ale není. Využití jak v létě, tak hlavně když je tramvaj plně nacpaná a je tam téměř nedýchatelno, to pár otevřených okýnek nespraví. V západních MHD ale třeba už i v Polsku je to téměř bežné. Mám teď na mysli hlavně tramvaje typu 15T kterých má Praha nakoupit až 250 a každá stojí skoro sedmdesát milionu a přesto tam klíma není. Pouze u jedné v rámci testování a schvalování drážním úřadem. Osobně si myslím, že na metropoli jako je Praha je to ostuda. A to bych tam ocenil více než-li wifi.
Klimatizace není tak jasná
Klimatizace není tak jasná volba, jak se může zdát. Jednak to chce hodně energie, která se vyplýtvá častým větráním a jednak má hodně lidí problém v tom dýchat, zvláště, když bude muset jet na hodně vysoký výkon, aby to stíhalo chladit při tom větrání.
Mnohem lepší by bylo výkonnější a efektivnější větrání.