Parkování jako noční můra pro 70 % pražských řidičů. Společně s vysokými náklady na provoz jde o nejvýznamnější překážky vlastnění vozu, dokládá průzkum společnosti Anytime.
foto: kirkandmimi, licence Pixabay
Více než třetine pražských řidičů se nevyplatí cestovat po Praze vlastním autem. Otevírá se tak prostor pro sdílená auta, kola a koloběžky, které se stávají reálnou alternativou přepravy po hlavním městě.
Uvedená zjištění přinesl průzkum agentury STEM/MARK pro carsharingovou společnost Anytime, který zjišťoval postoje obyvatel Prahy k novým typům městské dopravy.
Problematické parkování lidem vadí ještě víc než vysoké náklady na provoz auta
Popojíždění kolem vlastního bydliště spojené s hledáním volného parkovacího místa, odlišné systémy parkovacích zón v různých městských částech či stres z parkování při cestě do práce.
To jsou hlavní důvody, proč téměř 70 % Pražanů považuje parkování za největší nevýhodu vlastnictví auta v hlavním městě. Vedle problematického parkování pražským řidičům na autech nejvíce vadí vysoké provozní náklady spojené s jejich vlastnictvím (60 %) a pořízením (44 %).
Ukázal to průzkum carsharingové společnosti Anytime, který mezi tisícovkou pražských řidičů v červnu realizovala agentura STEM/MARK.
Carsharing využilo už 6 procent pražských řidičů
„37 % pražských řidičů, kteří odpovídali v průzkumu, si z toho všeho vyvodilo jasný závěr: po Praze se jim nevyplatí cestovat vlastním autem. Auto proto využívají výhradně anebo převážně pro cesty mimo Prahu,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti Anytime, která v Praze od dubna 2019 poskytuje carsharingové služby.
Právě carsharing, tedy využívání sdíleného vozidla, se prosazuje jako nová alternativa dopravy po městě – k MHD, vlastnímu automobilu či taxi. Podle průzkumu si sdílení auta vyzkoušelo již 6 % oslovených Pražanů a dalších 24 % o něm uvažuje. Obdobný vzestup zažívají služby sdílení kol či koloběžek, které využilo již 19 % respondentů a dalších 9 % se je chystá využít.
Lidem osloveným v průzkumu na sdílených prostředcích dopravy nejvíce imponuje, že platí jen za to, co skutečně projedou (48 %). U sdílených aut je vedle toho největším benefitem možnost snadného a bezplatného parkování v modrých a fialových zónách ve všech městských částech po celé Praze (38 %).
K důvodům, které mluví pro carsharing, dále patří úspora za pořízení vlastního vozu (33 %) a to, že nemusí o auto pečovat (31 %). Potenciální zákazníci od carsharingu očekávají, že budou platit jen za čas, po který auto užívají (48 %). „Proto účtujeme jednoduchým způsobem po minutách bez jakýchkoli dalších poplatků,“ uvádí Milan Beutl.
Naopak největší obavy u respondentů vzbuzuje riziko z poškození cizího vozidla (30 %) i otázka jeho spolehlivosti (30 %). Anytime proto nabízí i tarif Safety se sníženou maximální spoluúčastí na 4.999 Kč a jeho flotilu tvoří nové hybridní Toyoty Yaris, jež patří mezi jedny z nejspolehlivějších značek na trhu.
S vyšším vzděláním klesá potřeba vlastnit auto
Ze získaných dat společnosti Anytime vyplývá, že k službám sdílené ekonomiky má nejblíže nejmladší věková skupina ve věku 21 až 29 let. Ani sdílená doprava není výjimkou s tím, že přepravovat se po městě alternativními prostředky láká spíše muže.
Na postoji ke sdílené ekonomice a jejím službám se také poměrně výrazně projevuje dosažené vzdělání – službu sdílení aut využilo přibližně dvojnásobek vysokoškoláků než lidí bez maturity.
„Mezi nejzajímavější zjištění průzkumu se může zařadit fakt, že s rostoucím stupněm vzdělání klesá potřeba vlastnit automobil,“ doplňuje Milan Beutl. Nasvědčuje tomu skutečnost, že nejvíce vysokoškoláků v Praze si vystačí s jedním autem: dvě a více aut se najde ve 30 % jejich domácností, kdežto u lidí bez maturity je to poněkud překvapivě v 38 % domácností.
Lidé při vyčíslení nákladů zapomínají, že auto rychle ztrácí na své hodnotě
Výzkum rovněž odhalil, že naprostá většina Pražanů si není vědoma reálných nákladů spojených s provozem a vlastnictvím vozidla. „62 % respondentů uvedlo, že se vejde do 40 tisíc Kč ročně, což by mohlo při konzervativním odhadu a minimálním provozu odpovídat částkám za pohonné hmoty, pojištění a údržbu, určitě to však nezahrnuje částku, kterou auto časem ztrácí na své hodnotě, tzv. amortizaci,“ komentuje výsledek průzkumu Milan Beutl.
Amortizace ročně činí v průměru minimálně 10 % kupní ceny a u nejprodávanějšího vozu na českém trhu, Škody Octavia, se tak pohybuje kolem 50 tisíc Kč. Celkové náklady na provoz a amortizaci u takového vozu překročí tedy 80 tisíc Kč, ale takto ohodnotilo svoje výdaje pouhých 12 % oslovených řidičů.
Aktuálně v Praze nikdo Carsharing neprovozuje. Všechno to
Aktuálně v Praze nikdo Carsharing neprovozuje. Všechno to jsou jen půjčovy aut s možností vyzvednout a vrátit auto kdekoliv po městě. Výsledkem je, že se na určitých místech koncentrují tato auta, protože s nimi někdo přijede domů, ale do města jede jinak. Stejné je to s půjčovnama kol a koloběžek. Žádná sdílená ekonomika se nekoná. Jediné opravdové sdílení je Airbnb, ale i v něm je cca 10% nabídek na čistě komerční bázi.
Dodal bych, že evidentně vázne kontrola těchto vozidel ze
Dodal bych, že evidentně vázne kontrola těchto vozidel ze strany majitele. Už roční auta jsou totální poškrábanej špinavej humáč. Tyto projekty v Praze zkrachují, to je jistota.
No zatím se jim daří docela dobře, auta a konkurence
No zatím se jim daří docela dobře, auta a konkurence přibývají každou chvíli a do roka se na tento trh vrhnou samotné automobilky, takže naopak to zanedlouho bude v Praze standard, to je jistota 🙂
Daimlerův Car2Go už tu měl být v roce 2014, ale nedopadlo
Daimlerův Car2Go už tu měl být v roce 2014, ale nedopadlo to. Automobilky si vzali Sebovu předpověď asi dost k srdci.
Copak spina s skrabance, u nas jedno stalo minimalne tri dny s
Copak spina s skrabance, u nas jedno stalo minimalne tri dny s jednim okynkem vymlacenym a ostatnimi castecne otevrenymi.
Kvůli tomu pražskému blázinci s modrejma sem se raději z
Kvůli tomu pražskému blázinci s modrejma sem se raději z prahy odstěhoval. Ať si tam dělají co chtějí.
„Otevírá se tak prostor pro sdílená auta, kola a
„Otevírá se tak prostor pro sdílená auta, kola a koloběžky, které se stávají reálnou alternativou přepravy po hlavním městě.“
Ano chtěl jsem si koupit koloběžku abych odlehčil dopravě a ovzduší jenže už mě dávno předběhla Praha 1 co pro jistotu elektrokoloběžky kvůli půjčovnám pro tůristy v centru zakázala. Takže otevřený prostor se pro jitotu hned zavřel.
Jak zakázala, jako že na kole, elektrokole, autem na motorce
Jak zakázala, jako že na kole, elektrokole, autem na motorce se tam může, ale na elektrokoloběžce né.
Poněkud zmatenej článek z roku 2018 zmiňuje že přes
Poněkud zmatenej článek z roku 2018 zmiňuje že přes centrum kudy nebo kam bych právě často jezdil se nesmí. Nevím jak je to teď, ale je kolem toho bordel.
https://www.expres.cz/zpravy/kolobezky-lime-praha.A181029_131226_dx-zpravy_stes
Náměstek pro dopravu v Praze je Scheinherr, který
Náměstek pro dopravu v Praze je Scheinherr, který nevlastní auto a slibuje, že počet parkovacích míst v Praze sníží. Sdílená auta mají budoucnost, ale až budou autonomní, v současné době je to na nic.
Kozel zahradníkem.
Člověk co nemá auto rozhoduje o
Kozel zahradníkem.
Člověk co nemá auto rozhoduje o dopravě…
Nebo má služební a tudíž nevlastní auto. Nelže, ale ani neříká plnou pravdu.
U nás na firmě většina lidí co mají k dispozici služebák taky auto nevlastní.
Ono to ani jinak nejde… když máte služebku i na soukromé
Ono to ani jinak nejde… když máte služebku i na soukromé účely a jste v městské části, kde je ten modrý mor, tak parkovačku dostanete jenom na jedno auto. Taky jsem kdysi dostal služebku (i když jsem jí nechtěl) a svoje auto jsem prodal.
Myslíte, že si pak lidi nebudou dělat řidičák?
Myslíte, že si pak lidi nebudou dělat řidičák?
Někteří ano, někteří ne.
Někteří ano, někteří ne.
No jo,ale co kdyz bude mit autonomni auto poruchu nejakeho
No jo,ale co kdyz bude mit autonomni auto poruchu nejakeho snimace,nebo bude spatne pocasi, nebo bude neco na ceste. Kdo to odridi?
Odtahovka.
Odtahovka.