Pražané si na nový systém MHD zvykli, do aut nepřesedli

Loni v září proběhla optimalizace sítě MHD v Praze. Rozsáhlé úpravy celého systému MHD doprovázela nejen kampaň DPP, ale také mediální masáž, podle které lidé přesednou do aut a co více, celý systém se zhroutí. Je více než půl roku po změně a lze hodnotit – lidé z MHD do aut nepřesedli a systém se nezhroutil.

Pražané si na nový systém MHD zvykli, do aut nepřesedli
foto: Martin Singr

Jednalo se o největší změnu MHD od roku 1985 a cílem bylo přizpůsobit se tomu, kam lidé dnes skutečně jezdí. V silných směrech se zkrátily intervaly, objevila se nová přímá spojení, kde chyběla a celý systém se stal přehlednější a efektivnější.

Rozsáhlé úpravy systému měly také finanční efekt. Díky změnám se podařilo snížit celkové roční náklady DPP o zhruba 300 milionů korun. „Produktivita využití vozidel, zejména u autobusů, jednoznačně vzrostla,“ říká Filip Drápal zastupující ROPID (regionální organizátor pražské integrované dopravy).

Nové metrobusy

Velkou a snad největší změnou byl vznik sítě metrobusů. Linky s krátkými intervaly jsou vesměs obsluhovány kloubovými autobusy s větší kapacitou a jsou speciálně označeny nejen na vozidle (číslo linky v rámečku), ale i v jízdním řádu (piktogram autobusu doplněn slovem metrobus) a na zastávce (fialová barva v rámečku).

Autobusy jedoucí často přes celé město, které jsou občas i rychlejším řešením přesunu z jedné městské části do jiné než metro, byly hojně využívány i dříve. DPP si přesto pochvaluje, že se u metrobusů zvýšila poptávka a meziročně se podařilo dále zvyšovat přesnost provozu autobusů.

Změny se dotkly i kolejové dopravy. Co se týká tramvají, byly zrušeny málo využívané linky (15, 19, 21), vytížené byly posíleny (3, 5, 11) a jiné byly napřímeny (8), další změny měly za cíl odlehčit tramvajím v centru (6).

Některá čísla tak nyní budou na tramvajích chybět. Snahou ROPIDu je zajistit co nejvíce jednoduchý systém a podporovat páteřní linky s krátkým intervalem. Celkový počet linek by se tedy zvyšovat neměl, pouze pokud vývoj dopravní situace vyústí v potřebu nové linky, mohou se Pražané dočkat znovuzavedení dnes chybějících čísel.

Aut je zase víc

Nelze říct, že by se nezvýšil počet automobilů ve městě, nárůst individuální dopravy byl podle Filipa Drápala meziročně o nějakých 7 %. Nicméně stejný byl i v rocích před tím, nelze si tedy domýšlet, že nárůst intenzity způsobily změny v MHD.

Zastavit tento trend by mohly zaváděné preferenční opatření pro MHD, jako jsou jízdní pruhy pro autobusy či preference těchto dopravních prostředků na semaforech. Skutečně radikálním řešením, jak vyhnat auta z centra, by pak bylo zavést v metropoli nízkoemisní zóny, což od nedávna dovoluje zákon.

Byly změny úspěšné?

Jan Rajman ze společnosti CZECH Consult pak hovořil o reakci veřejnosti na optimalizaci. Bylo provedeno celkem osmadvacet průzkumů a zapojilo se téměř 180 000 lidí. Přímo se zastávkách a ve stanicích MHD se podařilo získat více než 3 100 odpovědí respondentů, dotazování probíhalo v dopravní špičce, v sedlu i o víkendu.

Výsledky? Celkem 93 % cestujících uvedlo, že je s pražskou MHD spokojeno, jen 7 % spokojeno nebylo. Pro 97 % cestujících je MHD v Praze spolehlivá. Horší hodnocení již bylo v otázce kapacity vozidel, kterou dvě pětiny ohodnotili známkou 2, a průměrná známka byla 2,3.

Velmi žádoucí a očekávané byli odpovědi týkající se změny doby cestování, neboť se před změnou DPP ocitl pod tvrdou palbou kritiky. Od září se pro 19 % cestujících doba jízdy prodloužila, pro 6 % zkrátila a tří čtvrtin se vůbec nedotkla. Průměrná doba cesty zůstala stejně jako v předchozím roce 33 minut.

Zkrácení i prodloužení

Dále 11 % cestujícím přibylo přestupů, jen 2 % ubylo a 87 % cestujících přestupuje stejně často jako dříve. Závěrem lze uvést, že po změnách cestuje 93 % cestujících stejně často, 3 % častěji a 4 % méně často.

Obecně z některých lokálních úprav muselo logicky vyplynout, že pro část cestujících se cestování prodlouží. Benefity z této změny však byly i v jiných oblastech (zjednodušení systému, zefektivnění). Pro nás je důležité, že pro naprostou většinu cestujících se cestovní doba nezměnila,“ vysvětluje Drápal.

V současné době již jsou připravené „určité úpravy, které by měly odstranit některé nedostatky a systém definitivně vyladit“. Návrh je ale třeba projednat s jednotlivými městskými částmi.

2 Comments on “Pražané si na nový systém MHD zvykli, do aut nepřesedli”

  1. Takze dpp ziskali vic penez
    Takze dpp ziskali vic penez na ukor zakazniku, kdy vetsine se nic nezmenilo ale hodne lidem se zvysili prestupy a zvysili dojezdy, naopak velmi lao lidem se toto snizilo. Tj. dpp ma vice penez za mene sluzbe.
    To jsou tipicky ceske praktiky, hlavne at se vlk nazere, ale koza zustane cela.

    A to nemluvim o tom, ze zadne lidi to z auto do mhd nevyhnalo.

    Kdyby misto toho bud snizili cenu listku pro mistni tj. prazsky, nebo jim to dali za symbolickou cenu jako ve Frydku, nebo v jinych mestech. To by cumeli jak by lidi zacali jezdit MHD-ckem.

    JAk tu psal i nekde jinde, sice by to na listkach stalo vice, ale zase by se vice o hodne lidi praha rozrostla a vybrala by vice na danich. Protoze v praze je velmi mhono lidi, co tu bydli jen prechodne ale trvale bydliste maji jinde. Timhle by je donutili trvale prehlasit, a praha by vybrala daleko ivc nez by zaplatila vybrala na jizdenkach.

    Samozmrejme to ma i jinde pozitivni dopady, ktere uz ale nejdou prepocitat na penize: vice lidi v MHD, mene aut v ulicich, mensi zacpy, mene smogu, lepsi vzduch ktery vsichni dychame, mene vybraci, mene hluku, atd.

    Ale na tyhle veci uz nikdo nemysli, hlavne ze dpp usetrilo par tisic, misto toho aby celkove a hlavne dlouhodobe usetrili miliiony/miliardy a usetrili zivotrni prostredi. Halvne ze koupili 600 novych naftovych smradlavych autobusu, ktery tu budou zamorovat vzduch dalsi 20-40 let misto toho aby koupili 600 novych plynovych, nebo hybridnich, ci ele. autobusu, ktere by na provozu za par let jen a jen setrili ne jen penize, ale i hlavne vzduch.

    Proste hnus, nejvyssiho kalibru a jeste jim to neni blby se tim chvastat co vsechno pro prazany nedelaji.

Napsat komentář