Pražané milují své metro, autobusy se dočkají renovace

Odborná konference Čistá mobilita velkoměst 2014, která se uskutečnila v Praze v polovině září, napověděla o budoucnosti nejen ekologické dopravy v Česku. Hlavním cílem bylo prezentovat inovace v dopravě, které mají přímý vliv na zlepšení životního prostředí ve městech.

Vůz pražského metra ve stanici Českomoravská
foto: DPP

Nemalý podíl na stavu ovzduší ve větších městech mají dopravní podniky. Karel Březina hovořil o zkušenostech DPP s nízkoemisními vozidly. Pražský dopravní podnik denně přepraví 3,36 milionu cestujících a téměř polovina cestujících je přepravena metrem, další více než čtvrtinu pak vozí tramvaje.

„Podíl využívání metra na počet obyvatel je v Praze jeden z nejvyšších na světě,“ řekl Březina a dodal, že vysokému podílu veřejné hromadné dopravy přispívá také hustota tramvajové sítě.

Metro čítá celkem 730 vozů s průměrným stářím 8,35 roku, je to 146 souprav po pěti vozech. Staré vozy Mytišči byly na přelomu tisíciletí vystřídány novými vozy Siemens M1, který teď jezdí na trase C a rekonstruovanými Škoda Transportation, které je nasazováno na trase A a B. Energetická úspora oproti starým vozům je u nových souprav 39,4 %, rekonstruované vozy pak šetří 27,3 % energie.

Zajímavá problematika je spojena s autobusy. Dle direktivy totiž nesmí průměrné stáří vozového parku dopravce překročit 9 let a žádný autobus nesmí být starší 20 let. DPP tak drží průměrné stáří 1 144 autobusů na hodnotě 8,82 roku.

V garážích má však dodnes autobusy, které plní pouze emisní normu EURO I (21 vozů, do konce letošního roku budou vyřazeny), ale jeden naopak již plní i EURO VI (pro nákup další se připravuje veřejná zakázka). Nejvíce autobusů (459) má EURO V. A co více, je zasmluvněn nákup nový autobusů v normě EEV.

Alternativní paliva „jedou“

Dieselové autobusy pak jezdí zčásti na alternativní paliva. Z celkové spotřeby 29,8 milionů litrů za loňský rok bylo 24 % bionafta FAME. Jedná se o daňově zvýhodněné palivo na bázi rostlinných olejů s nižšími emisemi, na které aktuálně jezdí 411 autobusů.

Emise u starších vozů (všechny vozy do EURO II a vybrané EURO III) snižuje emulzní nafta (GECAM). Do konce roku 2011 platilo také daňové zvýhodnění, to ale bylo už ukončeno.

V DPP jsou ale i jiné alternativní pohonné systémy. Dva nízkopodlažní kloubové autobusy SOR NBH 18 využívají paralelní hybridní systém Allison EP Drive s motorem Cummins ISB6.7 a reálné snížení spotřeby je zhruba 15 %. To je ale málo – aby byl tento pohon v důsledku ekonomičtější než naftový, je třeba dosahovat úspor alespoň 25 %.

Elektrobusy: Hledá se ten pravý

V oblasti se dopravní podnik snaží využívat možnosti testovat tyto vozy různých typů (např. Bredamenarini ZEUS M 200E, SOR EBN 8 či Siemens Rampini), komplikací je zatím nedostatečný kilometrický dojezd na jedno nabití. V provozních nákladech je nejlevnější, problémem je zatím cena, váha a životnost baterií.

Zatímco tradiční oběhové elektrobusy mají mohutné a drahé akumulátory, zastávkový princip nabíjení vyžaduje vysoce výkonné nabíjecí zařízení na každé zastávce. Atraktivní jsou průběžně nabíjené elektrobusy a jejich zavádění podporuje i Aktualizovaná státní energetická koncepce ČR, která hovoří o nárůstu elektrické energie v dopravě.

Nabíjí se na konečných zastávkách, mohou využít pevné trakční zařízení páteřních linek a mohou přebytek rekuperované brzdové energie může být použitý k dobíjení elektrobusu. Čistý a tichý elektrický provoz je bez potřeby budovat drahá liniová elektrická trakční zařízení.

Pro prozatím údajně podle zástupců DPP chybí infrastruktura, technické a provozní zázemí v garážích, nicméně připravuje se varianta pro možnost spuštění pilotního projektu. Březina ale upozorňuje, že je v nákladech na kilometr až o 3,50 Kč dražší než v současnosti nejlevnější nafta.

vlastní

8 Comments on “Pražané milují své metro, autobusy se dočkají renovace”

  1. To je ten Karel Březina,
    To je ten Karel Březina, ten z ČSSD? Pak bych se nedivil že nic nedává smysl. K věci

    „V DPP jsou ale i jiné alternativní pohonné systémy. Dva nízkopodlažní kloubové autobusy SOR NBH 18 využívají paralelní hybridní systém Allison EP Drive s motorem Cummins ISB6.7 a reálné snížení spotřeby je zhruba 15 %. To je ale málo – aby byl tento pohon v důsledku ekonomičtější než naftový, je třeba dosahovat úspor alespoň 25 %.“

    Pokud to méně kouří, pak to smysl má a basta, ekonomiku vem čert.

      1. Brněnský dopravní podnik
        Brněnský dopravní podnik vlastnil k datu 31. 12. 2013 301 autobusů.
        Vzhledem k takovému množství má ve vozovnách vlastní čerpací stanice a jako velkoodběratel nafty má zřejmě nasmlouvané jiné (menší) ceny než máme my smrtelníci na veřejných benzinách (pouhá má domněnka).
        Pokud si dopravní podnik pořídí na zkoušku např. dva CNG autobusy, tak jistě pro ně nebude mít vlastní plničku, ale bude závislý na nějakém vnějším zdroji, který si bude diktovat vlastní ceny. Zde možná vzniká případná momentální cenová disproporce.
        A ony ty „náklady na kilometr“ asi nebudou jen o pohonných hmotách 🙂
        A vybudování technického zázemí pro velký počet vozů jiného/nového typu jistě též nebude za hubičku.
        (u jiného článku na hybridu jsem psal o ceně „civilní“ plničky, ale za prase to nemohu najít; profi zařízení bude cenově jistě ještě podstatně dál)

        1. Ze zkušenosti druhého
          Ze zkušenosti druhého největšího dopravce osob v ČR. Ten ve většině pro své busy používá biokopretiny(FAME) které jsou určeny pouze pro vlastní potřebu, normální běžná nafta se řídí cenou v okolí a na jednotlivých střediscích jsou ruzné. Máte pravdu v tom, že pokud si u této společnosti pořídíte tankkartu máte slevu, další slevu mají velkodopravci s kamiony. Zavedení CNG plniček na střediscích kromě jedné se ukázalo pro firmu neekonomické, maloprodej je u tohoto dopravce doplnkovou nepodstatnou službou.

    1. Hádám, že neplatí
      Hádám, že neplatí spotřební daně ani DPH. Pak bych věřil, že je nafta levnější. Dostanete se na cenu pod 20 Kč za litr a s o dost nižší spotřebou. Jelikož u CNG se spotřební daně neplatí (je zatím osvobozeno) a dph podnik neplatí ani u jednoho, tak má v podstatě stejnou cenu jako na čerpacích stanicích a cena nemá kam klesat.

Napsat komentář