ČEZ posílil svou síť dobíjecích stanic pro elektromobily o první rychlodobíjecí stanici. Nachází se kde jinde než před centrálou společnosti v Duhové ulici v Praze. Rychlodobíječka s výkonem 50 kW a konektorem Chademo dokáže dobít 80 % kapacity baterie elektromobilu během 20 minut.
foto: ČEZ
„Jako lokalitu jsme vybrali záměrně místo před centrálou ČEZ, kde se koncentruje velké množství elektromobilů. Chceme si co nejdříve vyzkoušet, jak dobíjecí stanice funguje v reálném prostředí, zajímají nás data o dobíjecích cyklech elektromobilů a především budeme zkoumat vliv této stanice na distribuční sít. Jedná se totiž o zcela jiný typ stanice, než jaké jsme dosud postavili,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.
V porovnání s dobíjecí stanicí pro normální dobíjení, je výkon ultrarychlé stanice dvojnásobný. Tomu odpovídá také její příkon a hmotnost, která se blíží jedné tuně. Technologie dobíjecí stanice je odlišná od těch stávajících. To jsou parametry, které zpřísňují kritéria její výstavby.
Tesla příští týden odhalí svou superdobíječku
„Vyžaduje si to podrobné testování, na základě kterého se bude odvíjet výstavba dalších stanic tohoto typu. Konkrétní lokality pro jejich výstavbu již připravujeme,“ dodává Tomáš Chmelík.
Koncept ultrarychlé dobíjecí stanice nenahrazuje stávající dobíjecí stanice s tzv. normálním dobíjením. Každý typ funguje zcela odlišně a liší se i jeho využití.
Parametry rychlodobíjecí stanice
Výkon: 50 kW
Výška: 205 cm
Půdorys: 110 x 110 cm
Rychlost dobíjení: 80 % kapacity do 20 min.
Standard dobíjení: Chademo
Počet dobíjecích kabelů: jeden
Parametry dobíjecí stanice normálního typu
Výkon: 26 kW
Výška: 150 cm
Příkon: konfigurace umožňuje zvýšení na úroveň 2 × 32 A
Rychlost dobíjení: 80 % kapacity akumulátoru za 3 hodiny
Standard dobíjení: Mennekes
Počet zásuvek: dvě s uzamykatelným krytem
Obsluha dobíjecí stanice
Stanice s uživatelem komunikuje pomocí displeje a tlačítek, kterými uživatel ovládá navigační menu. K ovládání stanice slouží tzv. RFID čip o velikosti přívěšku na klíče.
„Tento čip je univerzální. Dokáže komunikovat i s našimi menšími stanicemi, které dobíjí auto normálním způsobem. Obsluha pomocí něj je možná také pro ultrarychlé dobíjecí stanice, takže zákazníkovi stačí pro dobíjení jakékoli naší stanice pouze jeden čip,“ vysvětluje Tomáš Chmelík.
Čip je pro každého uživatele unikátní. Zákazník tak může sledovat, kde dobíjel, jak dlouho a kolik kWh načerpal. Dobíjecí stanice disponuje jedním napevno přidělaným dobíjecím kabelem o průměru 5 centimetrů, jehož použití není pro zákazníka náročné.
Během nabíjení může uživatel od stanice odejít, kabel se uzamkne a ovládání jeho zásuvky se pro ostatní uživatele zablokuje. Ukončení nabíjení je třeba opět autorizovat.
Další dvě rychlodobíjecí stanice se nacházejí taktéž v Praze: u centrály PRE a u centrály RWE. Viz. naše mapa dobíjecích stanic.
Aj Bratislava má
Aj Bratislava má rýchlonabíjačku s podobnými parametrami.
Díky za info, slovenské
Díky za info, slovenské nabíjecí stanice se chystáme vbzrku do mapy přidat. Časem bychom rádi doplnili také další zahraniční destinace v příhraničních oblastech.
Rychlost dobijeni – 80% do
Rychlost dobijeni – 80% do 20min to je dobra blbost pretoze tam chyba kapacita baterioveho paku v kWh.
Sak to je jenom reklamni
Sak to je jenom reklamni zvast, to se nesmi brat doslova.
Dulezity je udaj o konektoru (CHAdeMO), vykonu (50kW) a cene 😉
Jsem rad, ze se to vyviji
Jsem rad, ze se to vyviji aspon nejak, ikdyz zatim zadna slava… na co jsou 3 rychlodobijeci stanice v Praze a jinde v CR ani jedna? :DD
A naprosto nechapu co je na tom tak tezkeho? Jedna tuna na 50kW DC zdroj + ridici elektronika? 😀 Jako nechcu byt skeptik, ale asi je nekde neco spatne (nejspis u mne, ale kdo vi…).
1000kg/50kW = 20kg/kW… Na spinany zdroj je to podle me moc… Celkem by me zajimalo jakou technologii to vyuziva 🙂
a btw: v Ostrave v nakupnim centru Nova Karolina (podobne jako ve Vankovce v Brne) je taky nekolik zasuvek s vyhrazenymi parkovacimi misty pro elektromobily (nevim presne, snad 8… muzu zjistit presne udaje pokud by byl zajem)
ta tona bude zrejme celkova
ta tona bude zrejme celkova hmotnost stojanu, nie len vaha samotneho trafa/menica.
najvacsiu cast tvori obal, ktory musi byt odolny proti vandalom.
jj, asi to je vaha celku,
jj, asi to je vaha celku, ale stejne si myslim ze to je moc tezke… beztak to neni spinany zdroj, ale trafo 😀