POZVÁNKA: Vánoční setkání elektromobilů na VŠB-TU Ostrava a představení elektromobilu KAIPAN

Dne 20.12.2017 se od 16 hodin v prostorách Prototypové laboratoře budovy CPIT a parkoviště přilehlého k veřejné nabíjecí stanici VŠB-TUO setkají elektromobily, elektromobilisté a nadšenci tichého pohonu z Ostravska a širokého okolí.

Specifikace elektromobilu Kaipan jsou: baterie 6-18 kWh, dojezd 50-150 km, délka 3150 mm, šířka 1550 mm, výška 1200 mm. Pohotovostní hmotnost činí 350 kg a max. rychlost 45 km/h.
foto: Kaipan

Součástí setkání bude představení aktivit a záměrů pro rok 2018. Zájemci se mohou seznámit s postupem prací na prototypu KAIPAN L6E a šasi pro experimentální zástavbu elektropohonu. Jak to vše vlastně vzniklo? V roce 2008 iniciovala V/V skupina SAZE (Systémy alternativních zdrojů energií) katedry kybernetiky a BMI FEI VŠB-TU Ostrava projekt zaměřený na výzkum a vývoj pohonné jednotky elektromobilu pro příměstský provoz.

Projekt s celkovým rozpočtem 26 mil. Kč navazoval na Projekt Hydrogenix studentů VŠB-TUO s nímž se v letech 2005, 2006 a 2009 účastnili soutěže Shell Eco Marathon. Záměr společného projektu byl podpořen v letech 2009-2012 z fondu MPO ČR TIP.

Na vývoji pohonu se svými aktivitami i finančními prostředky významně podílely komerční společnosti ISOTRA z Opavy a KAIPAN ze Smržovky. Do konce roku 2012 vzniklo několik prototypů vozidel do nichž byly zastavěny pohonné jednotky s různými topologiemi.

Dva z prototypů byly homologovány MD ČR pro provoz po pozemních komunikacích. Poslední z realizovaných prototypů byl vybaven soustavou superkapacitorů a výměnným modulem generátoru elektrické energie s vodíkovým palivovým článkem.

Elektrická skládačka KAIPAN

Elektrická skládačka KAIPAN
foto: KAIPAN

První vodíkové vozidlo poháněné plynným vodíkem v ČR tak pochází z Prototypové laboratoře VŠB-TU Ostrava. Aktivity projektu byly svázány i s průzkumy trhu, návštěvami výstav, testováním „konkurenčních“ elektrických vozidel a jejich provozem v různých podmínkách.

Prezentace veřejnosti a dlouhodobé úsilí týmu přitáhlo řady příznivců elektromobilů, kteří investovali vlastní peníze, aby mohli tuto techniku budoucnosti využívat.

Společnost KAIPAN sídlí ve Smržovce. Společnost od 90.let vyrábí motorová vozidla a nabízí je na trhu v podobě kit-car. Vozidlo je možno zakoupit jako stavebnici. VŠB-TU Ostrava, V/V skupina SAZE ve Smržovce společně s KAIPAN a ISOTRA provozují od roku 2010 společné výzkumné a vývojové pracoviště pro elektromobilitu.

V současnosti je pro rok 2018 připravován výrobní program malosériové výroby elektromobilů homologovaných v kategorii L6E a L7E. Společnost KAIPAN nabídla a probíhají jednání s Automobilovým klastrem o dodávce stavebnic elektromobilů KAIPAN (L6E) pro střední školy v Moravsko-Slezském kraji.

Společnost ISOTRA a.s. sídlí v Opavě. Je společností dodávající na trh okenní stínící techniku a stroje na její výrobu. Společnost má rozsáhlou výrobu nástrojů s využitím CNC technologií. Je hlavním výrobcem mechanických a elektromechanických komponent pohonu prototypů elektromobilů KAIPAN VoltAge realizovaných v letech 2009-2012.

Společnost iniciovala rozvoj technologií rapid prototyping na FEI VŠB-TUO a využití CAD/CAM technologií ve výuce a pro výrobu, vybavila Prototypovou laboratoř CPIT technologií 3D tisku od společnosti Stratasys a prototypová laboratoř CPIT je hlavním dodavatelem prototypů konstrukčních dílů z ABS pro ověřovací série produkce ISOTRA.

Významným absolventem FS VŠB-TUO je ing. Bohumír Blachut, spoluzakladatel společnosti a současný předseda správní rady. Na vývoji prototypů KAIPAN VoltAge se podílel i další z absolventů VŠB-TUO, Ing. Rudolf Hykel, v současnosti Excalibur Army, Šternberk.

tisková zpráva

9 Comments on “POZVÁNKA: Vánoční setkání elektromobilů na VŠB-TU Ostrava a představení elektromobilu KAIPAN”

  1. Bylo to velmi příjemné setkání mnoha majitelů Peugeotů
    Bylo to velmi příjemné setkání mnoha majitelů Peugeotů Ion, doplněných Nissany Leaf, Citroenem Berlingo a Stromos. S nejnovějším majitelem Iona z Beskyd – donedávna elektromobilitou nepolíbeným – jsme díky vysoké koncentraci technických a elektromobilních mozků donutili v laboratoři po něklika slepých uličkách originální nabíjecí kabel přepínat na povel mezi nabíjením 8A a 14A, aniž k tomu byla zapotřebí speciální protizásuvka za tisíce korun českých. Obyčejným silnějším magnetem. Holt kam se hrabou žaponci z Yazaki se svými fintami. Ovšem setkání s dalšími variantami standardních nabíjecích kabelů, dodávaných spolu s autem, je vždycky poučné. Zakončení, už za účasti jen skalních příznivců, bylo ve studentském T2 klubu u dobrého stejku :-).

Napsat komentář