POZVÁNKA: Konference Perspektivy e-mobility VIII

Nakladatelství FCC PUBLIC zve na konferenci Perspektivy e-mobility VIII s podtitulem „Směry a trendy vývoje vozidel, legislativy a infrastruktury“. Konference se koná jako součást doprovodného programu veletrhu AMPER 2016 dne 15.3.2016 od 9:30 v sále P-1 pavilonu P na výstavišti v Brně.

Přijďte se dozvědět něco nového o elektromobilitě na již osmý ročník konference
foto: FCC Publishing

Konference seznámí s vývojem v čisté mobilitě a nastíní technické i ekonomické trendy pro nadcházející období. Přiblíží legislativu a normy upravující oblast a současný postoj státu k alternativním pohonům v dopravě, zejména s ohledem na nedávno vydaný Národní akční plán čisté mobility.

Elektromobilita bude na konferenci zasazena do širšího elektroenergetického kontextu; diskutovány proto budou také otázky začlenění elektrických vozidel do tzv. Chytrých sítí či Chytrých měst. Účast na konferenci je zdarma na základě předchozí registrace.

Účastníci obdrží volnou vstupenku na veletrh Amper 2016. Bližší informace na webu.

tisková zpráva

17 Comments on “POZVÁNKA: Konference Perspektivy e-mobility VIII”

    1. Zatím o tom odvážně
      Zatím o tom odvážně uvažuji. Peugeotem Ion z Ostravy. Zřejmě kvůli dojezdu přes rychlonabíječky Inchanet ve Valašském Meziříčí, Rami café ve Vyškově a AAA auto ČEZ v Brně.

      Ještě uvidím dle počasí, teploty kolem nuly a sníh s deštěm nejsou pro cestování autem nic moc. Včera zase problém s kolonami u Prostějova a Vyškova, předevčírem za Přerovem. Rychlík, tažený samozřejmě elektrickou lokomotivou :-), to dává z Ostravy-Svinova na Brno hlavní nádraží za 2 hodiny v ceně kolem 150,- Kč. Pravda, komfort nic moc. Jsem díky konkurenci na trase Ostrava-Praha zhýčkán Regiojetem, Leo expresem, pendolinem a rychlíky vyšší kvality ČD. Směr Brno v ČD nejsou ani zásuvky 220V a záchod je ten, co končí na kolejích. Internet si musíte donést svůj, stejně jako jídlo. Restaurační vůz není a nechodí ani stevard s vozíčkem. Vozy jsou z roku 1973 z NDR, repasované 2002 ve Studénce, jak hrdě hlásá nápis uvnitř. Takové hezčí retro, ale pořád lepší než „koženky“.

      Včera vrácenou mnou testovanou Kia Soul EV by to šlo jen s jedním rychlodobíjením. Trasa Brno-Ostrava z minulého týdne:
      – rychlostí 136 a více km/hod (maximálku to má 145) po dálnici D1 vycucáno v +6 C po 40 km 47% baterky. Pak nadvakrát (53-83% a 83%-94%) dobito na 94% na rychlonabíječce Rami café ve Vyškově
      – po R35 a D1 s tempomatem na 100 km/hod, topením sedadla a volantu dojeto 130 km do Ostravy-Poruby k nabíječce VŠB-TUO. Sice už na symbol želvy a s 3% baterie, ale to zkušení elektromobilisté neřeší. V dosahu byly ještě další 3 pomalé nabíječky v okolí a i cestou jsem 3 v Prostějově, Novém Jičíně a Klimkovicích bez povšimnutí minul.

      1. Fakt vás obdivuju pro váš
        Fakt vás obdivuju pro váš zápal a posouvání hranic toho, kam se dá s elektromobilem dojet. Kalkulovat cestu z Ostravy do Brna přes tři dobíječky bych opravdu nedokázal. Nicméně nebýt vás a dalších podobných, tak tu dnes ještě rozhodně tolik elektromobilů nejezdí. Možná si auto do zásuvky díky vám jednou koupím i já, takže díky!

        1. Moc děkuji za pochvalu, je
          Moc děkuji za pochvalu, je to holt koníček 🙂 a tomu je třeba něco obětovat. To malé městské autíčko se fakt na tyhle přesuny nehodí. Ostatně stejný obdiv měli ode mne Poláci a východní Němci, co přes nás za socíku cestovali k moři Trabanty a Fiaty 126 „Maluch“. Uvnitř plno a venku z toho visely bagáže na všechny strany. Plánovat tankování museli také, páč jejich nádrže velikostně těmto trasám vůbec nedopovídaly a benzínek bylo tehdy poskrovnu.

          Jedno auto do zásuvky mohu vřele doporučit, kromě mnou detailně testovaného Nissanu Leaf (nejlépe rok 2015) by tady byla Kia Soul EV, čerstvý týdenní test potvrdil její kvality. Aktuálně třeba:
          http://auta.yauto.cz/kia-soul-0-0-ev-synchronni-ac-elektro-2415251.html
          http://auta.yauto.cz/kia-soul-ps-ev-synchronni-ac-elekt-2400092.html
          http://auta.yauto.cz/kia-soul-ps-ev-synchronni-ac-elekt-dea-2377549.html.

        2. Podobně jako pan Radovan i
          Podobně jako pan Radovan i my kalkulujeme zcela běžně delší cesty, např. přes Brno do Pece pod Sněžkou (nabíjení Brno, Pardubice, HK, Trutnov, HK, Pardubice, Brno), nebo na dovolenou do Beskyd (nabíjení Brno, Vyškov, ValMez, Horní Bečva, ValMez, Vyškov, Brno) apod. Při dojezdu v létě cca 160km to ani nejde jinak. Udělal jsem si na to do mobilu takovou pomůcku v Excelu, kam zaznamenávám plánované i dosažené hodnoty (km, % baterky, spotřeba), které mi slouží jako podklad při plánování dalších cest.

          Co se týká severu Moravy, tak jako zcela kritická se jeví absence rychlonabíječky v Olomouci. Takže z Vyškova do ValMezu jezdíme přes Hulín, Holešov a Bystřici pod Hostýnem. Když jsem tu trasu jel poprvé, tak jsem měl trochu obavy, ale trasa je v pohodě. Piánko, nádherná příroda kolem… To z D1 ani z R35 (tedy vlastně dnes už D46 a D35) nevnímáte. Samozřejmě vezme si to trochu víc času, ale s tím je potřeba počítat. Podobně Brno – Pardubice – Praha.

          Prostě jak říká pan Radovan – koníček. 🙂

          Dotaz na pana Radovana ke zmíněnému dobíjení nadvakrát (53-83% a 83%-94%) dobito na 94% na rychlonabíječce Rami café ve Vyškově.
          Kia Soul to neumí z 53% na 94% na jeden zátah nebo jaký byl důvod přerušení nabíjení?

          1. Některé rychlonabíječky
            Některé rychlonabíječky tak jejich provozovatelé nastavili, že dobíjejí do +-80%, kdy je to nejrychlejší, a pak je musíte spustit znovu. Pak sice ještě třeba dává výkon 22 kW, ale ten rychle klesá a je časově výhodnější nabíjet pak třeba z Mennekesu, který je také v nabídce. Je to myšleno tak, aby jste na nich zbytečně nestáli a neblokovali je, když lze použít na tomtéž stojanu pomalejší Mennekes nebo na sloupku vedle některou ze zásuvek 400V 32A, 400V 16A nebo 230V 16A. Málokterá rychlonabíječka ale dobije celých 100%, většinou se zastaví na +-95% kvůli ochraně baterie.

            Ovšem nedoporučuji spoléhat se na to, že nabijete na ryhclonabíječce vždy i těch posledních 20%, byť hrozně pomalu, protože čerstvá zkušenost (ale stalo se mi to jinde) z Valmezu je, že jednou to na stejném autě šlo a podruhé ne. Což pak znamenalo chybějících 7,5 km do cíle a nutnost navštívit cestou na chvilku ještě jinou nabíječku (+-15 km chybějícího dojezdu na počátku 130 km trasy oproti navigaci neřeším, to zvládnu stylem jízdy, ale poslední dílek baterky, 3% kapacity a jen 2 km dojezdu už ano).

            1. Aha, už chápu. Tak to
              Aha, už chápu. Tak to museli ve Vyškově u Rami cafe přestavět, protože loni v červenci jsme tam nabíjeli z 50% na 96% bez přerušení.

              To omezení je někdy docela nepříjemné. Pokud člověk nezůstane při nabíjení v autě a odejde (např. my si v Pardubicích obvykle skočíme do Globusu) a vrátí se v dobré víře, že má nabito třeba na 90%, ono místo toho je tam třeba 80% a auto už např. 20 min nenabíjí, tak to je dost nepříjemné překvápko. A máte pravdu s těmi posledními procenty, třeba v Pardubicích to mají zřejmě nastaveno na cca 91% a jednou se nám stalo, že dál už to ani zaboha nešlo. Jindy zase ano, běžně odsud vyrážíme na Brno s 93-96%.

              Co se týká přechodu z DC na AC, my máme palubní nabíječku 3.3kW, tj. max. 16A z 230V AC, takže zásuvka 400V/32A nám není nic platná. A přejít z DC na AC má smysl až při tak nízkém výkonu, kdy je nabito na nějakých 93-95% (navíc kolem 97-98% začíná CV fáze a nabíjení ještě dále zpomalí), takže už to skoro ani nemá smysl. Myšleno při nabíjení na cestě, kdy i čas má svou roli. A samozřejmě za předpokladu, že jsme na nabíječce sami a nepřijede nabíjet někdo jiný.

              Teď mě prosím nekamenujte a odpusťme si prosím diskuzi o cenách za kWh, která už tu několikrát byla a je zbytečné opakovat to, co již bylo napsáno.
              Z pohledu výše uvedeného chci říct, že oceňuji funkcionality nabíječek zapojených do systému EVmapa.
              První je stav nabíječky, kdy ještě před příjezdem si můžu on-line zkontrolovat, jestli náhodou není obsazená. Samozřejmě stav se může rychle změnit, ale když se v Brně blížím třeba k nabíječce CTP na Holandské a vidím, že je obsazená, tak jedu rovnou k AAA Auto na Černovické. Nemusím tedy zajíždět k CTP a pak se vracet k AAA. Pokud mám třeba poslední 2-3%, tak to může být otázka dojetí či nedojetí.
              Druhá funkcionalita je, že si v systému můžu nastavit upozornění na konec dobíjení SMSkou. Tím je částečně eliminováno to, co jsem uvedl výše, že nabíječka ukončí nabíjení a já o tom nevím, pokud jsem mimo auto.
              Další je zobrazování dobitých kWh on-line.
              Někdo by mohl říct prkotiny, ale pro mě jsou to na základě mých osobních zkušeností dost podstatné informace.
              Opakuji, odpusťme si prosím diskuzi o cenách za kWh.

              1. S tím odcházením to
                S tím odcházením to řeší evmapa.cz velice dobře. Zatímco DBT stanice neumějí spočítat na rozdíl od ABB nabíječek čas zbývající k nabíjení (tak jsme se mohli procházet Vídní a věděli, kdy se vrátit), tak evmapa.cz posílá registrovanému na email zprávu a mobil SMS jak o zahájení nabíjení, tak o ukončení, kolik se nabilo a cenu. To je velmi příjemné, když třeba popíjíte kávu v Rami café. Nemusíte běhat na parkoviště ke stojanu a zjišťovat, zda už je nabíjení konec.

                Další super věc je Vámi popisovaný stav nabíječky, tedy vidím, zda tam někdo nabíjí. Abych pravdu řekl, tak jsem si to ve středu ve Valmezu předem neověřil, ale zase jsem strávil pár minut příjemným rozhovorem s panem Kubišem, který si tam právě nabíjel Teslu a kvůli mě ji se 75% odpojil.

                Smutné je, že malý soukromník má tento systém na (alespoň mně) 4 známých rychlonabíječkách a funguje mu po roce vývoje a testů, tak ČEZ není schopen ani po letech na svých 10 kusech informovat registrované, paušál platící uživatele online, že jim nejede nabíječka. Čímž se dostáváme k ceně nabíjení, která je prostě daní za tento luxus, v ČR zatím nikde jinde neposkytovaný. A díky jediné, často poruchové rychlonabíječce (ČEZu) v daném území, také daní za monopol. Až ČEZ nebo EON nebo někdo jiný obsadí Moravu rychlonabíječkami a nabídne alternativu, pak i evmapa.cz bude muset zlevnit. Do té doby nemusí.

Napsat komentář