Používání CNG v dopravě v ČR prudce roste, LNG na svou šanci čeká

Stlačený zemní plyn (CNG) se definitivně stal významnou alternativou k běžně používaným fosilním palivům.

Volkswagen Golf TGI BlueMotion s pohonem na stlačený zemní plyn
foto: Volkswagen

Český plynárenský svaz (ČPS), zástupci státu a dopravců dnes představili plány na další rozvoj používání v České republice a k podpoře zavádění zkapalněného zemního plynu () v segmentu nákladní dopravy. V této oblasti zatím většímu rozšíření brání nedostatek plnicích stanic a vyšší pořizovací náklady vozidel.

„Zájem o CNG jako ekologický pohon mezi českými motoristy neustále roste. V současnosti jezdí po českých silnicích již více než 23 000 tisíc vozidel na CNG, z toho 1370 autobusů, což je v porovnání s rokem 2017 nárůst o 26 %. Důvodem je nejen ekologické hledisko, kdy CNG produkuje v porovnání s dieselem o více než 90 % méně emisí oxidu dusíku a oproti benzinovým motorům o téměř čtvrtinu méně oxidu uhličitého, ale i to ekonomické. Náklady na ujetý kilometr zhruba 1 Kč a pořizovací cena CNG automobilů srovnatelná s vozy na klasický pohon dělají z CNG jeden z nejdostupnějších alternativních pohonů,“ uvedla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka ČPS.

Pozitivně vnímá rozvoj zemního plynu v dopravě také Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO ČR), které jej hodnotí zejména dle cílů stanovených Národním akčním plánem čisté mobility (NAP CM). „I přes mírný pokles prodejů osobních a lehkých užitkových vozidel CNG v loňském roce z důvodu přechodu na novém testovací metody měření spotřeby vozidel se nám daří plnit cíle jak v oblasti vozového parku, tak spotřeby CNG. Z hlediska infrastruktury jsme dokonce nad stanoveným plánem,“ informoval Eduard Muřický, náměstek ministra průmyslu a obchodu pro řízení sekce průmyslu, a dodal:

„NAP CM se daří plnit i z hlediska využívání strukturálních fondů, ve kterých bylo vyčleněno zhruba 11 miliard korun na podporu nákupu vozidel na alternativní pohon a výstavbu infrastruktury. Bylo pořízeno několik stovek autobusů na CNG, několik desítek elektrobusů a trolejbusů.“

Na další programové období chce MPO ČR zajistit pro pořizování vozidel na zemní plyn minimálně stejnou podporu a v případě infrastruktury uvažuje dokonce o jejím navýšení.

„V Bruselu budeme prosazovat podporu CNG a LNG i pro další roky. Tuzemské firmy mají již dobré zkušenosti například s provozem CNG autobusů, a my proto chceme podporovat jejich využívání i nadále. Jsem přesvědčen, že zemní plyn představuje významný nástroj v oblasti snižování emisí také pro výrobce vozidel. Konkrétně v segmentu těžké nákladní dopravy pak považujeme za vůbec nejvýhodnější řešení LNG,“ uvedl E. Muřický.

Podle Jana Bezděkovského, pověřence ministra dopravy pro čistou mobilitu, se daří zavádět i jiná opatření stanovená v původním NAP CM. Za ministerstvo dopravy zmínil například osvobození elektrických vozidel od placení dálniční známky či významnou slevu pro vozidla na CNG.

Ve vztahu k CNG/LNG je podle jeho slov klíčové uzavřené memorandum o prodloužení snížené sazby spotřební daně na zemní plyn minimálně do roku 2025, které v květnu 2018 podepsali představitelé pěti ministerstev a čtyř plynárenských společností či sdružení.

Memorandum má za cíl stanovit přiměřené podmínky pro další rozvoj užití zemního plynu v dopravě, aniž by v budoucnu byla ohrožena stabilita veřejných rozpočtů. Stěžejním závazkem je, že do roku 2025 sazba daně pro zemní plyn určený pro pohon motorů nepřekročí hranici 290 Kč za megawatthodinu (tj. v přepočtu 3 Kč/m3).

Bezděkovský nicméně vidí rezervy v naplňování NAP CM, který počítal s tím, že do roku 2020 bude alternativní pohon využívat čtvrtina vozidel veřejné správy. „Jedinou podpůrnou aktivitu, kterou je možné na tomto poli zmínit, je dotační program MŽP na podporu nákupu vozidel na alternativní paliva pro města a kraje. Ten v letech 2018–2019 přispěl k nákupu 430 elektrických vozidel, 9 plug-in hybridů a 127 CNG vozidel. Daný dotační program však v tuto chvíli neřeší problém zavádění vozidel na alternativní paliva ve vozových parcích v rámci ústředních orgánů stání správy,“ uvedl J. Bezděkovský.

Největší prostor pro CNG se nabízí v autobusové dopravě a osobní automobilové dopravě. Se zvyšováním počtu vozidel roste zákonitě i počet plniček. Na konci loňského roku jich bylo v provozu 189, což bylo o čtyři více oproti plánu a v červenci 2019 Český plynárenský svaz evidoval již 199 veřejných plnicích stanic CNG.

Největším provozovatelem CNG plniček v ČR je energetická skupina innogy, která v současnosti nabízí možnost doplňovat stlačený zemní plyn již v 59 lokalitách a do konce roku plánuje otevřít další čtyři plnicí stanice.

Firma se chce nyní na trhu profilovat také jako výrobce a dodavatel plnicích stanic. „Technologii plniček si sestavujeme sami. Jsme proto schopni navrhnout a dodat je všem zájemcům, kteří chtějí mít vlastní stanici a zároveň jim k tomu poskytnout potřebný servis,“ uvedl Zdeněk Kaplan, CEO innogy Energo.

V Praze a vybraných mimopražských lokalitách provozuje deset plnících stanic společnost Pražská plynárenská, která aktuálně ve spolupráci s pražským magistrátem a Pražskými službami úspěšně pokračuje v projektu zavádění svozových a čisticích vozidel na CNG.

„Více než 140 CNG komunálních vozidel je využíváno především v ekologicky nejvíce zatížených oblastech v centru Prahy. Ta díky tomu patří v celoevropském měřítku k městům s největším počtem CNG komunálních vozidel,“ řekl Miroslav Vránek, tiskový mluvčí společnosti Pražská plynárenská, a.s.

Do rozvoje tuzemské sítě plnicích stanic CNG investuje rovněž společnost E.ON, která jich aktuálně v ČR provozuje 26. „V letošním roce postavíme další tři, a to v lokalitách Plzeň, Strakonice a Lovosice. V rámci dotačního programu OPD pak v roce 2020 otevřeme CNG plničky v Českých Budějovicích a Bučovicích,“ říká Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, příslušná sdružení a firmy projevují aktivní zájem také o rozvoj LNG mobility. Výhodou LNG oproti CNG je především jeho kompaktnost. Zaujímá totiž třikrát menší objem než stlačený zemní plyn. To v praxi znamená, že automobil na LNG dojede téměř třikrát dál než vozidlo se stejně velkou nádrží na CNG.

Naopak nevýhodou LNG, který vzniká zkapalněním zemního plynu při teplotě -162 °C, je, že i přes tepelně izolovanou nádrž dochází při delší odstávce vozidla k jeho odpařování. Velký potenciál pro LNG je proto především v nákladní dopravě a také mezinárodní kamionové dopravě, což potvrzují zkušenosti zahraničních dopravců a spedičních firem. Jen v Evropě je v současnosti v provozu více než 6 tisíc tahačů na LNG.

„Zájem českých nákladních dopravců o plyn je zatím spíše indikativní, ale velký počet autobusových dopravců v regionální dopravní obslužnosti má zkušenosti s pohonem na CNG. Pro nákladní dopravce je zemní plyn zajímavý především z pohledu ekonomiky provozu, v případě CNG však mají problém s relativně malým dojezdem. LNG se proto stává zajímavou příležitostí. Dojezdy přes 1000 km už jsou velmi slušné,“ uvedl Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA.

Pro zvýšení zájmu o LNG mezi dopravci je podle V. Hromíře zapotřebí rozšířit počet plnicích stanic. Jistý problém pak představuje i vyšší pořizovací cena nákladního automobilu na LNG oproti naftové verzi.

„V ČR je aktuálně k dispozici pouze jedna plnicí stanice a vlastní investice dopravců do jejich pořízení jsou zatím problematické. Otázkou také zůstává, zda LNG obstojí v příštích letech jako podporované palivo z hlediska cílů v ochraně klimatu,“ zdůraznil V. Hromíř s tím, že potenciál LNG se bude odvíjet především od evropské, respektive státní klimaticko-energetické politiky.

„Pokud bude LNG pohon v investičním horizontu vozidla ekonomicky výhodný, stane se pro dopravce dobrou volbou. Vše tedy závisí na nastavení sazeb, jako je mýto, silniční daň, spotřební daň, a dotačních programů pro pořízení nákladnější technologie, případně zřízení vlastní plničky. Nutnou podmínkou je dostupná síť plnicích stanic nebo třeba dlouhodobý kontrakt se stabilním zákazníkem se zajištěním doplňování plynu na nasmlouvaných trasách,“ dodal V. Hromíř.

Ministerstvo dopravy vnímá nejen CNG, ale i LNG jako v současnosti nejdostupnější alternativní paliva a má zájem na jejich dalším rozvoji. „Klíčové je především zajistit základní infrastrukturu LNG plnicích stanic, což se postupně realizuje prostřednictvím dotačního programu Ministerstva dopravy. V rámci první výzvy Operačního programu doprava byla podpořena výstavba prvních z nich. Za tímto účelem bylo alokováno 100 milionů Kč. Další výzva je plánována letos na podzim,“ uzavřel J. Bezděkovský.

tisková zpráva

22 Comments on “Používání CNG v dopravě v ČR prudce roste, LNG na svou šanci čeká”

  1. Jediné správné rozhodnutí je zakázat rozvoj dalších
    Jediné správné rozhodnutí je zakázat rozvoj dalších alternativ vyžadujících budování samostatné infrastruktury – CNG, LPG, elektromobility.

    Z hlediska výkonu a efektivity dopravního systému je rozvoj těchto alternativ čiré zlo.

    1. benzín/nafta je podľa vás jediná správna, NEalternatívna
      benzín/nafta je podľa vás jediná správna, NEalternatívna doprava?
      využitie uskladnených zásob uhľovodíkov bolo správne v danom období. to sa blíži ku koncu a nastúpi ďalšie obdobie a ďalšia alternatíva. a po nej môže byť úplne normálne že doprava, ako ju poznáme dnes nebude jestvovať. nemyslím premiestňovanie sa hupcuk práškom 🙂
      nebudú autá, busy, vlaky, lietadlá, ale niečo novšie, jednoduchšie, efektívnejšie.

      1. Alternativní druhy pohonu si vyžádají budování
        Alternativní druhy pohonu si vyžádají budování paralelní infrastruktury a umožní tzv. sobeckou volbu bez vzájemné domluvy, což povede ke snížení efektivity dopravy.

        Říká se tomu Braessův paradox (viz např. zde https://cs.wikipedia.org/wiki/Braess%C5%AFv_paradox) – rozšiřování alternativních cest (v tomto případě druhů pohonu) povede k Nashově rovnováze systému ve stavu méně efektivním, než je tomu dnes.

        Doporučuji se zaměřit na hybridní současnou asymetrickou hru s neúplnými informacemi. 😉

        1. wiki nie je etalón správnosti, iba zahŕňa bez rozdielu
          wiki nie je etalón správnosti, iba zahŕňa bez rozdielu sprava/zľava a dáva na výber.
          vyžádají budování paralelní infrastruktury – iní ako odporcovia to považujú za vysoko ekonomicky prínosné, vravia tomu „vyvolané investície“, čím sa rozvíja ekonomika 🙂

          a len tak medzi nami – rozvoj „alternatívnych emnergetických zdrojov“ uťalo náhle rozhodnutie producentov ropy po jej zdražení (kríze). takže v polovici 10/1986 v cannes 4tis delegátov z 80 zemí (13. svetová konferencia o energetike) nerokovala o slnečných, veterných, morských elektrárňach a pripútali nás na uhlie, rope a zemnommplyne. ropa vtedy rozhodnutím opec o ťažbe zlacnela na ŠTVRTINU! z „iných“ zdrojov dali možnosť iba jadru.
          asi tak to je. dávno sme mohli byť vo všetkom ďalekoďalej a nie tu prestupovať na mieste a cúvať. a dýchať nielen smrad, ale ZASIERAŤ si priedušky. osobne – kedy ste dýchal skutočne čistý vzduch, v ktorom bacil TBC „uhynul“ do piatich mminút? ja som v tej liečebni žil. 🙂

      2. No nevím, ropa měla dojít už dávno. Před lety jsem četl
        No nevím, ropa měla dojít už dávno. Před lety jsem četl bububu scénáře, že je konec levné ropy, že už nebude pod 100 USD/barel a že zanedlouho bude její cena kolem 200 a bude stoupat. Analýzy, že postupně se vyčerpá a další… No a dnes je realita taková, že ropa je levnější, pořád se těží a nevypadá to, že by měla zítra dojít 🙂

  2. Ráno čtu:
    Z pohledu jednotlivých druhů paliv je dosavadní

    Ráno čtu:

    Z pohledu jednotlivých druhů paliv je dosavadní bilance letošního roku velmi rozdílná. Největší pokles (-44,2 %) byl evidován u osobních automobilů na LPG, méně registrací však bylo evidováno také u CNG (-33,2 %)

    Zdroj:http://www.hybrid.cz/trh-s-novymi-auty-v-cesku-klesa-zajem-o-elektromobily-hybridy-je-presto-rekordni

    Odpoledne čtu:

    Zájem o CNG jako ekologický pohon mezi českými motoristy neustále roste. V současnosti jezdí po českých silnicích již více než 23 000 tisíc vozidel na CNG, z toho 1370 autobusů, což je v porovnání s rokem 2017 nárůst o 26 %. Důvodem je nejen ekologické hledisko…

    ***
    Nákladní dopravu neřeším. Ale když zájem o CNG mezi českými motoristy roste ale počet registrací nových aut na CNG od ledna do července klesá o 32%, tak mám z toho hokej …:-((((

    P.S. Elon by asi utrousil poznámku: Bullshit

    1. To bude tím, že LPG nabízí snad jen fiat. A jestli to doho
      To bude tím, že LPG nabízí snad jen fiat. A jestli to doho pak započítávají alternativní přestavby, kdo ví.
      Sám jezdím na LPG a nevidím důvod proč se mučit s CNG. Čerpaček je poskromnu. LPG je na každém rohu.
      A cenově netuším jak to vychází. Nejspíše cena bude za Km bude velice podobná. A přestavba na CNG je dražší, servisů méně. LPG dělají na hodně místech a mají s tím už dlouholeté zkušenosti.

    2. Nárůst je oproti 2017, tzn. že v roce 2018 se jich prodalo
      Nárůst je oproti 2017, tzn. že v roce 2018 se jich prodalo hodně a letos jsou prodeje bídné, ale přesto to dalo s minulým rokem 26 % všech prodejů předtím. Segment CNG ovládá Škodovka (skoro 3/4 trhu), takže tam stačí jeden zásek u jednoho modelu a prodeje jdou totálně do kytek (třeba pokles mezi srpnem a zářím minulého roku z 204 ks na 20 ks myslím kvůli problémům s homologací na nové emisní normy a WLTP cyklus).

Napsat komentář