V mnoha evropských zemích už jsou automobily pocházející z Číny běžnou záležitostí. Podle Matase Buzelise, odborníka na automobilový průmysl ze společnosti carVertical, která se zabývá zpracováváním automobilových dat, ovlivní příliv čínských elektromobilů také trh s ojetými vozy. Najdou ojeté elektromobily čínských výrobců své kupce i u nás?
Auta z Číny mohou ovlivnit cenovou dostupnost elektromobilů
Vzhledem k tomu, že pořizovací cena elektromobilů bývá až několikrát vyšší, než u aut s naftovým nebo benzinovým motorem, nabízí čínské automobilky zájemcům v Evropě cenově dostupnější alternativy.
Dle Financial Times se podíl čínských značek na trhu s elektromobily v minulém roce vyšplhal na 8 %. Odborníci navíc předpokládají, že do roku 2027 budou v rámci Evropské unie tvořit pětinu trhu s elektromobily. Podle Matase Buzelise budou v takovém případě nové čínské elektromobily ještě levnější.
Poměrně vysoká pořizovací cena ale není jediným faktorem, který mnohé řidiče od koupi elektromobilu odrazuje. Dalším důvodem bývá fakt, že nabíjecí infrastruktura se v evropských zemích stále vyvíjí a mnohým řidičům připadá obstarávání elektromobilu nekomfortní.
Konkurence je na místě, pokud se dodržují stejná pravidla a regulace
Evropská komise se rozhodla na auta z Číny, s cílem chránit tuzemské výrobce, uvalit vyšší dovozní clo, což má samozřejmě na čínské výrobce elektromobilů výrazný dopad. EU uvažuje o zvýšení daně z 10 % na 38,1 %, což výrazně změní cenovou dostupnost elektromobilů. Co se týče USA, tamní vláda již na vozy dovážené z Číny uvalila clo ve výši 100 %.
„Několik čínských společností již nyní investuje do výstavby výrobních závodů v Evropě tak, aby se vozy sestavené na evropském kontinentu vyhnuly vyšším daňovým sazbám. Přesně tak by to mělo být – v tomto případě je konkurence spravedlivá, a pokud čínští výrobci zapracují na transparentnosti při výrobě vozidel, budou mít takovou konkurenci, jakou chtějí,“ vysvětluje Matas Buzelis ze společnosti carVertical.
Ojeté elektromobily jako levnější alternativa
Z rostoucí konkurence na trhu s elektrickými vozy budou kupující v dlouhodobém horizontu profitovat. Protože právě díky ní by měly ceny elektromobilů na trhu klesat.
„S nástupem cenově výhodnějších čínských elektromobilů může být poptávka po ojetých elektromobilech v celé Evropě v ohrožení. To může vést k tomu, aby šly výrobci s cenami dolů,“ vysvětluje Buzelis.
Obliba elektromobilů, infrastruktura i kupní síla se v různých evropských zemích liší a trhy mohou na příliv čínských vozidel reagovat rozdílně.
Co zvážit před nákupem čínského elektromobilu
Před pořízením čínského elektromobilu je důležité myslet na jeho rychlou amortizaci. Po těchto autech může být na trhu s ojetými vozy menší poptávka, což vede k nižší ceně.
„Rychlá amortizace má velký vliv na výši měsíčních plateb. O vozidlech ze zemí, jako je Čína, mají lidé omezené množství informací, diskutabilní je také jejich spolehlivost. Zdá se, že kupující mohou uvažovat o zcela nových čínských elektromobilech, namísto mírně ojetých evropských alternativ. Ojeté elektromobily čínských výrobců však mohou složitěji nalézt nového majitele,“ dělí se o své postřehy Buzelis.
Další komplikací, kterou by zájemci měli zvážit, je omezená nabídka náhradních dílů. Jak bylo ale již řečeno, čínské automobilky již staví výrobní závody v Evropě, což má tento problém vyřešit. Tato skutečnost by však mohla vést ke zvýšení cen čínských elektromobilů.
zdroj: tisková zptáva
Ruský trh v srpnu 140 tisíc prodaných vozidel, meziroční růst+35%, 2. největší trh v Evropě a do konce roku bude největší.
Sankce na bohatého spotřebitele mají evidentně obrovský „úspěch“ a Čína brečí smíchy.
Tak hybaj do toho bohateho ruska. putin te tam zve.
Rusko má 144 milionů obyvatel, druhé největší je Německo s 83 miliony. Takže je spíše ostudou Ruska, že není první, když má o tolik více obyvatel. Navíc platy v Moskvě jsou asi o čtvrtinu nižší než v Praze, takže si nevydělají v Rusku ani to co my.
Ano, zatím pravděpodobně ano. Ovšem trend mají silně růstový, což o většině států EU říci nelze. A co se týká platů, tak jednoduché přímé srovnání podle mého názoru není možné, protože obsah spotřebního koše a struktura státem poskytovaných služeb se velmi podstatně liší.