Polovina dealerů zanikne, autonomní doprava může být problém, myslí si automobiloví manažeři

Spoléhat na názor automobilových manažerů může být poněkud ošidné. Často se totiž zásadně mýlí. Konec dealerů by ale bezesporu spousta zákazníků uvítala.

Sedm z deseti šéfů automobilek se obává souběžného provozu autonomních vozidel a běžných aut a do roku 2025 zanikne až polovina dealerů. Mohou ovšem uspět jako servisy nebo autobazary. To jsou výsledky průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey.
foto: KPMG

V budoucnu nebudeme rozlišovat mezi osobní a nákladní dopravou, domnívá se 6 z 10 automobilových manažerek a manažerů. Je tedy podle nich zásadní soustředit se na infrastrukturu a vyvinout nový „ekosystém“. 8 z 10 šéfů automobilek uznává, že kvůli tomu budou muset upravit svůj byznys model.

Jsou přesvědčeni, že nastane posun od tradičních prodejů směrem k poskytování mobility jako služby. Lídrem se stane ten, kdo nabídne nejlepší zákaznickou zkušenost a podaří se mu skloubit lokalizační faktory, potřebnou infrastrukturu a technologie. Ostatním zbude role subdodavatele. Vyplývá to z 20. ročníku průzkumu.

Tradiční hromadná doprava se bude muset přizpůsobit

Šéfové automobilek jsou optimističtí, pokud jde o schopnost řídit nové služby mobility. Podle Jana Linharta z české kanceláře KPMG bude ovšem pro tradiční hráče velmi náročné soupeřit s technologickými giganty v oblasti softwaru:

„V roce 2018 byla tržní kapitalizace 15 největších technologických společností 5x větší než u padesátky nejvýznamnějších hráčů automobilového trhu. Automobilky budou muset v budoucnu s IT společnostmi spolupracovat. Podle průzkumu v to věří i jejich šéfové – dva ze tří nechtějí soutěžit, ale jsou pro vzájemnou spolupráci. Ostatně již dnes jsme svědky soupeření o multimediální panely nových automobilů.“

Změny se mohou dotknout i veřejné hromadné dopravy – 77 % dotazovaných předvídá, že tradiční veřejná hromadná doprava během deseti let ustoupí individuálním, multimodálním formám přepravy.

Šéfové automobilek mají obavy ze souběžného provozu autonomních aut s vozidly řízenými člověkem: sedm z deseti z nich se domnívá, že by autonomní vozy měly kvůli bezpečnostním rizikům jezdit jen v zónách jim určených.

Největší šance uspět v nových podmínkách na trhu má podle šéfů automobilek Toyota, podle 60 % dotazovaných její podíl na světovém trhu v příštích pěti letech poroste. Následují ji BMW a Tesla, kterým se bude dařit podle 57 %, resp. 52 % respondentů. Zajímavé je, že Tesle příliš nevěří samotní Američané, u nichž se umístila až na 10. místě s 45 %.

Počet dealerství prudce klesne

Ačkoliv signály z trhu naznačují, že automobilový sektor v Číně i Evropě čeká ochlazení, šéfové se o své zisky neobávají. 7 z 10 z nich se domnívá, že počet transakcí v následujících letech výrazně poroste, optimismus panuje zejména v Číně, která si ukrojí největší podíl.

„Zisky automobilek budu mít spíše klesající tendenci, globální trhy se ochlazují a podmínky na trhu budou stále těžší. Obzvláště pro ty, co nebudou rychle reagovat a připravovat se na technologické změny,“ doplňuje Jan Linhart.

Výsledky průzkumu potvrzují složitou situaci, ve které se nacházejí koncoví prodejci. Do roku 2025 by se měl počet dealerství snížit o 30–50 %. Osm z deseti dotazovaných vidí šanci pro prodejce v jejich proměně na servisy, autobazary nebo místa, kde se zákazníkům dostane kvalitní zákaznické zkušenosti.

tisková zpráva

One Comment on “Polovina dealerů zanikne, autonomní doprava může být problém, myslí si automobiloví manažeři”

  1. v inej diskusii prevládal názor, že auto, ktoré si
    v inej diskusii prevládal názor, že auto, ktoré si „nevyskúša, neposadí sa doň, neprevezie sa, by NIKDY NEKÚPIL.
    moja skúsenosť z dávneho minula, resp i dneška je iná – od kolegu, známeho, inde som si vypožičal manuál, príručku, ktorá sa prikladala (menej ako50 strán). opakovane som ju čítal a učil sa. v mototechne (dnes dealer) som sa stretol s pracovníkom, ktorý k autu priniesolkľúčik a hľadal kam patrí (autá mali „zámok“ na rôznych miestach – vpravo i vľavo od volantu i v strede palubnej dosky!), hľadal ako sa radí, odviezol ma k benzínke, kde som natankoval, vrátili sme sa späť a zaplatil som, prevzal faktúru. nik mi o aute nevedel povedať nič. a auto sa nedalo vopred pozrieť, pretože sa kupovalo vtedy, keď ho zložili.
    a rovnako je to i dnes, keď sme obchádzali salóny (zistiť, či manželka nastúpi/posadí sa bez problémov) manželka mi povedala, že viem oveľa viac ako „predajca“.

Napsat komentář