PODROBNOSTI: elektrický náklaďák Daimler s obří baterií

Koncept Mercedes-Benz Urban eTruck nabízí plně elektrický pohon, modulární koncept akumulátorů a přijatelnou hmotnostní bilanci. Přinášíme další podrobnosti o diskutovaném elektronáklaďáku.

Mercedes-Benz Urban eTruck – elektrické nákladní auto, které uveze 26 tun a díky 212kWh baterii s ním ujede až 200 km
foto: Daimler

Na celém světě jsou před nákladní dopravu v aglomeracích, městech a obcích kladeny stále větší výzvy, ať se jedná o zásobování obyvatelstva potravinami a zbožím, likvidaci odpadu, zajištění dodávek pro průmysl, obchod a řemesla, přepravu hotových výrobků nebo rostoucí citlivost vůči emisím výfukových plynů i hluku.

Nákladní doprava je nepostradatelná, avšak rámcové podmínky jsou stále náročnější. Ideální alternativou průběžného postupného snižování emisí zaváděním stále přísnějších předpisů je mobilita s nulovými lokálními emisemi.

Daimler Trucks bude v této oblasti průkopníkem také v segmentu nákladních vozidel s celkovou hmotností do 26 tun.

Elektrické pohony pro nákladní vozidla jsou již ekonomicky výhodné
Přestože se dlouhou dobu zdálo, že elektrické pohony nepřicházejí pro nákladní vozidla v úvahu, rýsuje se již ekonomická výhodnost nákladních vozidel s elektrickým pohonem, napájeným z akumulátorů.

Technika akumulátorů činí totiž velké pokroky. V období mezi roky 1997 a 2025 se náklady sníží pravděpodobně o 60 %. V uvedeném časovém úseku zároveň vzroste výkon o 250 %.

Mercedes-Benz Urban eTruck

Aktuálním důkazem tohoto vývoje je světová premiéra vozidla Mercedes- Benz Urban eTruck, které ukazuje cestu k mobilitě bez emisí v rozvážkové dopravě s těžkými nákladními vozidly.

Technickým základem elektricky poháněného vozidla Mercedes-Benz Urban eTruck je těžké třínápravové nákladní vozidlo Mercedes-Benz pro rozvážkovou dopravu. Vývojáři divize Daimler Trucks kromě toho vymysleli zcela nový koncept pohonu.

Místo konvenčního hnacího řetězce je zadní náprava poháněna elektromotory, uloženými v bezprostřední blízkosti nábojů kol. Jejich největší výkon činí 2 x 125 kW, maximální točivý moment 2 x 500 N.m. Ve spojení s převodem dosahuje točivý moment na kole hodnoty 11 000 N.m.

Napájení zajišťuje sada akumulátorů složená ze tří modulů lithium-iontových akumulátorů s celkovou kapacitou 212 kWh. Z toho plyne dojezd až 200 km – to je pro typickou každodenní trasu v rozvážkové dopravě obvykle postačující.

Modulárně koncipovaná konstrukce sady akumulátorů může být individuálně přizpůsobena požadovanému dojezdu přidáním nebo absencí určitého množství sad článků.

Urban eTruck lze připojit k nabíjecí stanici prostřednictvím celoevropsky standardizované zásuvky „Combined Charging System“ (CCS) typu 2. Při nabíjecím výkonu 100 kW jsou zcela vybité akumulátory nabity na 100 % za dvě až tři hodiny.

Protože Komise EU souhlasí se zvýšením nejvyšší přípustné celkové hmotnosti nákladních vozidel s alternativním pohonem až o jednu tunu, je tím dalekosáhle vyrovnána nevýhoda vyšší hmotnosti elektrického pohonu.

Nejvyšší přípustná celková hmotnost třínápravového samostatného vozidla se tímto krokem zvýší z 25 na 26 tun, takže se původní nevýhoda sníží na 700 kg oproti porovnatelnému nákladnímu vozidlu se spalovacím motorem.

Fuso Canter E-Cell: čistě elektrický pohon je již současností

V kategorii lehkých nákladních vozidel je čistě elektrický pohon již současností, což dokazuje Fuso Canter E-Cell. Po úspěšném flotilovém zkušebním provozu v Portugalsku se Canter E-Cell již půl roku osvědčuje v prvním flotilovém testu elektricky poháněných nákladních vozidel v Německu.

Tato vozidla budou již brzy nabízena pod označením Fuso eCanter. Novinky v této oblasti budou prezentovány na IAA Užitkové vozy, který se koná v září 2016 v Hannoveru.

Sady akumulátorů s celkovou kapacitou 48 kWh jsou uloženy podél rámu na pravé a levé straně. Elektromotor dosahuje výkonu 110 kW, maximální točivý moment má hodnotu 650 N.m. V závislosti na provozních podmínkách činí dojezd vozidla Canter E-Cell více než 100 km.

Akumulátory jsou v Evropě nabíjeny prostřednictvím stejné standardizované zásuvky jako Urban eTruck. Rychlonabíjením lze vozidlo nabít na 80 % celkové kapacity za pouhou jednu hodinu.

Fuso je vedle značek Mercedes-Benz a Freightliner třetí velkou značkou divize Daimler Trucks a vedoucím výrobcem „zelených“ lehkých nákladních vozidel. Na celém světě jsou již v provozu vozidla Fuso Canter Eco Hybrid, jejichž druhá generace je vyráběna od roku 2012.

Společnost Fuso představila první generaci čistě elektricky poháněného modelu Canter E-Cell již v roce 2010 a v roce 2014 následovala druhá generace.

Souběžně se získáváním poznatků z aktuálního flotilového zkušebního provozu v Německu pracuje Fuso na třetí generaci tohoto modelu. Již nyní je jasné, že elektricky poháněný Canter bude hospodárnější a ještě lépe připravený na každodenní provoz.

tisková zpráva

6 Comments on “PODROBNOSTI: elektrický náklaďák Daimler s obří baterií”

  1. Jak už šlo v diskuzi u
    Jak už šlo v diskuzi u prvního článku k tomuto vozidlu, nejde toliko o velikost/kapacitu baterie, jako poměr kapacity a povoleného zatížení. Například čínský elektrobus BYD e9 se už v roce 2012 chlubil baterií o energii 350 kWh (vůči zde „monstrózním“ 212 kWh), problémem bylo, že uvezl jen cca 50 cestujících, zatímco standardem v jeho kategorii 12m autobusů je to alespoň 80 cestujících.

    Co tak je klíčové, není celková energie, ale růst energetické hustoty článků, tedy při zachování hmotnosti článků. Zatím platí, že vozidlo po přestavbě na EV je v závěru o pár desítek až stovek kilo těžší, než původně bylo, ne naopak (o nedostačujícím dojezdu na jedno nabití nemluvě).

Napsat komentář