Po rozesmátém autobusu přichází i vysmátý trolejbus

Daniel Kunz - 05 Únor 2013

V reportáži z loňského veletrhu TransExpo v polských Kielcích nás svým „usměvavým“ elektrobusem zaujal výrobce AMZ Kutno. Netradiční a designově poutavý vzhled karoserie vozidla AMZ City Smile CS12LF chtěli využít i inženýři v ostravském výrobním závodě Ekova Electric ke konstrukci vlastního trolejbusu.trolejbus AMZ City Smile - Ostrava

Veřejná premiéra prvního prototypu "smějícího se" trolejbusu
foto: Martin Plačko

Plány začaly velmi rychle nabývat na realitě – loni na jaře AMZ sestrojilo pro trolejbus skelet a základy, které byly v červnu převezeny do Ostravy.

Zde pak dodavatel elektrické výzbroje Cegelec a.s., dodavatel trakčních jednotek Pragoimex a.s. a dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava a.s. Ekova Electric až do letošního ledna usilovně pracovali na dokončení prototypu.

První testy

Ten se právě včera, v pondělí 4. února, poprvé podíval pomocí vlastní pohonné síly i za brány výrobního závodu. Na zkušebních jízdách bylo možno trolejbus spatřit v ostravské síti od jedenácté hodiny dopolední, přičemž zítra (úterý 5. února) se dle neoficiálních informací bude prohánět po trase linky č. 106.

Prozatím bude vozit jakožto potřebnou zátěž jen pytle s pískem, s kterými by měl najezdit cca 200 km. Avšak do budoucna se stejně jako většina ostatních trolejbusů zkompletovaných v Ostravě podívá i do zkušebního provozu s cestujícími, což je nezbytná podmínka pro udělení provozní homologace drážním úřadem.

Prostorný trolejbus

Pro tyto zkušební účely obdržel evidenční číslo 9995, pod kterým jej lze tedy zahlédnout v provozu.

Dvanáctimetrový trolejbus nabízí stejné uspořádání interiéru jako jeho autobusový dvojník. Svézt se v něm tedy může až 105 cestujících, z toho 31+1 sedících a 74 stojících.

Samozřejmostí je nízká podlaha a konstrukce z oceli odolné proti korozi. Prostor druhých dveří je pak vybaven elektricky ovládanou nájezdovou rampou pro invalidní vozík.

Elektrická výzbroj

Pokud se detailněji podíváme na elektrickou výzbroj, ta je víceméně shodná se všemi ostatními trolejbusy zkompletovanými v Ostravě, mezi kterými jsme v minulosti zmiňovali např. model Bogdan T 701.15 AC.

Jedná se tedy o výzbroj typu TV Europulse s použitím IGBT tranzistorů a o pohon se stará trakční motor TAM 1050C6, 175 kW, což je třífázový asynchronní 6pólový motor s kotvou nakrátko dodávaný společností Pragoimex a.s.

V budoucnu by měl být trolejbus CS12LF dodávám především do pobaltských zemí.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

Tak jsem se s ním poprvé svezl. Teda ne uvnitř, ale za ním ve vzdušném pytli. Včera jsem před sedmou projížděl na kole kolem dílen DP Ostrava Martinov a přede mnou vytáhli na tyči nějaký nový trolejbus, předpokládám, že o byl on. Táhli ho asi do centra, kde jsou troleje. Jeli max 40km/h, takže jsem se za ním pěkně vezl asi 2km bez námahy, je to dobrý trolejbus :-)


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol