Po elektrokolech a elektromobilech přichází elektrosurf, ukáže se na brněnské přehradě

Prototyp elektrosurfu, který umožňuje surfovat i na klidné vodní hladině, vyrobila společnost JetSurf. Se surfy s vlastním pohonem nyní dobývá svět.

Premiérově o tomto víkendu se na brněnské přehradě ukáže elektrický JetSurf.
foto: E.ON

Doposud společnost JetSurf vybavovala svá surfovací prkna jen spalovacím motorem. Prototyp poháněný elektřinou je novinkou, kterou představí tento víkend na brněnské přehradě v rámci světové závodní série MotoSurf WorldCup.

Závodu v motosurfingu, který je původem ryze českou sportovní disciplínou, se letos účastní 72 závodníků z 25 různých zemí. Nový prototyp si návštěvníci budou moct prohlédnout ve speciálním závodě E.ON JetSurf Elecric Challenge Cup, ve kterém se utkají 3 nejlepší závodníci a závodnice.

Sponzorem této kategorie je E.ON, jež dlouhodobě podporuje rozvoj emobility. Vítěze odmění částkou 10.000 Kč a na dobu jednoho týdne mu zapůjčí elektrovůz značky Volkswagen nebo smart.

„Máme obrovskou radost, že dochází k dalšímu vývoji v oblasti elektromobility. O to víc nás těší, že můžeme podpořit sport, který si snad jako jediný vymysleli Češi,“ doplňuje Miloslav Fialka, ze společnosti E.ON.

Elektrosurf váží 28 kg a jeho výkon je 8 kW. V praxi to znamená, že dokáže vyvinout rychlost až 45 km/h. Jeho vývoj trval přibližně 2 roky. Tvůrci ze společnosti JetSurf u něj zužitkovali znalosti a zkušenosti, které nasbírali při vytváření různých typů motorových surfů.

Než dostal svoji dnešní podobu, trvalo to 6 let. I vývoj motorových surfů nadále pokračuje. „Hlavní problém pro nás představovalo moře. Když dáte jakoukoliv elektroniku do slané vody, tak ji zničíte. Technologicky bylo dost náročné, vymyslet to tak, aby prkno ve slané vodě dlouhodobě fungovalo. Většinu komponent, které muselo být z materiálů, jež odolají slunci i slané vodě, jsme si nakonec začali vyrábět sami,“ dodává Martin Šula z JetSurf.

Společnost JetSurf je zatím jediným výrobcem prken s pohonem, které mohou jezdit ve sladké i mořské vodě. Z výrobny, která je ve Střelicích u Brna putuje každý rok kolem 2000 surfů do celého světa.

Jedno z nich vlastní například zpěvák Andrea Bocceli nebo jezdec formule 1 Lewis Hamilton. Firma byla hlavním iniciátorem závodní série Motosurf WorldCup, která se postupně odehrává na 5 různých místech světa. Letos proběhne již 4. ročník.

tisková zpráva

17 Comments on “Po elektrokolech a elektromobilech přichází elektrosurf, ukáže se na brněnské přehradě”

  1. Jetsurf je parádní hračka! Já měl možnost si na něm
    Jetsurf je parádní hračka! Já měl možnost si na něm zajezdit (jizda-zazitkova.cz/jetsurf-motorovy-surf/) a rád bych ho pořídil. Bohužel ještě je to drahý koníček… Elektronický by bylo mnohem lepší vzhledem k hluku a případným kontrolám z Hygieny. Vybraný rybník bych už měl

      1. Já vim, ale prkno poháněný vlnou a gravitací to je
        Já vim, ale prkno poháněný vlnou a gravitací to je úplně jiná pohádka.

        Nafukovací prkna nebrat, nejhorší věc nemít na vodě okamžitou odezvu prkna od nohou. To je jak jízda ve zlým snu. Té jak kdyby ti někdo dal v autě místo tyče vod volantu gumovou hadici. Brrr. To je špatnej kompromis z důvodů snadný přepravy, který je na vodě k ničemu, speciálně na vlnách. Jedině je dobrý jako matračka pro starý báby.

        1. Jednak se stojí na pené čáísti prkna a za druhé u
          Jednak se stojí na pené čáísti prkna a za druhé u hydrofoil po rozjetí není surf vůbec v kontaktu s vodou, protože se vznáší 30 cm nad hladinou. S hydrofoilem je možné jezdit i na vlnách bez jakéhokoliv pohonu kromě vln a gravice. Elektromotor je určený pro flat water a bezvětří, kdy jiná možnost pohonu není.

  2. Hlavně aby se v Brně nevykašlali na pořádné chlazení
    Hlavně aby se v Brně nevykašlali na pořádné chlazení elektromotoru i baterie vodou, což je právě případ Oneanu. Jetsurf je na rozdíl od konkurence mnohem kratší a daleko manévrovatelnější. Na plný výkon to vidím na 15 minut jízdy na jednu baterii. Onean má baterii 1500Wh (až 130A) a motor o výkonu 5 kW a dá se s ním jezdit asi 18 minut (do nuly možná 20 minut, ale to nedělám).

      1. Nabíjení trvá 140 minut, ale nejdřív se musí 1-2 hodiny
        Nabíjení trvá 140 minut, ale nejdřív se musí 1-2 hodiny počkat až baterka vychladne, jinak nabíjení odmítne. Baterka přijde s daní a dopravou na 2500 EUR. Udávají až 500 nabíjecích cyklů (předpokládám pokles na 80% původní kapacity). Moje první baterka měla po 20 nabíjeních jen 20% kapacity. Reklamoval jsem ji a dostal novou, ale prošvihl jsem tím 2 hlavní měsíce loňské sezóny. Šlo ale o chybu ve firmware, ne o degradaci Li-ion článků. Nová baterie už drží, tak jsem přikoupil druhou.

        Jezdit se nedá v celku, musím po 4 minutách dělat asi 5 minutové pauzy kvůli vychlazení motoru vnitřním ventilátorem, který tím vybíjí cennou energii z baterie.

        1. Baterie je v uspořádání 12Sx16P, tedy 192 článků
          Baterie je v uspořádání 12Sx16P, tedy 192 článků Samsung NR18650-25R R5 (2500 mAh/20A). Při plném výkonu tedy na článek připadá zátěž 8.14A. Výrobcem celé baterie je německá Akku Power GmbH. Jako koncák si mohu těch 192 článků NR18650-25R R5 koupit od prodejce v Holandsku za 14000Kč s daní. Takže si každý může udělat obrázek o tom, jak šíleně je baterie předražená.

        2. díky za odpoved! Do jaké kapacity nabytí baterie to “ jede“
          díky za odpoved! Do jaké kapacity nabytí baterie to “ jede“ na plný výkon a 100% akceleraci. Krom auta mám pár dalších elektrických hejblat ( ninebot one E+, moto Kuberg a longboard Koowheel) a u těchto zařízení se rapidně snižuje poskytovaný výkon po snížení kapacity baterie na cca 30-40%. Je to stejný ?

          1. Má to nouzový dojezdový režim 800W, když už je baterie
            Má to nouzový dojezdový režim 800W, když už je baterie na skoro vybitém posledním červeném dílku. Při téhle rychlosti se ale špatně udrží stabilita a velmi špatně se zatáčí. Je to spíš jen na jízdu v kleče jako nouzový dojez na místo startu. Dá se tomu vyhnout sledováním času a vzdálenosti od místa startu. Sleduji to na hodinkách Garmin, včetně rychlosti, ujeté vzdálenosti a tepu.

                1. Teď v červnu Onean přišel s Carverem X pro jezdce nad
                  Teď v červnu Onean přišel s Carverem X pro jezdce nad 85kg. Normální Carver s nimi totiž jezdí pomalu. Jen 15km/h místo deklarovaných 30 km/h.

                  Carver X má dvě turbínky, dvě baterie, je 2x dražší a o polovinu těžší. Výkon motoru(?ů) je 10 kW. Rozměry zůstaly stejné.

Napsat komentář