Plzeňské pivo by mohl rozvážet elektromobil! Prazdroj otestoval elektrickou dodávku eCanter

V listopadu se českému dovozci vozů Fuso Canter, firmě Mercedes-Benz Trucks Česká republika, podařilo zajistit dvoutýdenní zápůjčku elektrické dodávky eCanter pro test v rozvozu nápojů pod značkou Plzeňského Prazdroje.

Předání vozidla se za Plzeňský Prazdroj zúčastnili manažer distribuce Denis Milfait, manažer rozvoje logistiky Tomáš Sedláček a zástupci dopravce LK Trans a za MB Trucks ČR Renáta Škálová, vedoucí prodeje Fuso v ČR a Martin Šudřich, Key Account Manager.
foto: Plzeňský Prazdroj

Když byla v prosinci 2017 představena a předána zákazníkům první série elektrických lehkých nákladních vozidel Fuso eCanter, jejich nasazení se orientovalo především do oblasti zásilkových služeb v Německu. O to zajímavější je nyní první zkušenost z reálného provozu eCanteru v České republice.

Vozidlo bylo osazeno klasickou skříňovou nástavbou a elektrickou zvedací plošinou pro nakládání a skládání nákladu. Plzeňský Prazdroj je jedním z největších zákazníků, kteří v Evropě provozují flotily vozidel Fuso Canter v oblasti rozvážky zboží. Vozidlo bylo provozováno u dopravce LK TRANS, který rozváží výrobky Prazdroje v Praze, kde během prvních dvou listopadových týdnů najezdilo bezmála 500km.

Vozidlo obvykle absolvovalo za den dva rozvážkové okruhy a celkový denní nájezd se pohyboval mezi 50 až 80 km. Hmotnost nákladu se většinou pohybovala mezi 2-2,5t. Vyzkoušena byla i jízda po dálnici. Spotřeba se pohybovala v průměru kolem 0,8-1,0 kWh/km. Dobíjelo se přes noc napojením do běžné elektrické sítě 400V.

Po dvoutýdenním testování byly vyhodnoceny výsledky a poznatky z provozu. Kladně byla hodnocena především ekonomika: spotřeba paliva, přesněji náklady na kilometr, přepočtené na aktuální ceny elektřiny a nafty, byly u elektromobilu přibližně poloviční oproti stejnému typu vozidla se vznětovým motorem. Vozidlo je v městském provozu velmi agilní : díky vlastnostem elektromotoru je jeho akcelerace výrazně dynamičtější, než u vozu s naftovým motorem.

Paradoxně tato vlastnost může výrazně ovlivnit dojezd vozidla, protože pokud se řidič nechá svést k dynamické jízdě, projeví se to velmi citelně na rychlém klesání kapacity akumulátorů. Předvídavá a plynulá jízda je předpokladem delšího dojezdu.

Vozidlo je prakticky bezhlučné. To je velkou výhodou při nočních nebo brzkých ranních závozech do centra města. Ukázalo se však také, že při provozu po pěších zónách a v uličkách v centru Prahy musí řidič dávat velký pozor, protože chodci bezhlučné vozidlo neregistrují.

Denis Milfait, manažer distribuce Plzeňského Prazdroje, k testování řekl: „Možnost vyzkoušet v praktickém provozu nákladní elektromobil jsme měli poprvé. Testování ukázalo, že takové vozidlo je pro městský rozvoz již nyní plně použitelné a ekonomicky výhodné. Navíc vzbuzovalo všude velký zájem okolí a též jsme zaznamenali pozitivní ohlasy na provoz bez emisí. Vozidlo nás překvapilo tím, jak spolehlivě dokázal palubní systém průběžně vyhodnocovat aktuální spotřebu a kapacitu akumulátorů pro dojezd. Věřím, že se elektromobily v městském rozvozu rychle prosadí. Děkujeme společnosti Mercedes-Benz Trucks ČR za to, že nám tento zajímavý test umožnila.“

Základní technické parametry vozu: lehký nákladní vůz Fuso eCanter 7C16e o celkové hmotnosti 7,49 t. Se skříňovou nástavbou se jeho užitečná hmotnost pohybuje okolo 3,5 t.

Vozidlo je vybaveno elektromotorem Borg Warner o maximálním výkonu 129kW a maximálním točivém momentu 390Nm, který přes redukční převod pohání zadní nápravu. Vozidlo je osazeno šesti sadami akumulátorů s celkovou kapacitou 82,8 kWh. Dojezd na jedno nabití podle hmotnosti nákladu a druhu provozu cca do 100 km.

tisková zpráva

41 Comments on “Plzeňské pivo by mohl rozvážet elektromobil! Prazdroj otestoval elektrickou dodávku eCanter”

  1. znova o BEZHLUČNOSTI!
    žiadne vozidlo, tobôž nákladne

    znova o BEZHLUČNOSTI!
    žiadne vozidlo, tobôž nákladne nemôže sa pohybovať bezhlučne. je tichšie, no aj samotný pohon vydáva zvuk!
    „u nás na dedine“ si babky okolo 1956 sťažovali, že keď klebetia, nepočujú spartaka (š440).

  2. Proč firma velikosti plezňského Prazdroje děkuje
    Proč firma velikosti plezňského Prazdroje děkuje dodavateli, že jí milostivě zapůjčil na testy 1 nákladní elektromobil, s nímž naběhala za několik týdnů neuvěřitelných 500 km. Věc, kterou v Číně chrlí po tisících a dávno s ní jezdí. A co na tom proboha testují? Vždyť mají všechna data o provozech svých spalovacích aut, takže ví kam nasadit elektromobil s příslušným zaručeným dojezdem. To mi fakt hlava nebere tyhle šaškárny. Jsou to podnikatelé nebo politici?
    Člověk hned lépe chápe krok Deutsche Post, která si elektromobily vyrábí sama.

    1. Koukám na to 500 Km není to chyba? To má řidič u
      Koukám na to 500 Km není to chyba? To má řidič u Prazdroje těžkej chleba tolik Km za 14 dní?

      Já jsem včera na nevypluhovanejch vozovkách v skoro kalamitě udělal kolem komína MIEVEM 103 Km , nechcete o tom napsat článek 🙂

    1. Mě taky a taky mi nesedí psaná úspora ve výši 50% oproti
      Mě taky a taky mi nesedí psaná úspora ve výši 50% oproti naftovému. Elektrický auto nabíjený nočním proudem jezdí 6x levněji oproti naftovému 8x oproti benzínovému. Ten článek vypadá jako pěkná slátanina pro neodbornou veřejnost, aby se náhodou lidi nedomákli jak jsou elektrická auto výhodná.

      „Jezdí jen za polovinu? Dojezd 80 Km . Nabíjí celou děkuji nechci“

  3. Každopádně chvála za snahu.
    Osobně si ale myslím, že

    Každopádně chvála za snahu.
    Osobně si ale myslím, že vše nad 3,5t (alternativně 7,5t) by mělo být na vodík. Bateriová verze je zbytečné plýtvání. 82,8 Kwh to by mohly být čtyři bohatě dostačující osobáky. Stejně jako se podle mne nehodí vodíková technologie pro individuální osobní auta pro širokou populaci. Na manipulaci s ním není veřejnost připravena, a zařídit jeho distribuci široké veřejnosti je zatím větší problém, než dobíjecí stanice. Ale v průmyslové dopravě by byl ideální. Tam se stejně plánuje, všechny náklaďáky jezdí do nějakého depa, nebo překladiště a tam může být průmyslová plnička s proškoleným personálem. O vlacích, lodích a letadlech ani nemluvim, tam je to jasňačka.

      1. No my máme v P-Ionu 20 KWh, za pár měsíců 8 let starou, a
        No my máme v P-Ionu 20 KWh, za pár měsíců 8 let starou, a stále zvládá až stokilometrový dojezd na jistotu, a když se budu snažit a nespustím žádnou další elektroniku, tak bych z něj dostal i 120km.
        A sám píšete, že pro náklaďák je to na hraně použitelnosti, tak oč větší pohoda by bylo, kdyby byl na vodík.

        1. To máte nějakou předělávku?
          ION má 14,5 kWh, nebo 16

          To máte nějakou předělávku?

          ION má 14,5 kWh, nebo 16 podle roku výroby s 8 let starou baterkou 120 Km je super. to nedá ani nový original ION při běžné jízdě.

          nákladák jasně na vodík, nebo když nejsou plničky tak alespoň CNG

          1. Tak zda mám předělávku nevím. Kupoval jsem před dvěma
            Tak zda mám předělávku nevím. Kupoval jsem před dvěma lety v německu na inzerát za 7500,- EUR, a jsem třetí majitel.
            Historii to doloženou nemělo, ale nabídly mi zkušební jízdu. Byl jsem tam tehdy s kamarádem co měl doma tu elektrickou přestavbu Saxa, a když už jsem najezdili 100km a ještě to ukazovalo nějaká procenta zbytku, tak mi řekl, ať neváhám a za tu cenu koupím.
            Jestli s tím některý z těch dvou předchozích něco dělal nevím, já jsem s tím nedělal nic, jsem na míru spokojen a nehrabu se v tom.
            Do příspěvku jsem uvedl údaje, které mi o tom řekli, a dle mých laických propočtů a odhadů tomu odpovídá i doba nabíjení.
            Nabíjím do plna ze zásuvky 230V/16A cca 8 hodin.

            1. Doba nabíjení odpovídá, takže asi opravdu máte nějaký
              Doba nabíjení odpovídá, takže asi opravdu máte nějaký „jackpot“ mezi iony. Tak gratuluji, to byl dobrý kup. Pro ostatní je to možná dobrá informace, že se takové kousky vyskytují a fungují. Z mého pohledu by neměl být problém (kromě peněz) navýšit kapacitu, protože dnešní články mají energetickou hustotu vyšší, takže by se tam dnes mohlo vejít i třeba 25 a více kWh kapacity. A očividně se auto vyšší kapacitě nebrání. Možná kdyby se tím nějaký výrobce zabýval, pár nadšenců by se našlo. Původní baterka se prodá jako úložiště a hned je příspěvek na novou. U Leafa by se mi také líbilo navýšit kapacitu, kdyby se tam místo 24 kWh vešlo tak 35, není co řešit.

              1. Pán má opravdu jen 16 kWh baterku, větší se nedělaly. 8
                Pán má opravdu jen 16 kWh baterku, větší se nedělaly. 8 hodin nabíjí proto, že sice zásuvka je 230V 16A, ale nabíjecí kabel od výrobce (v 90% případů a těch 10% je většinou řízený dvojsazbový) je pouze 230V 10A. A co je na cestě zásuvka – kabel – palubní nabíječka auta nejslabší, tím se nabíjení řídí. Tady to odpovídá 16 kWh. I ten dojezd.

                1. No vidíte, co všechno já se ještě o našem autě
                  No vidíte, co všechno já se ještě o našem autě nedozvím. Ještě že jsem na ta fóra začal chodit, jinak bych dál šířil tu informaci co mi tam do hlavy vtloukal ten rodilý němec jménem Mohamed (neberte mě doslova – jméno si nepamatuji, a odkud přesně byl taky nevím, odhadoval bych ho na turka).

                  Tak děkuji za korekci.

                2. Myslím že to máte v pohodě učtitě original, kolik má
                  Myslím že to máte v pohodě učtitě original, kolik má najeto?

                  Jinak je nutné měřit při nabíjení elektroměrem, kolik tam toho proteče a podle toho se dá zjistit orientačně stav baterky.

                  Když by jste nabíjel 16A *230 * 8 hod tak to je 29440Wh a na to ujel jen 100 Km , tak to by se Vám asi nelíbilo, tolik nebere ani Tesla.

                  Já nabíjím 8 hodin, ale mám nabíječku 8A s kabelem 16A je to na 4 hodiny, ale tyto auta mají ve skutečnosti interní nabíječ jen 3 kW takže 14 A a víc si nevezme.

                  Jinak Mohamed je v pohodě já kupoval od Libanonce a vše proběhlo naprosto v pořádku i kauci mi vrátil, jen mi nechtěl říct za kolik to auto od pojištovny koupil a nechtěl moc smlouvat ….

                3. Při koupi měl 47000km a teď jsme na 51000
                  Nemeril jsem

                  Při koupi měl 47000km a teď jsme na 51000

                  Nemeril jsem elektroměrem, ten mám na domě jen jeden a garáž neoddělím. Každopádně v pojistkové skříni má garáž jistič 16A

                  8 hodin je nejkratší časový údaj, za který jsem auto kontroloval, prostě večer připojil ráno odpojil a byl plný. Jestli byl už ve čtyři ráno (tj. Po 6ti hodinách) nevím, nevstával jsem kvůli tomu.

                  No mě Mohamed trochu znejistěl, ale pravda problém nebyl. Jen mi asi nakecal co se mu zrovna honilo hlavou jen aby prodal.
                  Každopádně nelituji, i kdyz mi zjevně říkal co ho napadlo, problém s autem není, jezdí skvěle.

                4. Trojcata s dodanou 10A nabijackou nabijaju realne 9A, co
                  Trojcata s dodanou 10A nabijackou nabijaju realne 9A, co znamena odber zo siete cca 2kW, no samotna spotreba auta a straty v nabijacke auta su cca 400W. Do baterie ide vtedy cca 1,6kW, cize 8 hodin znamena 12,8kWh.
                  Pritom poslednu cca pol hodinu trojcata nabijaju uz len velmi malym vykonom kvoli balancovaniu clankov (niekedy dokonca na chvilu vypnu a znovu zapnu nabijanie). Takze realne nabijate cca 12kWh.

                5. Tak to máte najeto docela málo, to je dobrý kup do 100 tis.
                  Tak to máte najeto docela málo, to je dobrý kup do 100 tis. Km myslím že baterku nemusíte řešit, zajímala by mě kapacita, když by jste si jí nechal v servisu změřit nebo přes diagnostiku.

                  Ale dělal jste zkušební jízdu a to je dobře, já ji nedělal vůbec, jen kolem bloku protože auto bylo bez čísel, dost jsem riskoval v té době jsem nic o tom nevěděl. Je fakt že auto bylo rok staré a najeto 9000 Km v záruce tak jsem to moc neřešil.

                6. Myslím, že na ten malý dojez po městě, který uvádí,
                  Myslím, že na ten malý dojez po městě, který uvádí, moc v pohodě baterka nebude. Zvláště když nabíjí pomalu doma…
                  Rozhodně bych si nechal baterku změřit v servisu, nebo CaniOnem a hlavně zda je na tom všech 88 článků stejně.

                7. Psal 100 Km a když topí tak 80 Km což hlavně s tím
                  Psal 100 Km a když topí tak 80 Km což hlavně s tím topením je naprosto v pohodě ,ale je fakt že Praha nejsou hory.

                  Taky nevíme jestli dojezd podle počítače, nebo to opravdu dojel. Taky nevím co si kdo představuje pod pojmem dojezd jestli úplné zastavení , já si třeba dávám minimálně tři čárky rezervu, na dvě chodím 1 měsíčně a želvu jsem viděl za 40 tis. Km 2x a to schválně, zastavení nikdy i v želvě byl plný výkon.

                  Zase 8 let je 8 let.

                8. Máte k autu český návod? Mohu zaslat na mail…
                  Máte k autu český návod? Mohu zaslat na mail…

              1. Nalhali – nenalhali, co na tom záleží.
                Za 8 hodin doma

                Nalhali – nenalhali, co na tom záleží.
                Za 8 hodin doma nabiju do plna, a v létě s tím ujedu 100km, teď v zimě když si topím tak 80.
                Je též asi nutné dodat, že jezdím pouze po městě a předměstí (bydlíme v tzv satelitu), a striktně dodržuji rychlostní limity, takže běžná maximálka je 80 na jižní spojce. Svou průměrnou rychlost za den odhaduji na 55 km/h. Párkrát jsem zkusil víc na Pražském okruhu, ale výrazně mi stoupla spotřeba, tak se mu už vyhýbám.

                Kéž by mě takhle obelhal každý prodejce. 🙂

                1. Jo, jo, Ionek a rychlostka 90-110 nebo dálnice 110-130 km/h
                  Jo, jo, Ionek a rychlostka 90-110 nebo dálnice 110-130 km/h (v Ostravském podání roleta s lapači na cyklisty 60-130 :-)) znamenají tornádo v baterce. Jak jsme kdysi změřili, optimum je 66, kdy je při ustálené jízdě nejdelší dojezd a nejkratší čas na ujetou vzdálenost zároveň. Ale město dělá Ionkovi opravdu nejlíp.

                2. Za 8 hodin? To tedy máte ten nejslabší dodávaný kabel 8A
                  Za 8 hodin? To tedy máte ten nejslabší dodávaný kabel 8A (230V x 8A = 1840W/h x 8hodin = 14,72 KWh).
                  Pokud by jste měl kabel 16A (do EV poteče max.13-14A), tak do plna nabijete za 4 – 4,5 hodiny.
                  Při 10A někde mezi kolem 6 hodin.

              1. Jistič (respektive zhášeč) mám v garáži jisto jistě
                Jistič (respektive zhášeč) mám v garáži jisto jistě 16A. Nicméně, jak mi bylo vysvětleno a je to logické, tak řetěz je tak silný, jak silný je jeho nejslabší článek. Pokud palubní nabíječka akceptuje max 10A můžu mít na zdi třeba 32A a bude mi to k prdu.

                1. Nebude. Jakmile si koupíte Renault ZOE, Smart ED nebo Teslu,
                  Nebude. Jakmile si koupíte Renault ZOE, Smart ED nebo Teslu, bude se 32A hodit a využijete je bohatě 🙂

                2. Palubní nabíječka trojčat má obvykle 13A, většina aut
                  Palubní nabíječka trojčat má obvykle 13A, většina aut dostala do základní výbavy kabel 10A, pokud ho používáte, tak nabíjíte 10A bez ohledu na zásuvku.

        2. 20 kWh v ionu je moc pěkná kapacita, to je nějaká domácí
          20 kWh v ionu je moc pěkná kapacita, to je nějaká domácí předělávka, nebo se to dá někde „objednat“? Sice se naše C-Zero tváří pořád jako nové, ale do budoucna by stálo za úvahu ho trošičku posílit. Aktuálně bez topení dá na jistotu tak 80 km, úspornou jízdou ke 100 km.

    1. 80kWh je ideální pro takovýto typ vozu a denní nájezd.
      80kWh je ideální pro takovýto typ vozu a denní nájezd. Spočítejte kolik emisí je ušetřeno tímto denním provozem a hlavně ve městě. Když tuto baterii dáte do osobního vozu, tak musí ujet denně 400km, aby to mělo stejný efekt a to najede pár jednotlivců a rozhodně ne po městě,kde je třeba ty emise snížit jako první.
      Naše taxíky najezdí i 600km denně po městě a to mají baterii pouze 28kWh. A stačí to.

  4. Země s nejrozvinutější infrastrukturou vysokorychlostních
    Země s nejrozvinutější infrastrukturou vysokorychlostních tratí:
    Čína 29 000 km
    Španělsko 3200 km
    Německo 3038 km
    Japonsko 2765 km
    Francie 2647 km :)))

    e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/cina-chce-letos-postavit-temer-sedm-tisic-kilometru-zeleznice-1355026

Napsat komentář