Písek přechází kompletně na elektrobusy, má pět elektrobusů a sedm nabíječek

Městská hromadná doprava v Písku kompletně přechází na elektrický pohon. Pětice nových elektrobusů má zázemí v areálu o sedmi dobíjecích stanicích, který dodala na klíč společnost ČEZ ESCO.

Flotila píseckých elektrobusů
foto: ČEZ

Obnovou vozového parku MHD naplňuje město na řece Otavě svou strategii Smart Písek. Společnost ČEZ v Písku podporuje již delší dobu také individuální elektromobilitu, provozuje zde celkem tři rychlodobíjecí stanice.

Společnost ČSAD Autobusy České Budějovice provozující MHD v Písku si vybrala ČEZ ESCO k realizaci areálu dobíjecího zázemí pro flotilu pěti nových elektrobusů typu SOR EBN 11 a EBN 8. Doplňování energie v akumulátorech nových e-busů zajišťuje stejný počet dobíjecích stanic o výkonu 44 kW a také dva ultrarychlé stojany s výkonem až 170 kW.

Stojan pro pomalé „noční“ dobíjení NSP 25 v uzamykatelném kontejneru.

Stojan pro pomalé „noční“ dobíjení NSP 25 v uzamykatelném kontejneru.
foto: ČEZ

„Písek se posunuje mezi města s ekologickou veřejnou dopravou pro 21. století. Nová flotila elektrobusů je jednoznačně šetrnější k přírodě a městu přinese i výrazné provozní úspory. Věříme, že ekologické vozy ocení písecká veřejnost i návštěvníci města,“ říká Eva Vanžurová, starostka Písku.

„Elektrobusy v Písku jsou realitou. Jsme moderní dopravce, který využívá moderní technologie a věří v ně. Veřejná doprava je právě tím odvětvím, které musí jít příkladem v používání ekologicky šetrných technologií. Jsme rádi, že městskou dopravu v Písku můžeme provozovat elektrobusy, které lze v současně době považovat za jedničku ekologicky úsporných vozidel.“ řekl Vladimír Homola, generální ředitel společnosti ČSAD Autobusy České Budějovice.

Vnitřní výstroj stojanu pro rychlé dobíjení

Vnitřní výstroj stojanu pro rychlé dobíjení
foto: ČEZ

„Služby ČEZ ESCO pro bezemisní hromadnou dopravu vnímám jako důležitou součást rozvoje měst a praktické naplňování konceptu smart řešení. V Písku již ČEZ ESCO dlouhodobě působí v rámci úspěšného projektu energetických úspor formou EPC, rádi tak přidáváme další „díl“ do mozaiky čistého a příjemného města pro život. Vedle technologie k napájení a kompletních servisních služeb pro sedmičku dobíjecích stanic zajistíme i osvětlení části areálu,“ doplňuje za ČEZ ESCO generální ředitel Kamil Čermák.

Zatímco pětice standardních stanic zajišťuje především noční dobíjení a balancování trakčních baterií, pro podporu vyššího denního nájezdu slouží dvě rychlodobíjecí stanice. Ty zvládnou dobít elektrobusy během jedné až dvou hodin na kapacitu postačující k dokončení turnusového oběhu.

Součástí řešení z dílny ČEZ ESCO je také nově vybudovaná trafostanice připojená k distribuční síti vysokého napětí, která celý areál napájí. Kontrakt je realizován na klíč formou garantované služby po dobu 5 let.

ČEZ v jihočeském regionu buduje také infrastrukturu nutnou pro rozvoj elektromobilů. Aktuálně zde funguje 10 veřejných rychlodobíjecích stanic o výkonu 50 kW schopných doplnit většinu kapacity baterie e-auta v řádu desítek minut.

Vedle tří stojanů v krajské metropoli Českých Budějovicích je stejný počet stanic právě v Písku a po jedné v Třeboni, Soběslavi, Prachaticích a Vimperku. V přípravě jsou v dohledné době stanice v dalších lokalitách. Celkově provozuje ČEZ v České republice momentálně více než 270 veřejných dobíjecích stanic.

tisková zpráva

4 Comments on “Písek přechází kompletně na elektrobusy, má pět elektrobusů a sedm nabíječek”

    1. To teda, je to jednoznačně super! Škoda, že Hradec
      To teda, je to jednoznačně super! Škoda, že Hradec Králové nebyl tím, kdo má v ČR jako první město 100 % bezemisní vozidla. Stále tu zůstává část autobusů na diesel.

      Troleje osobně tedy moc neschvaluji (za situace, kdy už by v MHD nebyly žádné smradomety) – jednoduše hyzdí město. Budou-li všechny vozy na baterii, tak by se všechny ty dráty naopak mohly sundat.

Napsat komentář