Láká vás exotika za humny? Třeba i přímo ve střední Evropě? Vyrazte do Maďarska, kde na vás čeká kultura, kuchyně a příroda podobná té naší a přesto v mnohém odlišná.
Autem jste v Maďarsku za pár hodin, a proto vám právě vlastní auto doporučíme jako nejlepší dopravní prostředek, kterým se vydat tuto zemi poznávat. A poradíme vám i další pět tipů, které byste před cestou do Velké uherské nížiny měli znát.
1. Využívejte dálnice
Maďarských dálnic se nemusíte bát. Vlastně přímo naopak. Dálniční síť je v zemi paprik a guláše podobně hustá a bezpečná jako u nás a jejím centrem je hlavní město Budapešť. Právě odsud vybíhají kvalitní víceproudé silnice do všech důležitých směrů. I rychlostní limity jsou tu stejné jako u nás a v majetku každého řidiče by měla být maďarská dálniční známka.
Pokud tedy plánujete cestovat po maďarských dálnicích, nezapomeňte si pořídit maďarské dálniční známky. Nemusíte je shánět nikde u čerpacích stanic, ale nakoupíte je on-line z klidu domova. Stačí do internetového vyhledávače zadat klíčová slova dálniční známka Maďarsko, Hungary-Vignette, hungarian vignette, vigneta ungaria a podobně.
Chcete touto zemí jen projet? Pak vás asi zklame, že v Maďarsku není k dispozici klasická jednodenní dálniční známka, nejkratší varianta je desetidenní. Naopak váš určitě potěší, že maďarská dálniční známka online je dostupná na oficiálních stránkách označovaných často jako hungary vignette official, nebo i prostřednictvím aplikací.
2. Objevování termálních lázní
Ale pryč z dálnic a hurá za něčím příjemnějším. Maďarsko je známé svými termálními lázněmi, které byste si po dlouhém cestování v autě určitě měli dopřát. Doporučujeme navštívit například lázně v Budapešti, Hévízu nebo Egeru. Pokud cestujete autem, můžete snadno kombinovat i několik destinací. Lázně jsou často dobře dostupné i z dálnic, což vám ušetří čas.
3. Parkování ve městech
Parkování v maďarských městech, zejména v Budapešti, může být výzvou. Doporučujeme využívat placená parkoviště nebo podzemní garáže. Pokud plánujete delší pobyt v centru, zajistěte si parkovací místo předem. V některých menších městech je parkování zdarma, ale na to se nespoléhejte. S parkováním v blízkosti dálnic můžete snadno přejíždět mezi turisticky atraktivními místy.
4. Ochutnávka místní kuchyně
Maďarská kuchyně je proslulá gulášem, paprikou a tokajským vínem. Vydáte-li se autem, doporučujeme navštívit venkovské oblasti, kde můžete ochutnat autentická maďarská jídla. Skvělým zážitkem je také zastávka u rodinných vinic v oblasti Tokaj, kam se pohodlně dostanete po silnicích, kde je povinná dálniční známka.
5. Praktické rady k cestování
- Nezapomeňte, že na maďarských silnicích je povinné používat denní světla.
- Doporučujeme mít s sebou hotovost v forintech, protože některé menší čerpací stanice nepřijímají karty.
Maďarsko je země ideální pro cestování autem. Naplánujte si trasu a předem zakupte maďarské dálniční známky online, ať si můžete užít dovolenou naplno. Ať už vyrazíte objevovat termální lázně, historické památky, nebo místní kuchyni, cestování po maďarských dálnicích s platnou známkou vám vše usnadní a hlavně urychlí. Tak šťastnou cestu!
zdroj: placená inzerce
Pro elektromobilistu a vlastně i provozovatele hybrida je dobrá Maďarská aplikace EON , nabíjení AC za 10 FT (často včetně prakování) a DC za 15 FT , v přepočtu na naše kolem 0.6 kč /kWh
Zrovna teď jsem se vrátil z Vánočních trhů v Budapešti. Když pominu nesmysly v článku, že nejde koupit jednodenní dálniční známka, tak je to celkem ujetý článek pro elektromobilisty. Cesta pohodová, tam jsem jel přes Bratislavu, Štůrovo-Ostřihom a Visegrad do Budapešti. Nabíjení jsem si mohl cestou vybrat kde jsem chtěl a to jsem udělal s přestávkou na prohlídku místa s vánoční výzdobou. V Budapešti krásný hotel s termálními bazénky s různou teplotou vody. Parkování v podzemní garáži přímo v hotelu, nabíječka tam též, použil jsem těsně před odjezdem domů. Ceny za nabíjení od 10Kč na AC až po „strašných“ 15Kč na 100kW DC. To nemá ČEZ ani na 50kW u nás. Na cestování po městě jsem použil nejstarší metro na světě a taky autobusy a extrémně dlouhé tramvaje. I přes neznalost řeči jsme se rychle zorientovali a pak už bez problémů, kdo by jezdil a stále hledal parkování mezi místy = nesmysl, když jízdenka na MHD stojí do 30Kč, navíc lidé na 65 let mají MHD zdarma. Prohlídkou vánočních trhů několikrát v podvečer a přes den známá místa z dřívějších vzpomínek. Ceny na trzích jsou podobné jako u nás ale velikosti a kvalitou podstatně lepší. Kvůli tomu jsme tam i jeli. Cesta domů už po dálnici právě jednodenní známkou za 310Kč na Slovensku taky 1 denní za 142 Kč.
Zpátky nabíjení jen v Bratislavě na obědě a pak už doma.
Jojo mám elektromobilem najeto přes 250 tisíc km a jde to.
Maďarská aplikace EON je ještě lepší .., nabíjení AC za 10 FT (často včetně prakování) a DC za 15 FT , v přepočtu na naše kolem 0.6 kč /kWh . Dokonce jde za cca 10 kč/kwh jde použít česká EON kartička ale ta Maďarská se vyplatí už za jedno dobití , zřízení je zdarma ..
Největší prča je to, že to je naše elektřina kterou jim ČEZ posílá přes Slovensko. Momentálně to jsou 2 GW. Ale čoud zůstane u nás. My 536 g/kWh a Maďaři 336 g/kWh.
Já ale ani moc nabíjet nepotřeboval, jen jsem to vyzkoušel. Nabíjel jsem EON kartou od ZSE, faktura ještě nepřišla, tak uvidím.
Tak jestli je to tak jak píšeš, tak proto po Budapešti jezdilo tolik EV.
Orientačně jsem počítal a každé 14 bylo EV, hybridy jsem ani nepočítal.
Hodně ale opravdu hodně tam bylo I3, i staré Leafy, jinak Tesla, Hyundai a i Enyag.
Fakt 0,6kc/kWh? To by se vyplatilo pasovat elektrinu z HU do CZ. Kdo bydli na jizni Morave by si mohl poridit kamion s obri baterkou a dovazet elektrinu 🙂
Za bolseviku fungovalo pry takove perpetuum mobile pri vekslovani nejak pres nakup prodej Kcs-HuF-DM. Pry se to dalo tocit se ziskem.
Maďarsko máme rádi. Je velmi příjemné pohybovat se po městech, nezamořených arabskými a africkými čmoudy. Zvláště teď před Vánocemi je lepší navštívit trhy v Polsku nebo Maďarsku, než ve státech s vyznavači náboženství míru s IQ 60.