V pátek 30. září se od 17 do 22 hodin opět otevřou dveře univerzit a vědeckovýzkumných pracovišť po celé Evropě. Lidé tak budou mít možnost zažít vědu i práci vědců na vlastní kůži.
foto: Noc vědců
autor: Ing. Radovan Burkovič
Ostravská univerzita se k tomuto projektu Evropské komise přidává počtvrté, letos navíc poprvé spolu s Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou Ostrava.
Programu Noci vědců (PDF) je velmi bohatý a zahrne i elektromobilitu. Nejen čistě baterkovou, ale i vodíkovou. Protože bezpečnost znamená i bezpečnost pro zdraví. Tedy dopravu bez škodlivého hluku, vibrací a jedovatých emisí všude, kam se vozidlo dostane.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Vědci udělali z vodíkového auta malou elektrárnu
Britové navrhují vyrábět ze zbytků čokolády vodík pro pohon aut
Nehledě na nejnovější trendy autonomní nebo samořiditelné dopravy, pro něž je elektromobilita jednodušeji použitelná, než klasické spalovací technologie benzínu, nafty a plynu.
Aneb jak říká jedna z hlášek o Tesla Motors – není to automobilka, jde o výrobce baterií, osazených řídícím počítačem, kolem kterých je postaven automobil.
V areálu kampusu VŠB-TUO v Ostravě-Porubě, budově CPIT, bude průběžně po dobu celé akce komentovaná ukázka Katedry kybernetiky a biomedicínského inženýrství FEI VŠB-TUO “JAK SE STAVÍ ELEKTROMOBIL”
Jelikož mobilita je fenoménem posledních desetiletí, obdobím hledání, jak se dopravit do cíle rychleji, pohodlněji, bezpečněji a v neposlední řadě levněji a ekologičtěji.
foto: Noc vědců
A jakou roli v tom hraje věda? Přijďte se podívat, jak jezdí elektromobily KAIPAN K3 a HYDROGENIX! A co víc, nechejte se hýčkat svezením bez hluku, jedů a vibrací v elektromobilech členů Asociace pro elektromobilitu ČR (APEL).
Na místě, kromě laboratoří a nabíječky VŠB-TUO pro elektromobily, najdete i stánek APEL s prezentací o elektromobilitě, letáky, elektrokolem a veslařským ergometrem.
Podle posledních zpráv sice nebude přítomna z pracovních důvodů nová Tesla Model X (ano, i majitelé Tesel musí pracovat), ale protože většina veřejnosti nikdy neviděla elektromobil na vlastní oči, natož aby v něm jela, Xko by stejně ocenili jen fajnšmekři.
Na vlastní oči můžete vidět i legendární Teslův transformátor – po celou dobu akce na komentované ukázce v Aule, chodba 1. patro. Jakou sílu má elektrická energie a co všechno dokáže? Kdy je bezpečná a kdy nám může ublížit? Umíme vytvořit krásné vizuální efekty a bezdrátově rozsvítit žárovku i zářivku!
Komentovaná ukázka na tomtéž místě nabídne i MONITOROVÁNÍ AUTOMOBILŮ – Jak sledovat a rozpoznávat projíždějící auta? Jak zajistit bezpečnost například společných garáží? Uvidíte komerčně aplikovaný systém, vyvinutý VŠB-TUO.
Díky všem zúčastněným
Díky všem zúčastněným majitelům elektromobilů za příjemnou akci do pozdních nočních hodin, že vydrželi a věnovali se nezištně příchozím.
Zpočátku se veřejnost trousila pomalu, později se na předváděcí jízdy tvořily fronty. V krátkých okruzích kolem kampusu (byť někteří jezdili i ke Klimkovicím a na další mimoměstské rovinky) se mohli návštěvníci Noci vědců povozit ve vozech Yogomo, Peugeot Ion, Stromos a Nissan Leaf. V jednom z Ionů a obou VelorXtrike i sami řídit. Po část akce přítomná Tesla Model S byla tentokráte jen statickou ukázkou. Podobně jako elektrický Aixam, Renault Twizy, oba Kaipany a vodíkový Hyundai. Nebo nabíjecí stojan VŠB-TUO, který průběžně krmil přítomná vozidla.
Nonstop běžely promítané produkce s komentovanou ukázkou Jak si postavit elektromobil v laboratoři SAZE FEI VŠB-TUO, a na přilehlém stánku Asociace pro elektromobilitu prezentace Proč elektromobil?, Jaký elektromobil si vybrat? a Jak a kde nabiju elektromobil?. K vidění byly např. bateriové články z vozu Tesla Model S, z Kaipanů, rotor kolmé větrné elektárny, kokpit vozu Solar a mnoho dalších zajímavostí. Třeba po 1 roce provozu elektromobilu v Ostravě znečištěný pylový kabinový filtr.
Veřejnost tvořily většinou rodiny s dětmi. Jejich nadšení jízdou elektromobilem bylo nefalšované. Kromě ticha, zrychlení a rekuperace údiv vyvolával obecně fakt, že auto, které je veze, je už několik let sériově vyráběno a dá se pořídit v ČR za přístupnou sumu. Podobně jako informace o nabíjení. Dát auto do běžné zásuvky jako mobilní telefon se stále jeví většině lidí jako sci-fi. Na poli propagace elektromobility je v ČR kupa práce.
Další podobná akce – výstava Alternativní doprava – se uskuteční po celý den na státní svátek v pátek 28.řijna 2016 v Ostravě u Nové radnice na Prokešově náměstí v rámci Dne otevřených dveří magistrátu města Ostravy. Budeme se na Vás těšit!
Nikdy víc nás tolik
Nikdy víc nás tolik nezajímalo skutečný auto, co se bude prodávat, než nějaký dizajnérský šarády a další kecy přešňuplejch manažerů vo budoucnosti.
Ať ukážou realitu a my z toho buďto posadíme na zadek nebo to setřem.
youtube.com/watch?v=iErN6gh3v
youtube.com/watch?v=iErN6gh3veU
VW odkoukalo vyvoj od
VW odkoukalo vyvoj od Cinanu. VW vybavil vyvojare fotoaparaty a vyslal je do sveta. Kdyz se vratili, vzniknul ID. Predek Tesla, zadek BMW i3, ovladani Tesla M3. Akorat jsou nekolik let pozadu.
VW ID, cena prej stejná
VW ID, cena prej stejná jako u Golf dízlu, čili to může bejt od 520 000 až do 621 400 Kč. Takže to bude tak od 620 000 Kč vejš.
Na trhu 2020.
VW 10 let zpoždění.
VW 10 let zpoždění.