Ostrava už také umožňuje parkování elektromobilům zdarma

Ostrava se přidala k Praze. Nově na vyhrazeném parkovacím místě může bezplatně parkovat také elektromobil s českou registrační značkou začínající písmeny EL.

Elektromobil Peugeot iOn parkuje na vyhrazeném stání zcela zdarma.
foto: Radovan Burkovič

Ostravská radnice v tichosti otevřela elektromobilům možnost bezplatného parkování na místech vyhrazených pro vozidla s parkovací kartou R nebo A.

Jedinou podmínkou je, aby auto bylo vybaveno českou registrační značkou začínající písmeny EL. O ty v Česku mohou zažádat majitelé elektromobilů a plug-in hybridů.

Radovan Burkovič, Milan Rajchl

49 Comments on “Ostrava už také umožňuje parkování elektromobilům zdarma”

          1. Taky ji zatím nemám, do Ostravy narozdíl od tebe celkem
            Taky ji zatím nemám, do Ostravy narozdíl od tebe celkem často jezdím, ale nevím proč se to váže na značku EL.
            Mám elektroauto bez ní se to jako na mne nevztahuje?!
            Protože, to policaji i ti měští nepoznají?

            Jinak viděl jsem už dost poláku a mělo na značce EL a byl to spalovák jedna báseň, prostě mají město které ji má v SPZ.
            Podle logiky věci by měly mít v Ostravě pakování zdarma.
            🙂

                1. Zvýhodnění elektroaut je jenom dočasné řešení, které
                  Zvýhodnění elektroaut je jenom dočasné řešení, které rychle zmizí s narůstajícím počtem aut, nejdříve vyšktnou PHEV a pak to zruší úplně. Němci řešili vjezd do měst již před 20 lety jednoduchou kruhovou samolepkou (dnes se to řeší elektronickou), není potřeba měnit nesmyslně značku, zvláště u lidí, kteří za ni zaplatili 10 tisíc., nebo ji mají navázanou na další elektronické systémy, jako vjezdy, mýto apod. Automatické systémy jednoduše značku rozpoznají a dle databáze ví, zda je to CNG, LPG nebo EV.

                2. Nevím odkud máte informaci, že zvýhodnění elektroaut je
                  Nevím odkud máte informaci, že zvýhodnění elektroaut je dočasné řešení? Zdroj?
                  Z hlediska IT je lepší jednotný systém (EL značka) a všichni, kdo potřebují reagovat na značku si systémy uptaví. Opačně by všichni museli přistupovat do centrální databáze což je náročné (bezpečnost, výkon, atd.).
                  Tudíž to co jste napsal spíš podporuje EL značky.

                3. K tomu přece nepotřebujete zdroj, uvažovalo se o
                  K tomu přece nepotřebujete zdroj, uvažovalo se o zvýhodnění CNG a LPG, to se u parkování zavrhlo, pak nedávno vyškrtnuli HEV a do budoucna se neuvažuje u PHEV.

                  Vždyť je to úplně jedno, zda značka začíná EL nebo AB, systém s tím má úplně stejnou práci. V Praze kontrola parkování probíhá automaticky a systém potřebuje databázi v každém případě. Podle mě je to pitomost nutit lidi ke změně značek, stát někde fronty, chodit tam dvakrát (na počkání to nedělají), otravovat leasingovku s TP, kupovat novou dálniční známku pro Maďarsko, předělávat vjezdy do speciálních parkovacích zon apod. Tohle řešení je hodné roku 1990.

                4. Větu „k tomu nepotřebujete zdroj“ nebudu komentovat.
                  V Praze

                  Větu „k tomu nepotřebujete zdroj“ nebudu komentovat.
                  V Praze systém nepotřebuje přístup do databáze. Je zde vlastní databáze aut, co mají povolení parkovat vydané magistrátem a co si zaplatili krátkodobé parkování přes automat nebo mobilní aplikaci.
                  Výměna SPZ není povinná. Pokud je pro vás výhodnější nechat si stávající, no problem.
                  A nezlobte se, ale s vaším hodnocením nesouhlasím, naopak já bych za toto řešení stát pochválil (a taky Norsko a Německo kde mají obdobný systém).

                5. Výhody se poskytují proto aby se něco podpořilo, jak to
                  Výhody se poskytují proto aby se něco podpořilo, jak to přesáhne únosnou mez, tak se to začne omezovat a nebo zruší.
                  Na to vážně nepotřebuješ zdroj ale vlastní myšlení a životní zkušenosti.

                6. První části nerozumím.
                  S druhou částí nesouhlasím.

                  První části nerozumím.
                  S druhou částí nesouhlasím. Vlastní myšlení a životní zkušenosti nejsou zdroj, ale názor.

                7. To nevadí, časem to pochopíte, že vlastní myšlenka je
                  To nevadí, časem to pochopíte, že vlastní myšlenka je někdy důležitější, než co si přečtete v novinách….

                8. Dík, lépe bych to nenapsal.
                  🙂

                  Dík, lépe bych to nenapsal.
                  🙂

                9. Dočkej času jako Husa klasu.
                  🙂
                  Internet je pro některé

                  Dočkej času jako Husa klasu.
                  🙂
                  Internet je pro některé metla lidstva.
                  🙂

                10. Hej hou, krávy jdou 🙂
                  Když už si posíláme ty říkanky.

                  Hej hou, krávy jdou 🙂

                  Když už si posíláme ty říkanky.

                11. Koukám, že jste v koncích a plácáte. To, že si něco
                  Koukám, že jste v koncích a plácáte. To, že si něco myslíte na základě vašich zkušeností, je váš názor. Pokud ho chcete obhájit jako fakt, mustíte ho opřít o důkazy = zdroje. Fundamentální práce s fakty!
                  A to že se uchylujete k invektivám váš názor neposílí, právě naopak.

                12. Bohužel mě k výměně SPZ nutí, protože již na webu
                  Bohužel mě k výměně SPZ nutí, protože již na webu nelze prodloužit parkovací povolení, které fungovalo 2 roky.

                13. Ale to vás nenutí stát, ale to, že chcete využít
                  Ale to vás nenutí stát, ale to, že chcete využít nějaký benefit. Předci ho nemusíte využívat, ne?

                14. Návrh na umožnění jízdy EV pruzích pro BUS/TAXI už byl
                  Návrh na umožnění jízdy EV pruzích pro BUS/TAXI už byl hlasován a neprošel. Opětovné hlasování se nepřipravuje.
                  S tímto bych nepočítal.
                  Argument proti (a logický) byl, že vyhrazení pruhu bylo zavedeno pro zrychlení veřejné dopravy, nikoliv individuální a je jedno čím je ta individuální provozována.
                  Jinými slovy, hromadná doprava je nadřazena individuální nehledě na ti dopravního prostředku.
                  Na stole je jiný návrh – že by do BUS pruhů mohla sdílená auta.

                15. Tak to je logika. Třeba Yaris z půjčovny*, co poveze
                  Tak to je logika. Třeba Yaris z půjčovny*, co poveze jednoho člověka, může do pruhu pro bus, ale soukromý Yaris např. s maminkou a dvěma dětma do toho pruhu nesmí. To fakt pobavilo 🙂

                  * Schválně píšu půjčovna, protože všechna ta „sdílená auta“ jsou půjčovny. Prostě auta patří jednomu subjektu a ten je půjčuje, dává do nájmu. Výjimkou je hoppy go. Ale to by mě zajímalo, jak ty auta v provozu rozeznají.

                  PS:
                  A bude to platit i když budu mít auto na operativní leasing? Protože to ho mám vlastně taky v nájmu 🙂

                16. Spis bych cekal, ze tim „sdileny“ je mineny americky princip
                  Spis bych cekal, ze tim „sdileny“ je mineny americky princip „car pool“ (auto s vic nez jednim clovekem), ne nazev pujcovny. Teda alespon doufam, ze takovy zbytek zdraveho rozumu zakonodarci maji.

                17. Přesně to mě napadlo. Ale obávám se, že v Praze to
                  Přesně to mě napadlo. Ale obávám se, že v Praze to dopadne tak, že do pruhu pro busy budou moct auta z půjčovny, která budou mít na sebe nějakou tu identifikaci půjčovny. Což bude, samozřejmě, k smíchu 🙂

                18. Jo, kazdy si tu zalozime pujcovnu s jednim autem a oni to zase
                  Jo, kazdy si tu zalozime pujcovnu s jednim autem a oni to zase rychle zrusi, protoze autobusy (zase) neprojedou… ;(

            1. Mne se to zdá logické a praktické. Proč mít nějaké
              Mne se to zdá logické a praktické. Proč mít nějaké známky za sklem. Takhle značka vše řeší. Taky je to výhodné pro strojové čtení značek, kterým se v Praze kontrolují parkující auta (což by u nálepek za sklem nešlo).
              Každý stát má vlastní pravidla (Kdes spal Brusele?). Norové, němci atd.

              1. Já o žádné známce nepsal!
                Psal jsme o značce

                Já o žádné známce nepsal!
                Psal jsme o značce začínající EL.

                V pohodě by to bylo kdy měla spalovací auta bílý podklad, hybridní žlutý a BEV zelený.

                Toto by mohlo platit v celé Evropě a hned by se to poznalo.
                To EL vzniklo právě v „Bruselu“ a mělo by plati v celé EU.

                Nevím jak to ti poláci (o kterých vím, že to EL mají) budou řešit nevím, tedy ano, nijak.

                1. Moc nechápu, jaký je rozdíl v tom, že EV mají značku na
                  Moc nechápu, jaký je rozdíl v tom, že EV mají značku na EL anebo jinou barvu podkladu. Až na to, že na strojové čtení by ta barva byla blbá, písmena se líp čtou.
                  Co se týče EU nejsme v rozporu. Jen Němci a Norové to už mají jinak.
                  Co vím, tak jinde to upravené není, takže klidně může mít auto EL značku, ale strojové čtení rozeznává i stát, takže se nesplete.

                2. No tak ten důvod jsem psal hned na začátku. 🙂
                  Může být,

                  No tak ten důvod jsem psal hned na začátku. 🙂
                  Může být, že se to špatně strojově čte, nevím.
                  Nejsem si jist, zda čte i zemi, ta je právě na barevném „špatně čteném podkladu“.
                  Chtělo to spíš celoevropsky podchytit dokud těch aut není moc!
                  Pak se to bude špatně „draho“ měnit.
                  Mně se ani nelíbí, že by mělo EV (a ostatní) kontrolovat nějaké spalovací auto co bude celodenně projíždět ulice s kamerami.
                  🙂

                3. No koukám, že si notujeme, taky bych chtěl celoevropský
                  No koukám, že si notujeme, taky bych chtěl celoevropský systém.
                  V Praze jezdí 6 Toyota Yaris Hybrid a kontrolují parkování. Už jsou staré, myslím z roku 2015. Snad je nahradí EV.

                4. Já jsem moravák proevropský, ne nacionalistický.
                  Takže

                  Já jsem moravák proevropský, ne nacionalistický.
                  Takže jsem se v těch kontrolách nespletl, nedoufej. 🙂

                  Časem to bude tak, že u vjezdu do centra města bude stacionární stojan s kamerou a možná i dalšími vychytávkami včetně závory a jiné auto jak EV do města nepustí.

                5. Nebude, když už tak to bude jako Congestion Zone v
                  Nebude, když už tak to bude jako Congestion Zone v Londýně.
                  A jestli jste se spletl nebo ne ukáže čas.

                6. Tak určitě jsem se nespletl.
                  Jen to přirovnání jsem uvedl

                  Tak určitě jsem se nespletl.
                  Jen to přirovnání jsem uvedl v současně známé a dostupné technologii, jestli to bude Congestion zona nebo jiné futuristické (scifi) zařízení, teď až tak nepopisuji a neřeším.

                7. Sebevědomí vám nechybí „určitě jsem se nespletl“, budiž
                  Sebevědomí vám nechybí „určitě jsem se nespletl“, budiž vám to přáno a nikdy vás to nevytrestá.
                  Ale stále to není ani zdroj, ani fakt. Jen názor.

                8. Tak trochu sebevědomí mám, ale to asi každý.
                  Že jsem

                  Tak trochu sebevědomí mám, ale to asi každý.
                  Že jsem naspal „určitě“ bylo z toho důvodu,že mám nějaké zkušenosti a něco si pamatuji (to už jsme ti ale psali.
                  🙂

                  Zdroj můžeš mít až se to stane, to že to bude nebo se to stane, na to musíš použít právě ty znalosti a zkušenosti.

                  Názor je, že spalovák je na provoz čistější jak EV.
                  🙂

                9. Co vás vede k tomu, že jste starší a zkušenější než
                  Co vás vede k tomu, že jste starší a zkušenější než já? Opět názor = dúkaz?
                  A taky jsem si nevšiml, že bychom spolu chodili do školy, že mi tykáte.

                  Jinak váš druhý odstavec je kompletně pomýlený, ale mám pocit, že logika a kauzalita vám nic moc neříká.

                10. Tvé odpovědi, tak kolik?
                  Nechodili, ale když jsem na

                  Tvé odpovědi, tak kolik?

                  Nechodili, ale když jsem na internetu tak si všichni tykají, jestli ti to vadí, tak tam nechoď na nebo se s tím smiř.

                  🙂

                11. Tohle mi stačí, mějte se pěkně.
                  Tohle mi stačí, mějte se pěkně.

                12. Kdyz nam dosla faktura a fotka z Norska, tak jednak byla
                  Kdyz nam dosla faktura a fotka z Norska, tak jednak byla cernobila (barevna pozadi nemaji nejmensi vliv) a druhak i velka cisla byla sotva citelna, takze iluze, ze rozpoznavaji kod zeme, si vubec nedelam. Spis obeslou databaze vsech zemi a odnekud prijde odpoved. Zrejme je to dostatecne unikatni.

                  https://snag.gy/u150Ht.jpg

                13. Pokud jste jezdil v Norsku tak víte, že usíte zaplatit za
                  Pokud jste jezdil v Norsku tak víte, že usíte zaplatit za dálnice online a kamery placené úseky kontrolují. Takže určitě tahle fotka není ta, podle které se SPZ rozpoznávala. Nebo není v plném rozlišení.
                  Jak poznají stát, pokud jste ze zahraničí a nazaplatíte, netuším. Myslím, že pokud máte na značce stát, tak ho načtou. Pokud ne, tak asi jak píšete, pošlou dotaz všude kam se dá (dá se dost omezit dle skladby značky, každý stát má pravidla jak musí SPZ vypadat).

                14. Zaplatit predem/online se nemusi, jen clovek spadne do te
                  Zaplatit predem/online se nemusi, jen clovek spadne do te nejhorsi emisni kategorie (coz bychom spadli stejne) a prijde to dopisem s cislem uctu. Takze jsme to neresili. Nebo alespon to tak pred temi 2-3 lety bylo.

                15. Je to tak stále, jen nejsou sazby dle kategorie pokud vím. A
                  Je to tak stále, jen nejsou sazby dle kategorie pokud vím. A při placení „po“ je tam dost velký poplatek. Lepší se zaregistrovat online a automaticky platit kartou.

                16. Dík, za potvrzení co jsem psal.
                  Jinak, tu SPZ nemusí

                  Dík, za potvrzení co jsem psal.

                  Jinak, tu SPZ nemusí posílat do všech zemí, pokud dost jezdíte do zahraničí (ne jen tam, ale tam nejvíce) tak jste si všiml, že v Evropě je udělaný celoevropský systém SPZ, kde podle skladby čísel a písmen s mezerou a počtem na SPZ, poznáte z kterého státu ta značka je.

                17. Vizualne to vypada, ze regexp to resi. Ale jestli je to
                  Vizualne to vypada, ze regexp to resi. Ale jestli je to skutecne nejakou autoritou celoevropsky udrzovane a unikatni, to fakt netusim.

Napsat komentář