Moravskoslezská metropole to s ekologickou městskou hromadnou dopravou myslí opravdu vážně. Vedle čtyř elektrobusů typu SOR EBN 10.5, které již ostravští cestující velmi dobře znají z pravidelného provozu, se v třetím největším městě ČR objevil elektrobus další. Jedná se o vůz typu AMZ City Smile CS10E, který je u Dopravního podniku Ostrava na krátkodobém testování.
foto: Martin Plačko
Elektrobus, který si odbyl svou premiéru během loňského podzimu na veletrhu v Hannoveru a mohli jsme jej spatřit i na veletrhu TransExpo v polských Kielcích, dorazil do Ostravy již v červnu. Na konci června probíhaly zkušební jízdy bez cestujících a v úterý 2. července nadešel onen historický moment, kdy cestující v Ostravě začal vozit již druhý typ elektrobusu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elektrická veřejná doprava má ve Švédsku zelenou
Až do konce pracovního týdne se s ním můžete setkat na lince č. 38, která spojuje městské centrum s obvody Slezská Ostrava a Radvanice a Bartovice. Tato linka byla již v minulosti hojně využívána k testování pronajatých vozidel a mouchy se zde dlouho vychytávaly i na prvním elektrobusu v Ostravě, kterým je SOR EBN 10.5.
Trasa totiž nabízí ideální kombinaci hustého městského provozu, dlouhých rovinatých částí ve Slezské Ostravě i prudkého stoupení a klesání v Radvanicích a Bartovicích.
O víkendu pak zavítá elektrobus polské konstrukce s českou elektrickou výzbrojí firmy Cegelec na linku č. 52, aby se pak ještě na pár dní vrátil opět na l. č. 38. Celkem by měl vůz s testovacím evidenčním číslem 9997 strávit v ostravském provozu s cestujícími 10 dní a pak se vrátí zpět k výrobci.
Pokud AMZ City Smile CS10E zrovna nevozí cestující, parkuje během ostravské návštěvy, na Vozovně trolejbusů, kde se i dobíjí prostřednictvím přenosného dobíjecího stojanu, který byl dodán výrobcem, ačkoliv by elektrobus vlastně mohl využít i dobíječku, jež v areálu slouží elektrobusům SOR.
Z technických detailů upoutá především mimořádná dojezdová vzdálenost na jedno nabití. Pakliže ostravské elektrobusy SOR dnes ujedou okolo 150 km, City Smile je schopen zvládnout až 240 km.
A opravdu to nemusí být nereálné, poněvadž po úterním dopoledním dílu na lince č. 38, kde City Smile najezdil cca 90 km, indikátor palubní desky ukazoval zbývající dojezd cca 130 km.
Netušil jsem, že Cegelec
Netušil jsem, že Cegelec je česká firma. Ale je dobré, že v Ostravě to myslí s těmi autobusy vážně. Jsem v Ostravě dost často a těchto vozů je tam zapotřebí jako sůl.
Omlouvám se za chybu.
Omlouvám se za chybu. Cegelec je pochopitelně společnost francouzského původu, v článku jsem měl na mysli její českou divizi Cegelec Praha.
Bude i pokračování o tom
Bude i pokračování o tom jak testování dopadlo? Zajímalo by mě jak elektrobusy v Ostravě fungují? Jak jsou s nima řidiči spokojený? Nebo mají nějaké výhrady? Cestujícím je to asi jedno, hlavně že se vezou. 🙂
Pokračování časem
Pokračování časem určitě přineseme.
Ano k této problematice a
Ano k této problematice a pokračujícím informacím o Elektro MHD v ČR(přesněji v MR)moraváci v tomto čechy předběhli se též přimlouvám. Zkušenosti z Ostravy a Krnova by nakonec mohly zajímat i zástupce Mikroregionů v řešení osobní obslužnosti obyvatel. Nakonec by mne i zajímalo, jak se daří Libchavské Sorce v nabízení svých výrobků elektrobusů a cngbusů jakožto JEDINÉHO výrobce ekovozidel v ČR.
Provoz elektrobusů bude
Provoz elektrobusů bude testován také v Brně, a to včetně elektrobusu, jehož baterie budou dobíjeny ze stávajícího trolejbusového vedení, kterého je v Brně vybudováno mnoho desítek kilometrů.
S nasazením elektrobusů do provozu snad dojde v roce 2014.