Ostrava mě pět nových rychlodobíječek pro elektromobily; odběr elektřiny rapidně roste

Ostrava mě pět nových rychlodobíječek pro elektromobily, dvě přímo před krajským úřadem.

Elektrická auta odebrala v letošním 1. pololetí u stojanů ČEZ o 31 % více energie než za stejné období loňského roku, bylo to téměř 1,1 milionu kWh. Využívání sítě veřejných dobíjecích stanic rozmístěných od Mariánských Lázní až po Třinec šlo nahoru navzdory protipandemickým omezením.
foto: ČEZ

Počet elektromobilů i veřejných dobíjecích stanic rychle roste nejen ve světě, ale také v rámci České republiky i Moravskoslezského kraje. Příkladem je pět nových rychlodobíjecích stanic, které instalovala Skupina ČEZ v Ostravě, z toho dvě před Krajským úřadem Moravskoslezského kraje a tři u Kauflandu v Ostravě-Zábřehu. Počet dobíjecích stanic provozovaných ČEZ v Ostravě se tím zvýšil na 12, z toho 9 stojanů je rychlodobíjecích.

„Podle průzkumů si chce do 10 let pořídit elektromobil více než polovina českých rodin. Proto se tématu věnujeme velice odpovědně a systematicky pracujeme na budování infrastruktury. Jako jednička na trhu provozujeme více než polovinu všech dobíjecích stanic v Česku, teď se chceme zaměřit na další rozšiřování této sítě a zároveň na zkvalitňování služeb pro elektromobilisty. Kromě budování veřejných dobíjecích stanic poskytujeme i komplexní služby ve formě dodávky elektromobilů a nabíječek, vždy dle specifických potřeb našich zákazníků “ řekl David Martinek, manažer Public Affairs ČEZ ESCO.

„Podpora alternativních způsobů dopravy je pro Moravskoslezský kraj klíčová. Nejen elektromobily, ale i vozidla na stlačený zemní plyn a v budoucnu zejména na vodík produkují výrazně méně škodlivin než ta s klasickým pohonem, jsou také méně hlučná. O našem úsilí o ekologizaci dopravy v regionu svědčí mimo jiné i to, že jsme vysoutěžili nové veřejné dopravce na základě nových kritérií, zahrnující požadavek ekologického provozu a využití moderních technologií. Řešíme i obnovu vozového parku krajského úřadu a krajských příspěvkových organizací za nízkoemisní vozidla, podporujeme budování plnicích a dobíjecích stanic. Zaměstnanci krajského úřadu a krajských příspěvkových organizací v současnosti jezdí za pracovními povinnostmi 10 elektromobily, 3 hybridními vozidly a 47 auty na CNG. Aktuálně máme v regionu přes 80 dobíjecích míst od různých poskytovatelů,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Oblíbené zelené stanice se symbolem oranžového „E“ jsou kromě Ostravy k dispozici také u letiště v Mošnově, v Bohumíně, Bruntále, Frýdku-Místku, Havířově, Karviné, Klimkovicích a Třinci. V plánu je postupné rozšiřování této sítě o další lokality na území celého kraje.

V prvním pololetí elektromobily načerpaly u stojanů ČEZ na území Moravskoslezského kraje celkem 56 745 kWh ekologické elektřiny, což znamená více než třetinový nárůst oproti stejnému období v roce 2019.

Řidiči využili stanic k dobití baterií svých aut v celkem 4 114 případech. Nejvytíženějšími stanicemi byly v 1. pololetí rychlodobíjecí stojany u Kauflandu v Ostravě–Zábřehu, u ostravského kancelářského a hotelového komplexu Orchard a v podzemním parkovišti OC Frýda Frýdek–Místek.

V České republice je aktuálně registrováno více než 4000 elektromobilů. V roce 2018 přibylo 725 vozů na elektrický pohon, loni 789 elektromobilů a jen za letošní první pololetí 1274 e-aut.

Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu.

Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.

V celé České republice je momentálně řidičům elektrických aut k dispozici více než 400 profesionálních veřejných dobíjecích stanic. ČEZ aktuálně provozuje 216 stanic, zhruba ¾ sítě tvoří rychlodobíjecí stojany.

Veškerá elektřina odebraná ze stojanů ČEZ má certifikaci původu z obnovitelných zdrojů energie vydanou operátorem trhu OTE. Ten v rámci informačního systému Evidence záruk původu eviduje a vydává certifikát pro elektřinu pocházející z obnovitelných zdrojů a z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla.

Řidiči elektromobilů v ní načerpali během prvních šesti letošních měsíců u stojanů ČEZ v České republice celkem 1,1 milionu kWh elektřiny. Takové množství energie by stačilo k plnému dobití 30 263 e-aut střední třídy nebo k cestě flotily 214 elektromobilů kolem světa.

Růst elektromobility v České republice asi nejlépe ilustruje fakt, že první pololetí je objemem odběrů o 13,6 % silnější než celý roku 2018. Za rok 2019 se statistika vyšplhala na téměř 2 miliony odebraných kWh.

Růst táhlo jak 30% navýšení počtu stanic v síti ČEZ a trend častějšího nabíjení na veřejných stanicích, tak i zrychlený vývoj registrací nových e-aut. Lidé upřednostňují rychlost a vyhledávají především stojany rychlého dobíjení.

Na rychlodobíjecích stanicích bylo odebráno 92 % veškeré energie v rámci naší sítě, početně přitom stojany rychlého dobíjení tvoří 74 % všech stanic.

Zatímco v loňském prvním pololetí e-auta načerpala u stanic ČEZ prostřednictvím rychlého dobíjení 730 996 kWh, ve stejném období letošního roku to bylo 1 002 248 kWh. Během pouhého roku se tak objem rychlého nabíjení zvedl o 37 %.

Trendem zůstávají častější odběry o menších objemech. Řidiči zastavili letos dosud u dobíjecích stanic ČEZ 80 754krát. Průměrně tak při jednom zastavení u dobíječky „čerpali“ 13,5 kWh elektřiny. Ještě v roce 2017 činil průměr na jedno dobití 17,8 kWh.

Výstavba je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ loni a předloni uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.

Část sítě vzniká také díky prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava a zhruba polovinu rychlodobíjecích stanic dosud postavil ČEZ z vlastních zdrojů.

tisková zpráva

89 Comments on “Ostrava mě pět nových rychlodobíječek pro elektromobily; odběr elektřiny rapidně roste”

  1. No tak to se chlubí nárůstem spotřebované elektřiny
    No tak to se chlubí nárůstem spotřebované elektřiny oproti loňsku, když to bylo cca 4 měsíce ZDARMA.
    Já bych si spíše počkal jaká bude spotřeba od letošní května do toho příštího.
    Co vídím, tak teď jsou stojany méně obsazené a jak budu mít EV s delším dojezdem, tak dám čezu s paušálem asi taky vale.

    Myslím ale že čez, to tak až trápit nebude, protože se jim podařilo prosadit k solárnímu tunelu ještě ten atomový a do něj jim nějací ovčané už se svými prachama nevlezou ale čez je z nich pěkně začne vytahovat a to ne po stovkách jako doposud ale po tisích.

    ČEZ je u nás v ČEZkocourkově energetická MAFIE, pro své spotřebitele!

    1. Vcera podespsalo MPO smlouvu s CEZ. Stat bude asi vykupovat
      Vcera podespsalo MPO smlouvu s CEZ. Stat bude asi vykupovat elektrinu z Dukovan a prodavat za nejakou umelou cenu a z dani budeme hradit obrovske ztraty a nikdo se nedovi kolik ten tunel stoji. Takhle se muzou prelevat miliardy a nikdo nevi kde skonci. A cena bude nastavena tak aby se FVE nevyplatily.

  2. Takže z počtu stanic a odebrané energie mi vychází
    Takže z počtu stanic a odebrané energie mi vychází průměrný odběr kolem 28 kWh na stanici a den. To jsou dvě nabití EV za den na jedné stanici ČEZ. Ještě, že na to ČEZ čerpá dotace, jinak by to, předpokládám, za své nestavěl 🙂

  3. Velcí hráči(ČEZ,EON,PRE,MOL)si budují vlastní sítě s
    Velcí hráči(ČEZ,EON,PRE,MOL)si budují vlastní sítě s rozdílným způsobem přístupu a placení, a to je velká překážka. Kdo je donutí,aby systémy (nikoliv ceny) sjednotili. Takhle musím mít 3-4 karty,registrace nebo smlouvy. A zahraniční návštěvník ten už nemá skoro vůbec šanci se v tom zorientovat.

        1. Protože v Německu se myslím nikdy neprodávaly BEV bez
          Protože v Německu se myslím nikdy neprodávaly BEV bez dotace, takže výrobce automaticky počítá s tím, že přispěje na auto a zároveň stát. Prodejci na mobile.de uvádějí automaticky cenu sníženou o dotaci, rovněž nabídky leasingových společností apod. Nedávno tu proběhla německá nabídka na měsíční pronájem Kia Soul 64 kWh za 99 EUR na 24 měsíců, nájemce zaplatí předem 6000 EUR, které pak dostane od státu zpět, to je vše. Zkuste si nechat nacenit Kia Soul na operativní leasing a nebudete se stačit divit, já jsem dostal cenu 22 tis. včetně DPH na 24 měsíců za auto s hodnotou 850 tis. Kč, výsměch.

          1. 1*
            Tu Kiu Soul bych za 99eur měsíčně bral hned:-)
            Splátku

            1*
            Tu Kiu Soul bych za 99eur měsíčně bral hned:-)
            Splátku bych v pohodě zaplatil usetrenym benzínem..
            Bohužel nemám trvalé bydliště v DE a emigrovat tam nehodlám…
            Vzít to na nějakého německého příbuzného jde sice teoreticky, ale Němci jsou strašně priposrani… (známý si chtěl vzít takhle auto na leasing za 120eur měsíčně na svého bratrance… Ale nepovedlo se)

                1. Dotace pomahaji k rozjezdu urcite technologie. Proto je vcelku
                  Dotace pomahaji k rozjezdu urcite technologie. Proto je vcelku jedno, kdo ty dotace dostane, kdyz se statu podari rozjet vyrobu a prodej. V EU jsou dotace vyrobcu dost omezene a tak se to zabali do dotace zakazniku. Tak ci onak, jsou to dobre vynalozene penize.

                2. Jo jsou pokud vás dotace živí… jinak jsou to vyhozené
                  Jo jsou pokud vás dotace živí… jinak jsou to vyhozené peníze, protože je přes ně vše pomalejší a dražší a pokud jsou na nákup, tak je zmršenej trh.

                3. Je to prirozena podpora pro nove veci. Podobne podporuji firmy
                  Je to prirozena podpora pro nove veci. Podobne podporuji firmy prodej novych vyrobku. Pri uvedeni na trh jsou ceny nizke aby se s produktem mohlo seznamit co nejvic zakazniku. Pozdeji se cena zvysi. To je uplne stejna dotace jako ted od statu.

                4. Teda nepovídejte, to se člověk dozví věcí…a já blbec
                  Teda nepovídejte, to se člověk dozví věcí…a já blbec spoustu věcí koupil rok po uvedení na trh tak za 0,5 – 0,75 ceny při uvedení modelu na trh…
                  A elektromobilita je nová věc? Tak leda pro vás, protože to tak chcete… Leaf už je druhá generace, Soul druhá generace, Tesla 3 a X už jsou pomalu na generační obměnu, Ioniq taky…takže nějak to moc na novinku nevypadá, to se to jen pomalu šíří (takže se to schovává za novinku) a šíří se to pomalu, protože je to předražené, ale elektromobilní lobby spolu se zelenými pracuje na tom, aby se ty ceny ospravedlnily nebojte – docílíte toho

                5. Nejde o slovo novinka, ale o novou technologii, kterou lide
                  Nejde o slovo novinka, ale o novou technologii, kterou lide neznaji a ktera se postupne vyviji. A nova bude tak dlouho, dokud se s tim neseznami dostatecny pocet zakazniku. Pro hodne lidi je elektromobilita uplne nova vec, protoze o ni vubec nic nevi. Jaderne elektrarny jsou prachstara technologie a porad se dotuji. Tak mate prostor pro kritiku.

                6. Lidem je technologie u pr… chtějí levný, bezproblémový,
                  Lidem je technologie u pr… chtějí levný, bezproblémový, spolehlivý abezdobrodružný provoz…je jim v zásadě jedno, co tam budou lejt nebo dobíjet, pokud těch míst bude hodně a bude to rychlé…
                  A ztohohle pohledu je BEV auto jako každé jiné – dveře, volant, sedačky, pedály volič směru jízdy
                  Srovnávat to s JE, je trochu ujetý, ale u vás nepřekvapivé – srovnání s dotacema do benzínu nebude?

                7. Lide jsou tupe stado a potrebuji nasmerovat spravnym smerem.
                  Lide jsou tupe stado a potrebuji nasmerovat spravnym smerem. Jsou ruzne moznosti je nasmerovat tam kam si stat preje aby smerovali. Bud prikazy a zakazy, nebo odmenami. Dotace jsou lepsi nez prikazy a zakazy. Ale pokud to nepujde po dobrem, tak halt po zlem. Stat si uz najde moznost jak vas primet k uposlechnuti.

                8. Horší je, že tupé stádo běží za první splašenou
                  Horší je, že tupé stádo běží za první splašenou nejtupější ovcí, co bez rozmyslu někam vyrazí..

                9. Zatim bezi stado na benzinku a cepuje ropnou srajdu.
                  Zatim bezi stado na benzinku a cepuje ropnou srajdu.

                10. To je pravda, včetně elektromobilistů 😀 nevšiml jsem si,
                  To je pravda, včetně elektromobilistů 😀 nevšiml jsem si, že by hodně dobíjecích stanic mělo nějakou občanskou vybavenost 😀 – vlastně jen jedna u Mnichova, ale to je fakt monstr parkoviště

                11. Jooo, asi tak jako v případě chytré karantény, viď Ty
                  Jooo, asi tak jako v případě chytré karantény, viď Ty tupé hovado.

    1. Jj Tesla killer. Tesla bankwupt. Lidi sou kkti. Diky bohu,
      Jj Tesla killer. Tesla bankwupt. Lidi sou kkti. Diky bohu, jinak bych ted nemohl resit problem co delat s prebytecnyma 1.78M$. Asi nic, necham to v TSLA, o prachach uz to stejne neni:D mejte se fajn a nezapomente – cesta ke stesti vede pres zakopany bazen nafty na dvorku!

    1. Tvrzení, že je výhodnější jet benzínem není pravdivé.
      Tvrzení, že je výhodnější jet benzínem není pravdivé. Pokud někdo někam jede elektromobilem, tak vyrazí relativně nabitý a cestou prostě doplní energii kde potřebuje. Celková cena za celou cestu se tedy neodvíjí jen podle drahé ceny na stanicích ČEZ.

      Nutnost čipů, paušálů a aplikací je to nejhorší, co se mohlo stát a rozhodně to mnoho uživatelů odrazuje. Otázkou je, jestli je to možné řešit nějak jinak a efektivněji – narozdíl od klasických čerpacích stanic je těch stojanů řádově více a je třeba řešit stání i po ukončení nabíjení.

      1. Záleží na tom jaký máte dojezd elektro mobilu a jestli
        Záleží na tom jaký máte dojezd elektro mobilu a jestli jste ochoten riskovat návrat s prázdnou baterkou do cíle bez rezervy. Pokud máte třeba ioniqa což je slušný elektromobil a chcete miť v cíli rezervu dojezdu 90 km a vyjíždíte s baterkou na 80%. Tak na trase Praha Ostrava a zpět pojedete z 90% na proud z rychlonabíječky.

          1. Tak až si pořídíte eletromobil , tak poznáte, že je
            Tak až si pořídíte eletromobil , tak poznáte, že je třeba nechat nějakou rezervu na objiždky, případně na další úkoly 🙂

            Rezervu se psal jakou používám já, každý to má individuální.

            Nejhorší na tom je, že máte nabíječku, máte čas jste třeba na nákupu a musíte přemejšlet kolik nabít aby jste moc nepřeplatil,ale zase aby jste bezpečně dojel do cíle.
            To je jako by na Vaší domovské benzínové pumpě stál benzín 30 Kč ,ale u okolních stovku.
            Takhle tu elektromobilitu nerozjedeme .

            1. Pavel samozrejme elektromobil má a práve preto sa vás pýta
              Pavel samozrejme elektromobil má a práve preto sa vás pýta na čo vám je taká rezerva dojazdu? To by zaujímalo aj mňa, keďže som už čo to najazdil a nikdy som nepotreboval pre pokoj v duši, rezervu viac ako 30km.
              Ďalej by som rád vedel ako chcete na trase 700km (Praha-Ostrava-Praha) nabíjať 90% na drahých rýchlonabíjačkách s Ioniqom, ktorý má bezproblémový dojazd 200km? Veď to je už 28% dojazdu, ktorý si doplním doma.
              Možno by bolo dobré, keď už ten BEV máte, sa s ním aj naučiť optimálne fungovať a nepísať dezinformácie.

                1. Tak to sa ospravedlňujem, som to nepochopil.
                  Tak to sa ospravedlňujem, som to nepochopil.

      2. Tak si to propocitejme. Pojedu na moravu (s detma za babickou)
        Tak si to propocitejme. Pojedu na moravu (s detma za babickou) delka 250km, po dalnici. Prumerna spotreba dlouhodobe na dalnici 5.5l nafty.

        Toyota Avensis 2017, prum rychlost 100km/h, spotreba 5.5l
        13.75 litru x 27 Kc = 371.25Kc
        Auto odveze pulky bytu a celou rodinu.
        Na jedno tankovani tam a zpet

        Hyundai Ioniq prum rychlost 90km/h, spotreba 15kW/100kkm
        35 kW x 9Kc = 337Kc
        Do auta se vejde rodina a po par hadkach s manzelkou i i nejake zbytecnosti.

        Nebudeme se vubec rozptylovat dobou jizdy a poctem nabijeni, nebot tato skutecnost je pro souustu individualit zde uplne nepodstatna. Vlastne ani tim, ze Ioniq je nejuspornejsi auto z toho, co jsem zatim videl.

        Nebudu tady zbytecne rozptylovat porovnani ceny obou aut. Protoze jsem je obe koupil za v podstate stejnou cenu, ani servisnimi naklady, protoze zatim co s Toyotou jsem stravil v servisu tak max. vymenu oleje. Ioniq uz 2x odtahli jako zcela nepojizdny.

        Dale bych chtel upozornit, ze Avensis a Ioniq nejsou auta stejne tridy. Avensis je limuzina, ktezto Ioniq je stredni trida.

        Ano, tvrdit, ze uspornejsi je jet benzinem, nemusi byt pravda, ale muze, proste zalezi na spotrebe. Posledni Corola by to ujela za 4.5l benzinu na 100km, coz mam odzkousene.

        Dale tvrzeni, ze v dobe odjezdu odjizdim nabity za „levno“ je taky pravdive, ovsem pouze v pripade, ze mate kde nabit. Ne kazdy ma pristup k zasuvce za levno. Tipnu si, ze pro 70% prazanu to bude docela problem. Mozna i vice. Pokud ovsem nepatrite mezi zoufalce, kteri hodinu cekaji pred Lidlem, nez dokrade proud „borec“ s Teslou, ktery prijel pred vama.

        Tak cim pojedete vy?

        1. Vy máte Ioniq, co žere při 90 km/h 15 kWh/100 km? Asi mám
          Vy máte Ioniq, co žere při 90 km/h 15 kWh/100 km? Asi mám jiný Ioniq, při 90 km/h si vezme ani ne 11 kWh/100 km. I při dálniční trase rychlostí 130 km/h se dostávám tak na 14 kWh/100 km. Pokud nabiju doma za 2.1 Kč / kWh, pak si v Ioniqu vezu energii za 28×2.1=58.8 Kč a cestou to někde nabiju za 5.50 Kč / kWh. Házíte tu úplně nesmyslnými čísly a jednotkami. Navíc s každým autem jedete jinak dlouhou trasu…

              1. Ono záleží i na místních podmínkách a nejen stylu
                Ono záleží i na místních podmínkách a nejen stylu jízdy. Třeba v Polabí je to jiné ježdění než na Vysočině, onehdy tady někdo psal, že běžně jezdí pod 10 kWh/100 km a po dálnici 130, to se mi zdá už hodně přestřelené.

                1. Dneska jsem jel, foukalo jak kráva, tempomat na 130 a
                  Dneska jsem jel, foukalo jak kráva, tempomat na 130 a spotřeba se držela mezi 17-20kWh. Někdy je pohodička a dá se i za 12, ale to je výjimečná situace. Bez topení samozřejmě 🙂

                2. Na jednu stranu je to dobrodružný jezdit s baterií 27 kWh a
                  Na jednu stranu je to dobrodružný jezdit s baterií 27 kWh a užíval jsem si to 3 roky, na druhou stranu jsem rád, že to už nemusím řešit 🙂

              1. Elektromobilista jezdi 100% bez lokalnich emisi. To je fakt.
                Elektromobilista jezdi 100% bez lokalnich emisi. To je fakt. Vase domenky jsou spatne. Ja jezdim s topenim, pokud je treba. Ale klima pouzivam uz 20 let pouze vyjimecne. Treba kdyz jedu v kvadru. Jinak klima nenavidim a hned kaslu. S druhem pohonu to nesouvisi.

                1. To, že EV jezdí lokálně bez emisí, je fakt a o to se
                  To, že EV jezdí lokálně bez emisí, je fakt a o to se nepřu. Nevím, proč to píšete, to nijak nesouvisí s tím, co jsem napsal.

                  (Ne)používání topení a klimatizace právě s pohonem dost souvisí a právě u EV to dost podstatně ovlivňuje dojezd. I spalovaku téměř nijak, takže nikdy nemusím řešit dilema jestli si komfortně zatopit nebo dojet do cíle. Z diskusí o EV jsem pochytil, že někteří majitelé toto řeší, proto jsem to zmínil.

                  Vy to neřešíte vzhledem ke kapacitě baterky.

                  Jinak já taky topení a klimu moc neřeším, mám nastaveno 22 a auto tuto teplotu udržuje zima, léto 🙂

                2. Domnivam se, ze elektromobilita dostane za par let poradny
                  Domnivam se, ze elektromobilita dostane za par let poradny boost a EV budou mit bezne baterku 100 kWh. Takze s topenim a klima nebude zadny problem. Vlastne to uz neni u aktualnich EV problem. Malobaterkace se skoro nevyrabi a kdo je kupuje, ten jezdi kratke cesty a energie ma dostatek i na topeni. V minulosti to mohl byt problem, ale co bolo to bolo a terazko problem neni. Tak uprete zrak dopredu a netrapte se minulosti.

                3. Zajímavé je, že malobaterkačů vyrábí víc než v
                  Zajímavé je, že malobaterkačů vyrábí víc než v minulosti tedy mám na mysli auta s dojezdem do 200 km.

                4. Absolutne se jich vyrabi vic nez pred par lety, ale jejich
                  Absolutne se jich vyrabi vic nez pred par lety, ale jejich podil klesnul. Drive byly vsechny EV az na Teslu malobaterkace. Dnes jsou v mensine. Mozna ze varka eCitygo trochu pobourila vody, ale s tim autickem asi tezko nekdo planuje dlouhe cesty. A v zahranici jsou urcite v opozici. Ted prijde ID3 a to tech par set eCitygo zastini. Tendence je jasna, dojezdy pribyvaji.

                5. Nejen Citigo-e, ale Honda, Mazda, Seat, Mini atd.
                  Nejen Citigo-e, ale Honda, Mazda, Seat, Mini atd.

                6. Vsechny jmenovane EV maji dojezd dle wltp pres 200 km. Mazda
                  Vsechny jmenovane EV maji dojezd dle wltp pres 200 km. Mazda dle testu 265 km. Mini SE je na hrane 200km. Uz se nejaky v CR prodal? ECorsa, Peugeot 208 atd to hrave prekonaji. Malobaterkac je na ustupu.

                7. S Mazdou jsem jel nedávno, těch 180 km je reálné, ale
                  S Mazdou jsem jel nedávno, těch 180 km je reálné, ale nesmí být zima.

                8. Jo jo, dilema… topit nebo dojet 🙂
                  Jo jo, dilema… topit nebo dojet 🙂

                9. To nijak nezpochybňuji, já popisoval situaci teď a faktem
                  To nijak nezpochybňuji, já popisoval situaci teď a faktem je, že alespoň v ČR je situace taková, že ty EV s malou baterkou převládají… myslím tím aktuální situace u majitelů, ne to co se nabízí.

                10. Takze mluvite o casti majitelu, kteri maji zastarale
                  Takze mluvite o casti majitelu, kteri maji zastarale malobaterkace. To je trochu rozdil. A takove EV slouzi spise jako mestske vozidlo. S Ionem jezdim cesty kam bych kanonem dostrelil. Zena jezdi Leafem 1 na nakup a tu a tam kratke mezimesto. Na opravdove cestovani mame TM3. Takze u vsech jizd si muzeme zatopit. No a auto je vyhrate pred jizdou ze zasuvky. Tak kde je problem s topenim?

                11. Píšu o reálných zkušenostech majitelů EV, co jsem četl.
                  Píšu o reálných zkušenostech majitelů EV, co jsem četl. Ne každý má na dlouhé trasy Teslu, na nákupy iOn a pro ženu Leaf, že? 🙂 Kolikrát to jedno EV zastane funkci univerzálního auta. Takže v tom případě klidně může dojít na to dilema, co jsem psal. S tím asi můžete souhlasit, ne? Vás se to netýká, tak OK.

                12. Koukám, Františku, že tebe 10x vyhodí a stejně se
                  Koukám, Františku, že tebe 10x vyhodí a stejně se vrátíš a zase tady plevelíš 🙂

                13. já dodávám, to ty plevelíš 🙂
                  já dodávám, to ty plevelíš 🙂

                14. Ja mám jen malou technickou: a kde je ta zkurvená ekologie
                  Ja mám jen malou technickou: a kde je ta zkurvená ekologie při třech eMrdkách na dvorku?

                15. Aha, eOcase, takže problém není vůbec v nějakých
                  Aha, eOcase, takže problém není vůbec v nějakých emisích spalováků. Problém je jen v tom, že jsi kripl na pajšl a zplodiny s tím nemají vůbec co dělat. Konečně jsi to napsal tak, jak to je.

        2. Za prve se da u Cezu nabijet i bez zminovaneho pausalu za
          Za prve se da u Cezu nabijet i bez zminovaneho pausalu za 7,5Kc/kWh a nikoli za 9Kc. Ty ceny v ceniku jsou vcetne DPH a nikoli bez dane jak jste patrne pocital.

          Za druhe jste nezohlednil zminovane pocatecni nabiti doma.

          Za treti pokud nemate moznost nabijet doma, ale presto si koupite elektromobil pak se vam s uvedenou spotrebou 15kWh/100km uz pri rocnim najezdu kolem 10tis.km vyplati tarif “obchodni cestujici”, se kterym vas vyjde 1kWh na 4,5Kc…

          Takze vase modelova situace s Ioniqem pojedu za zminovanou spotrebu 15kWh/100km ve skutecnosti prumernou rychlosti cca 120km/h.
          Vyjedu nabity do plna za 2,5Kc/1kWh, takze 28kWh plus cca 20% (a to trochu prehanim) ztraty pri nabijeni je 33,6×2,5=84Kc, pri tomto tempu mam dojezd asi 186km takze i s rezervou 20km musim dobit po ceste 84km tedy 12,6kWh plus 20% ztraty je 15,12×7,5=113,4Kc plus 84Kc vychazi celkove naklady na 197,4Kc.

          V pripade, ze nemam moznost nocniho nabijeni nabiju celych 48,72kWh za 4,5 takze celkove naklady vyjdou na 219,24Kc.

          Jeste k tomu prostoru. Kdybych jel vami udavanou rychlosti 100km/h tak si muzu vzit eNiro a stale se pohodlne do tech 15kWh/100km vejdu s tim, ze odvezu tu manzelku i s milenkou a budou obe spokojene kolik maji mista, a po ceste nebudu nabijet vubec.

          1. Tyhle výpočty jsou sice fajn, ale buď chce někdo jezdit s
            Tyhle výpočty jsou sice fajn, ale buď chce někdo jezdit s BEV nebo ne, výpočty to nikdy neobhájí. Sice můžu jezdit s Ioniqem za 90 hal./km nebo si koupím o 350 tis. levnější i30 kombi a ten rozdíl 70 hal./km nevyčerpám s údržbou ani za 10 let.

            1. S temi vypocty jsem nezacal ja a neobhajoval jsem vyhodnost
              S temi vypocty jsem nezacal ja a neobhajoval jsem vyhodnost bev oproti ice, ale obhajoval jsem podle meho nazoru celkem dobre nastavene ceny tarifu Cezu, o kterych tu byla rec.
              Chtel jsem jen vyvratit dalsi z bludu o tom jak vlastne naklady na “palivo” nejsou s bev nejlevnejsi.

              PS: Mimochodem prumerna cena benzinu je aktualne 27,84Kc/litr a nikoli uvadenych 27Kc. Navic jiz opet stoupa, takze i tato bude brzy jen peknou vzpominkou.

              1. Ono záleží, kde člověk tankuje, těch 26,50-27 Kč se dá
                Ono záleží, kde člověk tankuje, těch 26,50-27 Kč se dá natakovat, nicméně cena půjde nahoru. Ty ceny nabíjení má taky každý jiný (někdo nabíjí i zdarma apod.) Základ je, zda někdo chce nebo ne a vždy si argumenty najde, znáte to za ta léta dobře 🙂

                1. Samozřejmě, že se dá vždy najít někdo kdo to dá
                  Samozřejmě, že se dá vždy najít někdo kdo to dá levněji. U PRE například nabíjíte s měsíčním paušálem 12,1Kč za 3,03Kč/kWh…

                  Je, ale s podivem, že si vždy někdo kdo se pustí do přesvědčování o nevýhodnosti baterkáčů vezme nejnižší cenu benzínu a nejvyšší cenu elektřiny, kterou ještě navýší ze 7,5Kč na 9Kč. Spotřebu Ioniqa také záhadně navýší a z těchto zkreslených údajů pak generuje nesmyslné výsledky.

            2. Ano presne tak, nevycerpam. Ja najezdim mesicne zhruba 2000km
              Ano presne tak, nevycerpam. Ja najezdim mesicne zhruba 2000km a stale mi to financne nevychazi i kdyz dobijim u baraku za 2.2. Proste financni vyhoda uz se davno vytratila, mozna ani zadna nebyla. Proste rozdil 350000 na stejnem aute nesmazu za 3, ani za 4, ani za 5 let leasingu.
              Cela elektromobilite je jenom o tom, ze v tom proste lidi jezdit chtit musi.

              1. Nemusí v tom jezdit, všichni co jezdí tak chtějí. Auto je
                Nemusí v tom jezdit, všichni co jezdí tak chtějí. Auto je luxus a nikdy nemá žádnou návratnost, pokud si s ním někdo nevydelava. Zkuste si spočítat jakou má návratnost vaše auto versus Mercedes Sklasse. Pak zjistíte že jste ušetřil hromadu peněz, že jste si nekoupil Mercedes 🙂

                1. Ale to se vubec nevylucuje. Ja se nejom snazi ukazat na to, ze
                  Ale to se vubec nevylucuje. Ja se nejom snazi ukazat na to, ze neexistuje zadna financni vyhoda EM auta stejne kategorie v nafte, nebo benzinu. EM jsou proste obycejne auta za hodne penez

                2. Uvidíte, že ty rozdíly za pár let budou malé a BEV bude
                  Uvidíte, že ty rozdíly za pár let budou malé a BEV bude mít navrch. Vezměte Kia Niro a e-Niro. Když si nakonfigurujete normální Niro v podobné výbavě e-Nira za 1.1 mil., tak zjistíte, že cenový rozdíl je 220 tis. Kč a to nemáte 150 kW výkon motoru ani automat, ani adaptivní tempomat s udržováním pruzích atd. Pro lidi co jezdí 4000 km měsíčně je už znát rozdíl nabíjení doma a tankování u pumpy. Za 5 let zjistíte, že se vám už ani hybrid kupovat nevyplatí oproti BEV a nic jiného ani nebude, leda v bazarech.

                3. No Kia, tvl. do toho bych nesel. Ja bych srovnal Hyundai Konu
                  No Kia, tvl. do toho bych nesel. Ja bych srovnal Hyundai Konu s Konou Elektric 429.990 x 1.149.990. To je aspon auto, ktere stoji za to, kdyz uz chcete nejaky vetsi EM, ktery nekam dojede.

                  Tak je dost mozne, ze se rozdily budou snizovat, ale zatim je to nedostizne.

                4. Nějak nerozumím, Kia Niro je o 20 cm delší než Kona, mimo
                  Nějak nerozumím, Kia Niro je o 20 cm delší než Kona, mimo většího prostoru má lepší zpracování a dojezd je velmi podobný.

                5. Já myslím, že to je celkem jedno, protože před 22 lety
                  Já myslím, že to je celkem jedno, protože před 22 lety koupil Hyundai Kiu, mají společný SW a některé díly i když Kona má jiného dodavatele baterií než Kia (LG Chem a CATL). Mě se Kona prostě nelíbila provedením a výbavou. I když je dražší, tak výbava je horší, navíc bodavě modré podsvícení všech tlačítek je asi fajn pro dýdžeje, ale ne pro normální lidí. Rovněž zadní blinkry na spodní hraně kufru, kdo to proboha vymyslel? Rovněž zadní světla v mlze spíše skomírají než svítí. V autě jde především o bezpečnost a být viděn je naprostý základ. Technologicky je sice Kona fajn, ale ten HW je prostě trochu odfláknutý.

                6. „Pro lidi co jezdí 4000 km měsíčně je už znát rozdíl
                  „Pro lidi co jezdí 4000 km měsíčně je už znát rozdíl nabíjení doma a tankování u pumpy.“

                  To určitě. Ale člověk, co najede měsíčně 4000 km je obvykle člověk, co nejezdí kolem baráku, kde má na dosah domácí nabíjení za dobrou cenu. Je to třeba člověk, který je hodně na cestách, klidně i mimo ČR, takže většina jeho nabíjení je za draho. A to už nemluvím třeba o Německu. Jistě, namítnete, že v DE jsou i PHM dražší. Ano, akorát, že dojezd ICE je podstatně vyšší než u EV, takže potřeba nabíjet v DE za dráž je minimální oproti potřebě tam nabíjet, i když byste jel Nirem se slušným dojezdem.

                  Kdysi jsem si to zběžně počítal a došel jsem k tomu, že při mých cestách bych min. polovinu kWh musel čerpat na cestách, v ČR i v DE. A to ještě s velkou baterkou, třeba jak má to vaše Niro.

          2. To je fakt zoufale.
            1. ceny jsou samozrejme bez

            To je fakt zoufale.

            1. ceny jsou samozrejme bez dph
            https://www.cez.cz/edee/content/file/e-mobilita/cenik-primych-plateb-za-jednorazove-dobiti-cj-a-aj_2019.pdf
            Tarif pay-as-you-go registrovany zakaznik. Cena chipu 200Kc. Pausal 0

            Neregistrovany 11.50Kc s DPH.

            2. Pocatecni dobiti. Zkuste si to znova precist. To se mi jako doma nekde ta elektrina zjevi zadarmo nebo co? (No me ano za 2.2, ale takto fakt nejde pocitat). Kdyz nepojedu z domu, ale od jednoho hotelu k druhemu, tak nabiju na nocni proud kde?

            3. nevyplati, protoze na delsi cestu jedu jednou za mesic.

            Add modelova situace. Je to realita. Rozhodne nepojedete prum rychlosti 120Km / h po D1 ani omylem. Prum rychlost 120Km/znamena obcas jet i 160 a s elektromobilem tohle nedate vubec, protoze si postojite u nabijecky. A s plne nalozenym autem budete na spotrebe kole 16-16.5 s Ioniqem. To je vyzkousene, o tom tady nebudu vubec spekulovat. S plne nalozenou Toyotou, se surfem a dvema plachtama na strese jsem projel Rakousko se spotrebou 3.8L/100Km (max 110) z Ioniqem a beznou sestovni rychlosti do 120 pojedete za 14 s vypnutym topenim.
            Jinak Ioniq ma ztratu pri nabijeni 12.5%. Tu jsem nezohlednil.

            Moc prosim, nemanipulujte s cisly mimo realitu. Vase hypoteticke situace me nezajimaji, ja to mam zmerene a za tim si stojim.

            Za me je situace takova, ze pokud mam cas pojedu EM. Ten ale vetsinou nemam a jezdim na otocku Praha Brno, cca jednou za mesic. Se mnou dalsi 2-3 lide. Nebudu je zdrzovat zbytecnyma zastavkama u nabijeckek uz tak je ta cesta strasne unavna. Jestli se vratite v 6, nebo v 8 na tom fakt zalezi.

            Jeste jedna vec. Srovnavam moderni diesel a Ioniqem. Kdybychom srovnali Audi A6 s Teslou. Audi pojede za 7l nafty Tesla si tipnu za 22-24kW. Pojedou stejne rychle. Jaky bude cenovy rozdil?

            Proste CEZ jsou za me zmetci, kteri zneuzivaji monopolni postaveni a tim, jak se zachovali absolutne brzdi jakykoliv posun.

            1. Partně jste ještě u ČEZu s novými tarify vůbec
              Partně jste ještě u ČEZu s novými tarify vůbec nenabíjel,
              (zvláštní na to, že máte Ioniqa), protože pak by jste nehledal ceny na netu, ale podíval by jste se kolik vám doopravdy účtují viz. moje faktura. Tedy 7,5Kč/kWh včetně DPH.

              Jestli nepojedu průměrnou rychlostí 120km/h ani omylem, pak nebudu mít s Ioniqem ani omylem spotřebu 15kWh/100km. I když vy jste valstně napsal „15kW/100km“, takže kdo ví co jste tím vlastně myslel. Nebo, že by si majitel Ioniqa pletl energii s výkonem? Opět zvláštní.

              Je evidentní kdo tady má hokej v číslech i pojmech, takže to asi nemá smysl dál rozebírat.
              Jestli fakt máte Ioniqa a patříte k těm kteří si to koupili proto aby mohli sosat někde nejlépe zadarmo, pak vězte, že přesně proti takovým jsou tyto tarify (a dobře) nastaveny.
              Díky ČEZe za ně. Už nám, kteří chceme jezdit konečně tihle vykukové spořílci neblokují nabíječky.

              1. Ne u CEZu mam registraci, mam v aplikaci pay-as-you-go, tam je
                Ne u CEZu mam registraci, mam v aplikaci pay-as-you-go, tam je uvedeno 7.5. Ale neni uvedeno, zda je to s nebo bez DPH. Jeste jsem jim nezaplatil ani korunu. Chtete tim rict, ze jejich oficialni cenik je spatne, napiste to jim.

                Prum rychlost je prum rychlost. Zkuste si osvezit zakladni vedomosti. Kdyz zastavite u nabijecky na 30 minut, tezko se vam zvysi. Spotreba ale zustane stejna.

                Rekl bych, ze by to chtelo lepe chapat text, uz jsem to psal jednou, ale pro mene chapave znova. Nepatrim mezi zoufalce, kteri si koupi za posledni penize EM, pak stoji hodinu u Lidlu a cekaji az nabije Tesla, co prijela pred nima. Na tohle a vubec, na cely koncept nabijeni u silnice nemam cas. Nabijim auto vyhradne jenom pred domem.

                Jinak je to ubohe. Chytate se preklepu, ale kontext vam jaksi unika. Kazdy ma totiz jaksi jine potreby, me daleko vice vyhovuje Eon. Ktery se nechova jako idiot. Takze Bezte se modlit k tomu vasemu Cezu zkuste nekomentovat neco, cemu evidentne vubec nerozumite.

                1. Evidentne neumite ani najit spravny cenik (jeste, ze je to
                  Evidentne neumite ani najit spravny cenik (jeste, ze je to soucasti obchodnich podminek, ktere jste musel pri registraci potvrdit), tedy tady blbnete lidem hlavu nesmyslnymi vypocty, ale ja jsem hlupak, ktery necemu nerozumi.

                  6Kc u Eonu je v poradku a 7,5Kc u CEZu je neakceptovatelne predrazene. Jasne…

                2. No vidite, tak to je dobra zprava. Takze to neni levnejsi o
                  No vidite, tak to je dobra zprava. Takze to neni levnejsi o 10%, ale o celych 28%. No tak super, uz jsem klidnejsi. Kdyz zapoctu ztratu pri nabijeni tak jen o 22%.

  4. Člověk si přečte větu „Podle průzkumů si do 10 let chce
    Člověk si přečte větu „Podle průzkumů si do 10 let chce více než polovina českých rodin pořídit elektromobil….. “ a více nemusí číst, protože se jedná o snůšku lží. Ledaže – ten průzkum dělali jen v rodinách, kde on i „ona“ mají mezi nohami bimbasa….

    1. Kdyby to měl být EON, tak by to mohla být třeba
      Kdyby to měl být EON, tak by to mohla být třeba „partnerská stanice“ za úžasných 13 korun jako v Olbramovicích (proč bych tam jezdil?) a nebo by to nebylo vůbec. Já jsem za ČEZ rád. Občas ty dvě stovky ani neprojezdím, ale stejně nemám problém si je zaplatit.

Napsat komentář