Ostrava: cestující si oblíbili bezkontaktní platební karty

První dva týdny ostrého provozu má za sebou unikátní systém jízdného v Ostravě, který umožňuje ve všech prostředcích MHD provozovaných Dopravním podnikem Ostrava a.s. platit bezkontaktní platební kartou.

Systém placení jízdného v prostředcích MHD v Ostravě bezkontaktní bankovní kartou bez tištění papírové jízdenky byl spuštěn 30. června 2016.
foto: DPO

Nový systém bezkontaktního placení v ostravské slaví úspěch. Bezkontaktní platební kartou bylo v období 30.6. – 13.7. zakoupeno 12 388 jízdenek v hodnotě 225 912 Kč.

Data z clearingového centra, kde se každý den zúčtovávají všechny platební transakce za nákup „bezpapírového“ jízdného, prozrazují další zajímavé informace o využívání platebních karet v dopravních prostředcích ostravské MHD.

„Za posledních 14 dní se například ukázalo, že nejoblíbenější linkou pro bezkontaktní platbu jízdného je tramvajová linka číslo 2, ve které lidé zakoupili 1562 jízdenek,“ říká Pavel Nenka ze společnosti XT-Card, která za chod zúčtovacího centra Dopravnímu podniku Ostrava zodpovídá.

Na spuštění tohoto systému se podílel Dopravní podnik Ostrava (DPO), Koordinátor ODIS a společnosti Visa Europe, ČSOB, XT-Card a Mikroelektronika. Jedná se o historicky první odbavovací systém tohoto typu v České republice a druhý v Evropě.

Projekt byl realizován v rámci programu: Chytrá a přátelská doprava pro Ostravu 2016 – 25. Jedná se o jeho pilotní část a Dopravní podnik Ostrava je prvním dopravcem, který plně přešel na akceptaci bezkontaktních „bezpapírových“ plateb.

Rozšíření projektu na ostatní krajské dopravce je plánováno v nadcházejícím období s plnou akceptací do konce roku 2018 resp. od začátku roku 2019.

tisková zpráva

47 Comments on “Ostrava: cestující si oblíbili bezkontaktní platební karty”

  1. TAk osobně jsem od
    TAk osobně jsem od Ostravy!!!
    Kartoplatbu jsem testoval hned první den spuštění a je to úžasné….
    Zkoušel jsem i jiné systémy ale identický a praktický je jen ten Ostrava/Londýn
    Ty ostatní sytémy jsou poloviční a přiliš pomalé.Shodou náhod na „vlakáči“ němci kartou platili, a systém si pochvalovali taktéž.

    Nehledě na cenu, jízdy skrze plnou „ovu“ ve špičce mě stály pár korun.
    Pánové tady jde o NFC čip karty který je vaší jízdenkou, zatímco papír zmuchláte a za 3 hodky uz nevitě kde když vám zmokne of kafe či deště tu kreditku máte stále u sebe, nehledě na nfc samolepku na mobilu/klíčích, která je možná i bezpečnější.

    1. A jak to jízdné zaúčtuji
      A jak to jízdné zaúčtuji v případě firmy do nákladů, když nemám jízdenku? Nebo na výpisu z banky budou všechny potřebné údaje, které vyžaduje zákon o účetnictví?

      Prostě polovičatý systém a navíc značně nezajištěný, jak je patrné z příspěvků níže.

      1. Dodám bankovní výpis jako
        Dodám bankovní výpis jako u jiných věcí?
        Tušíte která kolem firem dnes bije?
        Víte od kolika věci nemáme žadné papíry, pouze bankovní výpis…
        Já nevím, polovičatý v čem, přijedu do města, vlezu do mhd a zaplatím kartou kterou me dnes snad pomalu každý kdo trochu cestuje? Nebo raději studovat jakou koupit jízdenku v šíleném systému, v případě prahy dokonce několik desítek možností….
        Nezajištěný?
        No tak snad nejsou na Ostravsku tak velcí hlupáci jako v té vesnici jménem Londýn.

            1. Musím. Ale to už je jen
              Musím. Ale to už je jen jiný způsob „logiky“. Ale princip je stále stejný – placení jízdného bezkontaktní platební kartou.
              Jestli jsem správně pochopil princip, tak v Ostravě je vazba na kartu, s kterou jsem platil. Tj. když jí mám, tak mi slouží jako „lítačka“ a případně mohu dokoupit jízdenky svým spolucestujícím, když jedou jen mojí trasu. Pokud ale se někde po trase rozdělíme, jak se ostatní prokáží platnou jízdenkou, když ta je vázána na moji kartu?
              V Plzni je to zase spíše na klasický způsob, kdy se mi vytiskne jízdenka. A to má i své výhody. Když mi přijedou známí ze Západu, kde bezkontaktní karty ještě moc rozšířené nejsou, tak skočím do busu na zastávce, během chvilky jim koupím třeba 5 24-hodinových jízdenek, dám jim je a není to vázané na moji kartu – jsou schopni se prokázat vytištěnou jízdenkou.

    1. Sice jsem z Ostravy, ale
      Sice jsem z Ostravy, ale jinde to fakt měli dříve, o tom žádná. Ovšem nevím, zda jinde měli naši vychytávku: „Zúčtování provedených přiložení platebních karet k terminálu, je prováděno denně v 03:00 hodiny v clearingovém centru Koordinátora ODIS s.r.o. (CC). Zúčtovány jsou všechny jízdy za uplynulé zúčtovací období, kterým je časové rozmezí od 03:00 hodin prvního dne do 02:59 hodin následujícího dne. V případě, že cestující za zúčtovací období provede více jízd a součet částek za tyto transakce překročí cenu 24hodinové jízdenky, je cestujícímu účtována jen cena 24hodinové jízdenky podle platného tarifu.“ Detaily

      1. V někerých článcích
        V někerých článcích bylo, že je Ostrava druhá po Londýnu.

        „Ostrava je prvním městem v Česku a (po Londýnu) druhým v Evropě, kde je možné platit jízdné ve veřejné dopravě pomocí bankovní karty plně elektronicky způsobem check-in/check-out. Terminály nevydávají(!) papírové jízdenky a cestující prokazuje nákup jízdného svou bankovní kartou.“

        1. Nevím co myslí tím
          Nevím co myslí tím check-out – to jako při výstupu musí cestující opět projet projet kartou terminálem, aby se spočítala správná jízdenka? To mi nepřijde praktické, z pohledu plynulosti pohybu cestujících…
          Jinak v Plzni už to běží v ostrém provozu přes rok, takže jsou maximálně první na Moravě…
          Rozdíl tedy je, že v Plzni Vám z terminálu vyjede papírová jízdenka. Což sice vypadá zpátečnicky (oproti Ostravě), ale má to tu výhodu, že mohu z jedné karty nakoupit jízdenky pro celou partu kamarádů, co jedou se mnou. Jak se to řeší v Ostravě? Mohu koupit na jednu kartu více jízdenek (i různého typu)? Jak se pak prokazují revizorovi, když jako majitel karty vystoupím a ostatní jedou dál?

          1. Ad checkout: standardne se
            Ad checkout: standardne se po pipnuti kartou koupi prestupni jizdenka za 20 kc, pokud ale jedete jen kratkou trasu bez prestupu, tak si muzete odpipnout pri vystupu a pak mate jizdenku za 14 – desetiminutova neprestupni).
            Vice lidi na jednu kartu jde – staci jen pred prilozenim karty natukat pocet osob ( musi ale jet vsichni spolu).
            Rekl bych ze systemy jsou dost odlisne, za me teda je ten odtravsky nesrovnatelne lepsi (rychlost jednoduchost) , ale samo kazdemu muze vyhovovat neco jineho ….

                1. Ne. Děti obvykle nemají
                  Ne. Děti obvykle nemají svojí platební kartu a především prátelé z ciziny. Tam contactless karty jsou minimálně rozšířeny. To jen my tady v ČR a snad v Polsku jsme takovými pokusnými králíky pro karetní společnosti. 🙂
                  Já nechci ostravský systém shazovat, mě samotnému se každý takovýto projekt líbí, jen jsem chtěl poukázat, že papírové jízdenky mají i své výhody.

                2. misto aby se transakce
                  misto aby se transakce potvrzovala PINem NA KLAVESNICI PLATEBNI KARTY, tak radeji dame moznost nam vykrast kartu uplne bez PINu. Uz je mi jasne, proc se zde v bananistanu testuji nove produkty – nulová bezpečnostní gramotnost obyvatel ČR. Po neschopnosti spočítat 2% úrok ze 100 Kč se nedivím ničemu.

                3. Píšete nesmysly. Pokud by
                  Píšete nesmysly. Pokud by každý kupující musel potvrzovat nákup pinem, tak ten systém je na nic, protože uživatelská zkušenost bude tristní.
                  Bezkontaktní platby (bez pinu) se na tyto malé transakce hodí perfektně. Ostatně když máte v peněžence hotovost a vyndaváte peníze na zaplacení jízdenky v trafice, tak také neťukáte žádný pin. Je to jednoduše o pohodlí a přiměřeného rizika. Když Vám někdo ukradne kartu, tak maximálně přijdete o pětistovku, nehledě na to, že pokud ztrátu nahlásíte, tak banky automaticky další transakce berou na svá bedra (u offline plateb).
                  A pokud jste paranoidní, tak si limit 500,- Kč dost často snížit až na nulu.
                  Víc se bojím o magnetický proužek (skimmer), který je naprosto nechráněn a každý měsíc čtu v novinách, kde všude díky skimmeru okradli lidi. Že by někdo dokázal zneužít bezkontaktní kartu (bez nutnosti fyzické krádeže), jsem se ještě nedočetl.

                1. Jste mne nepochopil. Pokud
                  Jste mne nepochopil. Pokud budou ve městě automaty, kde přiložím kartu a vyjedou mi papírové jízdenky, tak tleskám, protože to bude super.
                  Moje zkušenost (z Plzně) je, že když v neděli odpoledne přijela parta kamarádů vlakem, tak nebyli schopni sehnat 24h jízdenky a museli projít skoro celé město, než našli v neděli otevřenou trafiku, aby jim prodala 2 poslední 24 h jízdenky. Takže když jsem je pak potkal, skočil jsem na zastávce do busu, během okamžiku vyjel dalších 5 kusů, vyskočil z busu a předal jim je.

                2. Nevim jak v Plzni, ale v
                  Nevim jak v Plzni, ale v Ove, Brne i Praze se 24h jizdenky daji koupit v automatu. Staci jen sehnat mince, coz sice muze byt taky problem, ale predpokadam ze mensi, nez najit trafiku s jizdenkama. Hospody maji otevrene i v nedeli a pokud maji v sobe kousek slusnosti, tak rozmeni. V Brne na hlavaku (a mozna na letisti) je i par automatu na jizdenky na bezkontaktni karty. Jestli je maji i v jinych mestech nevim.

                3. Jo, tak pokud na správných
                  Jo, tak pokud na správných místech budou i 24 hodin funkční bezkontaktní automaty na papírové jízdenky, tak pak je to super.

          1. No krom toho, ze student jen
            No krom toho, ze student jen zopakoval neco, co bylo predvedene na nejake security konferenci (Black Hat?) pred par lety, tak mi to prijde jako prehnana hysterie:
            1/ Staci mit v penezence vic karet a uz to nefunguje (paranoici poridi specialni odstinenou penezenku).
            2/ Pri reklamaci platby je to problem banky, protoze nebyl pouzit PIN. Takze v nejhorsim pripade budu mit chvili blokovanych par stovek.

                1. To je kvůli pevnosti oken
                  To je kvůli pevnosti oken samozřejmě jen polovičaté řešení. Naše firma k tomu zdarma přidává i funkční kladívko k rozbití tvrzených skel! Objednávejte ještě dnes! Za stejnou cenu obdrží prvních 100 zákazníků ještě navíc praktický obal na kladívko s upevněním k opasku a podrobné instruktážní video Jak bezpečně přistát do křižovatky v městském provozu s trolejovým vedením. A to se vyplatí! 🙂

              1. Znovu bod 2.
                Pokud je to

                Znovu bod 2.
                Pokud je to skutecny terminal, tak je na nekoho napsany a v okamziku, kdy na nem bude hlaseno vic nez par reklamovanych transakci, tak si na drzitele banka doslapne.
                Pokud bude falesny i terminal (bude to jen prodluzovac dosahu), tak zase problem banky (transakce bez pinu).

                A vzhledem k tomu, jak jdou banky po penezich jak slepice po flusu, bych se vubec nebal toho, ze to nebudou resit, pokud se to realne stane problemem :)))

              2. Nejde. Na základě jaké
                Nejde. Na základě jaké smlouvy, když si ukradneš nebo vyrobíš terminál, dojde k přesunu peněz z tvého účtu na účet zloděje? Terminál pouze potvrzuje transakci, peníze chodí později.
                Vy si jako vážně myslíte, že si stačí přečíst cizí kartu (to dokážu i já se svým mobilem) a peníze se záhadným způsobem přesunou z vaší karty na jeho kartu? Karta není peněženka, karta slouží pouze k potvrzení transakce.
                Když byly jenom magnetické proužky, tak jsem si čtečkou u PC také dokázal přečíst veškeré údaje na kartě a k čemu mi to bylo? K ničemu…

      2. Asi nemají. V Plzni už to
        Asi nemají. V Plzni už to funguje přes rok, ale tuto vychytávku neimplementovali (ač je to technicky možné).
        EDIT: Teď mě vlastně napadlo, že v Plzni to technicky možné není, protože mohu na jednu kartu koupit více jízdenek (např. pro kamarády).
        V Ostravě mají vazbu 1 karta = 1 cestující. To sice umožňuje implementovat fígl s 24 hodinovou jízdenkou, ale na druhou stranu, když mi přijedou děti na návštěvu a chci s nimi jet MHD, tak jim nemohu koupit na svoji kartu jízdenku. Což mi nepřijde moc praktické, protože jsem tam, kde jsem byl dosud – shánět jízdneky pro všechny, co nemají vlastní kartu. V Plzni na terminálu nacvakám počet jízdenek a tolik mi jich vyjede – nemusím nikde nic shánět.

            1. A kdo dneska nemá kartu?
              A kdo dneska nemá kartu? Platební kartu a to i bezkontaktní má už téměř každý, včetně dětí, které musí platit jízdné. To je to vážně takovej problém, aby si tu jízdenku zaplatil každej sám?

              Mě to přijde geniální. Jenže v Praze by to stálo další miliardu 🙁

                1. Tak jsem se tedy podíval na
                  Tak jsem se tedy podíval na web dopravního podniku Ostrava a stále lze zakoupit papírovou verzi. To bych řekl, že problém řeší.

Napsat komentář