Oslo, hlavní město Norska, aktuálně zvolilo novou radu, která město povede následující čtyři roky. Zvolení zástupci oznámili, že během té doby zakážou autům vjezd do centra.
foto: NRK
Oslo se stane prvním hlavním městem v Evropě, kam nebude umožněn vjezd aut. Mělo by se tak stát do roku 2019. Během té doby bude vybudováno 60 km cyklostezek a masivně zlepšena veřejná doprava.
„Chceme ho udělat lepší pro chodce, cyklisty. Bude to tak lepší pro obchody všude,“ komentovala novinku Lan Marie Nguyen Berg z tamní Strany zelených.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Z norské válečné pevnosti je parkoviště pro elektromobily
Norsko chce zakázat benzinová auta
Šéfové Tesla Motors na návštěvě v Norsku, Supercharger v ČR!
Oslo má zhruba 650 000 obyvatel, kteří tam jezdí 350 000 auty. Autobusy, tramvaje i další prostředky hromadné dopravy pochopitelně do centra města budou moct vjíždět. Stejně tak i dodávky/zásobování, resp. velmi pravděpodobně i elektromobily a plug-in hybridy.
Většina ostatních evropských metropolí namísto úplného zákazu vjezdu aut do centra volí raději bezemisní nebo nízkoemisní zóny. Oslo jde však příkladem a ukazuje na možnou budoucnost osobní dopravy ve městech – která bude muset být plně elektrifikována.
Aby pak v těch centrech
Aby pak v těch centrech měst někdo ještě bydlel/pracoval.
U hlavních měst může být centrum třeba sídlem vlády, ale jinak z historických důvodů bylo centrum městal hlavně náměstí – tržiště. Tam chodili lidé za nákupy a obchodem. Pokud vytlačíme auta úplně z center, obávám se, že vylejeme vaničku i s dítětem a zmizí obchody, obchůdky a život se přesune do marketů. Z center měst se tak může stát třeba jen takové velké téměř mrtvé historické muzeum pro turisty.
ved prave, mam pocit ze toto
ved prave, mam pocit ze toto mocipanom nedochadza.
zivot je tam, kam sa stredna vrstva osobne pohodlne dopravi a robi obchod.
preto je mesto mestom, centrum centrom, miesto zaujmu a stretu, prave tym miestom, a zakaz ci umele prekazanie cohokolvek ci uz vjazdu, parkovania, statia tuto oblast automaticky rusi.
uz teraz su nakupne centra na okrajoch s velkymi parkoviskami a sirokym pristupom, nechapu ze mesto a ludia sa presuva tam a povodne mesto, umiera, stava sa miestom krcoviteho podvodu kde prakticky neexistuje miestna populacia iba zmanipulovani turisti.
To je celkem přehnané
To je celkem přehnané tvrzení. Je to o dispozici toho města. Centrum může (měla by) být zónou klidu, kde spíš bude život. Ti co jsou na autu závislí už stejně jezdí do nákupních center na okraji měst. Znám dost velkých měst, kde je zakázaný vjezd do centra autem (Ústí n. L., Opava atd.) Pokud jde o hlavní město, tak to je kapitola sama o sobě. Tam nejdřív musí být vůle, něco změnit.
„Oslo se stane prvním
„Oslo se stane prvním hlavním městem v Evropě, kam nebude umožněn vjezd aut.“
Mne sa vidi, ze vo Freiburgu to takto tahaju uz peknych par rokov…
Freiburg není hlavní
Freiburg není hlavní město…
mhm. tak preto.
mhm. tak preto.
Ale Řím ano a tam to tak
Ale Řím ano a tam to tak také funguje – do centra je zákaz vjezdu všem, kromě zásobování, hromadné dopravy apod. Dost podobné jako to, co plánují v Oslu. Nevím, jak to mají s rezidenty, ale to z té zprávy o Oslu také moc nevyplvá.
Mě by zajímalo, co by na
Mě by zajímalo, co by na to řekli občané Osla, kdyby měli možnost hlasovat…
a ta rada byla zvolena jak,
a ta rada byla zvolena jak, predpokladal bych ze asi obyvatelstvem Osla ne?
pokud by neco takoveho hlasal nekdo v Praze, tak bych ho taky volil, ac v Cr by asi nemel moc sanci na uspech a volilo by ho asi pomalu lidi
To je nevýhoda
To je nevýhoda zastupitelské demokracie (ale zároveň i silná stránka, záleží na situaci). Dle mého soukromého názoru by se v podobných případech mělo hledět na názor občanů a uspořádat referendum. Jde mi o to, abychom neskončili jako civilizace v knížce Zpěv drozda, kde společnost chránila jednotlivce natolik, že ten nebyl schopen normálně žít… Podobná omezování a zákazy jsou dle mého špatnou cestou. Pokud chci dostat obyvatele z aut a na kola, případně do MHD, tak je mnohem lepší zavést daně na vjezd auta, případně značně zvýhodnit kola a MHD. Zákazy potlačují svobodu člověka.
zpoplatneni by znamenalo ze
zpoplatneni by znamenalo ze tam tech aut vpodstate moc neubude, jak vidno ruzne ze sveta lidi jsou ochotny platit celkem silene sumy jen aby nekam mohli jet autem, takze aby to melo ucinek musela by cena za vjezd bejt opravdu silena, a i tak by tam auta porad byli ac jen malo, zpravidla ale lidi co se daji dost casto oznacit za arogantni hovada, ono se staci podivat kolik jsou lidi ochotny platit treba za garaz v NY u centralparku, za blbou garaz tam muzez zaplatit i 1 milion dolaru 😀
hle ejde to kuprikladu i v Emiratech kde v Masdar City taky nejezdi auta a doprava je tam resena jen elektro „kabslema“ a to je meka pro petrolheady, tak proc by to neslo v EU pokud se dostatecne dimenzuje a modernizuje MHD?
Protože si to obyvatelstvo
Protože si to obyvatelstvo třeba nepřeje. Není k tomu obvykle výrazný důvod. Hádám, že za 4 roky se to vrátí zpět.
vetsina obyvatel do center
vetsina obyvatel do center autem nejezdi, to by jinak MHD nebylo tak narvane, ono tech aut tam je sice strasne moc, ale v kazdem bejva 1-2 lidi, takze veskutecnosti jsou to treba jen procenta z celoveho poctu lidi
me osobne zakaz vjezdu do center nevadi, autem do centra proste nejezdim protoze nechci resit parkovani, ktere je treba v centru Prahy desny, vpodstate taxik me casto vyjde na podobne penize a MHD samo uplne ultra levne
Podle toho co jsem našel
Podle toho co jsem našel zde: http://www.praha.eu/jnp/cz/doprava/cyklisticka/aktuality/cyklistu_v_praze_stale_pribyva.html se mýlíte. Ve skutečnosti autem jezdí 52,5 % osob a je to v podstatě konstantní množství, ať už v zimě nebo létě. To je příklad pro Prahu. Je to z roku 2008, tak je možné, že už je to jinak, on počet osob využívajících MHD od té doby možná i narostl.
A ještě bych dodal, že to není 52,5 % osob, ale dopravy, do které se nepočítají pěší.
tomu se opravdu jen stezi da
tomu se opravdu jen stezi da verit, kdo jezdi po Praze tak musi ty pomery +- videt na vlastni oci, kdy jedna souprava metra ve spicce prepravi najednou i okolo 500 lidi a jede tusim co 3-5 minut, to jest cca 3000 lidi behem 5 minut, stovky autobusovich a tramvajovich linek budou dalsi tisice mozna desetitisice lidi, ne tolik aut ikdyby v kazdem sedelo 5 lidi nemaj Prazske ulice centra ve spicce sanci pojmout, aneb statistiku si udelej podle toho jakou potrebujes, a znama z ministerstva vnitra me v tom da zapravdu, statistiky se delaji tak aby vyhovovali danym lidem na poradach kde je prezentuji 🙂
statistika 2008 😀
Člověk si leckdy myslí,
Člověk si leckdy myslí, že města jsou tu pro auta a ne pro lidi. Rozhodně by to astronomicky zvýšilo kvalitu života, kdyby auta nesměly do města.
Jak se to vezme. Provoz aut
Jak se to vezme. Provoz aut taky omezuje svobodu člověka co nemá auto. Zavedením jedné svobody se vždy omezí jiná. A v případě aut taky nikdo nedbal na to jestli lidi souhlasí s tím aby jezdily ve městech.
Souhlas. MHD zadarmo,
Souhlas. MHD zadarmo, stejně za ní města utrácí miliony/miliardy z veřejných prostředků (tvých/mých). Veřejná doprava zadarmo a kvalitní, rychlá, bezpečná, dostupná, ekologická… pak nemá smysl jezdit autem a ten kdo autem jezdit chce, ten bude z toho mít profit taky, protože mraky lidí budou jezdit MHD a tak pro automobilisty bude více parkovacích míst, méně hustá doprava na silnicích. Vyhrají všichni.. jenom ten dopravní podnik musí být transparentní a ne že se tam nalijou prachy a skončí na postavení baráků pro náměskovu dceru.
„která bude muset být
„která bude muset být plně elektrifikována“
Jenže tak to právě není. Emise a hluk z motoru jsou významným problémem, ale ještě větším je prostorová náročnost automobilu, zejména v klidu, ale i při jízdě. Megalomanské stavby pro IAD (jako křižovatka Malovanka v Praze) budou stejnou překážkou pro normální pohyb a život ve městě, i když tam místo desítek tisíc spalováků denně bude jezdit stejné množství elektromobilů.
Budoucnost osobní dopravy ve městech vidím v kombinaci chůze, cyklistiky, MHD a elektrifikovaných robotických taxi, ale ne v soukromém elektromobilu pro každého obyvatele.
vidim to podobne 🙂
vidim to podobne 🙂
+
+
++
++
+ + +
🙂
+ + +
🙂
Ještě mi z Ostravy-Poruby,
Ještě mi z Ostravy-Poruby, 80 tisícového satelitního sídliště Ostravy, chybí do centra 2 úseky smysluplných rychlých cyklostezek a pak už bude elektrokolo jen 2 násobkem času jízdy autem.
Já dávám některé jízdy
Já dávám některé jízdy po městě elektrokolem rychleji než autem. Typicky pokud třeba potřebuju navštívit pět různých obchodů tak je to autem pěkný opruz 🙂
No vidíte. A já si to
No vidíte. A já si to objednám po Internetu a nemusím do toho města vůbec.